Fra cruisings til grusings

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Roargutten »

AJ skrev: 04 mai 2022, 21:27
FredrikE24 skrev: 04 mai 2022, 21:10 Hva er det for noe å si da?
Nå er det også på tide at du roer ned med å snakke opp KTMen ved enhver anledning.
Ojsann...!
Det var da voldsomt :eh .

For meg har det faktisk noe å si hvordan en skjermløsning ser ut.
Og det bør da andre kunne tåle å høre. Du også, med respekt å melde.

Og hva er galt med å "snakke opp KTMen" når man er fornøyd?
Jeg har da hatt mine nedturer med KTM'en også, som jeg behøring har omtalt her inne.

Trodde ikke jeg skulle komme til å si dette til deg, FredrikE24, men dette innlegget gjør at jeg mener det er på sin plass: Skjerp deg! Dette hadde jeg ikke forventet fra en BMW fanboy som deg, som ikke akkurat vegrer seg for å framsnakke BMW...
Her kan jeg ikke annet enn å si meg enig med Fredrik24. Den kommentaren om at du ikke synes noe om denne vindskjemen kunne du spart deg for.
Hvis eier av motorsykkel er fornoyd med denne, enten av estetiske eller praktiske årsaker så la han være det. Hva du velger å montere på din motorsykkel er helt opp til deg. Det er slettes ikke sikkert alle mener at dine løsninger på alt er det mest estetiske riktige heller.

Jeg tenker at på et slik forum så joda, men skal få lov å si sine meninger, men ønsker man mer aktivitet og medlemmer her inne så er vel ikke det å snakke negativt om andres valg og løsninger måten å oppnå dette på.
Må jo si at det frister jo ikke nevneverdig mye å dele tanker å løsninger når responsen er slik.

Mine ord å tanker, enig eller uenig spiller ingen rolle for meg.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

@Roargutten:
Virker som hverken du eller FredrikE24 fikk med dere denne kommentaren i innlegget mitt:
Men funker det så er jo ingenting bedre enn det :prf
Om trådstarter synes innlegget var upassende så beklager jeg det.
Men at løsninger som funker ikke alltid ser bra ut, mener jeg fortsatt. Og det er mange sånne ekstra skjermløsninger jeg ikke synes ser bra ut og som ikke akkurat hever utseendet totalt sett på sykkelen. Og såpass må vi alle tåle å høre.
Finnes for øvrig mange eksempler på dette her i forumet.

Men funker det mot turbulens og synes eieren løsningen ser helt grei ut , så er vel ingenting bedre enn det?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 04 mai 2022, 13:39 Midtstøtten gjør nettopp det en midtstøtte skal. Har ingen erfaring med andre midtstøtter, men med denne er det i alle fall uhyre enkelt å opp sykkelen.
Midtstøtte er gull :prf !
Det har jeg faktisk hatt som standard på alle syklene mine, bortsett fra lille Duke'en. Så den står parkert med depostøtte, som funker veldig bra det også.

Ellers er det å si at sykkelen ser velholdt ut til å ha gått snart 100K.
For det står vel 96908 km. på telleren?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Ta det ro AJ, jeg krenkes ikke så lett ;) Her inne på "min" blogg er det høy takhøyde og man kan stort sett si det man mener så lenge det ikke er direkte personangrep - i alle fall for min del.

Når det er sagt så skjønner jeg på en måte poenget til de andre gutta, "dette ser ikke bra ut" er nok en kommentar som fort kan gå litt inn på enkelte. Slikt kommer helt an på hvilke ord som er brukt og hvordan de ordene tolkes av leseren, men poenget her er - i alle fall slik jeg leser det - ikke noe verre enn at du ikke syns slike skjermløsninger er noe pent, og det må du da for all del få lov til å mene offentlig :)

Og uansett, når man velger å anskaffe en V-Strom etter å ha gjort hjemmeleksen sin så er man uansett forberedt på at mange andre vil synes at sykkelen i seg selv er noe av det styggeste som fins på to hjul (faktisk sitat jeg har sett fra flere på nettet). Det er helt greit, jeg liker både sykkelen og vindskjermen ;)
AJ skrev: 05 mai 2022, 08:38 Ellers er det å si at sykkelen ser velholdt ut til å ha gått snart 100K.
For det står vel 96908 km. på telleren?
Det er helt korrekt! Den hadde litt under 95k på telleren da jeg tok den hjem, så det har faktisk blitt overraskende mange mil allerede på relativt kort tid. Jeg gikk mye frem og tilbake i forkant, ny vs. gammel, 650 vs. 1000. Falt litt for denne gamle traveren da den dukket opp på Finn og fikk samtidig en liten tanke om at jeg kan bli en av disse jeg har lest om som fiser rundt på gamle V-Strom'er med flere hundre tusen kilometer under beltet - så "målet" nå er å holde på denne i hvert fall til den bikker 200k. Så får tiden vise om det er gjennomførbart å motstå fristelsen for noe nytt så lenge, og om disse motorene faktisk er så skuddsikre som det hevdes.

Det at prisen var mye lavere enn budsjettert kommer også godt med nå som alt er og blir dyrere, og man pådro seg et uplanlagt bilkjøp rett etterpå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 05 mai 2022, 11:12 Ta det ro AJ, jeg krenkes ikke så lett ;) Her inne på "min" blogg er det høy takhøyde og man kan stort sett si det man mener så lenge det ikke er direkte personangrep - i alle fall for min del.
Ah... godt å høre :thumleft . Men sant og si hadde jeg ikke ventet noe annet heller etter å ha fulgt med på hva du har skrevet her på forumet :) .
kaLARSnikov skrev:Og uansett, når man velger å anskaffe en V-Strom etter å ha gjort hjemmeleksen sin så er man uansett forberedt på at mange andre vil synes at sykkelen i seg selv er noe av det styggeste som fins på to hjul (faktisk sitat jeg har sett fra flere på nettet). Det er helt greit, jeg liker både sykkelen og vindskjermen ;)
Gode motorer og lang og god holdbarhet tydeligvis på disse syklene. "Alle" MC-interesserte vet jo at Suzukis 650 V-twin er solide og ikke minst ganske så spreke saker.

Og når det gjelder utseende på sykler så ser jeg ingen grunn til å framheve 1290'en jeg har som et prakteksemplar.
For å si det sånn, jeg har ikke plassert noen lenestol i garasjen til avbenyttelse for å glane beundrende på KTM'en etter kjøreturene... :[-( :knegg
Men du verden for en kjøremaskin den er :yeyeye ! Så da lever man godt med utseendet og enkelte detaljer man gjerne skulle sett hadde vært tildels en god del bedre... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Lørdag ble årets lengste tur så langt gjennomført, 52 mil fordelt på totalt 15 timer inkludert alt av pauser, tankstopp og middag. Turen gikk ganske strakt fra Mysen til Oslofjordtunnelen, ned langs fjorden til Tofte, opp og ned begge sider av Drammensfjorden, deretter bort til Sande og nedover langs Holmestrandsfjorden. Da vi nærmet oss Horten ble det å prøve seg frem på ymse bakveier før vi på et eller annet vis endte opp i Kongsberg.

Middagen ble en fortreffelig kebabrull på Aladdin Kebab House før vi tok en litt mer direkte vei hjem via E18 til Drammen og gjennom Oslo, med en siste avstikker gjennom Ski og en bakvei til Spydeberg via Tomter før vi endte opp tilbake i Mysen.

Planen var opprinnelig å ha snupunktet i Skien og unngå motorvei for enhver pris, men kombinasjonen av både flere/lengre bakveier og pauser enn planlagt gjorde at vi valgte å justere litt underveis. Det å være hjemme igjen i 11-draget var sent nok så skulle vi fulgt den opprinnelige planen hadde det nok fort blitt en to-dags tur i stedet.

Mye morsomme veier og fine utsikter i godt selskap. Kjente for øvrig på kroppen på søndag at jeg ikke pleier å kjøre fullt så lange turer, men på selve turen på lørdag var det ingen plager annet enn litt stivhet i nakken mot slutten av dagen (noe jeg for øvrig sliter litt med ellers og takket være mange timer for PC-skjermen hver uke), samt smerter i venstre håndledd. Har merket dette også på tidligere dagsturer i år og mistenker at det kan være noe senebetennelse inne i bildet som trigges av mye clutchbruk. Det har blitt noe bedre over tid uten at jeg kan si sikkert om dette er pga. at kroppen blir vant til det eller om det er takket være ny justerbar clutchhendel i tillegg til at jeg har justert vinkelen på hendelen i forhold til armen. Uansett noe å følge litt med på, om det blir ille nok kan det jo i verste fall medføre at syklene blir tvangsparkert over lengre tid.

Fikk også testet V-Strom'en litt mer på grovkornet grus da vi svingte av feil på et tidspunkt. Det merkes at sykkelen blir noe "nervøs" når man kjører 90/10 dekk som knapt er egnet for slikt føre, men det går helt greit. Kunne nok med fordel holdt litt høyere fart da det skal bistå med å stabilisere disse syklene litt på slikt føre, men det er ikke alltid så enkelt når man har to sykler foran seg og i tillegg en ganske strøken Kawasaki Z800 bak som man helst ikke vil sprute stein på.

Notat til oss selv: Neste gang vi havner på slikt føre og er usikre på om det er rett vei så kan vi med fordel stoppe og sjekke kartet litt tidligere i stedet for å bare kjøre og håpe på det beste. Vi endte opp med å måtte snu...

I bakevja mellom Ski og Spydeberg var det også nesten så det gikk galt da jeg snublet over en solid porsjon med grus midt i en sving. Heldigvis var svingen både litt krapp, blind og i lett oppoverbakke på en ukjent vei for meg, så farten var ikke mer enn kanskje 50-60. Bakdekket slapp godt, men tok heldigvis godt tak igjen og fortsatt i samme stil uten å sende meg avgårde. Våknet godt av det og tok det litt penere resten av etappen, som nok var lurt da det dukket opp flere instanser av grus i svingene her.

Ellers så har det ikke skjedd stort i forhold til modifikasjoner på sykkelen. Det viste seg selvfølgelig at veltebøylene av ukjent merke ikke passer med skidplate'n jeg har, så da er nye Givi bøyler på vei og skal etter planen leveres meg tidlig neste uke. Hva gjelder håndbeskyttere så har jeg et stykk endevekt på høyre side hvor innmaten sitter dønn fast inni styret og en endevekt på venstre side hvor tilogmed vekten sitter fast (dvs. skruen lar seg ikke skru ut i det hele tatt), så her må det kappes og bores før man får påmontert noe. Dette er også lagt på is frem til neste uke. Da påbegynner jeg noen uker med sommerferie, så skal forhåpentligvis alt komme på plass innen kort tid.

Så skal det også undersøkes hvor jeg vil sette den inn for storservice. Det er vel fortjent nå som det kun er noen få hundre kilometer igjen til 100k.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Kort oppdatering: Sykkelen har da passert 100k og vel så det. Storservice ble utført hos Leere's i Fredrikstad, hvor det samtidig ble påpekt at bremseskiver foran var langt under par. Nye skriver og klosser er ankommet fra England og blir påmontert av Kus på Mysen om et par dager.

Har da oppdaget Sportsbikeshop.co.uk og dette er nok en nettbutikk jeg skal ha i bakhodet for fremtidige handler. Prisnivået er litt varierende - noe ligger litt under norsk pris, noe en del over, og noe på sånn ca. det samme. Fordelen ligger i et ganske så imponerende utvalg (noe jeg sliter med å finne på norske nettbutikker og også på andre konkurrenter som f.eks. XLMoto) og like imponerende lagerføring.

Så får hver enkelt avgjøre om det f.eks. er verdt å betale flere tusenlapper ekstra for å få en Klim jakke på et par dager i stedet for å vente en måned på at den skal komme inn på lager hos AGM...

Skrivene og klossene ble av merke EBC. Prisene sånn ca. det samme som den norske importøren skulle ha, men når den norske importøren har en nettbutikk som er fullstendig søppel og gir feilmelding når man prøver å betale så har jeg ikke dårlig samvittighet for å sende pengene til utlandet.

At de leverer på døren med DHL etter bare et par dager for skarve NOK 180,- i frakt er jo en bonus, eller så kan man velge å vente et par dager ekstra mot gratis frakt. Oppgitte priser er inklusiv norsk MVA og toll. Det hevdes i alle fall ved betaling og jeg har ennå ikke mottatt noen øvrige krav fra DHL.

Så da ble det plutselig et par sidekofferter også, med tilhørende feste og bagger til å ha inni. Disse ble påmontert på lørdag og i samme slengen fikk jeg endelig somlet meg til å bytte ut de gamle veltebøylene med nye Givi-bøyler som da også gjorde at jeg omsider fikk på motordekselet.

Klar for tur:
received_540246254564628.jpeg
Anser da denne sykkelen som "ferdig" for øyeblikket. Har fortsatt et par håndbeskyttere liggende, men disse drøyer jeg med til det blir kaldere i været. Foreløpig er det ganske deilig med frisk luft rett på hendene. Ikke med på bildet er hvite blinklysglass. Noen syns kanskje det er en tullete "oppgradering", men jeg syns det hever utseende flere hakk både på bil og sykkel, og det var bare noen skarve hundringser for to sett med uoriginale glass fra Hellas, inklusiv oransje pærer.

Om under to uker skal de nye koffertene til pers, da blir jeg pakkesel for to kamerater og meg selv på en to-dagers tur til Valdres-traktene.

Så blir det å sette opp ønske-/handleliste for SV650'n som jeg har besluttet å beholde (til dels fordi det faktisk er en utrolig morsom liten sak, til dels fordi det ikke var noe napp etter 60 dager på Finn). Første steg blir nok en rimelig liten bagasjeløsning slik at jeg slipper å ty til ryggsekk for å få med brødskivene på jobb. De større kostnadene tar vi nok til året. Bankkontoen trenger litt hvile nå.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

kaLARSnikov skrev: 25 jul 2022, 14:01 Så da ble det plutselig et par sidekofferter også, med tilhørende feste og bagger til å ha inni. Disse ble påmontert på lørdag og i samme slengen fikk jeg endelig somlet meg til å bytte ut de gamle veltebøylene med nye Givi-bøyler som da også gjorde at jeg omsider fikk på motordekselet.

Klar for tur:
Bilde
Ja, de sideveskene der ser veldig bra ut på V-Strom'en :prf .
God investering som gjør det behagelig å dra på tur :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 05 mai 2022, 08:05
AJ skrev: 04 mai 2022, 21:27
FredrikE24 skrev: 04 mai 2022, 21:10 Hva er det for noe å si da?
Nå er det også på tide at du roer ned med å snakke opp KTMen ved enhver anledning.
Ojsann...!
Det var da voldsomt :eh .

For meg har det faktisk noe å si hvordan en skjermløsning ser ut.
Og det bør da andre kunne tåle å høre. Du også, med respekt å melde.

Og hva er galt med å "snakke opp KTMen" når man er fornøyd?
Jeg har da hatt mine nedturer med KTM'en også, som jeg behøring har omtalt her inne.

Trodde ikke jeg skulle komme til å si dette til deg, FredrikE24, men dette innlegget gjør at jeg mener det er på sin plass: Skjerp deg! Dette hadde jeg ikke forventet fra en BMW fanboy som deg, som ikke akkurat vegrer seg for å framsnakke BMW...
Her kan jeg ikke annet enn å si meg enig med Fredrik24. Den kommentaren om at du ikke synes noe om denne vindskjemen kunne du spart deg for.
Hvis eier av motorsykkel er fornoyd med denne, enten av estetiske eller praktiske årsaker så la han være det. Hva du velger å montere på din motorsykkel er helt opp til deg. Det er slettes ikke sikkert alle mener at dine løsninger på alt er det mest estetiske riktige heller.

Jeg tenker at på et slik forum så joda, men skal få lov å si sine meninger, men ønsker man mer aktivitet og medlemmer her inne så er vel ikke det å snakke negativt om andres valg og løsninger måten å oppnå dette på.
Må jo si at det frister jo ikke nevneverdig mye å dele tanker å løsninger når responsen er slik.

Mine ord å tanker, enig eller uenig spiller ingen rolle for meg.
Jøss... AJ tok en Bjerknez :knegg

Men som i dette tillefellet som objektiv part hadde sett best ut uten denne komentaren fra AJ, men samtidig hadde jeg vel ikke akkurat ligget søvnløs heller om denne kommentaren var rettet til min sykkel.

Det bunner nok ned i at jeg er sikker i mitt valg og det har har jeg vært med alle syklene jeg har hatt. Derfor har jeg ingen problemer med å parere eller evt. overse negative innspill som dette.

Litt må man faktisk tåle synes jeg og jeg har sagt langt flere ting enn dette til personer i virkeligheten, og forskjellen er at i virkeligheten får man også med glimtet i øyet og det hele blir snakket bort med en lett tone. Men her på forumet ser jeg ofte at mange tar ting veldig bokstavelig. Det må vi slutte med mener jeg.

Man MÅ ikke gå i skyttergraven og føle seg krenket så fort noen skriver noe negativt om sykkelen man har anskaffet seg. Jeg ser også at den det gjelder heller ikke ble krenket av dette og det er bra. Jeg er mer forundret over at andre hang seg veldig opp i denne kommentaren.

Å snakke opp egen sykkel er ganske naturlig og noen er flnkere enn det enn andre. Jeg og AJ samt Fredrik24 vil jeg si alle er mer eller mindre like gode på dette ut fra alle poster jeg har lest her inne. Å det er ikke få...

Litt diskusjoner og meningsutvekslinger må man ha, og jeg tror selv AJ må spise i seg sine ord enkelte ganger siden han er ganske kjapt ute selv hvis undertegnede kommer med noe lignende som andre reagerer på. Altså kommentaren til AJ er på en måte innafor slik jeg ser det isolert sett, men samtidig hadde jeg nok ikke ventet en slik kommentar fra den kanten. Må ikke ta fra meg jobben AJ! :lol

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av SilverSmurfer »

Nå har jeg ikke giddet å lese i gjennom alt men, den vindskjermløsningen var ikke akkurat pen. Men funker sikkert greit.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 25 jul 2022, 18:27 Nå har jeg ikke giddet å lese i gjennom alt men, den vindskjermløsningen var ikke akkurat pen. Men funker sikkert greit.
Omtrent ordrett hva jeg også skrev i mitt innlegg.
Og med det kommer det ingen ytterligere kommentarer utover dette og hva jeg tidligere har skrevet i denne bloggtråden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Det er juli og det betyr rolige dager på kontoret da folk har ferie. Kombinert med at det er bortimot er år siden sist så er det dags å skrible litt her igjen.

Nytt fra i fjor er først og fremst at to sykler er solgt unna og jeg sitter igjen med kun V-strom. Det å være en en-sykkel-kar har sine fordeler - både i forhold til logistikk og økonomi - og V-strom er såpass allsidig at jeg kan ikke påstå at jeg savner å ha flere. Kronasjene fra salget er til dels spyttet tilbake i den ene sykkelen man sitter igjen med. Større fot til sidestøtta slik at man enklere kan parkere på ymse underlag og en gaffelstabilisator ("fork brace"), begge fra AdventureTech. Meg bekjent er dette en fyr fra det velkjente Stromtrooper-forumet som fører en del ekstrautstyr spesielt for V-Strom av alle modeller samt et par andre sykler. Her er det videresalg av kjente merkevarer, men først og fremst salg av egenproduserte deler.

Spesielt gaffelstabilisatoren var et kjempekjøp. At sykkelen virker bedre plantet i svinger er muligens en placebo og/eller bare naturlig forbedring nå som jeg har fått av det verste av vinterrusten, men det er hevet over enhver tvil at sykkelen nå er fullstendig stabil i sterk sidevind hvor den tidligere hadde en sterk tendens til å bli kastet heller voldsomt frem og tilbake.

Jeg har også kjøpt og montert et slipon-anlegg fra Dominator i Polen. Lyden i en original V-strom er ikke den mest spennende, mens nå hender det ofte at jeg skrur ned musikken kraftig kun for å nyte lyden fra sykkelen. Jeg gikk for denne da den er ganske rimelig og er e-merket med godkjenningspapirer, så da skal det ikke by på noen problemer om man mot formodning skulle snuble inn ien teknisk kontroll. Den er heller ikke mye høyere enn originalanlegget og har en heftig DB-killer som er sveiset fast slik at man ikke skal falle for fristelsen... I følge SVV så skal dette bare være å kjøre med, ikke noe behov for å få dette godkjent i vognkort så lenge potta er e-merket og man har med seg godkjenningspapiret. Det var i alle fall svaret jeg fikk fra teknisk avdeling, skriftlig, nå i forrige måned.

Installasjonen var litt spennende da originaleksosen må kappes og det beste verktøyet jeg klarte å oppdrive i farten (man er da utålmodig, må vite) var denne "helmanuelle" rørkutteren fra Biltema. Jeg skulle gjerne hatt en av de litt dyrere variantene med mulighet for å låse håndtakene og stramme til underveis med en strammeskrue, men med litt avlastingshjelp av strategisk plasserte strips og litt tid (nærmere bestemt ca. 45 svette minutter) så løsnet det gamle droget av en potte.

Ny toppboks er på vei fra Xlmoto som kjørte en betydelig rabatt på Givi Trekker Outback 58 liter. Den gamle toppboksen er rimelig sliten og jeg kjenner stadig på følelsen av at jeg gjerne skulle hatt litt mer plass.

Sist, men absolutt ikke minst i handlelista var et stativ fra BikerTidy:
20230612_175420A.jpg
Vi flyttet skapet mot inngangsdøra (utenfor bildet på venstre side) og da passet dette perfekt ved siden av døra til garasjen. Med litt kreativ flytting og kapping av listene nederst på veggen så ble det seende ganske fint ut. Ulempen er at herligheten kostet noe mer enn det smakte, til dels for at undertegnede satt fast på tidlig 2000-tallet når det gjelder å regne om valutakurser i hodet... Noe som jeg tenkte skulle koste ca. 4000,- endte på litt over 5000,- ferdig levert på døra fra England. Jeg kan nok takke den ekstraordinært svake krona for noe av det. På den lyse siden så fungerer det mye bedre enn å kaste alt utstyret oppå skapet slik jeg gjorde tidligere, og det er nok ikke mange her i landet som har akkurat denne løsningen. Når det er sagt så finnes det garantert mange lignende løsninger - enten fiks ferdig eller som man kan mekke til på egenhånd - som koster en brøkdel av dette... Kanskje en idé til en egen tråd om det ikke allerede fins en et eller annet sted?

Neste på handlelista er nok nye dekk. Settet jeg har på med Metzeler Tourance Next er kjempegode og ikke minst drøye. Etter 10-12 tusen kilometer så ser dekket foran fortsatt nesten nytt ut i mine øyne, mens dekket bak kanskje begynner å få en antydning til slitasje på midten selv om det fortsatt er enormt mye mønster igjen. Det overrasker faktisk ikke at enkelte brukere på utenlandske fora hevder å ha skviset rundt 30 000 kilometer ut av disse. Når det er sagt så har jeg lyst til å begi meg ut på mer grus og da holder ikke disse mål i lengden med mindre man syns det er innafor å kun putre rundt på de to første gira.

Foreløpig har jeg siktet meg inn på Dunlop Trailmax Mission som jeg ser hatt får mye god kritikk. Dette er ikke de beste dekkene for ren gruskjøring, men jeg kommer i alle tilfeller til å fortsatt ha mange mil på ren asfalt, så grove knastedekk er uaktuelt. Trailmax Mission skal visstnok være kjempefine på grus og samtidig kjempefine på asfalt (og i regn), i tillegg skal de holde relativt lenge slik at man forhåpentligvis ikke trenger så alt for mange dekkskift i løpet av en sesong.

Men det er mye morsommere om man har et godt sammenligningsgrunnlag, så med litt "hjelp" fra en kompis som nylig skaffet seg en 2017 Africa Twin skodd med Mitas 07 så har jeg allerede nå begynt å utforske litt grus her og der. Det går ikke så fort og jeg prøver så langt det går å holde meg til de mest hardpakkede grusveiene, men gøy er det selv med asfalt-dekk og du verden så mye fint det er å se når man begir seg forbi der asfalten slutter.

Vi runder av tekstveggen med et stemingsbilde fra helgen. Her på fylkesvei 322 langs Øysjøen rett etter grensen til Innlandet fylke, hvor veien også går fra asfalt til grus. Fylkesvei 235 - som veien heter frem til fylkesgrensa - var også en fin og stemningsfull vei. Plasseringen er også slik at denne lille omveien fint kan kombineres med alt fra harryhandling på Charlottenberg til bajasturer gjennom Setskog-svingene. Eller kanskje begge deler... Hit skal vi i alle fall igjen, og når bedre egnede dekk en gang kommer på plass så er det nok også et par andre avstikkere i området som kan være interessante.
20230708_183316B.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av xavi0n »

Har selv en vstrom av hakket nyere årgang å kjenner meg igjen i det du sier der om sidevind! Er som å kjøre et seil til tider!
Akkurat bynt selv å tukte vstromen litt ut på gode å ikke fullt så gode grusveier, utrolig artig!
If you gonna be dumb you gotta be tough

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av kaLARSnikov »

Da ble gårsdagen - 11.10 - årets kjedelige dato hvor sykkelen (entall og ikke flertall for en gangs skyld!) ble levert til Kus MC for vinterlagring. Dagene blir stadig kortere og det blir stadig flere netter hvor gradene kryper under frysepunktet, så da er det på tide å få frigjort garasjeplassen slik at man ikke trenger å drive med noe så kjedelig som å skrape is på morningen.

Mistenker at vintersjekken vil påvise behov for ny kjede da jeg syns noen av leddene har virket litt i overkant stive. Men mulig jeg bare er paranoid - har ikke merket noe til det under kjøring.

Har derimot merket litt snev av framhjuls-"wobble" i lav fart de siste par turene, samt at sykkelen virker veldig motvillig i høyresvinger. Mot venstre legger den seg fint over med en kort styrekommando, men mot høyre må jeg opprettholde konstant styrekommando og i tillegg bruke merkbart mer makt enn normalt da den kjemper skikkelig i mot. Ikke akkurat grunnlaget for behagelig kjøring.

Kan jo håpe at det har noe med dekket å gjøre da jeg uansett har ambisjoner om å få skodd om doningen før vårslippet...

I andre ikke-MC-relaterte nyheter så er Aveo'en byttet inn i en 2011 Suzuki SX4. Med høyere bakkeklaring, firehjulstrekk og piggdekk (for første gang på minst 10 år) så bør man være rimelig klar for vinter på bygda.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra cruisings til grusings

Legg inn av AJ »

Kan være dekket, ja.
Men det kan også være styrelageret. Wobbling kan i mange tilfeller tilskrives slakk i styrelageret. Stramming kan hjelpe.

En annen årsak kan være lekkasje i gaffelen. Men det regner jeg med at du har sjekket.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar