Mortens Honda Nighthawk!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Funker den automatiske sidestøtta? Skal gå opp så fort man kniper inn clutchen. Helt på egenhånd.

Når det gjelder kaldstarten, så må synkroniseringen være helt ute, eller at et av pilothullene er tette. Men først og fremst må du få bort alle vakumlekkasjer og sjekke at du har rett bensintrykk.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 27 apr 2020, 20:34 Funker den automatiske sidestøtta? Skal gå opp så fort man kniper inn clutchen. Helt på egenhånd.

Når det gjelder kaldstarten, så må synkroniseringen være helt ute, eller at et av pilothullene er tette. Men først og fremst må du få bort alle vakumlekkasjer og sjekke at du har rett bensintrykk.
Var ikke klar over at jeg hadde en automatisk sidestøtte. Etter alt jeg vet dras den mekanisk inn av fjærene så lenge sykkelen er loddrett? Må ut og teste snart. ;)
Har fått mange gode tips av deg allerede angående kaldstarten, og når anledningen byr seg til å se videre på dette så kommer jeg nok til å spør og grave litt. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Har ikke lett etter vakumlekkasjer ennå, har lyst å gjøre det når motoren er varm en gang, så kan jeg prøve meg fram med litt startgass på de gummislangene som finnes på motoren. Bensinfilter ligger klart for bytte, men tanken er nærmest full, så planen var å drøye den jobben til jeg har fått tømt tanken litt mer. Hva er disse pilothullene du nevner?
Fikk i dag også måleverktøy for å sjekke ventilklaringene, samt bytte shims. Shims har jeg derimot ikke. Funderte på om det var greit å få bestilt pakningen til motordekselet venstre side før jeg åpner og sjekker klaringene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, støtta skal såvidt jeg vet ikke sprette opp av seg selv, men hjelpes første stykket på veien når du klemmer inn clutchen, deretter sprette opp. Dette ble fjernet på de senere modellene.

De hullene jeg snakker om er kanaler i gasspjelda som luft slipper gjennom med stengte spjeld. Altså tomgang. Når du synkroniserer er det åpningen på disse kanalene du justerer med skruene på hvert spjeld. Altså hvor mye luft som skal passere.
Ved kaldstart så drar du på litt på håndgassen.

Jeg håper at ingen har kødda med spjeldrekka og økt tomgangen ved å åpne alle fire spjeld.

Burde nesten finne en prosedyre på det. Du skal sikkert ha et spesifikt vakum på hvert innsug på tomgang. Dette er det første som må stemme før du fintuner med synkronisering.

Gitt at bensintrykket er korrekt.

Kjenner det klør litt i fingrene etter å fikle med noe sånt.

Jeg kjøpte høsten 2018 en K100RS 16V som et prosjekt. Den startet ikke og jeg hadde igrunn et vinterprosjekt forran meg med å gå gjennom alle slike ting. Dessverre var prosjektet kortvarig. 15 minutter og den gikk som en klokke. Vann i bensinen. Kjørte den resten av sesongen og tok den ut tidlig i 2019 og kjørte 7 000km på den uten nevneverdige problemer. Nå eier en kollega den.

Så jeg har ikke fiklet med dette annet enn å ha en viss grunnleggende forståelse for hvordan systemet virker.

Mitt råd er alltid å måle litt før man begynner å rote for mye. Derfor jeg stadig gjentar dette med bensintrykk.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Da ble det en times tid med skruing i dag også. Som tidligere sagt så er det av og til vanskelig å vite hvor man skal begynne, når en føler at "alt" må sjekkes. Jeg har derimot forstått det slik at det blant annet er greit å sjekke ventilklaringene, så det ble gjort i dag. Nå skal det bestilles shims for å korrigere klarigene (7 av 8 var for trange, 1 var innenfor spesifisert område) og nye pakninger til dette dekselet. De fleste av shimsa som var for tjukke, var umulige å lese av tykkelsen på. Så skal ordne et skyvelær i kveld, for å finne ut akkurat hvor mye tynnere de nye shimsa må være.

Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Virker å være mange av disse som går med litt trange klaringer. Helt genialt enkelt å skru på disse motorene..
Jeg har syndet litt selv der, begge ventilene på syl 1 innsug er veldig på kanten.

Kan være lurt å sjekke slikt før man begynner å justere seg vekk andre steder.

Tenker igjen at du har en eller annen enkel feil et sted som sørger for lurvete kaldstart. Trolig vakumrelatert. Har jo ikke hørt motoren din.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 29 apr 2020, 19:11 Virker å være mange av disse som går med litt trange klaringer. Helt genialt enkelt å skru på disse motorene..
Jeg har syndet litt selv der, begge ventilene på syl 1 innsug er veldig på kanten.

Kan være lurt å sjekke slikt før man begynner å justere seg vekk andre steder.

Tenker igjen at du har en eller annen enkel feil et sted som sørger for lurvete kaldstart. Trolig vakumrelatert. Har jo ikke hørt motoren din.
Jeg krysser egentlig fingrene for at du har rett her, Fredrik. Håper på at det er vakumrelatert. Har ikke fått testet dette skikkelig enda, da jeg gjerne vil ha motoren varm nok til at den går fint på tomgang, så teste litt med startgass på de ulike gummislangene/belgene på motoren. Men ja, jeg leste at ventiljustering var lurt å gjøre før man eventuelt justerer på gasspjeldene. Er forøvrig fremdeles i tenkeboksen angående spjeldene, om jeg skal lage meg et hjemmelaget system for å teste trykket, eller om jeg skal forhøre meg om det er mulig å låne en carbtune lokalt.

Videre så har jeg lest litt på denne bryteren som sitter i enden av spjeldrekka, som registrerer om man har gasspådrag eller ikke. Fra denne skal man visstnok høre et klikk bare man rører gassen, og det samme når man slipper den. Jeg hører bare klikket når jeg slipper gasshåndtaket. Grunnen til at jeg leste på dette, var at jeg frykter jeg har litt ettertenning. Tok en kjapp tur rundt nabolaget etter at jeg skrudde sammen sykkelen her forleden dag, og når jeg slapp gassen helt, hørte jeg ved et par anledninger skudd! Dette kan visstnok fikses om man justerer på denne "throttle position switchen", muligens. :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Riktig, det sitter på alle elektroniske Bosch-systemer en endebryter på gasspjeld. Denne er justerbar et par grader den ene og andre veien.

Mål om den virker før du fikler med den. Jeg minnes også at det finnes et potmeter et sted. montro om det sitter på spjeldet i luftmengdemåleren. Vet at fjæra som innsugslufta skal overvinne som sitter på spjeldet i luftmengdemåleren kan bli slapp med åra. Må finne en prosedyre på hvordan det skal justeres. Men igjen synes jeg alt annet bør sjekkes før man begynner å justere seg bort.

Ved kaldstart bruker den lufttemperaturen til å justere bensinmengden. Etter en kurve tipper jeg. Men pluggene dine var ikke spesielt sota, så mulig utelukket.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Var ute nå og sjekket at jeg hadde 0 Ohm mellom de to aktuelle pinnene på bryteren, når gassen er av. Så med gass av, fungerer ihvertfall bryteren som den skal. Hadde ikke mer enn to hender tilgjengelig, så jeg fikk ikke målt at kretsen ble brutt med gassen på. Får sjekke det en annen dag når fruen er hjemme. :)

Ellers har jeg nå (forhåpentligvis!) bare banekjøring, trinnvurdering 2(?) og langkjøring igjen på lappen. Kjøreskolen ser for seg at lappen er i boks i løpet av Mai. Hadde vært glimrende om sykkelen var 100% innen da, men samtidig er det mange ting som ikke lar seg teste, føler jeg, uten å faktisk kjøre sykkelen. Dessuten nærmer eksamenstiden seg fryktelig.. :knegg Det blir uansett en sommer på to hjul! :twothumbs:

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

Fikk skrudd litt i går og. Nå er ventilklaringene innenfor spesifisert område, alle pakninger mellom blokka og dette dekselet byttet, og samtlige (håper jeg!) gummislanger/overganger som kan lekke luft, ligger klar til utbytting. Det får bli litt senere når en har bedre tid. Ved oppstart etter ventiljusteringen fant jeg eksoslekkasje mellom blokka og grenrør. Dette er nok min egen feil, da jeg herjet litt med det bakre eksosfestet tidligere og sikkert har lagd en liten glipe hvor luft kan slippe inn. Dette vil forklare ettertenninga jeg opplevde tidligere også, så jeg krysser fingrene for at nye pakninger her fikser opp i det problemet. Fant også at det ene grenrøret var løst i overgangen til potta, hvor en ikke så liten småstein hadde kilt seg mellom rørene. :sk?

