oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

The-Stig skrev:Meget imponert! Og gratulerer med flott sykkel!
Takk skal du ha!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Jeg har jobbet litt mer med design på det nye displayet. Før jeg lager et endelig design og får det 3D-printet er det greit å teste på noen prototyper. Første prototype er laget for å se om målene jeg har lagt inn på LCD-displayet er riktige. I tillegg har jeg laget et omriss som ligner på den fasongen jeg ønsker å ha til slutt. For å unngå å bruke masse tid i 3D-printeren er det fjernet mest mulig materiale. Nå venter jeg bare på å komme til i 3D-printeren på jobben.

Sånn ser prototype 1 ut:
Annotation 2020-03-09 180055.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

En annen sak er at jeg fikk melding fra Vegvesenet om at jeg har fått time for oppkjøring 13. mai! Og jeg som ikke har hatt en eneste kjøretime ennå!

Årsaken er at Vegvesenet har innført 10 ukers bestillingstid på oppkjøring, så nå må kjøreskolene bare bestille oppkjøring på måfå og bytte seg i mellom. Kjøreskolen sier at de vanligvis ikke begynner med timer før i slutten av april, så det er nok bortimot umulig å være klar til oppkjøring 13. mai. Men nå ble i alle fall dette med kjøretimer og oppkjøring veldig konkret. Håper på en tidlig vår, så bør jeg i alle fall ha lappen før ferien.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Sørg for at du kommer i gang. Du rekker 13.Mai om du handler.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2020, 19:18 Sørg for at du kommer i gang. Du rekker 13.Mai om du handler.
Jeg er klar til å begynne øvingskjøring så snart svogeren min sier det er trygt. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Forteller du kjørelæreren din om en konkret oppkjøringsdato, så går det som regel smuud.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Forteller du kjørelæreren din om en konkret oppkjøringsdato, så går det som regel smuud.
Det er kjørelæreren som har bestilt oppkjøring, da. Jeg henger bare på, jeg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Nå har jeg bestilt bukse og jakke.

Det å bestemme seg for bukse og jakke ble mer komplisert enn jeg hadde tenkt. Jeg fikk veldig god hjelp av @pingvin til å komme i gang. Han har litt av hvert av utstyr som jeg ble invitert til å komme og kikke på. Takk for hjelpen! Etter det konkluderte jeg med at jeg ville ha Goretex (eller tilsvarende) jakke og bukse. Etter å ha studert videre på YouTube fant jeg ut at jeg helst ville ha en type der membranen er bakt inn i ytterlaget slik at ytterlaget ikke trekker vann. Dette kan gjøre plagget litt stivere, men samtidig slipper man at det blir tungt når det regner mye. Tørking er også enklere.

Jeg snakket med flere som hadde startet motorsykkelkarrieren med dresser til fire-fem tusen og brukt dem ett eller to år før de byttet til noe bedre. Jeg bestemte meg for å unngå det. Det var flere gode kandidater til 12-13 tusen, men når kona sier at det er viktigere at jeg blir fornøyd enn hva den koster, så er det jo fristende å heve blikket litt oppover lista. Så rammen ble utvidet til rundt 20 tusen. Så da var det å kikke på flere alternativer. Etterhvert konkluderte jeg med at ventilasjon er viktig. Det er mange dresser som er vanntette og gode og varme, men det er få som har nok ventilasjon til å være behagelige på de varmeste sommerdagene. Til slutt satt jeg igjen med ei liste som var følgende:
- Spidi Alpentrophy
- BMW Enduroguard
- Klim Latitude
- Klim Carlsbad
- Klim Kodiak

Hvis kona hadde sagt nei hadde det sikkert vært fristende å kjøpe den dyreste, dvs. Kodiak. Men når hun sier ja blir noe av fristelsen borte og fornuften overtar. Så jeg bestemte meg for å gå for de billigste. Valget var tatt. Spidi Alpentrophy var førstevalg. BMW Enduroguard var andrevalg. Løp og kjøp!

Men så enkelt var det ikke. Jeg kjørte først til Skien for å prøve Alpentrophy. Jakka satt som ett skudd! Men buksa var for kort i beina. Og gikk jeg opp en størrelse, så var den altfor vid. Nesten som å ha på seg en søppelsekk. Så kjørte jeg videre til Sandefjord for å prøve Enduroguard. Der passet også jakka fint, men den buksa de hadde inne var akkurat for stor og jeg var usikker på om en størrelse mindre ville bli for liten. Ikke kunne de si noe om når de fikk inn flere heller. Men jeg fikk prøvd en Klim Latitude jakke og Carlsbad bukse som gjorde at jeg fant ut hvilke størrelser som var riktige i Klim. Men det var ingen av modellene de hadde både bukse og jakke i riktig størrelse inne. Og uansett var jeg usikker på hva jeg skulle velge.

Så jeg dro hjem for å tenke. I løpet av uka kom det børsfall og koronatiltak, så dollarkursen vendte nesa videre oppover og vi ble anbefalt å holde oss hjemme fremover. Så utsiktene for å få prøvd mer utstyr er små en stund. Og risikoen for prisøkning på nye leveranser av utstyr er stor. Og i mellomtida hadde jeg fått grublet nok til at jeg ville gjøre som kjørelæreren sa, og kjøpe dress med mest mulig beskyttelse. Derfor ble Latitude strøket fra lista og jeg sto igjen med Carlsbad og Kodiak. Og de oppfatter jeg som forholdvis jevne kandidater. Så valget endte på den jeg syntes så finest ut til turer på asfalt, altså Klim Kodiak.

Så da gjenstår det bare en liten usikkerhet rundt størrelsene. Jeg har ikke prøvd Kodiak i akkurat de størrelsene jeg har bestilt, men jeg satser på at de er like i størrelsene som Latitude og Carlsbad som jeg har prøvd. Spennende, og hyggelig å ha noe å se fram til i disse krisetidene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av mekkern »

En ting som nok er mer bekymringsfullt er SVV sine meldinger om stengte lokaler og muligheter for førerkort. :-k
Godt jeg ikke har falt for fristelsen til å avregistrere i vinter. :-# :x
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev:En ting som nok er mer bekymringsfullt er SVV sine meldinger om stengte lokaler og muligheter for førerkort. :-k
Godt jeg ikke har falt for fristelsen til å avregistrere i vinter. :-# :x
Jeg har heldigvis sykkelen klar, men det kan hende at det bare blir øvelseskjøring i år, ja. Jeg har heldigvis en svoger som har lyst til å kjøre med meg, så jeg tror det kan bli noen kilometer uansett.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

En liten ting til angående kjøreutstyr. Jeg synes sjøl at jeg har blitt litt rundere rundt magen enn jeg var i yngre dager, men når det gjelder motorsykkelbukser er jeg tydeligvis enten for lang i beina eller for tynn rundt livet i forhold til normalen. Jeg har derfor konkludert med at jeg må leve med litt romslige bukser for å få lange nok bein. Og det betyr at jeg må bruke bukseseler. Nok en grunn til å velge Klim Kodiak, da buksene blir levert med avtagbare bukseseler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Du får Klim-buksene i feks 36 normal og 36 lang?
Sånn var det før hvertfall!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 14 mar 2020, 21:25 Du får Klim-buksene i feks 36 normal og 36 lang?
Sånn var det før hvertfall!
Ja, jeg har bestilt 56 lang (114). Som nevnt tidligere har jeg ikke prøvd Kodiak i denne størrelsen, men jeg har prøvd Latitude i 56 normal. Den var litt for vid og litt for kort, men 54 var for trang. Håper at Kodiak er ganske lik Latitude i størrelsene. Da skal 56 lang være ganske bra, om enn litt romslig. Det viktigste må jo være at den er komfortabel når jeg sitter på sykkelen, og da er det vel egentlig bare bra at det er litt ekstra plass?

Litt forvirrende er det at Kodiak og Latitude har det Klim kaller europeiske størrelser, mens Badlands og Carlsbad har amerikanske. Og det Klim kaller XL i amerikanske størrelser, kaller de 2XL i europeiske.
Sist redigert av oivindg den 21 mar 2020, 15:41, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Dressen kom og passet veldig bra! Buksa får jeg på meg med olabukse under, for korte turer som for eksempel til jobben. Jakka kan jeg til nød få ei tynn dunjakke under. Først og fremst skal jeg bruke disse med tynt undertøy og kanskje en tynn genser, og det går fint uten at klærne føles for store.

Her er et kort klipp som viser det meste av detaljene. Jeg har samme jakka, men buksa mi er svart.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Jeg følger med på langtidsvarselet flere ganger om dagen. Nå ser det ut som at nattefrosten forsvinner til påske. Og at det kan komme regn som skyller vekk saltet som ligger på asfalten. Kanskje det blir øvingskjøring snart!
Annotation 2020-03-31 182711.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar