Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 04 apr 2024, 18:22 :biker: Takket være den fantastiske østlandsvåren er morgendagens kjøretime avlyst. Prøver på nytt igjen på tirsdag. :O
Noe ala dette, rett utafor døra her jeg bor:
040424.JPG
:knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

:O Ser omtrent kliss likt ut utenfor døra her. Har vanligvis ikke så mye imot vinter, men akkurat nå er jeg usedvanlig utålmodig for vår og sommer....

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Og der var andre kjøretime gjennomført! :biker:

Startet opp med repetisjon fra forrige gang, krypkjøring, svingkjøring og mange runder i garasjen. Begynte litt trått da jeg tydeligvis hadde glemt det aller meste fra sist, men det var ikke mange rundene før ting satt igjen. Gikk ganske fort over til å konsentrere på "garasjen" og å få den til å sitte. Litt bedre bruk av gass, clutch, bakbrems og ikke minst blikk så gikk det bedre og bedre.
Innså også at jeg ikke skal bli sirkusartist (ennå :lol ) og kanskje ikke trenger å kjøre "garasjen" i 3km/t fra dag en, så økte farten litt og det hjalp veldig mye. Tror nok det er lettere å lære seg den øvelsen om man får den til å sitte i litt mer fart, og så senke farten når man begynner å få taket på det. :thumleft

Etter jeg begynte å få sånn ca. taket på "garasjen" så var det på tide med noe nytt: øve på akselerasjon, giring og bremsing. Sjåførlæreren satte opp kjegler som skulle representere ett kryss inn mot en større vei. Øvelsen ble da å stoppe i krysset, for så å akselerere til venstre ut på veien, opp i andregiret, akselerere litt videre før nedbremsing til å snu i krypkjøringsfart. Deretter var det å sette opp for å ta en høyresving ut på samme veien før samme prosessen ned til start.
Dette ble litt rotete til å begynne med da jeg glemte av alt som har med krypkjøring å gjøre de første par rundene (bare plass til en ting av gangen i huet... :lol ), men etter noen runder så begynte det å gå ganske så bra. Typisk nok så var kjøretimen over akkurat når jeg begynte å få taket på kjøringen, men tror nok huet var klart for å gi seg uansett så det var nok likså greit. :twothumbs:

Planen for neste time (på fredag) er å gå relativt raskt igjennom samme øvelsene for å varme opp, så kanskje litt slalom/unnamanøver/nødbrems bare for å ha prøvd det. Er sjåførlæreren fornøyd så blir det en kjøretur ut på offentlig vei allerede på tredje kjøretimen. :O Går det i boks så skal jeg si meg storfornøyd! :D

To kjøretimer inn i prosjektet så må jeg si at jeg allerede er hektet! Gleder meg som en unge til fredag! :twothumbs:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Høres bra ut dette, lykke til videre :prop:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av BjørnSover »

Kjekk lesing - hold oss oppdatert.

Brukeravatar
Bruno
Innlegg: 19
Registrert: 21 jun 2023, 21:02
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 (2018)
Sted: Ski

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bruno »

Morro! Kjør på videre 😁

kaLARSnikov
Innlegg: 187
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Høres meget lovende ut, og det er også artig å høre hvordan forskjellige kjørelærere opererer. Jeg hadde tross alt kjørt litt moped 20 år før jeg begynte på motorsykkellappen, så min første kjørelærer mente det var bra nok og kastet meg rett på egen sykkel og rakt ut i trafikken.

Håper du kommer deg ut i trafikken snart. Kjøregårdsøvelsene er veldig viktige - og det å bli trygg på det grunnleggende - men det er jo vanlig kjøring som er skikkelig gøy :)

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 09 apr 2024, 12:32 Høres bra ut dette, lykke til videre :prop:
Tusen takk! :twothumbs:

BjørnSover skrev: 09 apr 2024, 14:13 Kjekk lesing - hold oss oppdatert.
Med litt flaks så kommer det en ny oppdatering i overimorgen! :D

kaLARSnikov skrev: 10 apr 2024, 07:21 Høres meget lovende ut, og det er også artig å høre hvordan forskjellige kjørelærere opererer. Jeg hadde tross alt kjørt litt moped 20 år før jeg begynte på motorsykkellappen, så min første kjørelærer mente det var bra nok og kastet meg rett på egen sykkel og rakt ut i trafikken.

Håper du kommer deg ut i trafikken snart. Kjøregårdsøvelsene er veldig viktige - og det å bli trygg på det grunnleggende - men det er jo vanlig kjøring som er skikkelig gøy :)
Håper virkelig vi kommer oss ut på veien i overimorgen! Det skal jo nevnes at all erfaring jeg har fra før av er tre-fire runder rundt en parkeringsplass i første- og andregiret på sensommeren i fjor, så skjønner jo at noe grunnleggende må på plass før man skal ut i trafikken. :lol

Men gleder meg som en unge til det blir skikkelig kjøring! Roter jeg det ikke helt til under "oppvarmingen" i morgen, så blir det nok en liten tur i det minste. Skal bli artig! :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Tredje kjøretime startet ganske håpløst med at jeg hadde glemt at den var tidligere på dagen enn de to forrige, så såførlæreren ringte meg og lurte på hvor jeg ble av. :redface Heldigvis bor jeg rett i nærheten av sjåførskolen, så kom meg på plass ikke så alt for seint. :lol

Dagens økt begynte der den siste sluttet, men å kjøre rundt og øve på girskift og kjøre igjennom kryss. Trengte ikke å varme opp mange rundene før jeg følte at jeg var på samme nivået som jeg avsluttet på sist. Deilig å føle at man ting begynner å sitte litt "automatisk" uten å måtte starte nesten på nytt. :twothumbs:

Det var ikke mange rundene før sjåførlæreren ba meg koble opp intercomen, hoppet bakpå og ba meg sette kursen ut porten fra industriområdet Hønsen Sjåførskole ligger på og til høyre på Vestvollveien retning Skedsmo kirke. Endelig ut på veien! :D Litt uvant å ha noen bakpå, og merket at jeg måtte konsentrere meg mer i krypekjøringsfart, men ellers gikk det overraskende bra med tanke på hvor "liten" den sykkelen egentlig er. Turen gikk forbi Skedsmo Kirke til enden av Vestvollveien, der tok vi til høyre i krysset retning Lillestrøm. Og mine første forsøk på rundkjøringer... Litt spent, men lav fart, bruk hodet og ikke helt krise trafikk så gikk jo det bra det og.
Når vi kom i bunnen av bakken tok vi til høyre i rundkjøringen på Fetveien og kjørte forbi Kjeller flyplass. Det gikk smertefritt helt til vi kom til rundkjøringen i enden av Fetveien og skulle ta til høyre opp Trondheimsveien. Der glemte jeg helt av hvordan en girkasse virker og klarte å kvele motoren når jeg skulle kjøre ut i rundkjøringen.... :redface Start opp, se etter en luke i trafikken og av gårde igjen. Ingen skade skjedd annet enn en stolthet som fikk seg ett lite skudd for baugen. Kanskje like greit så man ikke risikerer å bli kjepphøy. :lol
På tross av litt rot med giret så kom vi oss ett stykke opp Trondheimsveien retning Skedsmokorset frem til krysset tilbake på Vestvollveien og tok av der. Noen meter til så tilbake inn til sjåførskolen. Der hadde sjåførlæreren fått nok av og sitte på og ville kjøre selv. Hun fant fram sykkelen sin, så satte vi av gårde igjen, denne gangen på hver sin sykkel og dermed kjører jeg motorsykkel alene (på sykkelen i hvertfall :D ) på offentlig vei for første gang! :twothumbs:

Vi kjørte samme runden som sist, mens vi snakket om sporvalg, hvordan ta svinger tryggest mulig og egentlig alt mulig som har med å kjøre MC på en god måte. Det var litt mer trafikk nå så vi fikk øvd på litt køkjøring der jeg dessverre måtte nedi med foten ett par gang, men til å være første forsøk så er jeg veldig fornøyd med resultatet! :thumleft

Siden jeg var litt sen på plass så ble det med de to rundene, en med og en uten passasjer. Men på den positive siden så fikk jeg veldig gode tilbakemeldinger fra sjåførlæreren, og neste gang så blir det en kjapp runde med oppvarming og så ut å trene på vei igjen. Gjett om jeg gleder meg!!! :twothumbs:
:mc7

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Flott med oppdatering, gøy å følge med på :thumleft

Vi har vel alle kvelt sykkelen på upassende steder, det er vel akkurat da det skjer...

En av mine litt pinlige opplevelser var da jeg kjørte poden sin sykkel med han bakpå (før han hadde startet med kjøretimer). Vi kom til et kryss med tett trafikk så vi ble stående en stund. Poden ser at nesten halve klassen hans fra ungdommskolen står i et busskur på andre siden av veien så han sier: "Nå må du ikke kvele den...". Da vi fant et smutthull i trafikken kvelte jeg den... I neste smutthull kom vi oss utpå i første gir og akkurat da vi er ved siden av gjengen hans vipper jeg sykkelen i fri og gir gass... Jaja, det er ikke verdens undergang... det heller...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Cato81
Innlegg: 7
Registrert: 01 jul 2022, 14:47
Motorsykkelen din: Yamaha Fz8 2015

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Cato81 »

Artig lesning. Hold oss oppdatert. Vi har jo alle vært der med å kvele sykkelen på upassende steder. Både før og etter lappen. Ser du holder til på Skedsmokorset. Jeg holder til på Stovner. Så si gjerne ifra etter oppkjøring så kan vi ta en tur sammen. Jeg fikk lappen i 2022. Så kan ikke øvelsekjøre enda. Men tar gjerne en tur med deg når du får lappen :)

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 12 apr 2024, 18:49 Flott med oppdatering, gøy å følge med på :thumleft

Vi har vel alle kvelt sykkelen på upassende steder, det er vel akkurat da det skjer...

En av mine litt pinlige opplevelser var da jeg kjørte poden sin sykkel med han bakpå (før han hadde startet med kjøretimer). Vi kom til et kryss med tett trafikk så vi ble stående en stund. Poden ser at nesten halve klassen hans fra ungdommskolen står i et busskur på andre siden av veien så han sier: "Nå må du ikke kvele den...". Da vi fant et smutthull i trafikken kvelte jeg den... I neste smutthull kom vi oss utpå i første gir og akkurat da vi er ved siden av gjengen hans vipper jeg sykkelen i fri og gir gass... Jaja, det er ikke verdens undergang... det heller...
Veldig hyggelig at folk tar seg tid til å lese. Blir lett lange innlegg, men prøver å skrive så lesbart som mulig. :D

Morsom historie, typisk at man roter det mest til å sånne situasjoner. Spørs om poden var line enig i at det ikke var verdens undergang, i hvert fall der og da. :lol

Har heldigvis lært med årene at jeg ikke er sertifisert verdensmester i alt, særlig når jeg prøver meg på noe nytt. Klarer heldigvis å la være å stresse meg for mye opp når det blir litt rot, har nemlig qv erfaring lært at stress garantert gjør alt ti gang værre. :thumleft

Kenneth 81
Innlegg: 64
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Cato81 skrev: 12 apr 2024, 21:26 Artig lesning. Hold oss oppdatert. Vi har jo alle vært der med å kvele sykkelen på upassende steder. Både før og etter lappen. Ser du holder til på Skedsmokorset. Jeg holder til på Stovner. Så si gjerne ifra etter oppkjøring så kan vi ta en tur sammen. Jeg fikk lappen i 2022. Så kan ikke øvelsekjøre enda. Men tar gjerne en tur med deg når du får lappen :)
Hyggelig å høre at du liker skribleriene mine! :twothumbs:

Blir gjerne med på tur når lappen og sykkel er i boks. Alltid trivelig å være på tur sammen med noen. :D

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 377
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 13 apr 2024, 12:58 Veldig hyggelig at folk tar seg tid til å lese. Blir lett lange innlegg, men prøver å skrive så lesbart som mulig. :D
Du skriver godt så fortsett med det :twothumbs:

En annens historie også (aner ikke hvem de er, bare observert da poden og jeg var ute med "L" på ryggen): Vi kom kjørende på trafikkert vei og ser et annet "L"-par på vei ut fra bensinstasjon. Eleven smetter utpå mens følgesykkelen (stoooor sykkel, Valkyrie muligens) gjør et lite byks og blir stående... Måtte smile litt i hjelmen... Har gjort det selv og...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 13 apr 2024, 13:00
Cato81 skrev: 12 apr 2024, 21:26 Artig lesning. Hold oss oppdatert. Vi har jo alle vært der med å kvele sykkelen på upassende steder. Både før og etter lappen. Ser du holder til på Skedsmokorset. Jeg holder til på Stovner. Så si gjerne ifra etter oppkjøring så kan vi ta en tur sammen. Jeg fikk lappen i 2022. Så kan ikke øvelsekjøre enda. Men tar gjerne en tur med deg når du får lappen :)
Hyggelig å høre at du liker skribleriene mine! :twothumbs:

Blir gjerne med på tur når lappen og sykkel er i boks. Alltid trivelig å være på tur sammen med noen. :D
Skal vi kvele syklene sammen? :lol

Svar