Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Kawasaki KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 01 des 2020, 22:01

I går kveld henta vi (jeg og en kompis) en 45 år gammel motorsykkel som nå er trygt plassert i garasjen. Investering, ikke i banken men i garasjen og ett tidkrevende prosjekt / hobby :) Kjørte på gårdsplassen i kveld så jeg fikk den varm og god :) Sykkelen er en Kawasaki KZ900-A4 produsert på Kawasaki fabrikk i USA Lincoln, Nebraska og kom til Norge i 2003 med en eier her i Norge.
In 1975, Kawasaki began producing motorcycles in the USA. A new factory was built in Lincoln Nebraska to construct the KZ900. Engines and many of the parts were still made in Japan, but the bikes were assembled in the USA.
Hel komplett registrert kjøreklar sykkel med unntak av ikke original fremre bremsemaster som kommer fra en to – tre år nyere sykkel. Må skaffe en original bremsemaster. Silencer air eller innsugningsrør / lyddemper på lufta inn i luftfilterboks mangler og den må kjøpes. Originalt verktøy sammen med Owners Warranty Handbook mangler og må skaffes. Finner sikkert mere. Det første jeg skal gjøre er å få på plass originale deler som mangler, en grundig vask rens polering. Full service på hele sykkelen med nye dekk. Bakskjerm under sete er litt stygg samme med bakfelg og lakkblære på tanken som blir en del av kosmetisk prosjekt. Veldig fornøyd og morro da jeg har hatt Z1000 og H1 for mange mange år siden :thumleft Her kan "To do list" bli lang :P
IMG_8899.jpg
Z900/KZ900 Specifications

Colour Schemes:
Diamond Dark Green
Diamond Brown

Engine Type:
Air cooled in line four cylinder four stroke

Valve Operation:
Two valves per cylinder operated by chain driven double overhead camshafts

Cubic Capacity:
903cc

Bore x Stroke:
66mm x 66mm

Compression Ratio:
8.5:1

Lubrication System:
Wet sump with gear driven oil pump

Fuel System:
4 x 26mm Mikuni VM26 carburettors

Air Filtration:
Paper element filter with secondary noise reduction filter

Exhaust System:
Four into Four

Ignition System:
Battery, points and two coils

Spark Plugs:
NGK B8ES

Starting System:
Mitsuba electric starter motor and kick starter

Primary Drive:
Straight cut gears

Clutch:
Wet multi plate

Transmission:
5 speed constant mesh

Final Drive:
Enuma EK 630S-TG heavy duty endless chain with automatic oiler system

Claimed Power Output:
81 bhp @ 8,500rpm

Claimed Torque:
54.2 ft lbs @ 7,000rpm

Frame Type:
Tubular double cradle

Front Suspension:
Oil damped telescopic forks

Rear Suspension:
Swing arm with two coil over oil damped shock absorbers

Front Wheel:
19 inch Takasago chromed rim with 40 zinc spokes
Light alloy hub

Front Tyre:
3.25H x 19 4PR Dunlop Gold Seal

Rear Wheel:
18 inch Takasago chromed rim with 40 zinc spokes
Light alloy hub

Rear Tyre:
4.00H x 18 4PR Dunlop K87 MkII

Front Brake (Z900):
Hydraulically operated twin 296mm discs

Front Brake (KZ900):
Hydraulically operated single 296mm disc with twin disc option

Rear Brake:
Rod operated 200mm single leading shoe drum brake

Frame Numbers (Z900):
Z1F-085700 to Z1F-125000

Frame Numbers (KZ900):
Z1F-500001 – Z1F-520000

Engine Numbers (Z900 & KZ900):
Z1E-086001 to Z1E-145000
Spec kilde: kawasakiz1.com
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 16 jan 2021, 21:33, redigert 10 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6193
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Jompa » 01 des 2020, 22:43

Gratulerer med den største av alle klassikere fra Japan.
Sykkelen ser jo allerede fin ut på bildet, bortsett fra en rusta bremsepedal og bakfelg.
Lista over ting å gjøre har en egen evne til å bli lengre helt av seg sjøl, det vet jeg av egen erfaring.
Nå var nok sykkelen min i dårligere stand enn din da jeg kjøpte den, men gummideler, wirer, plast mm blir uansett preget av alder.
Ellers ser motorblokka og motordekslene forbausende blanke ut til å være passert 45.
Trur nesten du har gjort et godt kjøp der :-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 01 des 2020, 22:57

Tusen takk Jompa! Den er hel og fin og med kanskje noe av det viktigste bra originalt eksosanlegg fra -76 hvor årstallet som er stemplet på anlegget sammen med delenummer tror jeg det er. Motor har vært overhalt hos MC Partner på Skedsmokorset da den kom til Norge. Hadde med kyndig person på sykkeltype så jeg har fått masse tilbakemeldinger på det som er bra og dårlig :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 446
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Esveen » 01 des 2020, 23:14

Wow! Gratulerer med fin sykkel. 👍😮

Det har en tendens til å balle på seg når man begynner å plukke på den. Men det er jo halve morroa. Må få lasta opp flere bilder etterhvert.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 01 des 2020, 23:22

Takker Esveen! Plukke, mekke og jakte på deler er halve moroa som du skriver eller hele morroa :) Det kan bli altoppslukende ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2618
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av simpson » 02 des 2020, 05:37

Gratulerer med en klassiker
Disse kan du enda få får priser som er akseptable, men de går bare oppover.
H2, RG500, RD500 osv er jo hinsides over all fornuft.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 02 des 2020, 08:32

Takker simpson! Har fulgt med på 900'er til pris med rom for påkost i lengre tid men det er ikke tid til å se, sjekke og tenke. Skal du ha en må du klinke til med en gang for det er ikke snakk om mange timer på finn før det er over. I følge sikkre kilder er dette enkel, kraftig og solid konstruksjon som kanskje er forklaring på hvorfor de fortsatt er med oss.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 996
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: 川崎を走る
Sted: Bergen

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av KawaKjetil » 02 des 2020, 09:06

Gratulerer med en nydelig klassiker, og i manges øyne noe av det fineste som er laget av mc :thumleft
Så lenge vi har MC Partner her i landet får du tak i alt til den sykkelen :D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 02 des 2020, 10:17

Takker KawaKjetil! Det var det optimale men det er lenge siden, robust sykkel med masse sjarm. Morro. Godt at MC Partner er nesten nabo da ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31665
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av AJ » 02 des 2020, 10:26

Gratulerer med fin-fin veteranklassiker :prf !

Men det kan da vdel ikke være en 1976 modell, vel :scratch ?
Ble ikke disse produsert fra 1978 til 1982?
https://www.cycleworld.com/honda-cbx-10 ... emembered/
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBX

Jeg gjorde for øvrig en sak med denne CBX gjengen for en god del år siden:
IFARTA juni 2012 CBX1000.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 02 des 2020, 12:11

Takker AJ! Disse er produsert i tidsrommet 1972 som 1973 modell til og med 1976. I 1977 startet salget av Z1000 og KZ1000 for USA ... Din link er til CBX ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 31665
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av AJ » 02 des 2020, 12:16

Ooops...!! :doh
My bad :redface .
Leste riktig, tenkte feil... :roll .

Uansett, gratulasjonen står fast. Fin-fin klassiker :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 02 des 2020, 12:41

Det går bra. Takker :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2381
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
MC: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av Olav K » 02 des 2020, 16:27

Gratulerer VELDIG mye.. :yeyeye :yeyeye
Det der er vel gjerne den fineste sykkelen som er laget, noensinne. :\m/: :\m/:
Selv ikke GSAen kommer helt opp på sia...

Gleder meg til å se hva som skjer videre med dette smykket... <3
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 1240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: 1290SAS XL700 KZ900
Sted: Skjetten

Re: Veteranmotorsykkel KZ900-A4 logg ...

Legg inn av dypen » 02 des 2020, 17:06

Takker Olav K! Satser på å ha den så original som mulig i god kjørbar stand. Det er vel først når jeg starter med demontering for service vask og puss jeg ser hva som virkelig må gjøres.
Sist redigert av dypen den 02 des 2020, 19:08, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester