Yamaha XS500D 1H2

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Det kunne vært kjekt å bytte motorolje sammen med oljefilter før det tas en endelig beslutning av hvor langt jeg ønsker å gå med prosjektet XS500. Oljen er ikke noe problem da den står i hylla men det å kjøpe oljefilter var ikke så enkelt, det er ingen produksjon av oljefilter til XS500 fra Yamaha eller andre men du får kjøpt ett ombyggings kit slik at det videre blir både billig og lett å kjøpe filter.

XS500 Oil Filter Conversion Kit
https://yambits.co.uk/xs500-oil-filter- ... 06854.html

Oljefilter Hiflo HF204 som passer til ombygnings kit.
https://mcoslo.no/products/oljefilter-h ... a-modeller

Ønsker jeg å kjøpe bare oljefilter tilsvarende det som sitter der nå er det mulig men urimelig høy pris, til nå det billigste jeg har funnet oljefilter USD 39,99 pluss frakt til Norge USD 33,05 også kommer det Norsk 25% MVA og kanskje fraktselskap skal ha gebyr.
https://www.ebay.com/itm/364674614208?i ... R_C2pIvVYw
IMG_0918.jpeg
Oljefilter sitter plassert bak fremre kjededrev deksel som er enkelt å demontere men fothviler og gearspak må av først. Tar jeg av det gamle filteret og tar fysiske mål av gjenger, diameter på o-ring, lengde / bredde på filterboks og om det er bypass-ventil i filter ville det være merkelig hvis ingen produsent har tilsvarende. Men … da hadde sikkert noen funnet ut av det før meg og før det ble satt igang produksjon av ombygnings kit :)
IMG_6086.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Når du kler av en gammel sykkel kommer veldig mye av det elektriske til syne, kabler koblinger skjøter jordinger etc. Ta en titt på dette, sikringsboksen som sitter under sete bak batteriet har de fjernet lokket og innmaten i for å erstatte innholdet med el materiell som selges i alle kiosker. Det samme er også gjort med hurtigkoblinga til sikringsboksen som sitter under venstre sidedeksl, hurtigkoblinga er erstatta med single skjøter på hver ledning.

Ny sikringsboks med sikringer og hurtigkobling samt motsatt stikk for å reparere hovedkabel selges for NOK 450,- inkl mva. Ingen tvil om hva jeg gjør her :) Se bilder!
IMG_6088.jpeg
IMG_6087.jpeg
IMG_0923.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Bryter for å skifte mellom nærlys og fjernlys på venstre hånd er defekt, det vil si feste for skyve bryter er knekt og selve bryter er borte. Testa nær fjærn lyset ved å bruke en liten skrutrekker til å skyve kontakt frem og tilbake så innmaten er i orden. Tenkte først jeg måtte forsøke å få tak i en brukt komplett venstre styrebryter men ser nå du får kjøpt delen ny som er defekt til NOK 140,- inkl mva. Da bytter jeg den også tar jeg selve skyvebryter utvendig fra en gammel Z1 900 bryter jeg har liggende og skrur på :thumleft Se bilder!
IMG_0925.png
IMG_0926.jpeg
IMG_0927.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 203
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Kjekt at det finnes deler å få tak i også til ikke helt nye sykler :thumleft

Når det gjelder sikringsboks: Om du ikke er veldig opptatt av å beholde sykkelen original er det kanskje bedre å sette inn en boks med mini flatsikringer. Glass-sikringer begynner kanskje å bli litt umoderne?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ja du får kanskje ikke kjøpt glassikringer overalt men det blir som det har vært på -70 tallet. Tenker i lengden vil det være best for både meg og sykkel’n, det er veldig lenge siden jeg har sett en slik på veien :)

Vi kjørte sammen med en sambygding kompis som hadde en blå XS500 på tampen av -70 tallet som veldig trist endte sine dager under en utforkjøring uten andre involverte.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Kompresjonstest i kveld på kald motor, venstre sylinder 115 PSI og høyre sylinder 125 PSI som er innafor på både kompresjon og differanse. Feilsøkte på tenningsanlegget og venstre coil er defekt. Ikke for å spare på tennkablene men målte de til under 1 Ohm på begge. Kan ikke huske jeg har målt så lav verdi noen gang … Bytter begge coilene sammen med plugger tennkabler og plugghetter.
IMG_6097.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7862
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av mekkern »

Ikke noe rart med under 1 ohm.det er nok kobberleder slik som på båtmotorer. motstanden(støydempingen" er i plugghetter eller i dag i pluggen(r-plugger)
Har man for mye motstand blir det lite igjen av strøm til gnist.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ja det er kobberleder.

Speil var ikke med på XS500’n så jeg bestilte speilsett (dvs h + v med links og rex gjenger) fra aliexpress NOK 288,- med alt inkl frakt. I følge brosjyrer ble den levert med chrom speilstenger og sorte speilhus på -70 tallet. Bedøm selv, se bilde.

Blir ikke gjort så mye mere nå før jeg får tenningsdelene som er bestilt, blir spennende å høre motor gå selv om god følelsen er der :D
IMG_6149.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Litt lyd fra Yamaha XS500 på YouTube kanalen til King07T, han har veldig mye Classic mc filmer. Se link.

https://www.youtube.com/@King07T/videos


Sist redigert av dypen den 15 apr 2024, 21:26, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Oppdaget nå at Yamaha 500’n ble også solgt som GX500 …


IMG_1012.jpeg
IMG_1015.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 12 apr 2024, 22:34, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Lakkering av «body kit» til XS500’n forberedes så får vi se hva det blir til. Har fått pris på lakk med montering av decaler med klarlakk over. Lakkeres ensfarget med sølv eller gull dekaler som er bestilt i begge farger fra «The Image Works»

http://www.bike-stickers.com/homepage.htm

Usikker på farge men har sett på svart eller rød som jeg da kan velge gull eller sølv decaler til.
IMG_1013.jpeg
IMG_0953.jpeg
Bra dag idag med motorsykkeltur og på toppen kom det deler fra YAMBITS i England :thumleft

https://yambits.co.uk/
IMG_6168.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da ble det en runde i garasjen i kveld, reparerte festebraketten til coilene der ene festeskruen var knekt så hele braketter har hengt i en skrue og i teorien løs, bytta tenningsdeler men da jeg skulle starte var det ikke liv i starter … fant en ledningskjøt som det merkelig nok hadde blitt brudd i siden sist jeg starta på en sylinder. Fikk reparert feilen og da starta sykkel’n som gikk fint på begge sylindrene men ved pådrag var det ikke helt bra så vi får ta en runde på forgasserene etterhvert. Det var godt å høre den funka på begge sylindrene :thumleft Se bilde, litt fort på tomgang.
IMG_6174.jpeg
Som nevnt måtte jeg reparere festebolt på coil festene, boret ut det som var igjen av den fastsveisa bolten og brukte en vanlig gjennomgående 6 mm så det sitter godt. Se bilde.
IMG_1038.jpeg
Som nevnt i en annen tråd her har jeg kjøpt brukte deler fra Molde, Haugesund og 4 plasser i USA som har gratis frakt til Delaware hvor JetCarrier tar over frakt til hyggelig pris samt ordner med mva uten gebyr.

https://www.jetcarrier.com/account/index.php
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Kjellrf »

XS500 var ikke helt uvanlig da jeg begynte å kjøre på begynnelsen av 80-tallet. Vi kalte den brødboksen, pga tankformen...
En jeg kjenner hadde en gul, en annen hadde rød 78-modell. Byttelånte min CX500 med kompisen med den røde, vi var begge enige om at CX'en var klart sprekere og mer komfortabel. En bedre sykkel.
Mener Yamaha Norge solgte ett kit for oljefilteret, som kostet snaut 2000 på 90-tallet...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Som nevnt over her hadde en kompis en blå XS500 på slutten av -70 tallet som aldri fascinerte meg da. Ser på det litt annerledes nå da det ikke er veldig mange å se av disse og er de på veien er de bygget om, cafe racer, tracker osv

Kjøpte brukte deler og der var det med nytt originalt oljefilter men da hadde jeg alt kjøpt tilsvarende kit du nevner @Kjellrf se link.
https://yambits.co.uk/xs500-oil-filter- ... 06854.html
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Fyra opp igjen XS500’n og med bakhjulet i lufta har jeg kjørt gjennom alle 5 gear opp og ned og det fungerer fint, riktignok uten noen form for belastning. Demontert alle lakkerte deler og jobber med frontlykta nå, må demontere kabler fra styrebrytere, instrumentpanel og hovedkabel inn da alt samkjøres i hovedlykt. Blinklysene sitter i boret hull i lykteørene men de skal fungere som lyktefeste og må flyttes til riktig plass. Får sveise igjen hulla i lykteørene. Bak må jeg også flytte blinklysene, de har sikkert blitt montert på egne braketter for å gi plass til bagasjebærer. Det er veldig mange ledningskjøter som må byttes eller repareres.

Fikk endelig service manualen jeg kjøpte 28 mars fra Vestfossen i dag, landa i naboen sin postkasse så han leverte på døra :D Noen bilder fra manualen og garasjen :thumleft
IMG_6182.jpeg
IMG_6183.jpeg
IMG_6184.jpeg
IMG_6185.jpeg
IMG_6186.jpeg
IMG_6187.jpeg
IMG_6188.jpeg
IMG_6190.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar