oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av dypen »

oivindg skrev: 14 mar 2020, 13:34 Nå har jeg bestilt bukse og jakke.

Det å bestemme seg for bukse og jakke ble mer komplisert enn jeg hadde tenkt. Jeg fikk veldig god hjelp av @pingvin til å komme i gang. Han har litt av hvert av utstyr som jeg ble invitert til å komme og kikke på. Takk for hjelpen! Etter det konkluderte jeg med at jeg ville ha Goretex (eller tilsvarende) jakke og bukse. Etter å ha studert videre på YouTube fant jeg ut at jeg helst ville ha en type der membranen er bakt inn i ytterlaget slik at ytterlaget ikke trekker vann. Dette kan gjøre plagget litt stivere, men samtidig slipper man at det blir tungt når det regner mye. Tørking er også enklere.

Jeg snakket med flere som hadde startet motorsykkelkarrieren med dresser til fire-fem tusen og brukt dem ett eller to år før de byttet til noe bedre. Jeg bestemte meg for å unngå det. Det var flere gode kandidater til 12-13 tusen, men når kona sier at det er viktigere at jeg blir fornøyd enn hva den koster, så er det jo fristende å heve blikket litt oppover lista. Så rammen ble utvidet til rundt 20 tusen. Så da var det å kikke på flere alternativer. Etterhvert konkluderte jeg med at ventilasjon er viktig. Det er mange dresser som er vanntette og gode og varme, men det er få som har nok ventilasjon til å være behagelige på de varmeste sommerdagene. Til slutt satt jeg igjen med ei liste som var følgende:
- Spidi Alpentrophy
- BMW Enduroguard
- Klim Latitude
- Klim Carlsbad
- Klim Kodiak

Hvis kona hadde sagt nei hadde det sikkert vært fristende å kjøpe den dyreste, dvs. Kodiak. Men når hun sier ja blir noe av fristelsen borte og fornuften overtar. Så jeg bestemte meg for å gå for de billigste. Valget var tatt. Spidi Alpentrophy var førstevalg. BMW Enduroguard var andrevalg. Løp og kjøp!

Men så enkelt var det ikke. Jeg kjørte først til Skien for å prøve Alpentrophy. Jakka satt som ett skudd! Men buksa var for kort i beina. Og gikk jeg opp en størrelse, så var den altfor vid. Nesten som å ha på seg en søppelsekk. Så kjørte jeg videre til Sandefjord for å prøve Enduroguard. Der passet også jakka fint, men den buksa de hadde inne var akkurat for stor og jeg var usikker på om en størrelse mindre ville bli for liten. Ikke kunne de si noe om når de fikk inn flere heller. Men jeg fikk prøvd en Klim Latitude jakke og Carlsbad bukse som gjorde at jeg fant ut hvilke størrelser som var riktige i Klim. Men det var ingen av modellene de hadde både bukse og jakke i riktig størrelse inne. Og uansett var jeg usikker på hva jeg skulle velge.

Så jeg dro hjem for å tenke. I løpet av uka kom det børsfall og koronatiltak, så dollarkursen vendte nesa videre oppover og vi ble anbefalt å holde oss hjemme fremover. Så utsiktene for å få prøvd mer utstyr er små en stund. Og risikoen for prisøkning på nye leveranser av utstyr er stor. Og i mellomtida hadde jeg fått grublet nok til at jeg ville gjøre som kjørelæreren sa, og kjøpe dress med mest mulig beskyttelse. Derfor ble Latitude strøket fra lista og jeg sto igjen med Carlsbad og Kodiak. Og de oppfatter jeg som forholdvis jevne kandidater. Så valget endte på den jeg syntes så finest ut til turer på asfalt, altså Klim Kodiak.

Så da gjenstår det bare en liten usikkerhet rundt størrelsene. Jeg har ikke prøvd Kodiak i akkurat de størrelsene jeg har bestilt, men jeg satser på at de er like i størrelsene som Latitude og Carlsbad som jeg har prøvd. Spennende, og hyggelig å ha noe å se fram til i disse krisetidene.
Leit å lese om ditt «lille» uhell, god bedring! Er litt på leting så dette var flott lesing da jeg bør ta et valg :) KLIM Badlands var ikke med på lista, noen spesiell grunn for at du ikke vurderte den?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

dypen skrev: 12 mai 2020, 15:01 Leit å lese om ditt «lille» uhell, god bedring! Er litt på leting så dette var flott lesing da jeg bør ta et valg :) KLIM Badlands var ikke med på lista, noen spesiell grunn for at du ikke vurderte den?
Takk!

Badlands er litt for adventure-orientert for meg. Jeg kommer nok bare til å kjøre turer på asfalt. Da passet Kodiak bedre, synes jeg. Litt "slankere" snitt og skinn på utsatte steder, noe som skal tåle fall i høy hastighet bedre. For folk som kjører litt på grus, og da står litt på sykkelen, eller som bare liker litt mer romslig snitt tror jeg Badlands er helt suveren.

Så langt har jeg ikke vært ute i regn, men i grått vær noe under ti grader og i sol over femten grader. Jeg satt også noen timer på akutten med Klim-buksa og superundertøy under. I alle disse situasjonene har temperaturen inni dressen vært helt utmerket. Den er helt vindtett, så den blir ikke kald når det er surt, samtidig som den puster så godt at den ikke blir klam. Helt i tråd med Gore-Tex-reklamen, med andre ord. Jeg er veldig fornøyd så langt!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av dypen »

Takker, da var Badlands spørsmålene oppklart :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Har bestilt veltebøyler til sykkelen i dag. Greit å ha noen småprosjekter å pusle med når kragebeinet gror på plass igjen. Når det måtte bli. Ikke så elegant, men det kan nok spare noen kroner hvis uhellet er ute (igjen).
sbl0760610000b_3_xl.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av E-strom »

oivindg skrev: 26 mai 2020, 18:54 Har bestilt veltebøyler til sykkelen i dag. Greit å ha noen småprosjekter å pusle med når kragebeinet gror på plass igjen. Når det måtte bli. Ikke så elegant, men det kan nok spare noen kroner hvis uhellet er ute (igjen).

sbl0760610000b_3_xl.jpg
Tja, de er jo ikke u-elegante heller da...

Monterte tilsvarende på GS'en for noen uker siden - en "bonus" er at du kan slenge beina oppå for å strekke dem litt og bytte sittestilling hvis behov :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Bjerknez »

Skal man først ha en GS, så mener jeg slike bøyler burde settes på :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er jo dette en R1200R.

Jeg mener at det ikke ser så bra ut, men jeg tenker praktisk på ting. Det er praktisk.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Fint å vite at jeg kan droppe sykkelen uten noen store skader. Fint å kunne trene på vanskelige manøvre uten å være redd for å skade sykkelen. Kan ta av bøylene når jeg føler at jeg har mer erfaring og kontroll på sykkelen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

I dag har jeg kommet litt videre på displayprosjektet mitt. Har fått laget en koblingsboks som tjuvkobler seg på CAN-bussen i sykkelen og som gjør at jeg får koblet Arduinodisplayet som jeg jobbet med i vinter til sykkelen. Etter litt småjustering fikk jeg opp live data på displayet. Stas!

(Legg merke til den forseggjorte boksen som displayet er montert på!)
Annotation 2020-07-12 211455.png

Ergonomisk utforming!
IMG_5721.jpg

Nakensykkel
IMG_5724.jpg
Koblingsboks til CAN-bus
IMG_5723.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Kult! Har du funnet noen oversikt over telegrammet, eller bare prøvd og feila?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Kult! Har du funnet noen oversikt over telegrammet, eller bare prøvd og feila?
Har funnet en del på nettet etter litt detektivarbeid, men det er ikke alt som stemmer for K27, så jeg har testet ut en del ting selv også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

I går ble første kjøretime gjennomført! Har fortsatt vondt etter kragebeinsbruddet, men ikke så det går vesentlig utover kjøringa. Merka det best etter timen. Timen var en dobbeltime med småkjøring og start og stopp. På grunn av logistikk på kjøreskolen ble første halvdel kjørt på en BMW R1200GS og andre halvdel på den BMW F750GSen som jeg vanligvis skal kjøre på. Begge deler med kjørelæreren på baksetet.

1200en virket skremmende stor og tung med kjørelæreren bakpå det første minuttet, men det ble fort glemt. Utrolig lettkjørt og komfortabel sykkel. Det ble heller en nedtur å bytte til 750en som virket liten og dau det første kvarteret. Sikkert derfor jeg klarte å kvele den et par ganger også. :)

Som nevnt var det småkjøring med start og stopp. Først langs en lite trafikkert vei, deretter i mer tettbebyggelse og litt i Kongsberg sentrum. Mye å tenke på med kjørelærer sittende bakpå, så jeg var ganske mentalt svett etter halvannen time. Clutchbruk var ok, men jeg må jobbe med å gi mer gass ved igangsetting, plassering inn mot kryss og mer bevisst valg av fram- og bakbrems i forskjellige situasjoner. Følte at det gikk brukbart til å være første time, så alt i alt var det veldig moro!

Det var 20 grader og vekslende skydekke. Jeg brukte Klim Kodiak dressen med shorts og t-skjorte under. Med alle (16?) ventilasjonsåpningene på fullt var det behagelig temperatur inne i dressen. Eneste "problemet" jeg hadde med bekledning var at jeg glemte å bruke hanskene uten for, så jeg var litt svett på hendene da jeg var ferdig.

Forøvrig fikk jeg nødkortet fra Klim her om dagen. Trodde de hadde glemt det siden det er rundt fire måneder siden jeg bestilte det, men det dukket altså opp. Et plastikkort i kredittkortstørrelse med nøkkelopplysninger til nødpersonell. Dette passer i ei egen lomme på venstre arm på Klim-jakka, og skal i utgangspunktet aldri brukes.

Deilig å være tilbake på motorsykkel!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Digg! Bra å få kjørt litt igjen!

Når det gjelder bruk av for og bakbrems så mener jeg at bakbremsen er lite å tenke på. Den er lite effektiv og de som har vært i bakken under kjøring som jeg selv kjenner har brukt bakbremsen.
På din R1200R og på R1200GSen du kjørte så bestemmer bremsecomputeren selv hvor mye bremsekraft som skal brukes forran og bak såfremt du bare bruker forbrems.

Jeg kunne like godt skrudd bremsepedalen av begge syklene mine, aldri vært brukt. Forbremsen er den mest effektive og den du bør bry deg om å bli god på å bruke. Mange liker å bruke bakbrems ved kryp, jeg er ikke enig der heller. Mulig hodet mitt er bakvendt. Forankring er viktigst, det får su ikke med høyrefot på bremsepedal.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pekle »

1200GS er enklere å kjøre enn de små i stort sett alle situasjoner.

Bruker heller aldri bakbrems ved vanlig kjøring. Hender den brukes ved saktekjøring mellom biler i tett trafikk, som vel er det nærmeste man kommer krypkjøring utenom kjøregård.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bruk av bakbrems var i lave hastigheter. Vi testet litt kjøring i lav fart der jeg kjørte sikksakk i veien. Det var betraktelig stødigere og lettere å kontrollere sykkelen med bakbrems enn med forbrems. I kryss der jeg skulle svinge i lav fart likeså.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar