Vulkansk restart

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vulkansk restart

Legg inn av mekkern »

Er du klar over at hver gang du fyrer Vulkanen din så kommer askeskyene flyvende?????? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

:scratch Du sier noe.... Kanskje jeg må invistere i en sånn katalysator, eller rettere sagt en Katlalysator...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Intruder »

Liker din :mc7 Vulkan,
men ikke den andre !! :scratch :notlistening :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

Intruder skrev:Liker din :mc7 Vulkan,
men ikke den andre !! :scratch :notlistening :dontknow
Nei, den andre er litt for mye sot-farget etter min smak. Tross alt bedre med litt krom :knegg

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Globe »

Vulcan skrev:Prøvde å laste en video opp til forumet, men der møtte jeg motstand. Må vel innom youtube, eller legge den på egen server, for så å linke, regner jeg med.
Igjen, fantastisk morsom skrevet, og såpass velskrevet at jeg godt kan kjenne på denne daaaaalende følelsen en kan få ved bl.a. et slikt kjøp når man møter litt motgang :D

Det er vel ikke helt uvanlig at det legges av litt metallspon...har selv pukket ut bunnplugg med magnet, som har brettet seg ut som en blomsterbukket når det har fått plass til å bre seg! Tenk ikke mer på hvor den kommer fra! Kør og kos dæ! ;e

Hva gjelder video legges dette til her inne, som du regner med, via lenker. Her er en video som viser hvordan:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=hr5yy2Ki ... r_embedded[/video]

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

22/4: Føler meg ikke helt beroliget etter gårdagens metallsponsjokk, så jeg fant ut jeg skulle spørre i Vulcan Riders formuet, om dette var vanlig på disse modellene, og hvor det kunne stamme fra. Fikk anbefaling om å kontakte MC-partner på Skedsmo. Ringte umiddelbart, og la ut om denne traumatiske opplevelsen. Den hyggelige og empatiske karen jeg pratet med, kunne berolige meg med at dette var helt normalt, siden oljen var innom både gir og clutch, som begge kan avgi litt spon. Jeg føler meg litt mer beroliget, men ikke helt. Det kan jo være slik at 2009 har vært et veldig sponrikt år, men det kan jo også være omvendt, at det var dette året det var spesielt lite spon. Nei huff… får la være å tenke mer på den saken.

24/4: Fantastisk flott motorsykkelvær ute. Knallsol og tørre fine veier. Dessverre for meg har jeg en obligatorisk innlevering i et studie jeg tar, som må være levert i morgen, på søndag, og får derfor ikke tid til å kjøre noe. Hvis jeg anstrenger meg "over evne", er det mulig jeg klarer å glede meg på vegne av naboen og de andre, som koser seg vilt på syklene. Fra stuen har jeg utsikt ned mot sentrum, så jeg både ser og hører dem.

26/4: Innleveringen er innlevert, men på grunn av væromslag er det nå regn, vind og mye kjøligere.

27/4: Sitter fortsatt tålmodig og venter på at regn, kulde og våte veier skal erstattes med sol, varme og tørr asfalt. Det blir helt sikkert ikke noe problem, for stort sett hvert år får vi en liten hetebølge med 15-20 grader, i slutten av april eller i begynnelsen av Mai.

Jeg fortsetter å være tålmodig, til langt ut på kvelden, men hva skjer? Det begynner å snø! Svære lørver kommer klaskende ned rett foran nesen på meg. Naboen, som hørte hylet, mente at det bare var tine-snø... sånn snø som skal gjøre det slik at den snøen som ligger fra før skal tine fortere?! Jeg er skeptisk, selv om blodtrykket avtar noe. Fire-fem av de der gigantiske snøflakene ovenpå hverandre, og man må flytte blikket fra motorsykkelen og over på snøfresen.

28/4: Har nok kommet opp i 10 cm snø i avkjøringa nå, men jeg måker ikke snø i slutten av april, av prinsipp. Den snøen skal få ligge der ubesudlet til den forsvinner av seg selv, noe den sannsynligvis gjør i løpet av kvelden.

29/4: Våkner i 7-tiden av motorstøy og bråk utenfor huset. Hva skjer?!? En traktor har kommet for å brøyte avkjøringa vår. Det har kommet enorme mengder "tine-snø" i løpet av natten. Hjelp og trøste. Vi har nå mye mer tinesnø, enn vi har snø. Tror nok 15-20 grader og sol ville hatt en bedre effekt på den gamle snøen, enn all denne tine-snøen. Forresten er sykkelsesongen er utsatt på ubestemt tid.

PS: Det minner meg forresten om et gammelt ordtak som sier at hvis det snør på 17. mai, blir det en sein vår.

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

4/5: Etter en to dagers hjemmeeksamen uten søvn, er været rett og slett for bra til at man kan ta kveld tidlig på ettermiddagen etter innlevering. Er likevel litt skeptisk til om jeg skal ut å kjøre, søvnmangelen tatt i betraktning.


Grunnen til at jeg ikke har hatt sykkel på mange år, er rett og slett mangelen på garasje. Etter å ha kjøpt hus i Halden sommeren 2009, mangler jeg ikke lengre garasje, men frem til jeg drar sørover med sykkelen, har jeg ryddet plass i en hytte/utebod, for oppevaring av go-klumpen. Ulempen med det, foruten størrelsen, er at den rager ca 25 cm over terrenget, og til nå har jeg brukt skiferstein, trykkimpregnerte planker og det jeg ellers måtte ha tilgjengelig av remedier, for å komme inn og ut av hytta. Det har vært svært upraktisk, og skiferhellene har haglet rundt om i nabolaget. Dagen i dag passer utmerket til å gjøre noe med det.


Ved hjelp av en spade, en sønn og noen lecasteiner jeg hadde liggende, lagde jeg en highway opp til hytta. Ble utrolig bra, slik at jeg nå kan kjøre rett inn og ut. Problemet nå er å få snudd sykkelen inne, i og med at bakken opp til hytta er så bratt at jeg ikke får den trillet inn baklengs. Åpningen jeg har ryddet i hytta er ca 50 cm større enn sykkelen er lang, og det er ikke mye mer plass å hente heller. Har prøvd flere ganger å løfte sykkelen bak for lettere å få snudd den, men hver gang viser det seg at sykkelen fortsatt er for tung.


Trøtt eller ikke, highwayen måtte testes, så det ble en liten solskinnstur på sen ettermiddag, med en fornøyd sønn bakpå. Trives utrolig godt på den sykkelen. Har overbevist fruen om at det er viktig å trene opp kjøremuskelen godt før man skal legge ut på en flere dagers langtur, så forhåpentligvis blir det noen sightsingturer i nord før vi drar til sør.


Før jeg kjøpte sykkel var jeg i tvil om jeg skulle kjøpe en custom tilsvarende den jeg endte opp med, en skogsmaskin (type Africa Twin) eller allround som Tdm eller V-Strom. Racing er ikke helt min greie, og kanskje mye på grunn av at jeg klarer ikke å la være å bruke sykkelen til nettopp det formålet.


Jakken jeg har er i utgangspunktet ikke en MC-jakke, men en pilotjakke jeg kjøpte i Russland en gang jeg frøs. Det er en tung svær skinnjakke av et utrolig tykt skinn med krøllet pelsaktig innside. Vet ikke hvilket skinn de har brukt, men jeg antar at det er flere cm tykt, og at jeg uten problemer kunne sklidd strekningen Trondheim - Oslo, uten nevneverdig slitasje på jakken.

11/5: Tar turen med fly fra Finnsnes til Halden. Blir 15 dager uten sykkelkjøring, men skal se om jeg ikke finner en bedre bekledning på Nordby.

26/5: Tilbake på Finnsnes. Det ble Halvarsson på meg, og Jofama på dama. Pusset på huset i 15 dager, så det blir nesten som en ferie å komme hjem å jobbe igjen.

28/5: Kveldsbesøk fra Harstad på sykkel. En hel gjeng skal på sikkerhetskurs i regi av NAF MC Harstad, som skal være på Finnsnes i morgen. Kunne ha tenkt meg å vært med på kurset, men er ikke påmeldt, og er ikke medlem i Naf Mc Harstad. Avtaler likevel at jeg skal møte opp i morgen kl 10, og se om jeg får plass…

29/5: Våknet tidlig som vanlig, men glemte helt av kurset. Kom på det 15 min før det begynte. Ble litt stress, men var fremme akkurat når det startet. Etter å ha lovet å melde meg inn i Naf Mc Harstad, og betale kursavgift fikk jeg delta. Først var det en god time med teori, og her tror jeg mye av pensum var hentet fra brosjyrene til nmcu.org. Det ble oversiktelig og bra presentert av en kar fra motorsykkelpolitiet i Oslo. Etter teorien var det klart før grisekjøring på banen.

Vi skulle kjøre i en liten sirkel på 7m, i et 8-tall, en smal s-kurve som skulle kjøres så sakte som mulig, og en rekke kjegler som var satt opp med ca 10 meters avstand, som vi burde klare å kjøre slalåm mellom i ca 40 km/t. I tillegg var det en sirkel for de største syklene, på 9m.

Den lille sirkelen fant jeg først ut var helt umulig. Hvis den var 7m, hadde min sykkel en svingradius på nøyaktig 7m. I tillegg har sykkelen bare 4 gir, og går sikkert i 30 km/t på tomgang i 1. giret. Den store sirkelen var ikke noe problem, mens 8-tallet på 8 x 12 m var uten tvil alt for kort, og beinet måtte ned både her og i den lille sirkelen.

Slalåmen gikk grisefort, og var ikke noe problem. Ene fotbrettet skrapet ned i asfalten en gang, men det var fjærbelastet, og det eneste som skjedde var at jeg skvatt, og mutteren under fotbrettet ble oppskrapet. Etterhvert som jeg kjørte og ble gjort oppmerksom på blikk-bruket, ble både ringene og 8-tallet stadig større, og i slutten var beina på brettene hele tiden.

Etter lunsj, var det litt mer teori, og deretter skulle vi øve på bråbrems, og unnamanøver i sving. Synes hele kurset var kjempebra, og jeg ble mye bedre kjent med sykkelen. Tre stykker var litt uheldig, og hadde velt. En skadet seg litt i foten, men hos meg var det heldigvis bare noen skrammer på en mutter. Vil anbefale slike kurs på våren, eller øve litt på en tom parkeringsplass, når man skal ut å kjøre etter en lengre pause.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Globe »

Alltid en fornøyelse å lese dine innlegg Vulcan...så også denne gangen :=D> :=D>

Takk for at du deler :thumleft

Pollti

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Pollti »

Så det var din skyld Vulcan..... Takket være deg så hadde jeg en stinkende togtur på 14 timer i Russland, det var ingen fornøyelse :punch Send 7 åringen hit så skal jeg skremme fletta a ham med historiene mine om det forferdelige Kjølsvinet og Kaptein Jensens kamp mot det og utflagging av Sjørøverskuta si ! (Historiene kommer muligens ut som barnebok skrevet av en ganske berømt kvinnelig forfatter i nabolaget om et par tre år. Hun overhørte pedagogisk uriktig historiefortelling i garasjen med nabolagets samling av snørrunger sittende lydhøre med svære blå øyne og må nok skrive de om litt :skriver :\m/: )

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

Pollti skrev:Så det var din skyld Vulcan..... Takket være deg så hadde jeg en stinkende togtur på 14 timer i Russland, det var ingen fornøyelse :punch Send 7 åringen hit så skal jeg skremme fletta a ham med historiene mine om det forferdelige Kjølsvinet og Kaptein Jensens kamp mot det og utflagging av Sjørøverskuta si ! (Historiene kommer muligens ut som barnebok skrevet av en ganske berømt kvinnelig forfatter i nabolaget om et par tre år. Hun overhørte pedagogisk uriktig historiefortelling i garasjen med nabolagets samling av snørrunger sittende lydhøre med svære blå øyne og må nok skrive de om litt :skriver :\m/: )
Ja, beklager. Glemte å slå av chocken. Skal prøve å huske det neste gang du er ute å reiser :8-[

7-åringen er ikke min 7-åring, men hvis jeg sender ham over, spørs det om du kommer til ordet og får fortalt noe som helst... :notlistening *mas

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Vulkansk restart

Legg inn av kuleberg »

hva er status her egentlig ? lagt opp?

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

Nei, ikke lagt opp. Hadde en så begivenhetsrik tur, fra nord til sør i juni 2010, at jeg ikke klarte å sette av tid til å begynne å skrive om den. Etter det har det vært mye jobb og lite turer. Får se hva våren bringer...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Intruder »

Vulcan skrev:Nei, ikke lagt opp. Hadde en så begivenhetsrik tur, fra nord til sør i juni 2010, at jeg ikke klarte å sette av tid til å begynne å skrive om den. Etter det har det vært mye jobb og lite turer. Får se hva våren bringer...
Et slikt referat ville vært en ideell gave til oss andre,regner med det følger med bilder... :thumleft
På forhånd takk !!Skriv i vei.... :skriver ;-);) med eller uten bilder.. :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar