Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KZ900-A4 logg ...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 02 jan 2021, 19:24 Men, leste du artikkelen jeg linket til? Sitter med ett godt smil når jeg leser historien selv om jeg har lest den før ...
Gjorde ikke det, men gjør det senere :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Snekker.edvin »

Dette er en av de beste lesingene. Smilte hele tiden.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Snekker.edvin skrev: 02 jan 2021, 23:17 Dette er en av de beste lesingene. Smilte hele tiden.
Samme her :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: KZ900-A4 logg ...

Legg inn av niko »

Morsomt! Og veldig godt skrevet! :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Det ble rensing av bensintank med småstein og diesel, rista tanken med håndkraft i nærmere 50 minutter. (har hørt om de som bruker betongblander) Tømte ut alt sammen og skylte gjennom flere ganger med diesel til det var klar diesel som kom ut. Lar den lufttørke etter diesel skyllinga siden det tar litt tid før den kommer i bruk.

Godt fornøyd med resultatet :)

Rensing av bensintank:
viewtopic.php?f=16&t=10138
C3B0B73D-8DDB-4745-B295-F6933F6B4552.jpeg
BAAFBF5B-401A-4F6E-B43A-85E1B5A666E4.jpeg
1A70BD6F-8137-4A38-B1A6-F013CD42FDDD.jpeg
73624645-53AC-45E1-8270-82170CB99FA0.jpeg
Har fått rydda litt i verktøyet med litt bedre oversikt over hva jeg har i løpet av helga.
A154FB2E-8B4A-47B4-A5BC-0F2382A8D9F8.jpeg
438913EC-E84A-4649-AB93-730DEB256685.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Det har vært en del foruminnlegg rundt temaet lagring / vinterlagring av motorsykkel. Her er fasiten for lagring over tid fra Kawasaki i 1976 ...
66218CD6-1549-49CD-81C3-27257FF8FFFB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Jompa »

Å riste tanken i femti min er litt av en prestasjon.
Rådene for vinterlagring gjelder vel fremdeles, bortsett fra og tømme tank og forgassere ? For deg blir det antakelig ikke noe problem å fylle en skvett med olje på tanken og riste den.
Det er forresten noen rustfkekker i tanken, hva gjør du med dem ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Når jeg først er igang kan jeg ha på en skvett med olje og turne tanken for å fordele det i påventede på at den skal monteres igjen. Nå er det jo diesel der som også beskytter.

Når jeg demonterte bensinkran og drenerte flottørkammer var det veldig mye dritt / rust der, fikk ut masse rust av tanken i dag.

Vedrørende rust i tanken. Tenker vel å lagre tanken med olje i og når den tas i bruk igjen blir det å sørge for å ha mest mulig bensin på tanken og spesielt under lagring «full tank». Forhørte meg med «proffer» på området før jeg gjorde noe med tanken og de ga utrykk for at det ikke var så mye rust så de var tvilende til om det var nødvendig å gjøre noe. Når jeg så hvordan det så ut i systemet lengre ned var det godt å få tatt denne runden.

Tanken var jo at dette får holde, har ikke lyst til å forsegle tanken innvendig heller. Hvis ikke den behandlingen blir helt hundre og det starter å flasse blir det verre.

Ja nærmere 50 minutter når du står der og rister samtidig som du roterer tanken for å få med alle kroker er en prøvelse, du vil jo helst ikke miste tanken i gulvet når du til stadighet må skifte grep og klokka går ikke fort. Får se om jeg merker noe i armene i natt eller i morgen, nå kjenner jeg ikke noe :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 10 jan 2021, 21:35 Når jeg først er igang kan jeg ha på en skvett med olje og turne tanken for å fordele det i påventede på at den skal monteres igjen. Nå er det jo diesel der som også beskytter.

Når jeg demonterte bensinkran og drenerte flottørkammer var det veldig mye dritt / rust der, fikk ut masse rust av tanken i dag.

Vedrørende rust i tanken. Tenker vel å lagre tanken med olje i og når den tas i bruk igjen blir det å sørge for å ha mest mulig bensin på tanken og spesielt under lagring «full tank». Forhørte meg med «proffer» på området før jeg gjorde noe med tanken og de ga utrykk for at det ikke var så mye rust så de var tvilende til om det var nødvendig å gjøre noe. Når jeg så hvordan det så ut i systemet lengre ned var det godt å få tatt denne runden.

Tanken var jo at dette får holde, har ikke lyst til å forsegle tanken innvendig heller. Hvis ikke den behandlingen blir helt hundre og det starter å flasse blir det verre.

Ja nærmere 50 minutter når du står der og rister samtidig som du roterer tanken for å få med alle kroker er en prøvelse, du vil jo helst ikke miste tanken i gulvet når du til stadighet må skifte grep og klokka går ikke fort. Får se om jeg merker noe i armene i natt eller i morgen, nå kjenner jeg ikke noe :)

Har du prøvd sitronsyre?
Løs opp en pose pulver pr. liter varmt vann, fyll på tanken og rist noen få minutter.
La det stå noen dager med blandingen på, rist gjerne litt av og til - gjerne med litt grus på.

Enig med deg angående skepsisen til sealer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Har lest om sitronsyre og en del andre løsninger, litt redd for lakken og da utgår de kjemiske behandlingene som krever sealer. Det er noen produkter som gir godt resultat mot at det får stå å virke noen dager deriblant sitronsyre. Valget falt på småstein og diesel som jeg ser brukbart resultat etter men det er fortsatt litt rust. Vurderte også Wurth sin «Rust omvandler» som er en melkeaktig syre jeg har brukt på utvendig karosseriplater med veldig godt resultat. Det binder rusta og etter ett døgn er plata helt blå men der skal overskytende tørkes vekk og det anbefales å lakkere over, da utgikk den også. Det er mye å velge i, noen er også veldig tidkrevende.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Batterikassa er ute og klar for å sveise etter tidligere innbruddsforsøk :-k
68E122A0-B268-4AB9-A21D-2192F6BE65E4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Jompa »

Hvem bryter seg inn i ei batterikasse ? Hadde det enda vært postkassa............
Jeg ser den gamle kassa har god vibrasjonsdemping, både innvendig og på skruefestene. Sånt lages ikke mer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Ja si det :) for her må du ha nøkkel for å åpne sete så du ser batteriet. Høyre sidedeksel sitter i tre gummipropper bare å trekke forsiktig ut så har du fri tilgang til batteriet. Ja det er vel en 10 - 12 gummipropper innvendig i batterikasa og gummioppheng for fester av selve kassa, solide saker. På selve batterikasa over under og på sidene sitter det meste av elektrisk sikring relé styringer regulator osv

Batterikasse selges fortsatt :-k
https://www.johnnysvintagemotorcycle.co ... kz900-ltd/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Jompa »

Min Gpz 1100 fra 83 skulle hatt lås på setet, men jeg somla meg aldri til å få tak i en.
Den første sykkelen min, Suzuki GS 1100 G, 86 hadde lås på setet og hjelmlås under venstre kant av setet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen »

Her er det to hjelmkroker på venstre side og de låses med sete ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar