Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

For å starte en plass så handler ikke dette innlegget om Bimbo men GoPro Hero 9. Var en tur ute med knallerten til poden (Yamaha YZF-125) med GoPro på hjelmen. Har lekt litt med bildestabilisatorer for en god del år siden og har ikke vært så veldig imponert, har lett blitt sjøsykefremkallende bevegelser... Har prøvd litt på Hero 9 med Hypersmooth "On" og det har vært veldig bra men tok en tur i dag med Hypersmooth på "Boost". Ser at det går ut over bildekvaliteten men se den nydelige stabiliseringen. Siden kamera henger på siden av hjelmen so burde jo det som viser av hjelmen i bildet være dønn stabilt men der ser en jo hva stabilisatoren gjør... Mektig imponert jeg...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

Da har Bimbo fått seg spa-behandling med 4 liter Royal Purple 20w-50 og nytt oljefilter.
IMG_20230520_184314.jpg
Girkasse og kardang var iflg forrige eier nettopp skiftet så de får være som de er en stund...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4928
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av FredrikE24 »

Viktig med vedlikehold, du vet at du kan kjøre «vanlig bilolje» på disse syklene?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 24 mai 2023, 21:24 Viktig med vedlikehold, du vet at du kan kjøre «vanlig bilolje» på disse syklene?
For her slipper du å ta hensyn til clutch som går i olje …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 24 mai 2023, 21:27
FredrikE24 skrev: 24 mai 2023, 21:24 Viktig med vedlikehold, du vet at du kan kjøre «vanlig bilolje» på disse syklene?
For her slipper du å ta hensyn til clutch som går i olje …
Jepp, vet. 20W-50 er ikke hyllevare så mange steder og Royal Purple lå i samme prisskiktet som de andre jeg fant. Antar våtclutch-additivene ikke gjør noe feil i alle fall siden de også smører resten av motoren (og girkasse i våtclutchmotorene).

Edit: Ser forresten at Max Cycle er en del dyrere enn HPS men fant ikke HPS 20W-50 da jeg bestilte...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

Så var Bimbo offisielt nedklasset til A2/35kW med 35kW sett fra https://greybikes.no/35%20kw%20sett.html

Godkjenningen var en grei sak med nødvendig dokumentasjon på plass.

Jeg tenker jo kanskje å oppgradere til A etterhvert men det jeg har sett av Bimbo i 35kW variant til nå holder rikelig for mitt bruk. Der er jo bånndrag i massevis og god aks i 80 i bratte motbakker...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av dypen »

Hvorfor klasse ned …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 25 mai 2023, 19:18 Hvorfor klasse ned …
Godt spørsmål, enkelt svar: Jeg har bare A2 lappen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

Ble litt kjøring i dag. Først tur-retur eksens campingvogn med poden bakpå, 84 km og så rundtur Karmøy på 70 km. Litt smågufsete med litt tåke/dis i ny og ne men stort sett veldig fin tur.

En ting en fersking undrer seg på med Bimbo er når jeg f.eks. svinger venstre i litt fart (landevei) så må jeg bruke en del krefter på å trykke styret fram på venstre side... Virker som om sykkelen vil svinge betraktelig mer enn det som ser logisk ut for meg. Kan ikke huske jeg la stort merke til det på Viragoen. Er det Telelever-gaffelen som er slik eller er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med meg?
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av dypen »

SveinHa skrev: 25 mai 2023, 20:27
dypen skrev: 25 mai 2023, 19:18 Hvorfor klasse ned …
Godt spørsmål, enkelt svar: Jeg har bare A2 lappen...
Da forstår jeg :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4928
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av FredrikE24 »

SveinHa skrev: 25 mai 2023, 20:40 Ble litt kjøring i dag. Først tur-retur eksens campingvogn med poden bakpå, 84 km og så rundtur Karmøy på 70 km. Litt smågufsete med litt tåke/dis i ny og ne men stort sett veldig fin tur.

En ting en fersking undrer seg på med Bimbo er når jeg f.eks. svinger venstre i litt fart (landevei) så må jeg bruke en del krefter på å trykke styret fram på venstre side... Virker som om sykkelen vil svinge betraktelig mer enn det som ser logisk ut for meg. Kan ikke huske jeg la stort merke til det på Viragoen. Er det Telelever-gaffelen som er slik eller er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med meg?
Det er vel forsåvidt riktig at du skal dytte på venstre styre-ende når du skal svinge til venstre.
Hvor gamle er dekka? Med slitte dekk, så vil du alltid bruke mye mer krefter for å få sykkelen over knekken for så å måtte kompensere litt og holde litt tilbake. Min erfaring med BMWene er at de ofte virker litt overstyrt med slitte dekk og dempere. Slitte dempere sliter fører også ut når man blir sittende å ri i svingene og kjemper med styret for å holde kurven nogenlunde.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

FredrikE24 skrev: 25 mai 2023, 22:23 Det er vel forsåvidt riktig at du skal dytte på venstre styre-ende når du skal svinge til venstre.
Du tenker på counter-steering? Det tenker jeg er for å legge sykkelen såpass ned at sentrifugalkreftene nulles ut men det er etterpå, når jeg føler at sykkelen ligger akkurat der den skal ligge, så må jeg kjempe for at den ikke skal svinge alt for mye...
FredrikE24 skrev: 25 mai 2023, 22:23 Hvor gamle er dekka? Med slitte dekk, så vil du alltid bruke mye mer krefter for å få sykkelen over knekken for så å måtte kompensere litt og holde litt tilbake. Min erfaring med BMWene er at de ofte virker litt overstyrt med slitte dekk og dempere. Slitte dempere sliter fører også ut når man blir sittende å ri i svingene og kjemper med styret for å holde kurven nogenlunde.
Dekkene er fra 2021 og veldig lite brukt iflg forrige eier og de ser nye ut for meg.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1147
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av Domino »

Få noen som kjenner typen til å prøvekjøre sykkelen. Dersom du kjenner noen BMW-fantaster. Det bruker jo ikke å mangle på dem.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6421
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av dypen »

Dekkene er fra 2021 og veldig lite brukt iflg forrige eier og de ser nye ut for meg.
Hva andre sier om dekk kjørelengde og fra 2021 sier ingen ting, av erfaring blir sykkel sykt sliten å kjøre når du har «flat spot» på bakdekket og kanskje tilsvarende foran med trapping. Se godt over dekkene, mål dekkdybde hvor det er minst og sjekk slitasjevarslere hvis det er det, sjekk trapping ved å skyve håndflata nedover dekket på begge sider så du kjenner halve dekkets slitemønster på hver side. I mange tilfeller blir du overrasket! Såkalte gode dekk eller halvslitte blir etter en grundig sjekk ofte kast i mine øyne, det som var bra blir i beste fal 1 - 2 mm eller blanke på midten også kommer trapping i tilegg så det blir som å kjøre på brostein.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 589
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Gammelferskingens eskapader med Bimbo.

Legg inn av SveinHa »

Domino skrev: 26 mai 2023, 07:55 Få noen som kjenner typen til å prøvekjøre sykkelen. Dersom du kjenner noen BMW-fantaster. Det bruker jo ikke å mangle på dem.
Godt poeng, har tenkt den tanken selv også... Kjenner i utgangspunktet ingen men har et par karer som trolig kjenner...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar