Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Solgt for USD 16050,- tideligere denne måneden … Link til avslutta auksjonssider:
https://iconicmotorbikeauctions.com/auc ... 1-project/
Sist redigert av dypen den 17 mar 2023, 10:08, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Sylinder blokk kulepolert, nyborra med nye stempler i hus. Litt verktøy har det også blitt, kjøpt verktøy for å presse ut krysspinner i stempel og 4 stk kompresjonsringer for å holde stempelfjærer på plass under montering.
DA1E846D-68C5-43F5-AD70-AB1AFA3D31CB.jpeg
08148DF1-B14A-4402-A550-8CEAB9C3560B.jpeg
EA9DFC90-E469-4B86-8CC4-AF1EA77FE71D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Imponerende for tommefingeramatører som meg selv å se hva dere gjør, som virkelig vet hva dere holder på med :thumleft !

Så da begynner sykkelen å bli klar for en klassikertur til Gjøvik og Vormsund i løpet av sesongen @dypen :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Får si som Reodor Felgen sa «… skulle je tru'. ... Ja!» :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 02 mar 2023, 20:33 Sylinder blokk kulepolert, nyborra med nye stempler i hus. Litt verktøy har det også blitt, kjøpt verktøy for å presse ut krysspinner i stempel og 4 stk kompresjonsringer for å holde stempelfjærer på plass under montering.
Bra jobbet!
Klør vel litt etter å komme i gang med monteringsjobben vil jeg tro?
Morsom jobb det, og litt kos når man har et egnet sted og holde på i grei temperatur.
For å drive med metall i bitende kulde som det ser ut til å bli igjen straks er ikke så behagelig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Isolert garasje med varmepumpe og luftavfukter så forholdene er topp hele året :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ladespole på plass i nytt motordeksel sammen med riktige bolter både estetisk og ikke minst riktige lengder :thumleft Nedre vorta på det gamle dekselet var slipt bort så når motor ble varm kom det olje ut via boltehullet som var blottlagt. Venter fortsatt på stempelring compressorer som skal være sendt … kunne sikkert ha montert sylinderblokk med stempler uten men litt surt å ødlegge stempelringer. For en mansalder siden monterte jeg 810 cc sats på en CB750 med en hjelpemann og skrutrekkere men det blir litt plundrete alene, kjekt med flere hender da :) På bil er det litt enklere da du «dunker» ned komplett stempel med råde’n og compressor hylsa står igjen fritt på toppen av blokka.
F4BAB69B-91A7-4401-9BD5-3FF7AD414857.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Byttet registerkjede, trekt gjennom nytt ved å kutte det gamle og skjøte sammen kjedene med ståltråd. Nytt kjede på plass med ny klinka kjedelekk :)
FBD25304-73E3-411D-B287-DC091DCD561E.jpeg
7AC92989-24C4-4E27-8C0D-F1FCADF2B098.jpeg
8C6B9EE9-B2DB-4EFA-A430-716C95DECF93.jpeg
F1E5B37E-8F41-4D2B-86B0-847000C26E7F.jpeg
Bytta alle stjerne skruer på høyre side av motor …
26241738-C07A-4DFE-A934-3E161A508460.jpeg
Bytta oljefilter, o-ringer på filterhus og oljefilterbolt samt på to tappeplugger. Ny motorolje … :)
1D2C0D40-CEB2-4CD3-A5EF-396B769F2CF0.jpeg
91F3375F-4D65-4156-A484-F54079445645.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Da var mine «PISTON RING COMPRESSOR 65/70MM» i hus etter 15 dager :twothumbs:
2DE0A76F-F9CB-4F92-8D6F-1252881B6DAF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Rengjort pakningsflate på blokk, montert nedre førehjul for registerkjede med låseklosser og pakning. Montert alle fire stempler, plundra litt med låseringer til krysspinner på stempla da disse er produsert som en rund ring uten noen tilpassing for å bruke segringtang eller spisstang. Men, nå er koden løst :)

Oljeskraperingen er 3-delt, der må ekspander ringen som skal være i mitten monteres først, topp med bunn ring som er en del av oljeskraperingen monteres tillslutt da ekspander ringen er utformet slik at de to må monteres tillslutt. Ekspander ringen må ligge ende mot ende og må ikke ligge dobbelt som den fort gjør hvis du ikke følger med, se vedlagt bilde.

Kompresjonsringene er merket met T for topp og er selvforklarende.

Før montering av sylinderblokk er det viktig at ikke stempelring åpningene ligger over hverandre. Øvre ring åpning peker forover, mittre ring åpning peker bakover, ekspander ring sammen med de to stempelringene kan ligge med ex tre centimeter avstand til hver av de tre åpninger.

Det neste blir sylinderblokk montering …
73FD21BC-6FE7-4BC9-934B-EEB944816495.jpeg
E3D23019-9CC0-44CE-A9A1-B9F6427488CA.jpeg
30AD2C49-E1DE-4D4C-BF82-8AE3C57EFB0E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

«Slow motion» montering … plundra litt med kompresjons ringene under montering og litt trangt å få de ut men når strammebolten løsnes kan de trekkes utenpå sylinderforinga før de trekkes ut. Men nå er sylinderblokka med stempler på plass. Bare resten igjen :)
8998E86D-589E-4A72-A6B8-961C81E3E532.jpeg
8D83C5A8-387D-4326-ADAB-A659768F149C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Når jeg ser slike bilder skulle jeg ønske jeg hadde motet, kunnskapen og fingerferdighetene til å gjøre det samme :) .
Det har jeg dessverre ikke.
Men det er skikkelig artig og ikke minst interessant å se bilder som dette og ikke minst følge tråden og utviklingen fram til kjøreklar maskin!

Kanskje vi så smått kan planlegge en retroprofilert tur eller to i løpet av sesongen :crazy:
En ekte Kawa-retro og en retromoderne Guzzi, et syn for guder :twothumbs: og interesserte MC-nostalgikere der ute med lengsel i blikket :love
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det må vi få til @AJ :thumleft

Da er store deler av registeret på plass sammen med topplokket. Det neste blir å legge inn kammer, stramme og time register, kontrollmåle ventilklaringer +++ :)
7E7407C3-8A7D-4E09-BE07-538E6A3826E9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kammene ligger i lagerskålene på toppen og litt på benken …
4382F441-227A-4D29-AAD0-232B262838BF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av KurtAA »

En fryd å følge :D
Blir bra det her Dypen :)

Svar