Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Du skrev først at boringene var meget bra uten å ha målt ?
Er det merkbar kant øverst i foringene?
Regn med at foringene er litt ovale. Stemplene ser i alle fall hele ut på bildene, på GPz,en min var det knekte ringer på alle stemplene,
Tre av stemplene hadde ødelagte ringspark og en eksosventil var bøyd.
Ventilsetene ble rettet , jeg fikk lånt fresesett på et bilverksted.
Ellers var både cylindre og kamkjede innenfor grensen av slitasje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har bare målt for å se om det var standard dim, sylindrene har vært honet så jeg ser ingen slitekant derfor må de måles på flere plasser for å få bedre oversikt over tilstand. Ovale sylindre etter nesten 50 år ja, tror sylinder blokk har vært bytta da den er sortlakkert. Ja stemplene ser fine ut og ringene er løse og hele. Med så mye defekt som du nevner blir det litt jobb :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

I følge tenningsmerkene på min Z1A og VIN og «engine numbers» er det en veldig tidlig -74 produksjon som har samme tenningsmerker som på -73 modeller.
9B05B95F-1DE3-4EF4-9ED8-6A9CA25D298F.jpeg
Mange deler kan konsekvent byttes uten noe mere dikkedarer men det har en prislapp så kontrolere og måle sparer deg fort for både tusenlapper og titusener. Registerkjede originalt har ikke kjedelås og veivaksel må ut for å bytte medmindre du kjøper «klinkelås» til det nye kjede. Kjede må måles på flere plasser for å avdekke ujevne strekk / slitasje. Service bulletin på registerkjede med limit mål.
AE83D995-ADD1-411C-81DE-1D4E122F28AD.jpeg
Det var i utgangspunktet min plan å bytte tallskiver på MPH speedometer som jeg har med det som resultat at du får KM/H hastighetsvisning men telleverket viser fortsatt MILES i kjørt distanse og trip tellerverk. Har vært i kontakt med tre som har vært i bransjen lenge på Z1 sykler hvor to er kjent «World Wide» for sine «vintage motorcycle gauges restoration service» med restaurering av speedometer og turtellere til Japanske eldre sykler. Link til to av disse men det er bare en med egen nettside og den andre bruker forum, FB og jungeltelegrafen :)

http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=3961

http://www.zresto.com/

Har i lengre tid sett etter brukte speedometer med KM/H visning men det som er for salg er MPH klokker til hyggelige priser, har ved ett par anledninger sett originale nye ubrukte klokker med KM/H visning men da er prislappen på svimlende 10k pluss frakt og Norsk moms. Det billigste til nå som er restaurert i ny tillstand 8k for ett sett med speedometer og turteller. Tok en avgjørelse i går etter å ha vært i kontakt med gutta på Skedsmokorset og de to i USA. Forsøker å få kjøpt to brukte klokker med KM/H visning «billig» for å restaurere slik at det blir som det skal være her på berget. Første billige skuddet ble på eBay i natt rundt kl 01:45 med bud og frakt totalt 650,- NOK for en klokke til min JetCarrier adresse. Se bilde. Ser fortsatt etter brukt speedometer fra Z, KZ, LTD, 900 og 1000 for restaurering, har du og vil selge ta kontakt på PM.
C993358E-76A3-4268-B4DE-00DE3DD3D1D2.jpeg
Redigerer denne da jeg bare noen dager etter fikk kjøpt speedometer på eBay med KM/H visning etter å ha konferert med Bob på Z-Resto og vi kunne bruke speedometer fra Z650 og KZ650 med KM/H selv om det var gradert til 220 km vs Z1 900 som har 240 km da vi allikevel skulle bytte tallskive. Da var endelig to klokker i hus med KM/H klare for restaurering.
IMG_0454.jpeg
Er du fornøyd med REPRO klokker er det et veldig billig, flott og bra alternativ til originale :)
https://z1parts.net/z1-900-1974-75-spee ... n-with-km/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 feb 2024, 22:12, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Målt registerkjede med største måling 156,70 hvor max limit er 157,80. Stempler er målt til 65,92 - 65,94 - 65,92 og 65,94 med limit på 65,80 Blir spennende å se hva måling av sylinder blokk viser.
F781637D-324B-45B0-B9AE-6A92377E6F15.jpeg
1AC267A6-A42E-4909-B8DE-0B9D31C87B3F.jpeg
64FAE72E-39AB-4B19-A90B-2B7A95F60FD0.jpeg
41EB3D4B-B891-4B61-96EC-D93C5A1A9E1F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har mikrometer og måleur som dekker de fleste mc og bil målinger men da jeg skulle måle stemplene på Z1 nå så hadde ett mikrometer i måleområde 50 - 75 mm satt seg da det ikke har vært i bruk på veldig lenge. Måtte da sjekke de andre som heldigvis var i skjønneste orden.

Nye mikrometer tror jeg er satt inn med en type olje, eller montert med olje før de blir lagt i plastpose sammen med tilbehør i oppbevaringsetui. Etter litt frem og tilbake med lurium fikk jeg løsnet mikrometer men det er større motstand vs de andre jeg har. Kjøpte da nytt fra Italiensk produsent men sikkert produsert i Kina, Dasqua Mikrometer utvendig 50 - 75 mm som jeg håper vil funke til hobbybruk av og til i garasjen :)

https://www.dasquatools.com/dasqua-indu ... s-product/
890F4397-4EA6-402E-BB35-65DFC645AFBD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

El-materiell for motorsykkel som matcher koblinger er 3,5 mm kontakt, den mest vanlige med kabel mellom 1 og 3 mm i diameter …
https://www.hojstyling.no/elektronikk/a ... gI-T_D_BwE

Bra el-tang …
https://www.billigvvs.no/knipex-crimpta ... gJBOvD_BwE
1E322E2F-0378-4096-8330-1078BF96C363.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 18 feb 2023, 15:20, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 10 feb 2023, 00:12 Har bare målt for å se om det var standard dim, sylindrene har vært honet så jeg ser ingen slitekant derfor må de måles på flere plasser for å få bedre oversikt over tilstand. Ovale sylindre etter nesten 50 år ja, tror sylinder blokk har vært bytta da den er sortlakkert. Ja stemplene ser fine ut og ringene er løse og hele. Med så mye defekt som du nevner blir det litt jobb :)
Var veldig fornøyd først etter å ha løftet av topplokket da jeg kunne måle standard dimensjon på 66 mm boring og sylindrene så veldig fine uten markant slitekant selv om sylindrene bar preg av å ha vært honet med ganske grove hone merker.

Sylindrene er nå målt og maks limit sylindermål er oversteget samt kraftig ovale som @Jompa nevnte her tidligere. Det har vært utført en formidabel hone jobb for å fjerne slitekant men det hjelper ikke når sylinder rekke skulle vært boret til første overdimensjon på grunn av slitasje. Se vedlagt bilde etter å ha målt 66 mm standard boring og klar for å løfte av sylinder blokka. Se også merke etter innsugsventil på stempel på grunn av feil timing.
08C1F06F-3C3A-4622-8A61-EF8628386028.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 18 feb 2023, 09:55 Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
"svindlere" eller "svindyre"... :scratch
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 18 feb 2023, 10:19
Jompa skrev: 18 feb 2023, 09:55 Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
"svindlere" eller "svindyre"... :scratch
:knegg
Svindyre 😎
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kit som markedsføres under merkenavn som Wiseco og Yoshimura er dyre, ja. Vil tro stempel kit som selges fra de store på Classic Kawasaki i USA, England, Tyskland og Norge er en bra match av kvalitet og pris. Ser ikke noe produsent navn på disse stempel kit.

Z1 Enterprises har Piston Kit med +0.50mm Bore til USD 216,-
https://www.z1enterprises.com/piston-ki ... tions=cart

Samme kit hos Z-Power i England til GBP 249,99
https://www.z-power.co.uk/piston-kit-z1z900-05mm-665mm

Partzilla OVERSIZED PISTON på originalt delenummer 13029-058 til USD 415 med free shipping
https://www.partzilla.com/product/kawas ... 9d944c32d4
9F124A0D-BBFD-42EB-8F54-1F25ED9AC50A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

Noen som veit om det er større klaring mellom sylindre og stempler med Wiseco enn originalt? Har ei sylinderrekke med litt større Wisecostempler (1060ccm) som er på max grensa, men ellers ser fine ut, i forhold til klaring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

@Kjellrf Hvilke sylinderrekke har du, 903 eller 1015 cc … Wiseco 1060 cc selges det som kit eller er det egenkomponert …
Sist redigert av dypen den 20 feb 2023, 23:14, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har hatt en skade på «generator» deksel så det byttes …
98A6BF9A-50E3-4B9D-A153-A057CEB3EF8A.jpeg
14F80592-D447-49F2-A7EF-687DFEDF5522.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Vært på godtebutikken idag for å supplere allerede innkjøpt dynamodeksel venstre side…

Pakningstoff grå
Unbrako skruer til stator
Komp skruekitt til høyre / venstre side motor
Registerkjede med klinkelås
Tenningsdeksel høyre side
3446A137-8C6F-4C14-BE70-868EF4E9A8C8.jpeg
2EEBC783-37C0-4880-A102-4DD0359B5C4E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar