oivindgs funderinger

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 05 feb 2021, 21:08Nesten like kult som når Márquez har bakhjulsløft inn i svingene.
...eller når han går inn i svingen men slipp på forhjulet bevisst :crazy: Men har måttet betale for aggressive kjørestilen sin...

For ordens skyld, ser TEST om 4 uker i Qatar, første MotoGP løp først om 7 uker :sorry
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Fikk av en eller annen grunn lyst til å rydde litt i uteboden. Det er sånt som skjer innimellom, men som regel går det over før jeg kommer i gang.

Denne gangen ble det et lite inneprosjekt ut av det. Jeg har som nevnt i andre tråder to Defa batteriladere som jeg bruker til bil og MC. Prosjektet ble å lage en holder til laderen som kan skrus på veggen i uteboden. Etter å ha laget en 3D-modell av holderen på PC ble den printet ut i to eksemplarer på 3D-printeren min. Da fikk jeg også lyst til å lage ei monteringsplate for to holdere som jeg printet ut også. Til slutt ble alt skrudd opp på bodveggen. Holderen er laget sånn at det går an å betjene laderen mens den står i holderen, for de få gangene jeg lader et løst batteri i boden.

Her er holderen ferdig fra 3D-printeren
IMG_6201s.jpg

Laderen passer fint
IMG_6202s.jpg

Montert på bodveggen
IMG_6203s.jpg

Her er begge laderne på plass. 8A til venstre, 4A til høyre
IMG_6206s.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Esveen »

Hey! Den var fin. Jeg har samme laderen, rop ut om du produserer flere å vil selge en da 👍👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Esveen skrev: 14 feb 2021, 12:51 Hey! Den var fin. Jeg har samme laderen, rop ut om du produserer flere å vil selge en da 👍👍
Takk! Kan ordne en til deg også. Skal ikke ha noe for det, men jeg ser at frakt fort koster en hundrelapp. Er det noen smartere måte å ordne det på?

Kan forresten ta det på PM. Send meg ei melding.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Audi Mannen »

Fiffige greier altså de derre 3d printerne. Hvilken modell har du og er du fornøyd? Hvilken annen modell skulle du gjerne hatt hvis du skulle kjøpe i dag?
Har kikket litt på 3d printer selv, men aldri helt klart å komme igang, men jeg ser jo nå at det er akkurat slike ting man kan bruke den til og samtidig ligger det litt fornuft bak det.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Audi Mannen skrev: 15 feb 2021, 09:02 Fiffige greier altså de derre 3d printerne. Hvilken modell har du og er du fornøyd? Hvilken annen modell skulle du gjerne hatt hvis du skulle kjøpe i dag?
Har kikket litt på 3d printer selv, men aldri helt klart å komme igang, men jeg ser jo nå at det er akkurat slike ting man kan bruke den til og samtidig ligger det litt fornuft bak det.
Jeg er kjempefornøyd. Jeg liker å lage småting som har en funksjon, sånn som ladeholderen, braketter til bilder, skillevegger til kjøkkenskuffer osv. Det er utrolig enkelt å bruke dagens 3D-printere. De er nøyaktige og pålitelige.

Min printer heter Creality CR-6 SE. Den har byggevolum på 235x235x250 og automatisk høydejustering på byggeplata (auto leveling). Dette har vært midt i blinken for meg. Jeg ville valgt den samme igjen så lenge jeg ikke har behov for å printe større deler.

Å sette opp printeren tok en snau halvtime (kunne vel gjort det på et kvarter hvis jeg hadde hatt det travelt). Det som tar mest tid er å lære seg å tegne delene, hvis ikke du skal bruke modeller som andre har laget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Domino »

Hva tenger du i, Fusion360?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Domino skrev: 15 feb 2021, 11:10 Hva tenger du i, Fusion360?
Jepp. Synes det er det programmet som fungerer best, selv om de har innført noen restriksjoner på gratisversjonen.
Sist redigert av oivindg den 15 feb 2021, 13:24, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Domino »

Jeg har prøvd det såvidt, og har ambisjoner om å lære meg det godt nok til å kunne lage "kjekke ting".

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har to 3D-printere og har holdt på med det i flere år nå, veldig kjekt å ha både til å lage reparasjonsdeler eller ting man ikke får kjøpt.
Bruker du glassplate på senga oivindg? Hvis du ikke allerede har det eller har prøvd det, så anbefaler jeg deg å prøve.

Fester den med 4 metallklyper fra bokhandel (slike brede man bruker for å holde ark fast på skriveunderlag (plate).
Sprayer den med hårspray (Clynol) og lar det tørke, varer lenge uten at man trenger å spraye på nytt.
Når printet er ferdig så om man ikke har det travelt, la det stå til det er 100% romtemp på det så slipper printet underlaget selv.
Under printing slipper det aldri, og man får ikke glattere flate på den siden som er ned mot glassplata enn på glass :twothumbs:

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Gammelsmurfen skrev: 15 feb 2021, 21:26 Har to 3D-printere og har holdt på med det i flere år nå, veldig kjekt å ha både til å lage reparasjonsdeler eller ting man ikke får kjøpt.
Bruker du glassplate på senga oivindg? Hvis du ikke allerede har det eller har prøvd det, så anbefaler jeg deg å prøve.

Fester den med 4 metallklyper fra bokhandel (slike brede man bruker for å holde ark fast på skriveunderlag (plate).
Sprayer den med hårspray (Clynol) og lar det tørke, varer lenge uten at man trenger å spraye på nytt.
Når printet er ferdig så om man ikke har det travelt, la det stå til det er 100% romtemp på det så slipper printet underlaget selv.
Under printing slipper det aldri, og man får ikke glattere flate på den siden som er ned mot glassplata enn på glass :twothumbs:
Artig å høre! Jeg har forsåvidt glassplate, men den er behandlet med noe (carborundum glass?), så den er litt annerledes enn ei rein glassplate. Print sitter bra på plata mi med PLA, men det slipper litt på vanskelige biter i PETG. Jeg har bestilt en GeckoTek-folie til å lime på. Hvis ikke den er bra nok bestiller jeg ei 4mm herdet glassplate hos glassmesteren. Eneste problemet jeg har hørt om reint glass er at noen print kan sitte så godt fast at plata blir ødelagt. Spennende å prøve forskjellige løsninger i alle fall. Og fascinerende å sitte å se på printeren når den holder på. :)

Har du printet i PETG?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg bruker glass fra bilderamme på begge printerne :D Er jeg litt utålmodig jekker jeg printet av med "sparkelspade", men venter man lenge nok løsner den av seg selv. Under nedkjøling kommer det lyder som hører ut som noe sprekker, er vel når det trekker seg sammen ved nedkjølingen og løsner. Bare skraper plata lett for evt. filamentrester, så er den klar igjen for nytt print uten verken vask eller påføring av mer spray.

Nei jeg har faktisk ikke prøvd PETG enda, men det skal prøves - skal være ganske greit å printe med.
Mye forskjellige filament med forskjellige egenskaper, men alt er ikke like enkelt å bruke.
Noen må man rigge om litt for å bruke med hell (bytte dyse osv.) så ikke alltid bare innstillinger.

TPU er bra om man skal ha noe mykt gummiaktig, nylon i andre enden om det skal være hardt og sterkt.
PLA er jo fint og allsidig/lett å printe med, men er ikke glad i sola ute en varm sommerdag, deformeres litt lett om det blir for varmt.
ABS stinker dritt under printing....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av Bjerknez »

3D printing høres spennende ut og jeg ser mange driver med dette, men jeg ser det som 3D printes blir ganske "spinkelt" og teksturoverflaten blir "røff". Skulle jeg brukt 3D printer til noe så må det være og printe egne plastbokser for montering av kretskort etc. Men så langt får man bedre bokser fra butikkhyllen. Ikke 100% tilpasset naturligvis, men bra nok.

Jeg er som nevnt nyskjerrig på det med 3D printing og har en kompis som har dette som stadig viser meg hva han har laget. Så langt her jeg til gode og bli imponert.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Spennende å se hva man kan få til med klipp og lim.

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs funderinger

Legg inn av oivindg »

Her er en fin metode for å lage karbondeler. Hvis du klarer deg uten vevd fiber. Blir ganske fine deler uten bruk av vakuum bagging eller andre litt krevende metoder.

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar