En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 13 aug 2019, 09:52 Oppkjøring nærmer seg og det blir en intensiv uke fra mandag. Bane, trinnvurdering, landevei og oppkjøring samme uka :O Men da får jeg i alle fall kjørt mye i løpet av kort tid, slik at jeg fortsatt har feelingen fra forrige gang jeg har kjørt! Det tror jeg er en bra ting for meg som ikke øvelseskjører privat.

Ny time og trinnvurdering 2 er over, han virket fornøyd nok. Selv er jeg veldig kritisk til ferdighetene mine. Mye dårlige plasseringer, men om ikke annet så klarer jeg å ha mer fokus på trafikken. Det må nødvendigvis bety at jeg har fått litt automatikk på det tekniske!

Gleder meg til banekjøring, jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
Etter en runde på banen vil jeg tro unnamanøvren går lettere. Det handler om å stole på sykkelen først og fremst, for innerst inne er du kanskje redd for å miste grep da du tror at du kommer til å skli ved for hardt styreutslag. Når man er nervøs så stivner man og man sitter som en stokk og har som oftest også feil blikkbruk.

La kjørelærer ta denne unnamanøvren med deg bakpå en gang. Da kjenner du hvilke krefter sykkelen og dekkene tåler (med to på). Da blir det lettere for deg å gjennskape dette i etterkant. Tror jeg.

Det er derfor jeg tror det med banekjøring burde vært ett sted man begynte ganske tidlig i opplæringen. For å lære seg å stole på sykkelen før man slapp ut i trafikken. Da blir man tryggere på seg selv og klarer seg stort sett bedre. Vertfall slik jeg tenker.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kjørelæreren min la opp til at jeg skulle gjøre som følger:
Høy hastighet inn mot hinderet (50 km/t ++), 3 gir, nødbrems og unnamanøver. Det som da skjedde var at jeg sluttet å tenke på hva som skulle skje når - og ikke minst: jeg rakk ikke å tenke noe som helst rundt kontrastyring! I tillegg til det, så er det naturlig å slippe opp gassen når man bremser, så da vil unnamanøveren gå nærmest av seg selv.

Det med å slippe opp gassen var en av de tingene jeg stadig glemte i unnamanøver: av en eller annen grunn hadde jeg en fix ide om at man skulle ha jevn hastighet igjennom øvelsen :redface
Pass også på, som nevnt over her, at overkroppen er rett og at resten fra hoftene og ned følger sykkelen.
Og; det er utrolig hvor langt ned du kan legge en sykkel uten å tryne. Du skraper fothvilerne nedi "lenge før" resten tryner. Been there, done that.

Men det viktigste tipset jeg kan gi deg er; om du feiler/driter deg ut på en av øvelsene - ikke tenk på det!
Om du er nervøs; stopp opp litt, trekk pusten, tenk igjennom øvelsen og kjør på :)
Dette var "my two cents worth" med tips og triks :thumleft

Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av kjellv »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57
Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Underskrives :thumleft
På meg virker det som du ikke helt har kontrastyring i ryggmargen ennå. Benytt alle muligheter du har til å trene på denne. Den skal brukes i alle svinger som en bevisst handling til det falle seg naturlig. Når dette sitter er unnamanøver noe som går av seg selv uten videre planlegging.

Lykke til :prf

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 13 aug 2019, 11:39
Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57
Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Underskrives :thumleft
På meg virker det som du ikke helt har kontrastyring i ryggmargen ennå. Benytt alle muligheter du har til å trene på denne. Den skal brukes i alle svinger som en bevisst handling til det falle seg naturlig. Når dette sitter er unnamanøver noe som går av seg selv uten videre planlegging.

Lykke til :prf
Lykke til!

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Forc »

Personlig så var det for min del ekstremt hjelpsomt å øve MYE på kontrastyring i sakte økende fart i sånn passe slak sving på banekjøring. Dette gjør det mye lettere å være komfortabel med kontrastyring på unnamanøver (og generelt i svinger i etterkant.)

Skal dog sies at unnamanøver for min del var en rimelig grei sak selv uten kontrastyring, jeg fikk en del kritikk i starten for å ikke kontrastyre men heller bruke kroppen til å få sykkelen til å svinge til riktig side.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57 Kjørelæreren min la opp til at jeg skulle gjøre som følger:
Høy hastighet inn mot hinderet (50 km/t ++), 3 gir, nødbrems og unnamanøver. Det som da skjedde var at jeg sluttet å tenke på hva som skulle skje når - og ikke minst: jeg rakk ikke å tenke noe som helst rundt kontrastyring! I tillegg til det, så er det naturlig å slippe opp gassen når man bremser, så da vil unnamanøveren gå nærmest av seg selv.

Det med å slippe opp gassen var en av de tingene jeg stadig glemte i unnamanøver: av en eller annen grunn hadde jeg en fix ide om at man skulle ha jevn hastighet igjennom øvelsen :redface
Pass også på, som nevnt over her, at overkroppen er rett og at resten fra hoftene og ned følger sykkelen.
Og; det er utrolig hvor langt ned du kan legge en sykkel uten å tryne. Du skraper fothvilerne nedi "lenge før" resten tryner. Been there, done that.

Men det viktigste tipset jeg kan gi deg er; om du feiler/driter deg ut på en av øvelsene - ikke tenk på det!
Om du er nervøs; stopp opp litt, trekk pusten, tenk igjennom øvelsen og kjør på :)
Dette var "my two cents worth" med tips og triks :thumleft

Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Mange bra cents her! (Men man bremser ikke i unnamanøveren? Du mente den andre øvelsen nå?)

Jeg merker at sykkelen retter seg opp igjen og at det skal mye til å velte, det er bare noe som har satt seg i hodet mitt. Jeg håper banekjøringa hjelper meg til å stole mer på sykkelen som dere sier. Skulle nok ønske den kom tidligere i opplæringen.

Krypkjøringen gikk en del bedre denne gangen, selv om jeg fortsatt har en lang vei igjen. Det går litt fort og kommer meg ikke helt rundt kjeglene, men holder blikket bedre og tenker mindre på om jeg river en kjegle enn før. Kjørelæreren mente jeg kunne legge vekta litt utover når jeg tar "svingen" etter kjeglene. Da ble det en veldig mye bedre kurve enn før. Jeg har en tendens til å velte for langt mot baken i lav fart :redface

Ellers tusen takk for alle lykke til her inne! Det holder motivasjonen på topp! :twothumbs:
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Mange bra cents her! (Men man bremser ikke i unnamanøveren? Du mente den andre øvelsen nå?)
Det er helt riktig at man ikke skal bremse i unnamanøver (annet enn å slippe rulla og la motor'n bremse).
Jeg er ikke sikker, men innbiller meg at kjørelærer'n min ville jeg skulle kombinere nødbrems og unnamanøver for å få på plass automatikken :-k
Nå vet ikke jeg hvordan du takler de andre øvelsene, men ta og rot litt rundt på youtube og se også på NMCU sine videoer. Det er utrolig mye god og nyttig info å hente bare man vet hvor man skal lete :P
Men det er klart; en ting er teori, en annen er når du sitter der med 200+ kilo mellom beina og skal holde styr på alt (og alle) samtidig :scratch
Jeg er så langt fra en ekspert som det omtrent er mulig å komme, men bidrar mer enn gjerne med det jeg har lært siden jeg begynte på lappen (april) og etter at jeg sto på førerprøven (slutten av juni).
En av de tingene jeg legger merke til når jeg (dessverre) må kjøre bil, er at jeg har blitt mye mer bevisst på både plassering, bruk av blinklys (særlig i rundkjøringer) og også hvor mye mer oppmerksom jeg har blitt på de som kjører MC :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg rett så fikk jeg beskjed om å aksellerere til maks 50km/t for så og passere unnamanøveren uten å bremse, for så og stoppe kontrollert rett etterpå. For min del gikk alle disse øvelsene som en lek, men jeg var veldig nervøs for krypkjøringstesten. Det var denne jeg fryktet mest. Men når det gjaldt så klarte jeg heldigvis og beholde roen.

Resten av oppkjøringen samt kjøring i trafikk ellers synes jeg var null problem. men så hadde jeg øvekjørt VELDIG mye også. Å det med en stor Cruiser på 300kg. Å hoppe rett over på en Honda CB600 var liksom som å gå fra lastebil til Ford Fiesta. :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 14:26 En av de tingene jeg legger merke til når jeg (dessverre) må kjøre bil, er at jeg har blitt mye mer bevisst på både plassering, bruk av blinklys (særlig i rundkjøringer) og også hvor mye mer oppmerksom jeg har blitt på de som kjører MC :twothumbs:
Ja, er ikke det merkelig? Brått ser jeg MC-er overalt, de var jo aldri der før :redface

Nå fikk jeg faktisk en telefon om at oppkjøring blir utsatt et par uker. Kjørelæreren mente det ble for kort tid og jeg er nok enig mtp hvordan det gikk på mandag. Så nå blir det bane og langkjøring neste uke, og deretter vil jeg ha to uker på å få inn noen ekstra timer. