Yamaha XS500D 1H2

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6998
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 27 mar 2024, 14:04
Jompa skrev: 27 mar 2024, 13:23 Sjefen min har en Guzzi 650 Lario.
Kanskje jeg skal spørre om han selger den ?
Ofte er det tilfeldigheter som fører til handel og prosjekt i garasjen. En passende anledning er det bare å spørre :)
Sykkelen har ikke vært i bruk på flere år og står ute. Eieren et uten lappen ei god stund fremover så muligheten for kjøp er nok stor
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da ville jeg tatt kontakt @Jompa men ta høyde for alle senarier. Det kan være et fint prosjekt, prosjekt for videresalg eller masse gode deler for salg. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 27 mar 2024, 18:05
dypen skrev: 27 mar 2024, 13:59 Har ikke solgt noen enda, det er ren hobby, kvalitets tid med tanke på tiden på nett, henting av deler og i garasjen :)
Altså så samler du 🙂

Jeg skjønner godt hva du mener med kvalitetstid, jeg føler det på samme måten. Selv om jeg ikke har ambisjoner om den finishen du presterer på dine prosjekter.
Tenker litt større antall når du nevner «samler» :) Takker for hyggelige ord, men slik som markedet har vært for Z900’r ser jeg på sikt en mulighet til å forsvare kostnadene. Ikke sikker på jeg kan gjøre det på XS500’n, vi får se hva det blir :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 27 mar 2024, 13:52
Jompa skrev: 27 mar 2024, 13:23 Sjefen min har en Guzzi 650 Lario.
Kanskje jeg skal spørre om han selger den ?
Det synes jeg du absolutt du skal gjøre :crazy: !
@AJ kommentaren var spot on :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ikke alt kommer i riktig rekkefølge men noe, viktig med tidsriktig noe annet er helt uaktuelt :)
IMG_0762.jpeg
IMG_5955.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ikke XS men TX som er samme sykkel med lik motor og eksosanlegg og da er vel motorlyden lik.

EXHAUST SOUNDS "TX500"

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Gammel Yamaha konkurrerer i historisk racing Classic 500 med Yamaha TX500 RR i England og omtalt i Classic Racer magazine. Dette er en modifisert produksjons ramme med full racermotor som gir 70 hk ved 10 800 rpm og vekten er nede på ca 130 kg (standard 49 hk ca 210kg)
IMG_0789.jpeg
IMG_0794.png
IMG_0793.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da får vi se hva vi finner ut her etterhvert …
IMG_5964.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38070
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

Absolutt et interessant prosjekt det skal bli spennende å følge med på videre :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Gammelt lesestoff, XS500 introdusert med ny utgave i 1976 fra TX500 til XS500 …
IMG_0795.jpeg
IMG_0796.jpeg
IMG_0797.jpeg
IMG_0798.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Montert nytt batteri fra Exide Sønak Kløfta EB14L-A2
https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/EB14L-A2

Status på XS500’n, slangeløse dekk er det etterhvert luft i (plundra litt), bremser ligger ikke på og hjul roterer fint, byttet bremsevæske foran og forbrems fungerer. Parklys skiltlys nærlys fjernlys blinklys bremselys instrumentlys oljetrykklampe lydhorn lyshorn fullysvarsel og varsellys N gear fungerer.

Har fylt forgassere med bensin, pusset stifter og kontrollert kamvinkel, sjekket om det var gnist på høyre sylinder ok, setter da inn igjen tennpluggen på høyre side og har ute tennplugg fortsatt etter rens av plugger på venstre side.

Har tenning på og bruker selvstarter for å sjekke gnist på tennplugg venstre side og der starter motor på høyre sylinder :O Men … det er ingen gnist på venstre sylinder så da må vi se hva som er feil der :scratch

Veldig overrasket så langt og fornøyd når det meste fungerer :twothumbs: Må få gnist på venstre sylinder så får vi se om det blir litt jobb med forgassere etterhvert og bakbrems er det ingen virkning på så der blir det også litt jobb. Kan snart prøvekjøre :crazy:
IMG_5972.jpeg
IMG_5973.jpeg
IMG_5975.jpeg
IMG_5976.jpeg
IMG_6085.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 apr 2024, 19:13, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av mekkern »

:-k denne sykkelen har egentlig slange i dekka selv om det er støpte felger mener jeg... :-k
Samme som GS450èn min.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 03 apr 2024, 20:38 :-k denne sykkelen har egentlig slange i dekka selv om det er støpte felger mener jeg... :-k
Samme som GS450èn min.
Mulig det var det når den var ny men foran var det ikke slange, der hadde dekket løsna fra felgen og selv med trykkluft var det klin umulig å få dekket ut til felgen … ja dette har du sikkert forsøkt selv :) Jeg måtte få forhjulet opp i lufta og presse på senter av dekket med lastestropp, da løste det seg :thumleft Hadde stått lenge uten luft.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av mekkern »

Grunnen til at dekket hadde smettet av felkanten er nettop dette-felgene er ikke designet med den såkaldte "safetyhump" som skal hindre dekket å smette inn mot senter ved lite luft.
At man kan kjøre uten slange er fint mulig men det kan ofte lekke litt så en må sjekke dette ofte og dekket kanglippe av kanten og brått miste lufta under hard belastning.
https://adventure-motorcycling.com/2019 ... es-wheels/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5391
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da blir det nye slanger :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar