Vulkansk restart

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

Som ny på forumet, og nesten ny biker, tenkte jeg å dele noen av mine startopplevesler. Kanskje kan det være tips til andre som mangler fersk erfaring fra MC...

9/4: En MC-pause på ca 20 år begynte plutselig å ta slutt, i det en solstråle trengte seg inn gjennom kontorvinduet, og vårstemningen var i boks. Et raskt søk på finn og autodb, viste en Kawasaki VN1500 Vulcan Classic i nærheten (på Senja). Med en diger V-twin på 1470 ccm og med tanke på en skikkelig sjarklyd, ble fristelsen for stor for en Nord-Norsk fiskersønn, så jeg ringte og avtalte visning.

12/4: I dag var det ingen solstråler, men derimot både regn og sludd. Fristet over hodet ikke med prøvekjøring, men vi startet den inne i MC-klubbens lokaler. Etter et par dekkspark fant jeg ut at sykkelen virket å være bra, og like før jeg sovnet av kullosforgiftning, fikk vi gjort en avtale om gjennomføring av handelen neste dag, og at det var ikke noe problem at sykkelen kunne stå i klubbhuset frem til værforholdene var slik at man ikke trengte å kjøre med kjettinger.

13/4: Selgeren kom som avtalt til Finnsnes, og fant meg uten større problemer. Kontrakter, salgsmelding og vognkort del 2 ble skrevet og signert, før vi satte kursen mot banken. I Sparebank1 Nord-Norge var to av systemene nede, men de hadde hvis enda et par systemer på lur, og etter noe venting var pengene overført. Selgeren var nå blitt den lykkelige eier av mer penger, og jeg hadde fått min egen Vulcan. Takket for handelen før vi skilte lag.

Etter å ha lovet forsikringsselskapet at jeg skulle passe godt på sykkelen, og kjøre forsiktig, fikk jeg full kasko for ca 2000 kr/år. Synes dette var svært rimelig, men jeg måtte samtidig overføre litt bonus fra den ene bilen, slik at den ble ca 1000 kr/år dyrere.

Surfet litt for å finne ut om det var noen ferdig giro for årsavgift og omregistreringsavgift som kunne lastes ned, skrives ut og betales, men etter hva jeg forstod var det bare å levere inn del to av vognkortet, så ville resten komme i posten.

På Biltilsynet gikk alt som forventet. Den hyggelige fruen bak disken, klasket en giro for omregistreringsavgift i hånda mi, med klar beskjed om at den måtte betales først. Etter å ha vært i banken i sentrum, fikk jeg nå et midlertidig vognkort, og beskjed om at skiltet var makulert, og jeg får nytt skilt om en uke.

Utålmodig som jeg er av natur, liker jeg ikke noen form for venting, men gledet meg likevel så mye med tanke på mitt nye liv på toppen av en Vulcan, at det var vanskelig å tenke eller snakke om noe annet.

14/4: Dagen starter som en drøm. Alle snakker bare om vulkanen, og det er til og med hovednyheten på alle nyhetskanaler, i hvertfall i den nord-vestlige verden. Skjønner etter hvert at det ikke er min Vulcan de snakker om, men et lite naturfenomen på Island. Småskuffet hiver jeg meg over PC’en, for å lese litt om hva folk skriver om MC på forskjellige forum, om hva jeg skal kjøpe av hjelmer og stæsj til sykkelen.

I daglig tale bruker jeg ikke å si motorsykkel, men forkorter dette til ”sykkel”. Når man bestiller over nett derimot, tror jeg det er viktig å skille mellom disse benevnelsene. Det slår meg at man kan fort bli misforstått i enkelte kretser hvis man kommer kjørende på et Hardly-lignende beist i en sykkeldrakt.

Ellers observerer jeg at mange er skeptiske til Biltemas nye MC-kolleksjon. Hjelmene er rett og slett for billige til å kunne være bra. Mange av racing-gutta ville rett og slett ikke tørre å stikke knollen inn i en hjelm til under 3000 kroner. Det hjelper lite at Biltemahjelmen vant over Nolan i en svensk sikkerhetstest. Her var det nok testen som sviktet.

Jeg tilhører kanskje den delen av befolkningen som er over gjennomsnittlig gjerrig. Regner med at jeg kommer til å tippe og kollidere en del til å begynne med, og da er det jo ingen grunn til at jeg skal ødelegge en dyr hjelm. Skulle hjelmene likevel vise seg å være ubrukelige, kan jeg jo ha den som gjestehjelm til dårlige kompiser.

16/4:Fortsatt vintervær. Begynner å bli litt utålmodig. Vil ha sommer, slik at jeg får hentet den sykkelen. Ser på yr.no at søndag meldes det mildvær og antydning til sol. Det får være nært nok, men jeg mangler fortsatt hjelm og skilt, og lovlydig som jeg er, må dette være på stell før jeg kan hente den. I dag er det fredag, og siste frist for prøveskilt, så jeg ringer biltilsynet for å høre hvilket godt tilbud de kan gi meg på prøveskilt. Sykkelen er jo tross alt både registrert og forsikret. Mangler bare selve skiltet.

Min lokale agent på Biltilsynet kan opplyse at jeg kan ikke få prøveskilt når sykkelen er registrert, men jeg kan avregistrere den, og kjøpe prøveskilt for 225 kroner døgnet… AVREGISTRERE den!! For en kundeservice!! NO WAY. Her må da finnes andre løsninger.

Etter et raskt søk på nettet, ser jeg at det er flere bedrifter som selger registreringsskilter?!? Er dette lov da? Riktig nok får man ikke kjøpt skilter her i nærheten, og ”over natt” fungerer neppe, siden alt av flytrafikk i Skandinavia er innstilt på grunn av den andre vulkanen. Selv ikke på lovdata klarer jeg å finne noe som sier at man kun må bruke de skiltene man får utdelt fra Biltilsynet.

Ringer på nytt til biltilsynet i håp om å få prate med noen som har mer peiling. Etter noe trykking på telefonen kommer jeg frem til spesialist1. Forklarer problemet, og spør om jeg kan lage skilt selv, eller om det er noe i lovverket som hindrer meg fra det. Etter noen sekunders stillhet i andre enden, blir jeg satt over til spesialist2. Etter samme forklaring og samme spørsmål, må spesialist2 konsulteres med spesialist3. Usikkerheten er til å ta og føle på i andre enden, men selv etter å ha spurt samme spørsmålet med alle tenkelige vinklinger får jeg kun til svar at jeg får ham ikke til å si at jeg bare kan lage skilt selv. Han vil heller ikke si at jeg ikke kan gjøre det, men innrømmer at det er fullt lovlig å skrive registreringsnummeret med tusj og henge bak på et sykkelstativ på en bil.

Jeg dropper planene om å leie prøveskilt, og starter jakten på font og størrelse på skiltet. Finner noe jeg synes ser bra nok ut, og skriver ut på både papir og transparenter, for sikkerhetsskyld.

17/4: Tar turen til Tromsø, og kjøper der et anseelig utvalg av artikler fra side 11 til 25 i den nye katalogen til Biltema. Vel hjemme igjen, starter skiltproduksjonen. Finner et lokk fra en is-boks, klipper det til 16x12 cm og limer på arket som jeg hadde skrevet ut registreringsnummeret på. Burde kanskje ha funnet et tykkere ark, slik at ikke Hennig Olsen-logoen vistes gjennom. La derfor på et ark til, og deretter det transparentarket der jeg hadde skrevet registreringsnummeret. Etter å ha avrundet hjørnene litt ser skiltet nå helprofft ut. Blir det nå om så bare litt klisterføre i morgen, vil jeg vurdere å hente Kawasakien.

Fortsettelse følger, etterhvert som ting skjer...
Sist redigert av Vulcan den 10 mai 2010, 12:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av AJ »

Velkommen her på MCsiden.no, Vulcan :thumleft
Venter spent på fortsettelsen :knegg

Husker jeg prøvekjørte en Vulcan 1500 i '94. Det var krefter så det holdt i den! Artig sykkel med fire gear hvorav 1. og 3. strengt tatt var overflødige...

Gratulerer med flott sykkel!

Og egen blogg her på Forumet \:D/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Vulkansk restart

Legg inn av kuleberg »

grattis med flott sykkel!! nå venter vi spent på noen bilder =)
Det med å lage skilt høres ikke helt lovlig ut men skjønner hva du mener, i å med at man lager skilt til å slengek bak bilen på et sykkelstativ. Men om det skulle være lov å lage skilt selv, var det ingen regler om at skiltet skulle være merket av noe slag, eller i allefall med refleks? Det står uansett på lovdata hvilke størrelser et skilt SKAL ha.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Duville »

hm
NÅ er det meg som spør etter bilde når denne riggen kommer på plass og turen er i gang - vi skal selvfølgelig ikke fortelle til noen hva og hvor de kan se resultatene men det hadde vært spennende å få sett....

Håper fortsettelsen ikke er langt frem--

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Globe »

Hei Vulcan og grattis med første innlegg og egen blogg. :=D>

Veldig bra skrevet, fornøyelig lesning og forstår så absolutt din utålmodighet! Jeg er også meget spent på fortsettesen :thumleft

Og for å hive meg på svarinnlegget fra Duville, dette MÅ vi få se bilder av :mrgreen

Her ser du hvordan du kan legge inn bilder i innlegg, om du lurer på det:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=OOH7NzZ3dO0[/video]

Kvaliteten på bildene trenger ikke å være av typen "Fotograf"..mobilbilder holder i massevis! ;e

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

18/4: 7 varmegrader og sol ga håp om min første kjøretur. Regnet med at værforholdene var stort sett de samme 5-6 mil unna, der sykkelen står. Sender en SMS til forrige eier for å høre om det passet for ham at jeg kom og hentet den. Etter ca 2 sekunder ringte han meg. Sannsynligvis trodde han jeg var gal. Der hadde det snødd ca 30-40 cm, og veien var stengt på grunn av snøras. Tror ikke jeg får tid/mulighet for å hente sykkelen før om tidligst en uke nå.

---
Takker for velkomst og gode tilbakemeldinger. Har ikke tatt noen bilder enda men jeg får håpe at ikke tidligere eier saksøker meg for krenkelse av opphavsretten når jeg legger ut et bilde han tok.
V_Vulcan.jpg
Dette med skiltet synes jeg forresten var merkelig. Nå ser det riktig nok ikke ut til at jeg får bruk for det, men har lagt så pass mye arbeid i utviklingen, at jeg skal ta vare på det uansett :eh
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vulkansk restart

Legg inn av RuneMC »

Gratulerer - ser grom ut denne! Her er det bare å cruise ned Karl Johan eller hvorsomhelst 8) :jada:

Ad skilt - står endel om det i denne diskusjonen
Dvs - du skal bruke det skiltet du har fått fra myndighetene. Punktum. Endring av skilt/mekking av eget skilt = dokumentfalsk

Men med snøen du nevnte så er det vel sjanse for at du nå faktisk mottar det nye skiltet før du får hentet sykkelen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

RuneMC skrev:Gratulerer - ser grom ut denne! Her er det bare å cruise ned Karl Johan eller hvorsomhelst 8) :jada:

Ad skilt - står endel om det i denne diskusjonen
Dvs - du skal bruke det skiltet du har fått fra myndighetene. Punktum. Endring av skilt/mekking av eget skilt = dokumentfalsk

Men med snøen du nevnte så er det vel sjanse for at du nå faktisk mottar det nye skiltet før du får hentet sykkelen.
Takker. Fikk ikke brukt skiltet mitt, men det er merkelig at jeg ble satt over fra den ene "eksperten" til den andre på Biltilsynet, og det var ingen som sa at jeg ikke kunne lage skilt selv, så lenge det var leselig fra 4 meters avstand. De sa selv at det var fullt lovlig å tegne et skilt med tusj for å henge på et sykkelstativ på en bil. Uansett skal jeg bruke den plastlefsa jeg fikk på biltilsynet, selv om den ser latterlig ut ](*,)

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

19/4: Fikk skiltet til sykkelen i dag fra biltilsynet. Blir vel det eneste på sykkelen utenom blink- og baklykteglass, som er av plastikk. Forundrer meg at jeg er nødt å bruke noe slikt, og ikke minst må betale det de vil ha for det. Kunne manet opp til revolusjon for mindte. Bølgete og j**lig i plasten. Svært… 22 x 15 cm, nesten som en plakat.

I tillegg åpnet det seg en ny mulighet for å frakte Chromklompen hjem. En bekjent har en VW Caravelle, lang modell med rullestolrampe. Fylte opp bilen med min motorsykkelfrelste sønn på 14, og en snakkesalig kar på 7, som kunne alt om Starwars, og kjørte utover Senja. Fungerte kjempebra. Kjørte sykkelen rett inn, og hadde enda ca 1 cm klaring fra speil til tak, og ca 10 cm i lengden. Senja er et fantastisk flott sted, uansett hvor man ser, bortsett fra på veien. Kunne sannsynligvis drevet lakseoppdrett i enkelte veihull, men vi kom oss over, rundt og forbi. Vulcanen er hjemme, og jeg kan alt om Starwars.

Hadde ikke før startet den, før nærmeste nabo var på plass. Han hadde kjøpt seg en HD for to dager siden. Ingen av oss har snakket om det, og ingen visste at den andre hadde tenkt å kjøpe. Hans stort sett nye sykkel var helt rå, og selvfølgelig i en annen klasse en min gamle custom, men utrolig morsomt. Vi får etablere Smørhusbakken MC.

2010 : 0,012 km

20/4: På lik linje med alle andre som har en egen personlighet, burde Vulcanen min få sitt eget navn. Tenkte en stund på å kalle den opp etter vulkanen på Island, som begynte å buldre og spy ut røyk, samtidig som jeg kjøpte sykkelen. Kawasakien buldrer også og spyr ut røyk, men hva er det den vulkanen på Island heter? Eyjafjallajökull? Hadde jo vært praktisk med et navn man klarte å uttale, og som man hadde mulighet til å øve seg opp til å skrive. Dessuten har jeg forstått at Eyjafjallajökull en liten vulkan, mer som en moped å regne.

Det høres vel litt i overkant egoistisk ut, men hadde jeg fått en god anledning til å kalle den opp etter en større vulkan, som Katla, ville jeg vært mye mer fornøyd. Katla både ser og høres mye bedre ut, og det begynner med Ka, som i Kawasaki. Den aller beste grunnen for å gi den navnet Katla, er at når sykkelen står og går på tomgang kan jeg tydelig høre: KatlaKatlaKatlaKatlaKatla... Jo, det må bli Katla...

I dag kom forresten den store dagen når jeg skulle skru på skiltet…. Hvordan skal det festes? Tall og bokstaver står ovenfor hverandre på ene siden. En N, et flagg og et åpent felt for klistremerker på andre siden. Skal det monteres slik at registreringsnummeret kommer under skiltlyset, vil skiltet stå fire-fem cm for langt til venstre, og sentrerer jeg skiltet vil lyset lyse opp de bokstavene og tallene lengst til venstre på skiltet. Har på følelsen av at noen designere har røkt litt for mange sure sokker. Ufattelig stygt uansett hva jeg gjør.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Duville »

"G R A T L A" så dei seie vestpå..

Håper våren kommer SNART....

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Globe »

:lol Fantastisk bra skrevet..morsomt...GRATTIS med hjemkomsten, og velkommen til Katla :thumleft

Bilde
May The Force Be With You

Godtvoksen

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Godtvoksen »

Dette er en blogg jeg vil følge med på. Gratulerer med en tøff MC. Jeg liker og se flere folk med chrom og custom sykkel.

Ønsker deg og Katla hjertelig velkommen.. :thumleft

[video]http://www.youtube.com/watch?v=E1y5Viz2EsA[/video]

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:Dette er en blogg jeg vil følge med på. Gratulerer med en tøff MC. Jeg liker og se flere folk med chrom og custom sykkel.
+1...og du Vulcan, husk å si til Katla at vi er veldig glade i bilder ;e

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vulkansk restart

Legg inn av AJ »

GromChromeCruisergutta... :knegg

Jo'a... kommer til å stikke innom jeg også :thumleft
Og enig med de andre; glimrende skrevet, Vulcan :=D>
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Vulkansk restart

Legg inn av Vulcan »

Prøvde å laste en video opp til forumet, men der møtte jeg motstand. Må vel innom youtube, eller legge den på egen server, for så å linke, regner jeg med. Uansett Lenge siden siste blogginnlegg her, så jeg får fortsette, selv om jeg er et par uker på etterskudd...

21/4: Tid for oljeskift. Ikke noe poeng i å vente med det, nå som sesongen nesten er startet. Fikk ti liter olje med på kjøpet av sykkelen, og det i seg selv gjør meg litt skeptisk. Er det et årsforbruk jeg har fått? Er slik å forstå at det kan være lurt å ha en liter eller to på innerlomma når man er ute å kjører, eller finnes det andre forklaringer på den store oljemengden. Oljen er riktig nok så syntetisk som den kan bli, og det står ”Racing” på oljeflaskene, så om det ikke er så mye annet med sykkelen som minner om racing, er det jo greit å vite at racingoljen hyler rundt i motoren i full fart.

Etter å ha funnet frem verktøy og spilloljedunken, kom første problem. Oljedunken var ca 5 cm høyere enn bakkeklaringen på sykkelen. Hadde ingen tomme store plastdunker jeg kunne kappe, og jeg var innom tanken å grave et hull i bakken som jeg kunne plassere spilloljedunken i , men det endte med at jeg snek meg inn på kjøkkenet og fant en stekeform i aluminium som så ut til å være velegnet for formålet. Før jeg tappet ut oljen, fyrte jeg i gang vulkanen, slik at oljen ikke skulle være så kald og ekkel å få på fingrene.

Når jeg skrudde ut oljepluggen, slo det meg at det ikke var noen pakning rundt denne. Ellers så oljen fin ut. Etter at det meste av olje hadde forsvunnet bort fra motoren, skrudde jeg ut silen som ligger i bunnen og skal sørge for at det ikke kommer metallspon inn i oljepumpen. Det var bare så vidt jeg fikk ut silen, men når jeg fikk den ut, skjønte jeg hvorfor… Metallspon!!! Fikk nesten sjokk. Har det vært motorhavari her eller er det bare overskuddsmetall som det likevel ikke var bruk for der inne?

Fornøydheten over MC-kjøpet dalte flere hakk, men jeg klarte like vel å ta meg selv nok sammen til å skru i silen og tappeskruen og fylle på racingoljen. Min kjære sønn fikk i oppgave å flytte oljen over til spilloljedunken med en oljesuger. Når all oljen var flyttet over, var det eneste som lå igjen i stekeformen litt metalspon, og pakningen til oljepluggen.

Tok en liten trøstetur før jeg tok kveld, og jeg kunne ikke høre noe galt. Prøvde å visualisere motoren innvendig, for å anta hvor alt metallet hadde vært tidligere. Fant ingen fornuftige konklusjoner, men trøstet meg selv med at det var sikkert fra motorens blindtarm, falske mandler eller andre områder som det egentlig ikke var så mye bruk for.

Svar