Godtvoksen blogg: Sesong 2013

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av AJ »

5000 km og på tide med nye dekk?
Voldsomt til dekk-appetitt på VTX'en, da... :-k
Michelin Pilot Road 3 holder i hvert 10000 km på Tiger med mye kjøring med passasjer og bagasje.
Men er ikke spesielt fornøyd likevel. Trapper fort pga. seipe-mønsteret (smale furer i dekkbanen i tillegg til de vanlige brede mønstersporene...), og dette merkes på kjøringen (mindre retningsstabil og mer tregstyrt). Kom på delt sisteplass i en test i svenske Motorrad, hvor nye Metzeler Z8 kom ut som den klare vinneren - også på slitestyrke, så vidt jeg husker.

Derfor blir det mest sannsynlig Metzeler Z8 dekk neste gang. Om de egner seg til VTZ'en vet jeg ikke, men verd å sjekke nærmere, vil jeg tro.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Pollti »

Med sånn dekksslitasje bør en antagelig se på kjørevaner og dekktrykk ? Jalmar kjører med trykk langt over anbefalt av Kawasaki og Voyageren sliter på langt nær dekk som beskrevet i denne tråden. Om Jalmars løsning er overførbart til VTX vet jeg ikke men kan jo være verdt å prøve ? :scratch

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
Derfor blir det mest sannsynlig Metzeler Z8 dekk neste gang. Om de egner seg til VTZ'en vet jeg ikke, men verd å sjekke nærmere, vil jeg tro.
Litt artig at du tipser om Metzeler dekk, det er nettopp det merke jeg har bestilt denne gangen.... :thumleft

Dog begynner jeg å lure på om min lokale forhandler har rett i at motorsykkeldekk.com leverer dårligere kvalitet, men med samme navn og nummer. Jeg tok opp det for en tid tilbake siden, men da var det ingen som trodde på noe slikt.

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Godtvoksen »

Pollti skrev:Med sånn dekksslitasje bør en antagelig se på kjørevaner og dekktrykk ? Jalmar kjører med trykk langt over anbefalt av Kawasaki og Voyageren sliter på langt nær dekk som beskrevet i denne tråden. Om Jalmars løsning er overførbart til VTX vet jeg ikke men kan jo være verdt å prøve ? :scratch
Skal jeg være helt ærlig (det må man jo), så kontrollerer jeg sjelden eller aldri dekktrykket. Stoler på at de som setter på dekk fyller det opp med riktig dekktrykk, og at det ikke blir feil trykk på så kort (2-3 måneder) tid. Kanskje jeg bør bedre meg på dette... :thumleft

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Pollti »

He he. Kan jo være en begynnelse om ikke no annet.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Snikkeren »

Dekktrykketerviktig å holde øye med.
Kjøp deg en sånn billig digital dekktrykksmåler. De koster ikke mange kr.

Jeg stoler ikke på dekktrykksmålerene som er på bensinstasjonene. De blir behandlet litt for tøft til at jeg tar sjangsen på det.

Jeg sjekker forresten dekktrykket ca 1 gang i uken når dekket er nytt. Etterhvert merker jeg hvor ofte jeg må fylle på, og da justerer jeg kontrollintervallene etter det.

Sånn som jeg har det no går det ca 3 uker mellom hver gang jeg gir det en liten blås.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Godtvoksen »

Snikkeren skrev:Dekktrykketerviktig å holde øye med.
Har du eller andre noen idé om hvor mange kilometer en kan kjøre mer med riktig dekk-trykk?

Eller hvor mye mer sliter en på dekket med litt for lite/mye lufttrykk?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Dog begynner jeg å lure på om min lokale forhandler har rett i at motorsykkeldekk.com leverer dårligere kvalitet, men med samme navn og nummer. Jeg tok opp det for en tid tilbake siden, men da var det ingen som trodde på noe slikt.
Synes det virker noe søkt, dette...
Er vel lite trolig at en og samme dekkprodusent kjører parallell-produksjon? Dvs. en produksjon med speks beregnet for 'vanlige' dekkforhandlere og en produksjon med dårlige speks for... vel, motorsykkeldekk.com...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Snikkeren »

Går ikke så mye på hvor mange km, heller tid.
En sykkel som f.eks. kun blir brukt 30 km annenhver mnd vil miste dekktrykk selv om den blir lite brukt.
Det varierer også fra gang til gang etter dekkbytte. Det er ihvertfall min erfaring.

Sjekk dekktrykket ofte i begynnelsen etter dekkbytte, så finner du ut hvor lenge det går før du må fylle på.

For lite dekktrykk vil gi mer slitasje på sidene, mens for høyt vil gi mer slitasje på midten. Men litt for høyt trykk vil kanskje øke levetiden. Dette ble jeg ihvertfall fortalt av en dekkrepresentant fra Michelin.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:
Godtvoksen skrev:
Dog begynner jeg å lure på om min lokale forhandler har rett i at motorsykkeldekk.com leverer dårligere kvalitet, men med samme navn og nummer. Jeg tok opp det for en tid tilbake siden, men da var det ingen som trodde på noe slikt.
Synes det virker noe søkt, dette...
Er vel lite trolig at en og samme dekkprodusent kjører parallell-produksjon? Dvs. en produksjon med speks beregnet for 'vanlige' dekkforhandlere og en produksjon med dårlige speks for... vel, motorsykkeldekk.com...

:mk
Slike forum som dette ville gjort det ytterst risikabelt for en dekkprodusent å gjøre noe sånt. Veldig usannsynlig.

Har kjørt 8000 på BT23 dekk nå og kan knapt se slitasje.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av ArcticTiger »

5000 km på et bakdekk :-k Du har jo en Tung sykkel vet du GV, med mye momment i mottorn så du ikke merker så mye til vekta kanskje. Men bakdekket merker det nok. Det koster å flytte vekt.
Finnes det ikke spesielt forsterka dekk som er tilpasset sånne sykkler?

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Pollti »

Kjørte med en Kawasaki 1400 på søndag,i regn (hører du AT). han dro også 5000 km ut av bakdekket. Da jeg spurte hvordan han klarte det så sa han litt tørt, kunne lett dobblet levetiden, men gidder ikke geare bare. Enormt dreiemoment gjør livet behagelig men dekkskontoen høy ? Ikke vet jeg. :scratch

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev: Finnes det ikke spesielt forsterka dekk som er tilpasset sånne sykkler?
Jeg har brukt Dunlop som er anbefalt i brukerhåndboka. Og når jeg leser i VTX-forumet så er jeg vist ikke den eneste som har denne kostnaden...

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Pollti »

Kjører du mest på høy gear ? Selv om du ikke syntes du gjør det så kan det være verdt å prøve en annen kjørestil. Men det er fanken ikke lett. Det som er lett er å falle tilbake til gamle vaner, selv brukte jeg mere enn 2 sesonger på å banke inn nye kjørevaner.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Godtvoksen blogg: 2012 sesongen

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du motorbremser mye vil det slite mye på dekkene. Bruker du forbremsen istedenfor vil det minske forbruk av dekk.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Låst