Gammelsmurfens logg.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Gammelsmurfens logg.
Like greit å lage en egen tråd for litt logging...
I dag som i går ble det tur i ok høstvær, kjørte mest mulig gamleveier oppover Hadeland.
Tenkte ikke på at det var siste dag av høstferien i dag, så allerede fra nord i Hakadal sto det kø.
Det eskalerte bare desto lenger ned man kom, men jeg fant noen småveier utenom.
Her fra Røykenvika.
I dag som i går ble det tur i ok høstvær, kjørte mest mulig gamleveier oppover Hadeland.
Tenkte ikke på at det var siste dag av høstferien i dag, så allerede fra nord i Hakadal sto det kø.
Det eskalerte bare desto lenger ned man kom, men jeg fant noen småveier utenom.
Her fra Røykenvika.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39317
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gammelsmurfens logg.
Velkommen som MCsiden motorsykkelloggførerGammelsmurfen skrev: ↑09 okt 2022, 18:12 Like greit å lage en egen tråd for litt logging...
I dag som i går ble det tur i ok høstvær, kjørte mest mulig gamleveier oppover Hadeland.
Tenkte ikke på at det var siste dag av høstferien i dag, så allerede fra nord i Hakadal sto det kø.
Det eskalerte bare desto lenger ned man kom, men jeg fant noen småveier utenom.
Her fra Røykenvika.

Da var vi delvis i samme område i dag, da :) . Jeg kjørte motsolsretningen mot Lygna fra Hurdal hvor jeg burgererte med den nye gasskomfyren

Slår gjerne følge en dag, om du er interessert, siden du ofte, så vidt jeg har skjønt, kjører her i min bakgård - på Hadeland

Selvfølgelig helt opp til deg siden jeg har full forståelse for og selvfølgelig aksepterer om du ønsker å kjøre alene i eget selskap. Noe jeg for øvrig trives utmerket med selv også

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Takk for det AJ!
Jeg vurderte og vrenge av i veiarbeidsområdet og opp til Lygnaseter, men der er det kun kort tid siden jeg var.
Kjørte uten noe plan utover å kjøre gamleveier, men fant ut underveis at jeg ville se Randsfjorden.
Kjørte bla. Stryken, Harestua, Brandbu, mot Bjørgeseter og kjørte gamleveien opp til Roa osv., som barn ble det mye bilkjøring
på disse veiene opp til besteforeldre i Søndre Land.
Joda AJ, kjører gjerne sammen med folk og jeg, så det hadde bare vært hyggelig det med en tur eller fler.
Om det ikke blir noe nå før vinterdale, så kommer det alltids en ny sesong
Jeg vurderte og vrenge av i veiarbeidsområdet og opp til Lygnaseter, men der er det kun kort tid siden jeg var.
Kjørte uten noe plan utover å kjøre gamleveier, men fant ut underveis at jeg ville se Randsfjorden.
Kjørte bla. Stryken, Harestua, Brandbu, mot Bjørgeseter og kjørte gamleveien opp til Roa osv., som barn ble det mye bilkjøring
på disse veiene opp til besteforeldre i Søndre Land.
Joda AJ, kjører gjerne sammen med folk og jeg, så det hadde bare vært hyggelig det med en tur eller fler.
Om det ikke blir noe nå før vinterdale, så kommer det alltids en ny sesong

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Kjøring til jobb om morgenen ser ut til å gå mot slutten for i år om dette fortsetter, for da salter de nok preventivt snart
Selv om temperaturen var 1 grad og det kom iskrystall (som til tider blunket blått) på displayet, så syns jeg ikke det var kaldt.
Satt den på "Rain" kjøremodus i morges for å dempe throttleresponsen og få litt bedre egnet innstillinger på traction, ABS osv.
Håper de drøyer starten med saltingen et par-tre uker til.

Selv om temperaturen var 1 grad og det kom iskrystall (som til tider blunket blått) på displayet, så syns jeg ikke det var kaldt.
Satt den på "Rain" kjøremodus i morges for å dempe throttleresponsen og få litt bedre egnet innstillinger på traction, ABS osv.
Håper de drøyer starten med saltingen et par-tre uker til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
En liten kveldstur i dag, 10-11 grader så det fantes ikke kaldt. Ofte ikke noe mer enn det på morgenen i juni 
Det var en kjedekollisjon på retta mellom Lillestrøm og Fetsund, nødetatene var ikke kommet tilstede enda da jeg kom i motgående.
I starten på Fetveien mot Løkenåsen krysset tre rådyr, nærmest fløy over veien men ingen dramatikk.
Her fra Gansvika.

Det var en kjedekollisjon på retta mellom Lillestrøm og Fetsund, nødetatene var ikke kommet tilstede enda da jeg kom i motgående.
I starten på Fetveien mot Løkenåsen krysset tre rådyr, nærmest fløy over veien men ingen dramatikk.
Her fra Gansvika.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Nydelig kjørevær i dag, overraskende gode temperaturer mellom 11 og 14 grader.
Det ble ca. 12-13 mil østover mot Sverige, jeg møtte en del andre på mc og det var ikke så rart med disse forholdene.
Men en titt på langtidsvarselet som tilsier drittvær (regn hver dag) så langt det går (til søndag),
så kan det se ut som om det blir en siste vask og klargjøring til vinterlagring nå i helgen.
Det ble ca. 12-13 mil østover mot Sverige, jeg møtte en del andre på mc og det var ikke så rart med disse forholdene.
Men en titt på langtidsvarselet som tilsier drittvær (regn hver dag) så langt det går (til søndag),
så kan det se ut som om det blir en siste vask og klargjøring til vinterlagring nå i helgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Da ble forrige lørdag´s fine tur, sesongen siste
Nå er den vasket, tørket godt og vokset/smurt og gått i dvale etter 7100 km i sitt første år denne BMW´n
Lot batteriet stå i denne gangen men frakoblet, prøvde og toppe det men det var fullstappet nå.
Passer på spenningen og topper ved behov, antagelig et par ganger i løpet av vinteren.

Nå er den vasket, tørket godt og vokset/smurt og gått i dvale etter 7100 km i sitt første år denne BMW´n
Lot batteriet stå i denne gangen men frakoblet, prøvde og toppe det men det var fullstappet nå.
Passer på spenningen og topper ved behov, antagelig et par ganger i løpet av vinteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Da er den ute av dvalen
Godt å endelig være igang igjen, blir mye mulig kjøring til jobb i morgen om det ikke blir minusgrader.

Godt å endelig være igang igjen, blir mye mulig kjøring til jobb i morgen om det ikke blir minusgrader.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Tore L
- Innlegg: 1018
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Gammelsmurfens logg.
Deilig å endelig være i gang igjen, synes at denne vinteren har vært lang og kald. Da er det veldig bra at temperaturen igjen stiger og vi kan starte på en ny sesong. :)
Er du fornøyd med 850'en så langt?
Er du fornøyd med 850'en så langt?
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
Re: Gammelsmurfens logg.
Det hadde vært hyggelig om @Gammelsmurfen kom tilbake med svar på @Tore L sitt spørsmål. Det er flere som håper på svar 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39317
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gammelsmurfens logg.
Det må jeg si meg ganske så enig i :) .
Interessant sykkel og erfaringer med den leser vi gjerne mer om

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Oj, beklager at jeg har oversett spørsmålet ditt Tore.
Joda, jeg er fornøyd med den så langt, jeg er ganske lang med lange bein så utbudet i MC´r som jeg sitter godt på over tid (lengre turer) er ikke så stort. I hvert fall ikke når man ønsker seg mc av få kategorier.
Denne kan jeg sitte lenge på av gangen uten å ha kjøpt noe komfort-sete.
Det sto egentlig mellom F850GS, Triumph Tiger eller KTM 890 Adventure, Yamaha T7 falt ut tidlig fordi jeg ønsket noe med litt større motor.
T7 er også ganske ribbet for utstyr i utgangspunktet.
Alle disse har både positive og negative ting ved seg, men valget falt på GS´n grunnet kombinasjonen av at den passer kroppen min ganske bra, greit med utstyr og ting jeg hadde lyst på nå.
Positive sider:
* Mye mc for pengene, bra med fabrikkmontert utstyr, opsjoner og utstyr fra tredjeparter
* Behagelig sykkel på lengre turer og godt egnet på diverse typer vei.
* 5 År´s garanti som det er veldig bra mobilitetsdekning på, taxi, hotell, leiesykkel.
* Greit med alle kjøremodusene og ABS Pro (G-sensor/tilt).
* Ser ganske bra ut (i mine øyne) og bra med forhandlere og verksteder.
Negative sider:
* Motorlyden er litt "hard", ikke akkurat smooth gange.
* Liten orginal vindskjerm (byttet den med en gang)
* litt for "smale" orginale handguards til å ta av nok for regn og vind (satt på utvidelser).
* Muligens litt for mye vinkel "innover" på hendlene etter min smak, er litt usikker hva jeg mener om det selv.
Jeg er fornøyd med BMW Connected og har sluttet med løs/egen GPS-enhet, klarer meg fint med dette.
Stadige oppdateringer til alle land´s kart alt er "gratis" og man slipper å huske og ta med seg enheten bare for en kortere stopp.
Jeg bruker faktisk kjøremodusene, sykkelen oppfører seg veldig forskjellig i de og det kan være greit å tilpasse forskjellige typer vei og føreforhold. Cruise control av og til på langtur, så man får hvile høyrehånda også og TPMS om varsler tydelig ved å blinke hele skjermen osv. om dekktrykket faller raskt pga. puktering og fabrikkbygget holkevarme på kalde dager i starten og slutten av sesongen.
"Wonderwheel" (navigasjonshjulet) på venstre hendel er genialt, lett å bruke mens man kjører f. eks. bytte låt om man hører på musikk.
En del essensielle ting som kjøremodusene, holkevarme, cruise osv. er på egne knapper ved holkene så man kan endre på dette mens man kjører og har fokus på veien/kjøringen, fremfor å navigere i menyer.
Så vil tiden vise om kvaliteten er like god som Honda, men det er i hvert fall 5 år full garanti og det er jo ikke ille på MC.
Var ute å kjørte i kveld også, helt nydelig vær og hele 18 grader! Passerte også Tyrigrava og der var det både bil og mc-folk i dag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Gammelsmurfens logg.
Takker for utfyllende svar! Så bra du er fornøyd
Hvordan opplever du motor effekt, karakter, hvordan trekker den fra lave turtall (moment bunndrag) er det lite behov for å bruke gearene aktivt da momentet er der.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Gammelsmurfens logg.
Generelt en sprek motor, dreiemomentet er relativt høyt i forhold til kubikk, husker ikke tallet i hode nå, men HK er 95.dypen skrev:Takker for utfyllende svar! Så bra du er fornøydHvordan opplever du motor effekt, karakter, hvordan trekker den fra lave turtall (moment bunndrag) er det lite behov for å bruke gearene aktivt da momentet er der.
6 trinns kasse som er helt ok, men mulig at noen trinn kunne vært litt annerledes.
Apropo bunndrag, her kommer kjøremoduser inn egentlig, fordi throttlekurvene er veldig forskjellig fra f.eks. Enduro, Rain til Dynamic + +
1 gear er litt luggete i Road ved krypkjøring, så der må clutch og gass brukes aktivt.
Dynamic syns jeg er den modusen for vei som gir mest bunndrag, blir litt som "sport" på enkelte andre sykler.
Jeg hadde RD10 av Transalp før, og den hadde færre gir (bare 4 mener jeg) og var en klatregeit man slapp og gire noe særlig, men ingen fartsmaskin.
BMW'n er noe helt annet hva gjelder juice ved forbikjøringer osv. Står den i Dynamic så er det skjelden man trenger å gire ned.
Om vi skulle treffes på veien i sommer kan du få prøve den

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24318
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gammelsmurfens logg.
Må bare skyte inn med en aldri så liten selvfølgelighet her...
Hvordan hver og en av oss opplever forskjellige sykler med tanke på motor og karakteristikk (og andre ting) kommer jo helt ann på hvilke preferanser man har.
Har man aldri kjørt sykkel før så vil jo en sykkel ala KTM 390 dra skinnet av pølsa samt gi oppleveslen av warp speed. Har man kjørt sykkel noen år og gjerne en diger 1290 adventure eller større så vil jo F850 virke "daff" i forhold.
I tillegg kommer hva de enkelte definerer som "bra drag" etc.
Var en som sa til meg en gang at CB650F gikk ganske bra. Jeg var ikke enig i det for å si det sånn. :)
____________
Jeg skal selv prøvekjøre Triumph Speedmaster 1200 i morgen og jeg har gjort meg opp en slags formening i hodet mitt om hvordan denne er. Hva andre sier om denne teller ikke veldig mye egentlig, selv om jeg hører på hva dem og flere sier og danner meg et slags generelt grunnlag hvor jeg skaper en egen forventning ut fra det som er sagt.
Jeg har lagt listen ganske høyt når det kommer til Speedmaster 1200 og overgår den det, så havner den definitivt inn på kjøpslisten min som forøvrig ikke inneholder noen sykler enda. :)
Hvordan hver og en av oss opplever forskjellige sykler med tanke på motor og karakteristikk (og andre ting) kommer jo helt ann på hvilke preferanser man har.
Har man aldri kjørt sykkel før så vil jo en sykkel ala KTM 390 dra skinnet av pølsa samt gi oppleveslen av warp speed. Har man kjørt sykkel noen år og gjerne en diger 1290 adventure eller større så vil jo F850 virke "daff" i forhold.
I tillegg kommer hva de enkelte definerer som "bra drag" etc.
Var en som sa til meg en gang at CB650F gikk ganske bra. Jeg var ikke enig i det for å si det sånn. :)
____________
Jeg skal selv prøvekjøre Triumph Speedmaster 1200 i morgen og jeg har gjort meg opp en slags formening i hodet mitt om hvordan denne er. Hva andre sier om denne teller ikke veldig mye egentlig, selv om jeg hører på hva dem og flere sier og danner meg et slags generelt grunnlag hvor jeg skaper en egen forventning ut fra det som er sagt.
Jeg har lagt listen ganske høyt når det kommer til Speedmaster 1200 og overgår den det, så havner den definitivt inn på kjøpslisten min som forøvrig ikke inneholder noen sykler enda. :)