VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk MC-fører og B-Logger

Legg inn av VindR »

Veldig mange gode poeng der kjellv! Friheten til å gjøre akkurat hva du vil på turen er god å ha Bilde

Nå er frokosten spist og sykkelen lastet. Oppholdet på The Lodge har vært veldig behagelig, og anbefales hvis det er noen som trenger overnatting litt utenfor Torsby. Og jeg kan ikke klage på utsikten fra rommet mitt heller Bilde

Bilde

Jeg er ikke helt sikker på akkurat hva jeg skal i dag, men som kjellv sa, jeg kjører alene og kan gjøre hva jeg vil. Foreløbig plan er å reise opp til Malung, videre til Selen (veit det ikke skrives slik, men har ikke spesialtegn på telefonen Bilde) og Trysil. Og så tar jeg det litt som det kommer Bilde Trenger ikke være hjemme på mange timer!

Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av VindR »

Da er man omsider hjemme igjen og har fått slappet av litt.

Turen hjemover igjen gikk veldig bra. Det var en del trafikk i dag, men jeg klarte å unngå det værste ved å holde meg unna de største veiene. Jeg gav opp idéen om å kjøre Malung, Sälen og Trysil. Jeg kikket nærmere på kartet og ble usikker på hvor "MC-vennlige" veiene var, samtidig som jeg følte for å holde meg litt mer i lavlandet i dag. Jeg begynte på turen oppover, men pga. temperatur og kjedelig vei snudde jeg. Da ble det delvis samme rute tilbake som den jeg kjørte til Torsby.

Torsby --> Charlottenberg --> Bjørkelangen --> Sørumsand --> Svipptur nedenom Fetsund --> Maura --> Hurdal --> Lygna --> Brandbu --> Hov --> Dokka --> Hjem igjen. Sjekket slik cirka hvor lang turen ble, og dagen i dag endte på omtrent 480km. Dagen i går ble cirka 350km. En helgetur, som også var min første tur alene, på nesten 1000km må jeg si meg fornøyd med.

Jeg må si at turen fra Hurdal og opp til Lygna var en av de mer festlige veiene på turen. Svinger, selve veien og tempoet en kan holde oppover, gjorde klatringen virkelig fornøyelig! På Lygna møtte jeg tilfeldigvis en kollega av meg, som var ute og kjørte med et par kamerater. De hadde også tenkt seg gjennom Brandbu og oppover langs Randsfjorden, så da fikk jeg selskap på det strekket.

Har ikke hatt noen problemer med sykkelen, og kroppen er i grunn ganske grei. Merker det var godt å sitte i sofaen hvor det var litt mer demping da jeg kom hjem og er kanskje en smule støl i håndleddet på høyre hånd. Men dette er vell noe jeg blir vant til.

Må absolutt si at dette gav mersmak. Det var nesten trist å parkere sykkelen hjemme i aften :P Så flere turer blir det garantert, og neste sesong kommer jeg nok til å sette av flere dager for å få en lengre tur!

Jeg har valgt å laste opp bildene jeg tok på turen her, selv om noen av dem allerede er lagt ut. Grunnen er at kvaliteten blir litt så-som-så når jeg laster opp fra telefonen, så da samler jeg like gjerne alle bildene i litt bedre kvalitet her :) Når jeg ser gjennom dem nå, så ser jeg at jeg må bli litt mer oppfinnsom når det gjelder å ta bilder. De blir liksom ganske like av en eller annen grunn :lol

ps: Tusen takk til AJ for forslag til rute :twothumbs:


Klar til avreise hjemmefra.
20190921_104257.jpg


En liten stopp ved Randsfjorden.
20190921_113918.jpg


Kjapp rast i Vestmarka for å ta ut fóret av klærne.
20190921_152832.jpg


"Välkommen til Gunnarskog".
20190921_162144.jpg


Ålreit utsikt fra rommet på The Lodge i dag tidlig.
20190922_082958.jpg


Liten stopp langsmed et vann i Sverige.
20190922_105902.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av AJ »

Så bra at du tok sjansen på denne turen og at det ga mersmak :) . Også var det nok like greit å ikke legge lista for høyt på den første turen alene.

Blir mer moro neste sesong med enda flere turer, alene og sammen med andre :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 22 sep 2019, 21:57 Blir mer moro neste sesong med enda flere turer, alene og sammen med andre :thumleft .
Ser fram til det allerede :twothumbs:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av VindR »

Ble en tur ut i dag også gitt. Foreldrene mine har en støl i Valdres, ovenfor Vaset, så tok en tur dit. Flott vær å kjøre i idag egentlig. 11-13 grader, ikke nedbør, hadde faktisk sol en stund og ganske vindstille. Fjorden langsmed Fagernes lå helt blikkstille. Trafikken var ikke så ille heller, men det ble litt køkjøring på tur ned igjen.

Bilde

Nå er sykkelen gått over og smurt, og klar for cirka 7 timer kjøring pluss misbruk på dyno/benk i morgen. Det blir full mapping og fjerning av fabrikksperrer. Jeg bare håper turen ikke blir for kald. Det er meldt 4 grader og litt nedbør her på dagen i morgen. Men da får en bare kle seg godt og sette varmeholkene på fullt Bilde

Sist redigert av VindR den 29 sep 2019, 19:37, redigert 1 gang totalt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av FredrikE24 »

Ovenfor Vaset? Er fort borte ved Nøsen da vel?
Har hytte på søndre Syndin og har kjørt moped der oppe siden barnehagen. Så har vært mye rundtom oppi fjellene der.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av VindR »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2019, 00:25 Ovenfor Vaset? Er fort borte ved Nøsen da vel?
Har hytte på søndre Syndin og har kjørt moped der oppe siden barnehagen. Så har vært mye rundtom oppi fjellene der.
En tar av til venstre mot Gomobu når en kjører gjennom Vaset, i stedet for å kjøre rett fram. Og så er det cirka 3-4 kilometer forbi Gomobu. Kan hende du veit slik cirka hvor det er da, hvis du har fartet litt oppi der.

Jeg kan nok se for meg at det blir mer fjellheim på to hjul oppi der neste sesong. Har stort sett bare kjørt rundt der med bil tidligere.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av Bjerknez »

VindR skrev: 29 sep 2019, 19:37 Ble en tur ut i dag også gitt. Foreldrene mine har en støl i Valdres, ovenfor Vaset, så tok en tur dit. Flott vær å kjøre i idag egentlig. 11-13 grader, ikke nedbør, hadde faktisk sol en stund og ganske vindstille. Fjorden langsmed Fagernes lå helt blikkstille. Trafikken var ikke så ille heller, men det ble litt køkjøring på tur ned igjen.

Bilde

Nå er sykkelen gått over og smurt, og klar for cirka 7 timer kjøring pluss misbruk på dyno/benk i morgen. Da går ferden sørover til Klev Tuning. Merker jeg gleder meg litt til dette. Det blir full mapping og fjerning av fabrikksperrer. Jeg bare håper turen ikke blir for kald. Det er meldt 4 grader og litt nedbør her på dagen i morgen. Men da får en bare kle seg godt og sette varmeholkene på fullt Bilde
Jeg har erfart at så lenge man har på seg noe vindtett, gode hansker og varmeholker samt tettet skikkelig igjen i halsen, så kan man nesten kjøre hvor langt man vil. Er ikke klærne dine helt vindtette og du ikke ønsker å slenge en formue på disken, så prøv en hel regndress utempå. Stopper man all vind som trenger gjennom, så holder man ut lenge :)

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av n00b »

Gratulerer med førerkort! Må si jeg har følt meg litt som en stalker som har fulgt deg (og andre) her inne siden du postet at du skulle begynne på lappen. Lagde en deal med kona i våres: Vi kunne pusse opp huset mot at jeg fikk tatt MC lappen neste år (2020). Oppussingen er straks ferdig, så nå må jeg smøre meg med tålmodighet i vinter. Har sniktatt obligatorisk MC teori og teoriprøven hos biltilsynet slik at jeg er maks klar til våren. Kjørte opp på MC i 1996, men strøk den gang og dessverre har småbarn osv utsatt dette frem til nå. 44 år i 2020 så da er det lov å si at man er i 40-årskrisa på ekte :twothumbs:

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Fersk motorsyklist på eventyr

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 30 sep 2019, 03:15 Jeg har erfart at så lenge man har på seg noe vindtett, gode hansker og varmeholker samt tettet skikkelig igjen i halsen, så kan man nesten kjøre hvor langt man vil. Er ikke klærne dine helt vindtette og du ikke ønsker å slenge en formue på disken, så prøv en hel regndress utenpå. Stopper man all vind som trenger gjennom, så holder man ut lenge :)
Klærne mine er jeg ganske fornøyd med, spesielt med tanke på at de ble kjøpt som deler av en billig pakke i Sverige. Der kjøpte jeg også hjelm, hansker og sko, og dette har fungert tilnærmet godt. Fram til i går... Hanskene er jeg fornøyde med, selv om det er sommerhansker. Har fungert fint i blå temperatur, men noe av det vil jeg kanskje gi varmeholkene kredit for ;) Hjelmen har jeg ingenting å utsette på. Men skoene..... Kjørte et par timer+ i regn og vått føre i går, i 4-6 varmegrader. Alt gikk bra, men ble litt kald på beina etterhvert. Da jeg satte ned beina på siden av sykkelen, så MERKET jeg at vannet steg opp rundt foten og mellom tærne... Skoene har fungert OK fram til nå, men kommer nok til å investere i et par bedre sko til neste sesong, evt. på salg nå i høst.
n00b skrev: 30 sep 2019, 10:30 Gratulerer med førerkort! Må si jeg har følt meg litt som en stalker som har fulgt deg (og andre) her inne siden du postet at du skulle begynne på lappen. Lagde en deal med kona i våres: Vi kunne pusse opp huset mot at jeg fikk tatt MC lappen neste år (2020). Oppussingen er straks ferdig, så nå må jeg smøre meg med tålmodighet i vinter. Har sniktatt obligatorisk MC teori og teoriprøven hos biltilsynet slik at jeg er maks klar til våren. Kjørte opp på MC i 1996, men strøk den gang og dessverre har småbarn osv utsatt dette frem til nå. 44 år i 2020 så da er det lov å si at man er i 40-årskrisa på ekte :twothumbs:
Tusen takk :) Ser ikke på det som stalking, bare beskjeden nysgjerrighet :thumleft Høres ut som kona visste hvordan det skulle bli fart i oppussingen. Hehe :P Smart å ha tatt teorien nå da, slik at hele løpet fram til oppkjøring kan planlegges. De som jeg tok førerkortet hos, de reserverte oppkjøring så fort jeg hadde tatt teorien og hatt den første kjøretimen. Så da krysser jeg fingrene for at det blir en tidlig oppkjøring for deg til våren :thumleft Blir spennende å se hva slags sykkel du ender opp med i "krisa" di da! Har du sett deg ut noen enda?
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Snart klart for ny (første) sesong på to hjul

Legg inn av VindR »

Nå har det vært stille fra meg en god stund, så jeg tenker det er på tide å oppdatere litt.

Sykkelen har nå stått parkert siden sent Oktober. Det ble kjøring i fjor fram til noen blå grader ble vist på gradestokken. Må innrømme at jeg fikk helt dilla forrige høst, og det ble tilbakelagt omtrent 4000 kilometer ila. de tre første ukene med førerkort. For enkelte er det kanskje ikke så ille, men med én langhelg og ellers jobb og unger med aktiviteter, så synes jeg ikke det er så verst.

Det ble en helgetur til Sverige, og ellers kjøring bare for å kjøre. Var også en tur nedover mot Horten/Tønsberg for å få sykkelen "fikset" av Klev Tuning. Dette gjorde en allerede morsom sykkel enda morsommere, og den rykkingen som mange klager over på denne serien av sykkelen er så si helt borte. Det var morsomt å se hvordan den oppførte seg på dyno etterpå også.

Nå har sykkelen stått lagret i verkstedet de siste månedene. Veiene er bare, men gårdsplassen er full av tykk stål-is. Det ser ut til at denne kommer til å holde sykkelen strandet en stund fremover. Litt irriterende, når jeg ser at andre har tatt ut sykkelen og at føret faktisk tillater kjøring nå. Men skoler er stengt og jeg har en del hjemmekontor, så felles aktivitet med ungene er "La oss gå ut og se hvor store isflak vi klarer å hakke av gårdsplassen!". De har ikke fattet mistanke om hvorfor vi gjør det! Enda....

Så nå har forberedelsene til sesongen startet:
- Motorspeed på Lillehammer er kontaktet, og jeg har fått vite slik cirka hvor lang ventetid det er på servicer. Sykkelen endte på akkurat 20.000km i høst, og skal derfor inn.
- Nytt bakdekk er bestilt, og kommer om en ukes tid. Dette skal skiftes litt etter sesong-start.
- Nye sko som er litt mer komfortable en billig-støvlene jeg har, er bestilt og kommer forhåpentligvis allerede i morgen.
- Det samme gjelder full vest/jakke med beskyttelse. Fikk hettegenser med full kevlar av samboeren til jul, så litt beskyttelse under denne er kjekt å ha. Har også fått tak i jeans med kevlar i, og satt i knebeskyttere i denne. Så da er jeg klar for litt mer "casual" kjøring på fine dager.
- Dødgang på gassen skal justeres. Rykkingen ble bedre etter justering hos Klev, men blippingen føles mer "unaturlig". Dette er antakeligvis fordi den er ikke så brå på gassen lengre. Merker at jeg har en del dødgang, så denne skal bort. Og ja, jeg er klar over at jeg må teste gassen ved fullt utslag på styret, fordi vaieren strammer seg da ;)

Så nå er det bare å hakke is, håpe på varmt vær og glede seg til sykkelen kommer seg ut i friluft.

Dyno-kjøring.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Snart klart for ny (første) sesong på to hjul

Legg inn av VindR »

Det er en stund siden siste oppdatering nå, så det er vell på tide å poste igjen.

Det er ikke så mye som er gjort med sykkelen i det siste egentlig. Jeg fikk gjort det meste av det jeg ville gjøre i fjor høst, så nå i vår er det bare blitt ett nytt bakdekk og 20K service. Det er ikke så mye mer jeg trenger/har lyst til å gjøre med sykkelen, men det kan nok være at jeg går løs på støtdemperne etterhvert. Si gjerne ifra hvis dere har, eller kjenner noen som har, en bakdemper fra en av disse liggende og slenge, og som gjerne skulle kvittet seg med den:

ZX6RR (05-06 modell)
ZX6R (05-06 modell)
ZX10R (08-10 modell)

Det er blitt litt kjøring i det siste, selv om det ikke er blitt så mye som jeg håpet på. Det er forskjellige grunner til dette, men jeg har da fått tatt meg noen småturer. Forrige skikkelige tur var forrige Torsdag (Kristi Himmelfartsdag).

Fri fra jobb og flott kjørevær gjorde at tok meg tid til en kort dagstur. Jeg var vell borte cirka 6 timer, men det var noen stopp på turen. Begynte hjemmefra, litt utenfor Gjøvik. Foreldrene mine har en støl litt ovenfor Vaset i Valdres, så jeg tenkte jeg skulle ta turen oppover der og så se hva jeg fant på videre.

Det var faktisk overraskende lite trafikk oppover, men det var tydelig at dette var dagen for å kjøre MC. Møtte mange motorsyklister langsmed veien, og slo også av en hyggelig prat med en par motorsyklister som var på langtur på Fagernes. Kom fram til Vaset, og her var det tydelig at det er greit å reise på hytta igjen. Fullt opp med biler og folk som gikk tur. Været og temperaturen var bra, selv om det fortsatt ligger snø i fjellet. Stølen jeg hadde tenkt å reise til ligger litt innenfor Gomobu Fjellstue, men etter å ha snakket med noen lokale, så fikk jeg høre at bommen ikke hadde åpnet enda. Så da ble det en liten pause nede i Vaset, før jeg satte kursen videre.
Vaset - small.JPG
Liten rast på Vaset.


Fra Vaset kjørte jeg videre ned til Røn, Ryfoss, Skammestein, Beitostølen og så vidt innover Valdresflya. Temperaturen lå på cirka 14 grader ved Beitostølen, men falt raskt ned til omtrent 8 grader så fort jeg kom videre innover fjellet. Her var det fortsatt en god del snø, og jeg fikk med meg et forsøk på å grave fram ei hytte langsmed veien. Hytta lå litt over veien og det eneste som var synlig, var deler av taket. Jeg så heller ikke den store hjullasteren som holdt på å grave den frem, før jeg var omtrent rett ved siden av den. Der var det snø til over taket rundt hele, og på avstand så jeg bare snøspruten stå over brøytekanten.
Valdresflya - small.JPG
Valdresflya.


Etter en liten stopp på Flya, satt jeg kursen nedover igjen mot Fagernes. Temperaturen steg raskt igjen, og trafikken tok seg opp litt. Igjen, tydelig at hyttene er åpne igjen, da mesteparten av trafikken gikk oppover i retning Beitostølen. Tok en liten stopp med Cola og Kvikk Lunsj litt før Fagernes.
Beito-Fagernes - small.JPG
Rasteplass mellom Beito og Fagernes.


På turen ned igjen, valgte jeg å kjøre om Bagn. Dels fordi jeg vill ha en lengre tur, og dels fordi en del av strekningen i bunnen av Tonsåsen er skikkelig dårlig om dagen (les: grusvei grunnet veiarbeid). Det gikk radig ned til Bagn, hvor det var på tide å tanke opp sykkelen. Der møtte jeg tilfeldigvis kjentfolk som også var på tur. De var en gruppe på 9 stykker, og skulle akkurat den samme veien som meg ned igjen. Så, etter en is på Circle K i Bagn, bar turen nedover igjen. Ruta hjemover ble Bagn, Bjoneroa, Fluberg og hjem til Vardalsåsen.

Merket at det var litt ålreit å kjøre i gruppe igjen. Jeg har ikke så mange å kjøre sammen med, så det blir stort sett aleneturer. Jeg har ikke noe i mot det, men merker at en savner litt den sosiale biten av og til. Håper på flere slike turer framover!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i full gang

Legg inn av VindR »

Det er en god stund siden jeg har hatt noe innlegg her nå, men fikk lyst til å legge ut noen nye bilder :P

Fikk lyst til å "spice opp" sykkelen litt for en stund siden, og bestilte noen nye merker til den. De kom forrige helg, så jeg benyttet en kveld tidligere i uka til å sette dem på. Jeg er ikke en spesielt tålmodig person, men jeg visste at det ikke var noen "second chances" med dette, så jeg tok meg tid til å prøve å gjøre det ordentlig. Første gangen jeg har gjort dette, så ble faktisk ganske fornøyd med resultatet.

ps: Beklager møkkete motorsykkel. Det har regnet så mye i det siste, og jeg orket ikke å stå ute i regnet å vaske sykkelen. Jeg vasket bare grundig over plassene hvor det skulle på merker.

Det som ble gjort:
- Blackout av det originale Yamaha-emblemet, og påmontert merket til MT i stedet
- Merke på svingarm
- Merker på framhjulet ("Yamaha Racing" på begge sider av felgen, to plasser på hver side)
- Merker på bakhjulet ("Yamaha Racing" på begge sider av felgen, to plasser på hver side)

Jeg synes faktisk det ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene :D
Emblem - Original.jpg
Originalt emblem

Emblem - Blacked.jpg
Blacked out emblem med MT-merket

Swingarm.jpg
Merke på svingarm

Front wheel.jpg
Merke på framhjulet

Rear wheel and swingarm.jpg
Merke på bakhjulet (sammen med svingarmen)

Overview - cropped.jpg
Oversiktsbilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - Sesongen er i full gang

Legg inn av VindR »

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå og det har skjedd litt i det siste, så er vell på tide med en liten oppdatering.

Som noen av dere har fått med dere, så hadde jeg en MC-ulykke for ca en måned siden. Jeg og Hansien var ute og kjørte oss en kveldstur, da jeg klarte å velte. Jeg aner ærlig talt ikke hva som skjedde, men bakenden på sykkelen skled ut helt i inngangen av en sving. Det gikk ikke fort og jeg hadde ikke særlig nedlegg (da dette skjedde helt i inngangen av svingen), men ned gikk jeg. Jeg har fått høre i ettertid av de som sjekket veien, at asfalten virket dårlig/merkelig der jeg skled ut.

Uansett, jeg landet på siden og skled 15-20 meter gjennom svingen og inn i et autovern i ca 55 km/t. Jeg "satt" på sykkelen, mens både sykkelen og jeg gled bortover asfalten. Dette gjorde at når jeg traff autovernet, så fikk jeg en skikkelig smell som gikk gjennom bekkenet/hofta og oppover ryggen. Jeg har gjort litt matematikk på det, og se for deg at du hopper ut av 4.-5. etasje, og lander sittende på en smal sal. Det var i utgangspunktet det som skjedde. Det endte med brudd i bekkenet og jeg slo av en bit av en virvel i korsryggen.

Heldigvis har gjennopptrening gått overraskende kjapt (de var til og med imponerte på sykehuset), så jeg klarer nå å gå uten krykker. Det gjør vondt å gå og det gjør vondt å sitte stille på en stol eller i sofaen i mer enn noen minutter. MEN, det som er merkelig er at det går fint å kjøre bil og, kanskje det viktigste av alt, det går faktisk fint å kjøre sykkel :D

Sykkelen er taksert på verkstedet, og det ser ut til å være skader og arbeid for godt over 100.000,- på den. Den kommer med andre ord mest sannsynlig ikke på veien igjen. Jeg har jo da gjort det hvem som helst av oss ville gjort, og gått til anskaffelse av en ny sykkel ;) Denne gangen ble det ikke Yamaha, men etter sterkt press fra Hansien (jeg var kanskje ikke HELT motvillig) så har jeg da blitt med på Team Orange! Jeg har siklet på denne sykkelen i lang, lang tid og tenkte at NÅ var det et passende tidspunkt å slå til på. Jeg fant en som lå innenfor rekkevidde, i flott stand og med alt av utstyr og elektronikk som jeg ville ha (i grunn alt du kan få). Så da ble MT-09'en byttet ut med en 2018 (overligger fra 2017) KTM 1290 Super Duke R :mc1

Jeg må si at jeg er veldig overrasket over denne sykkelen. Ja, den er helt brutal. Men jeg hadde aldri trodd at den samtidig skulle være så lettkjørt! Den ligger stabilt og fint i veien, gassresponsen er nydelig (jeg kjører "kun" i Sports-modus fram til jeg blir vant til den. Så blir det å teste ut Track-modusen), bykjøring er ikke noe problem og den er overraskende lettkjørt. Samtidig så har du et helt sinnssykt drag hvis du virkelig vil "kjenne suget"! Det er den første sykkelen jeg kjører med V-twin, så det må jeg venne meg litt til. Men jeg angrer ikke et sekund på kjøpet.

Så nå er siste bit av sesongen i gang, og jeg er fortsatt med! Det er meldt bra vær framover, så det fortsatt fullt mulig å få kjørt på godt over firesifret antall kilometer ;)

Ny SDR.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: VindR - Ny sykkel og tilbake i salen

Legg inn av dypen »

Gratulerer med 1290 som er stabil og du nevner draget :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar