Motorsykkel logg, «dypen» …

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
kaLARSnikov
Innlegg: 333
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 01 aug 2024, 09:04 Så da snakker vi i ditt tillfelle om ca. 20kg. + fester? Som sikkert også veier rundt 5kg. samlet?

25kg. er dritmye. Prøv og løft 25 kilo.
Jeg klarer å løfte innerbaggene med innhold og det er det eneste som egentlig betyr noe, sidekoffertene bæres kun mellom hylla i garasjen og sykkelen når de skal av eller på ;)
Å alt dette befinner seg da langt opp og langt bak på sykkelen. Det kan umulig være den optimale løsningen spør du meg. Sett bort fra det rent praktiske.
Tja, det finnes jo ingen alternativer annet en ymse softbag-løsninger. Flesteparten av de har vekten på akkurat samme sted når det gjelder sidene da mange av disse til og med bruker tradisjonelle koffertfester. Hadde det vært en bedre løsning så tenker jeg at noen hadde funnet på det nå.

Når det gjelder hardcase vs. softbag så finnes det ingen fasit da begge har en rekke fordeler og ulemper. Det blir litt som med selve syklene, man må nesten finne ut hva som passer best for sin egen bruk.
I tillegg er dem firkantede og lite aerodynamiske.
Og det påvirker i alle fall ikke syklene jeg har kjørt i de hastighetene jeg kjører. Om man skal dundre Autobahn i 180+ så ville jeg nok gått for en annen bagasjeløsning. Og for øvrig en annen sykkel, eller fortrinnsvis en bil.
Jeg forstår bare ikke hvordan folk orker å kjøre rundt med slike påskrudd hele året. Dem er jo mer eller mindre permanent festet til sykkelen også så vidt jeg vet? Altså ikke noen smarte løsninger vedrørende å lett koble dem av?
Jeg kan ta av (eller sette på) både toppboks og sidekofferter i løpet av sekunder. Festene blir igjen såklart, men for min del syns jeg det bare er kjekt med litt ekstra veltebeskyttelse på sidene :lol (Og toppboksfestet sitter jo på sykkelen originalt, har bare en adapterbrakett i mellom siden jeg bruker Givi toppboks.)

Når det er sagt så tar jeg av sidekoffertene når jeg ikke bruker de da jeg ikke ser noe hensikt i å dure rundt med tom bagasjeplass. Toppboksen er alltid på til oppbevaring av drikke, snacks, ev. litt ekstra klær (en genser og et par varmere hansker på sensommeren i tilfelle det blir sent og kaldt) og til å slenge fra meg hjelmen om jeg parkerer et sted.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2662
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Olav K »

Bagasje og bagasjeløsninger på en større adventure sykkel er kun et problem i hodet for de som ikke vet hva de snakker om
(og de snakker som regel mest)
Selv kjører jeg stort sett med sidevesker eller bokser, pr idag bokser på sykkelen, da jeg synes de er mindre stygge å ha på sykkelen, enn å kjøre bare med toppboks (toppboksen er ubrukt) Mer plass er det også

Merker jeg dette? Nei, overhodet ikke

Jeg trenger litt bagasjeplass for klær hjem fra jobb (kaldt om morran) og jobbPC og denslags, samt matvarer.
Prøver å unngå å bruke bilen nå på sommeren, her i Hardanger er jo turistene blitt helt gale, OG ubrukelige i trafikken, blir f.eks fort en halvtime å vente ved Låtefoss f.eks, pga tullinger som skal se på vann som er utsatt for gravitasjon. Men med sykkelen så lurer jeg meg forbi.
Hva angår stabilitet i forbindelse med bagasje, så merkes ikke dette i norske hastigheter med GSAen, ikke i det dobbelte heller, for den del... har jeg hørt fra en venn, som ofte cruiser gjennom Tyskland
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24282
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

Bare til etterretning. Jeg har ikke noe i mot bagasje bak på sykkelen. Har selv kjørt 250 mil i år med rundt 30kg. på hekken i form av to drybag'er og sidevesker. Jeg har heller ikke noe i mot sidevesker. Ei heler toppbokser.

Det jeg er i mot er å installere bagasjeløsning som alene veier 25-30kg. Å i tillegg til dette så er spesielt toppboksen montert ganske høyt. I tillegg til egenvekten av veskene kommer jo den faktiske bagasjen som kanskje veier like mye til sammen. Da snakker vi vekten av en person lengst bak på sykkelen. Merker man ikke dette så er det veldig rart...

Man blir nok vant til vekten, men den kjennes. Når jeg tok av bagasjen på min sykkel så ble det noe helt annet. Kjente det veldig godt, i positiv forstand å jeg hadde kun 20-30kg. totalt.

Så at sideveskene på GSA funker og er praktiske i form av at dem er lette og lukke/låse etc. samt at man fort blir vant til vekten er jeg dog overbevist om.

Jeg synes jo også den første cruiseren min var lettkjørt. Men det hadde jeg IKKE syntes i dag, for å si det pent. Man blir vant til det man har.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4949
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg merker ingenting til stappa fulle kofferter og en bag bakpå min sykkel.
Det er litt løgn, når man pusher 200km/t så har jakka en tendens til å løfte seg opp bak om jeg har bag stroppet bakpå, samt at jeg blir mer følsom for sidevind.

Dette med kofferter og vekt er ikke et praktisk problem.

Du må nesten prøve det ut i praksis selv og gjøre deg noen erfaringer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Tur i dag, Elverum Atna Ringebu Gausdal Gjøvik med Rundkiosken og Skreia hjem. Totalt 545 kilometer i flott vær, 16 grader over fjellet :D
IMG_6987.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1597
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 01 aug 2024, 22:35 Tur i dag, Elverum Atna Ringebu Gausdal Gjøvik med Rundkiosken og Skreia hjem. Totalt 545 kilometer i flott vær, 16 grader over fjellet :D
Åh så nydelig! Flott vær på fjellet er bare herlig.
Er det kanskje FV 385 eller FV 27 som bildet er tatt?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Det er FV385
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Rulla 500 kilometer i dag, tur til Åmål hvor det ble mye svinger og kupert hvor det var mulig. Mye tåke og veldig fuktig luft på morningen med 15 grader og på vei hjem 24 grader og sol :thumleft
IMG_7019.jpeg
IMG_7011.jpeg
IMG_7018.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Rånåsfoss - Skarstad Gartneri & Gårdsmarked på Kongsvinger og Charlottenberg drøye 250 kilometer :D
IMG_7022.jpeg
IMG_7023.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

På tur vestover med frokostkaffe på Notodden, bare 9 - 10 grader enda men været er og blir bra :D
IMG_7028.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Dette ble dagen sin :thumleft Rundtur startet i dag tidlig kl 06:30 med 9 grader fra Skjetten til Notodden, over Gaustatoppen ned til Rjukan fortsatte mot Miland langs Tinnsjøen, kjørte Jondalen over til Numedal, kjørte Numedal og over fjellet opp mot Geilo men tok av litt før og fulgte Pålsbufjorden ned til Nesbyen. Deretter ned til Hønefoss over til Roa og hjem i flotte 24 grader. Fantastisk tur i kjempeflott vær og totalt 688 kilometer som ble litt i overkant av hva som var planlagt. Fikk tatt noen bilder i starten av turen :D
IMG_7033.jpeg
IMG_7037.jpeg
IMG_7047.jpeg
IMG_7051.jpeg
IMG_7052.jpeg
IMG_7056.jpeg
IMG_7057.jpeg
IMG_7061.jpeg
IMG_7062.jpeg
IMG_7063.jpeg
IMG_7064.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Runda 5050 kilometer på GSA’n i dag, kjørte 2500 kilometer på K1600’n i vår og kjørt en del kilometer på Z900 i sommer. Totalt sett veldig fornøyd og håper det blir mange turer før snøen legger seg :D Vært en tur i Fredrikstad i dag med litt forskjellige veier, traff en hyggelig ung kar fra Vesterålen på en VFR800 under kaffe pausa :thumleft
IMG_7058.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24282
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 aug 2024, 14:38 Runda 5050 kilometer på GSA’n i dag, kjørte 2500 kilometer på K1600’n i vår og kjørt en del kilometer på Z900 i sommer. Totalt sett veldig fornøyd og håper det blir mange turer før snøen legger seg :D Vært en tur i Fredrikstad i dag med litt forskjellige veier, traff en hyggelig ung kar fra Vesterålen på en VFR800 under kaffe pausa :thumleft

IMG_7058.jpeg
Når du er i Fredrikstad, så anbefaler jeg deg en tur ut mot Skjærhalden. Enda bedre om du klarer og finne veien til mitt favorittsted for å ta en kaffekopp i ro og mak.

Her er punktet jeg snakker om på kartet:
https://maps.app.goo.gl/uKotvk4QASR3cx5W6

Det lå en kiosk der i "gamledager", men den er nå vært stengt i sikkert 20 år. Det er en trebenk der ute, så ta med kaffe og något som passer til, så kan du nyte fin utsikt ved vannet samt en og annen fiksebåt som tokker utover :-)

Her er et bilde av sykkelen på nettopp det stedet for ett års tid siden.
IMG_0775.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6544
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av dypen »

Takk for tips @Bjerknez :thumleft Det må bli min neste tur med kaffe på termos og hjemmebakt :D har vært ute på Skjærhalden brygge restaurant galleri etc flere ganger.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 636
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Motorsykkel logg, «dypen» …

Legg inn av Ketil »

dypen skrev: 30 aug 2024, 14:38 Runda 5050 kilometer på GSA’n i dag, kjørte 2500 kilometer på K1600’n i vår og kjørt en del kilometer på Z900 i sommer. Totalt sett veldig fornøyd og håper det blir mange turer før snøen legger seg :D Vært en tur i Fredrikstad i dag med litt forskjellige veier, traff en hyggelig ung kar fra Vesterålen på en VFR800 under kaffe pausa :thumleft

IMG_7058.jpeg
Takk for at du logger Dypen👍 Fine bilder og skildringer fra turene dine. Ja, du kommer til å bli veldig fornøyd med GSA, den er en utrolig reisemaskin, motorsykkelens svar på Landcruiser😊 Har kjørt snart 50 000 km med min og er like barnslig glad hver gang jeg starter opp. Det eneste jeg har å klage på er at fremdemperen fikk lekkasje i sommer, men heldigvis innenfor garantiperioden. Har funnet ut at det har vært noen saker med lekke fremdempere på GS og GSA, mulig din har oppgradert og bedre demper foran, men lurt å følge med om noen år før garantien går ut. I en tid hvor enkelte mc-produsenter ser ut til å konkurrere i å levere motorsykler med gullfelger og mest mulig skrikende farger, er det veldig fint at BMW også kan by på diskre eleganse som triple black :thumleft

Svar