En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Fikk montert batteriet i sykkelen nå, og jeg kan glede dere alle med at den fortsatt ikke starter :-k Bare å komme med tips :P Det lyser og den lager lyd som den skal, men motoren starter aldri, selv om jeg gir litt gass.

Derfor tenkte jeg "fuck it", jeg skrur av sidene ("dekslene"?), men også der møtte jeg til slutt veggen. Denne lille mutteren som fester sidedekselet til front dekselet (beklager at jeg mest sannsynlig kun bruker feil begreper) bare går rundt og rundt, og etter hva jeg klarer å kjenne er den ikke engang av metall. Derfor er den helt umulig å holde fast mens jeg skrur på andre siden. Så nå sitter jeg her med en sykkel som ikke starter, med en side halvmontert med EN skrue som holder den fast. 2021 innfrir som vanlig :P
DC716933-C456-4A30-92E1-01CD1395A725.jpeg
EDIT: Ga opp og skrudde heller av begge sidene inkl den under foran. Der fant jeg en slange som gikk ut i ingenting... Det kan jo kanskje forklare hvorfor det ikke skjer noe :lol Hva man finner når man begynner å lete litt, sier nå jeg. Tror det er et tegn på at det er på tide å ta kvelden.
1B8410F8-378D-4944-9E86-B9924528E6CA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 431
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Min motorsykkel: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av HeHy »

Skal ikke se bort ifra at det er slangen fra overflowtanken. Sender vekk kjølevæske ifra overflowtanken hvis den blir altfor full. Da skal den i så fall henge løst. Uansett så har ikke kjølevæske noe å si på om motorsykkelen starter.

cannon
Innlegg: 1882
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av cannon »

Killswitch er "på"? Gir i fri, kløtsj inne? Er det forgasseremotor?

45316
Innlegg: 914
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Min motorsykkel: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Har den veltebryter? Kan også prøve å starte den med støtta oppe. Har du sjekket at plugghettene sitter godt?

Den løse slangen virker til å ha vært festet med klemme, ser i hvertfall sånn ut på bildet. Hvor går andre enden?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

45316 skrev:Har den veltebryter? Kan også prøve å starte den med støtta oppe. Har du sjekket at plugghettene sitter godt?

Den løse slangen virker til å ha vært festet med klemme, ser i hvertfall sånn ut på bildet. Hvor går andre enden?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Forgasser vet jeg dessverre ikke, ettersom jeg er veldig nykommer på dette her.

Andre enden på slangen går ganske rett opp og inn i der bensintanken sitter fra undersiden, men har ikke åpnet dekslet fra oversiden.

Er på telefon for øyeblikket, så deler bildene via imgur.

https://imgur.com/a/gNNScny

EDIT: Og denne mener jeg bestemt ikke har en veltebryter, hvis du mener at den ikke starter med støtta nede? Den står i fri og med støtta nede. Kan selvfølgelig gjøre et forsøk med støtta oppe også, men hvis den nekter pga noe sånt så er det vel helt dødt når man prøver? Alt høres normalt ut helt frem til motoren selv ikke starter.

Reddit-posten min på dette støtter forøvrig "fuel tank overflow hose" og at den ikke skal kobles til noe. I så fall bør den kunne stripses fast i noe i det minste? Gjenstår fortsatt å finne ut hva startproblemene er, men det hjelper jo om slangen ikke er et problem i tillegg.

cannon
Innlegg: 1882
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av cannon »

Ut med en plugg og sjekk om den er våt, og samtidig om det er gnist på pluggen.
Har du gnist så er det et bensinproblem. Sannsynlig bensintilførsel, evt forgasser.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

cannon skrev:Ut med en plugg og sjekk om den er våt, og samtidig om det er gnist på pluggen.
Har du gnist så er det et bensinproblem. Sannsynlig bensintilførsel, evt forgasser.
Har du en noen engelske begreper på disse tingene så jeg får googlet / sjekka youtube etter hvor jeg finner dette? Det blir mange småspørsmål nå, men tipper jeg kan få litt hjelp til å sjekke det bare jeg finner ut hvor på sykkelen jeg starter.

OttoL
Innlegg: 7
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Min motorsykkel: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av OttoL »

Er også en overflow fra bensintank så kan jo være den, ser ut som slangen har slept i asfalten og det er jo riktig da bensina skal dumpes lavest mulig for å ikke treffe sykkel.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

OttoL skrev:Er også en overflow fra bensintank så kan jo være den, ser ut som slangen har slept i asfalten og det er jo riktig da bensina skal dumpes lavest mulig for å ikke treffe sykkel.
Nja, den lå "inni" sykkelen, men på bildet er sidene tatt av, så nå henger den jo og slenger.

45316
Innlegg: 914
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Min motorsykkel: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Stemmer nok det at den ikke har veltebryter, den kom på 2001 og nyere sammen med innsprøyting i stedet for forgasser.

Støttebryter er en annen bryter, trolig ikke den men koster jo ingenting å prøve med støtta oppe.

Men som cannon sier, sjekk om du har gnist og om plugg blir bløt.

Edit: tennplugg er sparkplug på engelsk.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk



cannon
Innlegg: 1882
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Min motorsykkel: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av cannon »

Du trenger en "service manual" til akkurat din sykkel. Google!

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

cannon skrev: 27 mar 2021, 12:04 Du trenger en "service manual" til akkurat din sykkel. Google!
Har funnet, men ikke alltid den sier meg like mye for det :scratch

Uansett, fikk omsider ut en av 4 tennplugger og den så helt fin ut. Flyttet derfor oppmerksomheten over på bensinen (ettersom de 3 andre ser ut til å kreve en del mer demontering), og til min overraskelse var det mye mindre bensin der enn jeg trodde. Kan ikke huske å ha kjørt noe som helst etter jeg fylte bensin siste gang, men her må jeg tydeligvis surre fælt.

Neste steg er derfor å få hentet litt bensin og fylt den ordentlig opp før videre utforsking. Mer som bør handles? Kondensfjerner siden den har stått med for lite bensin i vinter?

OttoL
Innlegg: 7
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Min motorsykkel: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av OttoL »

skru av tank lokket blås i slangen mens du holder hånda over fyllhullet, kjenner du ikke noe luft eller ingen lyd fra fyllhullet har du i alle fall eliminert overflow fra bensin tank.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 112
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Min motorsykkel: Honda CBR 600F, 2000
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da har jeg hatt på en liten skvett med konsensfjerner, tydeligvis holdt flaska til 100 liter, så da brukte jeg ikke så mye. Det var tydeligvis ganske lite bensin i forhold til hva jeg trodde, for jeg har også fylt på en 5-liters kanne med bensin og det var fortsatt litt plass igjen...

Satt batteriet på lading igjen så ikke jeg tapper det helt når jeg prøver å starte den. Er det innafor å prøve å starte med lader koblet til batteriet? Har det noe for seg?

xavi0n
Innlegg: 68
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Min motorsykkel: 2012 yamaha fz8

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av xavi0n »

du kan risikere å ta noen sikringer i laderen, men så lite amp som en vanlig lader gir i mot hvor mye en starter trekker har det lite for seg

Svar