Har selvfølgelig brukt litt tid på nettet etter relevant XS / TX 500 info. Etter hva jeg kan se er det bare en som har hatt XS500 på mcsiden.no tidligere, eller som har hatt en egen tråd. Link.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t= ... maha+xs500
Tenker å få startet motor, danne meg ett bilde av hva som må gjøres for å få den kjørbar etter så mange år lagret og selvfølgelig registrert med tidsriktige skilter. I følge vegvesen.no har den vært «svart» av farge og da mest sannsynlig med gull dekaler som -77 model hadde. Det ligger litt i det fjerne at det hadde vært moro å få strekt den skikkelig opp med proff lakkering tilsvarende original men da må resten være bra også.
Det er også ett alternativ å bygge den om til en TX500, det vil si å bytte ut bensintank, sidedeksler, sete, bakskjerm, baklykt samt montere eikefelger. Uavhengig av hva jeg gjør med sykkel’n. Begrenset deletilgang kan gjøre prosjektet langvarig sammen med en prislapp som ikke på noen måte speiler hverken bruksverdi eller salg. Se bilde for hvordan jeg tror den har vært da den kom ut av butikken.
1977 Yamaha XS500 (TX500 fra 1973 - 1975) luftkjølt parallell twin med 180° veivaksel, våtsump, doble overliggende kamaksler DOHC med fire ventiler per sylinder.
Yamaha påsto dette var verdens første masseproduserte fireventils motorsykkelmotor sammen med integrert kretsbasert spenningsregulator.
Forgassere 38 mm Mikuni fra 1976. XS / TX500 var utstyrt med «Omni-phase balancer", en enkel balanseaksel drevet med kjede med manuell justering.
Gearkasse fem trinns, 530 kjede med 16 / 42 drevsett, kick og elektrisk start.
Ramme, vugge med dobble rør i stål, teleskopgaffel luftfjæring fra Showa fra 1976. Bakre fjæring doble støtdempere og svingarm med justerbar forbelastning.
Fremre bremseskive 298 mm, bak 267 mm skive. Fra 1976 lettmetallfelger, foran 3,25-19 og bak var 3,50-18 Bak 4.00H-18 på senere sykler.
Bilder fra i går av «smykket»This model was introduced in 1976, and continued on from the earlier TX 500, ground breaking when launched in 1973, being the first volume produced parallel twin with four valves per cylinder. As well as a four valve head, this engine had another innovation, namely the contra rotating balance shaft, ironing out most of the ‘rocking couple’ vibration form the 180 degree crank.
Som siste bilde, Yamaha TX500 som i utgangspunktet er samme sykkel men XS500 1976 - on modellene har mange tekniske forbedringer og forhåpentlig kvitt barnesykdommene.