Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker :thumleft Har ikke hoppet bukk over noe her nå med mindre det er innenfor spec :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Det glædes til å se denne på veien i perfekt stand :D !
Ja, for den skal vel kjøres litt før den selges til en skyhøy pris til utlandet :crazy: ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har komplettert -74 Z1A 900 «matching number» med alt som ikke var på plass eller var feil på kjøps tidspunktet, med unntak av indre gaffelbein som jeg bytter når jeg kommer så langt. Kjedesmørings systemet blir nesten aldri montert / prioritert under restaurering, der har jeg komplett system liggende. De delene som er byttet på grunn av defekter / estetisk hensyn med REPRO deler er de originale lagt på hylla (kan repareres eller shines for nytt liv).

Hadde store planer om å restaurere speedometer og turteller selv men prioriterer ikke å gjøre det da jeg bruker tid på annet, originale klokker med KPH visning er restaurert og er nå under frakt fra USA. REPRO klokkene som sitter på nå kan jeg selge.

Med motor i topp trim er det fristende å fortsette med samme runde som ble tatt på KZ900’n … Har allerede utført litt men jeg får se hvor drastisk jeg skal gå til verks. Demontere alt for å starte med sandblåst ramme har vært i tankene …

Foreløpig skal den test kjøres til sommeren så vil tiden vise om det blir noe mer. Har ikke vurdert å selge :) Det ligger vel litt i kortene med tanke på innsats, jeg gjør ikke denne jobben for å selge. Kvalitetstid i garasje, surfe rundt etter deler og teknisk info, kjøpe brukte deler samt nye og få / dele erfaring med likesinnede :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Motor sammen igjen …

Polere eksos før alle fire røra monteres igjen og da må vi se om den starter når jeg kommer så langt.

Siste bilde av arbeidsforhold i garasjen :)
BC29C970-C4F9-443A-96B8-1B054A087519.jpeg
61472C2B-52AE-4C1C-8FB6-212311F231B4.jpeg
EF56A3EF-07BE-439F-96FC-3560DEE1B5B2.jpeg
E78520D9-B16C-4797-BCBC-1F93495777E0.jpeg
6C2F154B-F88F-4775-8AFE-531AC11A04B3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Flere skrytebilder :twothumbs: Topplada batteri, eksos på plass sammen med bensin tilførsel og starta på første forsøk. Går fint, veldig gassrapp, lot den gå noen minutter til den ble litt varm … :thumleft

Justering / kontroll av tenning og forgassere etterhvert …
02E0D690-73B5-40FC-AA2A-8F450B0EC9EE.jpeg
80F59B53-CD2F-4AAB-9EE1-297BD297CDEC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Starta Z1A’n i går og ny julekveld i dag, pakke med restaurerte klokker fra USA til Z1A’n nederst på bilde og til KZ900’n øverst på bilde. Kilometer visning både på hastighet og tellerverk … :twothumbs:
6F7AA0D6-6E9F-4F2F-8EB7-70179BBCA6FD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Mulig jeg har fulgt dårlig med og at du har skrevet det før.. men.
Er eksospottene originale eller "aftermarked " ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 28 mar 2023, 19:37 Mulig jeg har fulgt dårlig med og at du har skrevet det før.. men.
Er eksospottene originale eller "aftermarked " ?
De er originale men den du ser på bilde der potta ligger på arbeidsbenken (potte nummer 3 som er nedre på høyre side) er REPRO potte og sikkert kjøpt og montert før jeg kjøpte sykkel’n. Har ikke sett dette før jeg demonterte eksosen i forbindelse med demontering av topplokk og sylinderblokk da den ligger godt skjult under potte nummer 4 som skjuler merking på den originale.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Og det uunngåelige spørsmålet, er pottene i god stand eller mye rustet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

De er overaskende bra og ingen hull men chrom’n er ikke så blank og fin på under / innsiden som det som vises fra sidene. Lyddemperne er opprinnelig bekledd med lyddemperull som jeg ikke vet tillstand på men lydbilde er veldig likt på begge KZ’n vs denne Z1A. Når tiden er der vil jeg gjøre ett forsøk på å se på lyddemperne.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Hadde planlagt å ta av bunn av motor for å rense / sjekke bunnpanne og oljepumpe etter sylinderblokk samt topplokk var montert men i iveren etter å starte gikk det i glemmeboka :sk?

Av igjen med eksospottene og da ble det en liten jobb som virkelig var nødvendig, veldig fornøyd og det som er helt sikkert … KZ’n skal få samme runde med bunnsjekk :)

Demontert eksos, bunnpanne og oljepumpe med grundig vask og montert med nye pakninger o-ringet tettinger. Byttet også simmring og o-ring på turteller drev da det kom litt olje der under teststart.

Det ble masse skruer som skulle ut og da var den lille batteri trekkeren med 3/8 pipe kjekk å ha …
4A8001CF-B2C9-414D-97A2-E7CDC5CDDAA1.jpeg
715AF6A2-9B4A-4CEC-BC20-7BA0F2A58790.jpeg
4848AD30-662A-49BD-A1C7-FAC7E2C3C502.jpeg
3DB633C7-8172-4452-9236-AE13CBE65DCF.jpeg
5D16BC52-1349-48B8-AB11-29FE40AD05D8.jpeg
DEFFB3B6-FF7A-492E-A4EB-DFAB7DA0D9FE.jpeg
5F082672-7AD1-45D1-B050-B427322E70F7.jpeg
6FC269E1-2873-4B4B-968F-508B1D957844.jpeg
199D8EA8-A2DD-4612-9201-6A36F74C9869.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »





dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Fikk endelig somla meg til å fjerna snekkerverktøy fra verktøytavla, vaktmesterverktøy kan jeg ha i mobil verktøykasse :)

Det ble ikke plass til pipesett på tavla men det får så være, veldig fornøyd selv :thumleft Selvfølgelig bilder!
A836D0AD-233B-48EE-9CD5-A7DD9EE92292.jpeg
C20AEA64-FE97-4C98-8EC3-E9FBAF2B2ADA.jpeg
8FEF9DBA-7B9A-489A-9DE7-D617E0A7156B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Relax »

Ryddig og meget elegant verksted og jobbing du driver med, Dypen, du for en log her jeg håper du tar vare på,, altså at det blir lagret slik at du ikke mister det.
Morsomt og interessant å følge med deg :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

To av skruhjernene henger litt skjevt dypen. Må du ta deg sammen.

Svar