spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Bjerknez »

De lydene jeg hørte i maskineriet etter ca. 3 måneder i kuldegrader er vertfall noe jeg ikke ønsker å høre igjen. Akkurat som om all olje var rent ned i bunnpannen og brukte en del sekunder før maskineriet ble smurt igjen. Aner ikke om det er det som er tillfellet, men det skjer vertfall ikke når jeg starter den 2-3 ganger og lar den gå seg skikkelig varm gjennom vinteren.

Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

kjellv skrev: 05 jan 2020, 21:36
Fahad88 skrev: 05 jan 2020, 21:24
Bjerknez skrev: 05 jan 2020, 17:08 Min sykkel står ute hele vinteren. Riktignok i garasjen, så den står tørt, men det er like kaldt der som på utsiden. Jeg pleier å sette på en vedlikeholdslader som får surre og gå i en ukes tid med en eller to ukers mellomrom. Jeg starter den også opp og lar den gå seg skikkelig varm (ca. 10-20 minutter) to tre ganger gjennom vinteren.

Om dette er bra er det sikkert delte meninger om, men det er nå slik jeg gjør det og jeg har til gode og havarert noen motorer ennå på de fem syklene jeg har hatt.

Det har skjedd en gang at jeg har latt sykkelen stå i garasjen gjennom hele vinteren uten å starte den opp og den lyden jeg hørte når jeg først startet den minner meg mye om en gressklipper med rådebank. Ikke en spesielt behagelig lyd. Dog varte dette kun 5-10 sekunder, men det var hjerteskjærende og høre på.

Om det er skadelig vet jeg ikke, men jeg føler nå uansett at det er greit å la den gå seg varm noen få ganger gjennom vinteren.
Holder det med å starte motorsykkelen i 10-20 minutter annenhver uke eller noe sånt? altså uten å lade batteriet?
Ingen grunn til å starte sykkelen i det hele tatt i løpet av vintersesongen. En kaldstart bare for starten sin del bidrar på ingen måte til noe positivt. Skaff deg en moderne ok vedlikeholdslader og lad batteriet en gang eller to i løpet av vinteren. Ikke gjør det mer komplisert enn dette.
Got it, takk

Fahad88
Innlegg: 17
Registrert: 02 jan 2020, 08:33
Motorsykkelen din: Kawasaki Z750

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Fahad88 »

Bjerknez skrev: 05 jan 2020, 22:47 De lydene jeg hørte i maskineriet etter ca. 3 måneder i kuldegrader er vertfall noe jeg ikke ønsker å høre igjen. Akkurat som om all olje var rent ned i bunnpannen og brukte en del sekunder før maskineriet ble smurt igjen. Aner ikke om det er det som er tillfellet, men det skjer vertfall ikke når jeg starter den 2-3 ganger og lar den gå seg skikkelig varm gjennom vinteren.
Mulig det var forklaringen men jeg er ikke eksperten her, sikkert mange klokere folk enn meg som kan svare på det her.
Men uansett jeg vil ikke høre den grosum lyden på min sykkel :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av Bjerknez »

Fahad88 skrev: 05 jan 2020, 23:04
Bjerknez skrev: 05 jan 2020, 22:47 De lydene jeg hørte i maskineriet etter ca. 3 måneder i kuldegrader er vertfall noe jeg ikke ønsker å høre igjen. Akkurat som om all olje var rent ned i bunnpannen og brukte en del sekunder før maskineriet ble smurt igjen. Aner ikke om det er det som er tillfellet, men det skjer vertfall ikke når jeg starter den 2-3 ganger og lar den gå seg skikkelig varm gjennom vinteren.
Mulig det var forklaringen men jeg er ikke eksperten her, sikkert mange klokere folk enn meg som kan svare på det her.
Men uansett jeg vil ikke høre den grosum lyden på min sykkel :D
Vi har alle våre måter å gjøre dette på. Står den lagret i varm garasje hadde jeg nok ikke gjort det samme tror jeg. Street Triplen jeg hadde fikk jeg akkurat inn kjellerdøren så den sto inne i ca. 10-15 grader. Den malte som en katt. Bimmern får jeg ikke inn gjennom kjellerdøren da den er litt bredere, så den må stå i garasjen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp

Legg inn av FredrikE24 »

Litt rakling fra registerkjede inntil du får opp oljetrykket. Ser ikke helt problemet med det egentlig. Det er jo ikke farlig. Har man mulighet for å kinne litt før man har lyst til å fyre er jo det sikkert greit.
For mitt vedkommende er det gjort ved å ta ut sidestøtta. Deretter sette inn første gir, clutch inn. Da kjinner den, men fyrer ikke. Er nok ikke slik på alle dog.
Og god og varm på 15-20 minutter? Neppe!

Dropp det. La den stå. Om man ikke på død og liv ønsker å starte motoren for moroskyld.

Svar