JoeHugins logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Tenkte prøve meg på en logg, gøy å referere tilbake til senere tenker jeg.

Da jeg var 14 var jeg på ferie på Arnøya i Troms, og ble satt på en Honda XL600 - og beskjed om å lære meg å kjøre, men ikke kjøre på noen sauer (de lå midt i veien overalt på øya).
Det var jo ikke akkurat kjedelig som en 14åring, så sykkelinteressen startet jo hardt den ferien.

Som 15åring kjøpte jeg meg en Suzuki TSX moped, som jeg fortsatte å kjøre på - og kjørte frem til jeg tok billappen som 18åring. Denne bygde jeg også om med svingarm, demper og framgafler samt felger/dekk og bremser fra en Suzuki SMX.

Mellom 2005 til jeg tok tunglappen i 2009 som 22 åring kjørte jeg ikke to hjul overhodet før jeg startet karrieren på en BMW G650XCountry - var ekstremt fornøyd med denne. Solgte denne etter jeg ble pappa i 2010, og var da uten sykkel helt til i år, 12 år uten sykkel.. Men nå har jeg endelig fått overtalt fruen!

Jeg har i flere år sett på sykkel, vurdert frem og tilbake, forskjellige typer sykler har vært til vurdering - og i år bestemte jeg meg for å handle.

Valget ble tatt på bakgrunn av pris, tilgjengelighet, deletilgang og "havesyke" - jeg så egentlig på BMW igjen siden jeg var så fornøyd sist, så startet på R1200S - syntes det var tullete med 250k på sykkel med en gang, så jeg så da på Africa Twin og F800GS som aktuelle sykler - men var litt usikker på om 800cc "var nok".
Etter mye frem og tilbake kom jeg frem til at en eldre sykkel med større motor kan være en fin overgang, og en langt rimeligere inngang for å se om sykkelen faktisk blir brukt.

Jeg hadde i flere år hatt et godt øye til Suzuki Bandit, og når jeg eide BMW var jeg å prøvekjørte noen 600cc Banditer, men følte de var litt små så hadde avskrevet det lenge, men jeg likte syklene.
Så begynte en kompis av meg å se på sykkel, og vi diskuterte mye frem og tilbake der jeg også la frem Bandit - men 1200cc, noe han likte. Det endte med at vi dro å henter en sykkel til han som jeg kjørte hjem, og jeg forelsket meg helt på turen fra Svelvik til Fetsund - og gikk rett på Finn igjen selv. Der fant jeg en sykkel som har ligget en stund, som jeg da kjøpte.

Dette er en 1997 modell Suzuki Bandit 1200N, importert fra Tyskland i 2020.
Denne er godkjent i Tyskland med Technoflex demper/fjær og Touratech dash. Det er også montert nytt eksosanlegg, fothvilerflyttere (opp og bakover), ny lykt frem, ny lykt bak med integrert blinklys, "tailtidy", hugger over bakhjulet, rett "motocross-styre" og en liten vindavviser foran.

Ting jeg umiddelbart ønsker å endre:
Tilpasse eksosen bedre
Fjerne de forferdelige bar ends-blinklysene og bytte de med små foran
Se på å rydde opp mer på halepartiet
Bytte speilene med barends speiler så jeg faktisk ser noe bakover..

For utbedring:
Full service med olje, bremsevæsker, filtre, plugger o.l.
Finne ut av en tikkelyd
Justere ventiler
Sjekke kamkjede
Bytte oljeslanger (gamle, ryker plutselig)
Bytte bremseslanger til ståomspunde frem og bak.
Bytte clutchslanger til stålomspunnet
Bytte clutchhendel (evt begge til nye justerbare)
Vurdere full overhaling av motor med nye pakninger, lagre osv vurderes
Sjekke evt bytte bremseklosser

Noen bilder av Suzukien
IMG20220908195521.jpg
IMG20220908195448.jpg
IMG20220908195432.jpg
IMG20220905174507.jpg
IMG20220905174459.jpg
IMG20220905174300.jpg
IMG20220901193058.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av JoeHugin den 10 sep 2022, 01:47, redigert 2 ganger totalt.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Fant bilder av den gamle TS'en og.

Orginal utførelse
DSCN0252.JPG
Ombygd til Supermotard
Suzuki TSX-SM 2.JPG
TsxSM2.JPG
TsxSM1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Relax »

👍
Morsomt innslag....keep it coming😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Bjerknez »

TSX husker jeg veldig godt. Det var "fiffen" blandt de jeg kjente som kjørte rundt på GSX/Honda MTX etc. De ekte gutta kjørte en Yamaha DT(R). Gjerne en som var godt trimmet.

Jeg kjennerfaktisk en som nærmest har en fabrikkny Yamaha DT(R) i garasjen. Han kjøpte denne helt ny og dullet mye med denne, og den har stått i garasjen siden. Jeg har sett den ett par ganger senere tid og den ser helt blodstrøken ut. Jeg tror han tørker støv av den hvert år og duller med den, men har ikke sett han kjøre den. .

Han mener den har gått 2.000km.

Men tilbake til topic..

Jeg kjørte selv først en Puch Maxi (med pedaler) som jeg fikk av min bestemor. Denne kjørte jeg ihjel (ramma knakk) og kjøpte meg så en Honda MB-5. Mener det var en 1980 modell. Den sleit seg gjennom nesten to år med hardt bruk, sommer som vinter. Bortsett fra at den trengte mye choke (som jeg til slutt teipet fast) så hostet og harket den seg problemfritt gjennom to år. Puch Maxien fikk jeg 500 kroner for og MB-5'en solgte jeg for 1.500 kroner etter to år. Så mitt mopedbudsjett gikk akkurat i null, minus bensinnpenger. Mopeden sto på min far og kostet ubetydelige summer i forsikring. (ansvar)

Så i min tid kjørte alle gutta mopeder med manuell gir, mens alle damene kjørte scooter. Men gutter i dag sminker seg mer enn damene på den tiden, så i dag kjører alle scooter :knegg

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Ja, merkelig hvordan det har blitt - her på "bøgda" var det normalt med mopeder i alle år, frem til kanskje 15 år siden, nå ser jeg knapt en moped her ute. De eneste jeg har sett er eldre damer på scooter med halvhjelm som pendler til jobb i kommunesenteret, og da snakker vi kanskje 3 stk :-k


Det var forøvrig veldig vanlig med MT5 her ute, når jeg kjørte moped så var det to andre med TS, en med MB5 og en med MTX. Men alle og deres bestemor kjørte MT5 😅

Har bilder av en kompis sitt prosjekt også, MT5 med MB5 felger og Minarelli AM6 motor, det var litt av et prosjekt som 16-17 åringer.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Fant flere bilder, gamle BMWen jeg hadde. Utrolig lettkjørt og fin sykkel, kjørte langtur Østlandet-Ålesund med denne også.
Bilde471.jpg
Var en stygg fremskjerm på denne, så byttet den ut med en Polisport SM skjerm, og monterte BMW G650Xchallenge gaffelbeskyttere, og hendelbeskyttere. Egentlig veldig lyst til å kjøpe igjen denne 🙂
e4fd59734e94f2a3c30813f983657f3b.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: JoeHugins logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg syns jeg ser relativt få scootere for tiden og de som er utpå virker til å være hovedsakelig jenter. Gutta derimot har riktignok heller ikke moped, men virker som at flere går rett på 125-kubikk. Befinner meg regelmessig i Indre Østfold og der er det flust med lettsykler på veiene.

Jeg ser greia, hadde jeg hatt avkom skulle jeg absolutt styrt de mot lettsykkel fremfor moped om de skulle hatt et ønske om å kjøre på to hjul. Samtidig har jeg forståelse for at det er en ikke ubetydelig økonomisk forskjell.

Minns at det var mest MT5 her og da jeg vokste opp. Selv hadde jeg en Suzuki RMX som jeg syntes var veldig stas da.

Fin Bandit, Joe. Blir artig å følge med på fremover :)

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Det gir mer mening med 125cc, og syklene har jo blitt en god del rimeligere.

Honda Grom til 35k ny i butikken er jo en skikkelig killer, egentlig - er jo knapt mer enn hva moped koster?

Også koster jo mopedlappen rundt 10 000kr idag, lettlappen fra 15 000, og er jo noe man kan benytte lenger enn moped på en måte. Tryggere er det også iogmed at man ikke er "flyttbar veiblokkade"

Tror guttungen her hjemme får lettlappen om han vil det, er fremdeles noen år igjen men. Får spare i 3 år 🙂

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: JoeHugins logg

Legg inn av JoeHugin »

Fant noen dårlige bilder av nevnte AM6 prosjekt forøvrig, om noen var interessert 🙂
AAAA0048.JPG
AAAA0038.JPG
Hva gjelder Banditen, så nærmer det seg vel vinterlagring - har en nabo med oppvarmet verksted som har tilbudt plass i vinter, det passer utmerket for å skru litt også ☺️💸
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: JoeHugins logg

Legg inn av dypen »

Samme har vært min tanke …
gøy å referere tilbake til senere
Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Jompa »

Interessant lesing.
Du skriver at mopedene forsvant fra hjembygda di for omtrent 15 år siden.

Det skjedde vel her også, og ei stund var 125 som gjaldt. Begge døtrene mine kjørte 125, samme sykkelen etter tur.
Yamaha DT 125 X
Nå er det disse som gjelder:
min_aixam-city-pack-2020.png
Veiledende pris fra 139000 iflg annonsen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 10 sep 2022, 22:23 Interessant lesing.
Du skriver at mopedene forsvant fra hjembygda di for omtrent 15 år siden.

Det skjedde vel her også, og ei stund var 125 som gjaldt. Begge døtrene mine kjørte 125, samme sykkelen etter tur.
Yamaha DT 125 X
Nå er det disse som gjelder:

min_aixam-city-pack-2020.png

Veiledende pris fra 139000 iflg annonsen.
Koster disse virkelig FRA 139.000??? :lol :lol

Sorry, men man må jo virkelig være lobotomert for å kjøpe noe slikt til den prisen. Det dummeste jeg har sett på lenge. :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Jompa »

Mulig det er dumt.
En liten og svart nøysom diesel, plass til to, varmeappsrat, stereo, en bråte med stylingutstyr, og høy bruktpris etter 2 år..
Pluss to år med erfaring når billappen skal tas.
Troe nesten at regnestykket i forhold til moped/lettsykkel ikke ser så aller verst ut.
Men i en NCAP test hadde de fått stryk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: JoeHugins logg

Legg inn av mekkern »

og gratis i alle bommer.
skal være gal nok til å sjekke ut Citroen Ami når den kommer..
Billigere til/fra jobb her jeg bor tror jeg ikke er mulig-selv om jeg må montere en dieselvarmer for vinterbruk.
eneste jeg lurer på er systemspenning på batteripakka. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: JoeHugins logg

Legg inn av Domino »

Vi har automasjonslinje på skolen der jeg jobber, og vi får alltid noen elever fra Finnmark. Forleden år var det to stykker fra Alta som kjørte mopedbil nedover, 31 mil hver vei. Men jeg tror de var veldig fornøyd med å ha "moped" de kunne kjøre med om vinteren uten å fryse ræva av seg.

Svar