For å ta en liten oppsummering, helst for min egen del, av hvilke planer som da gjenstår i løpet av våren/sommeren:

- Sjekke bensintrykk
- Bytte bensinfilter uansett
- Bytte kjølevæske
- Nye pakninger eksosanlegg
- Balansere gasspjeld
- Bytte gummi mellom luftboks og motorblokk
- Fremdeles lite futt i bakbrems, må se videre på dette

Man blir ikke arbeidsledig med det første altså. :roll

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av Ketil »

Veldig interessant å følge prosjektet ditt med restaurering av en flott BMW👍 Du går grundige til verks og jeg synes det er kjempebra at du holder den original. Denne er altfor flott til å bli ombygd, håper du holder den slik. Lykke til videre og jeg ser frem til nye oppdateringer :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Lurer på om jeg ville byttet om på rekkefølgen litt

Nye kobberpakninger på eksos?
Bensinfilter
Bensintrykk
Bytte gummi mellom spjeld og topp
Bytte gummi mellom spjeld og luftfilterboks
Er bensintrykk ok, og ikke sykkelen går noe bedre, så sjekker du litt mer med startgass på tomgang.
Så kan du se om du får synkronisert gasspjeld og om det hjelper noe særlig.

Bakbrems bruker man da ikke uansett? :prf

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

FredrikE24 skrev: 07 mai 2020, 08:15 Lurer på om jeg ville byttet om på rekkefølgen litt

Nye kobberpakninger på eksos?
Bensinfilter
Bensintrykk
Bytte gummi mellom spjeld og topp
Bytte gummi mellom spjeld og luftfilterboks
Er bensintrykk ok, og ikke sykkelen går noe bedre, så sjekker du litt mer med startgass på tomgang.
Så kan du se om du får synkronisert gasspjeld og om det hjelper noe særlig.

Bakbrems bruker man da ikke uansett? :prf
Jo takk, listen min var ikke i noen spesiell rekkefølge. ;) Nei, jeg har inntrykk av at bakbremsen egentlig bare er til pynt! Med god bremsing på motor og forholdsvis effektiv forbrems, så brukes kanskje bakbremsen i hovedsak til å pusse rust av bremseskiva? :knegg Fant forresten nettopp eksospakninger på lokalt MC verksted (samme som la om dekkene for meg), og henter disse i ettermiddag.
Ketil skrev: 07 mai 2020, 08:14 Veldig interessant å følge prosjektet ditt med restaurering av en flott BMW👍 Du går grundige til verks og jeg synes det er kjempebra at du holder den original. Denne er altfor flott til å bli ombygd, håper du holder den slik. Lykke til videre og jeg ser frem til nye oppdateringer :thumleft
Takk for fine ord! :D Alltid gøy med sånne positive tilbakemeldinger. Det skal sies at dette ikke egentlig var tenkt som en restaurering i den forstand, da den virket å være i god stand når jeg kjøpte den. Og for all del, den fungerer jo nå og. Bare ikke idéelt. Så baller det på seg. Betalte 31500,- for sykkelen, og har nå brukt omtrent 14000,- på å få den hjem, og på væsker, deler og litt verktøy. (svak krone, moms og fortolling har en del å si her). Skal prøve å holde holde litt igjen nå, ellers sover jeg plutselig i hundehuset! :lol

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av dypen »

Her har det skjedd mye på kort tid. Morsomt med eldre prosjekt, lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av MortenL »

dypen skrev: 11 mai 2020, 18:54 Her har det skjedd mye på kort tid. Morsomt med eldre prosjekt, lykke til :)
Takk for det du! Spennende tid! :) I dag ble jeg ferdig med siste obligatoriske trinn av lappen, og fikk bestilt oppkjøring til fredag neste uke. :D
Blir neppe mye skruing igjen før den tid, da jeg samme uke har to eksamener. Den påfølgende helga blir nok veeeldig fin tenker jeg. Mener å huske at kona har jobbhelg den helga, så da blir det kjøring! (med mindre jeg stryker.. ;)) :twothumbs:

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mortens BMW K100RS

Legg inn av dypen »

Du verden her går det unna, lykke til :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar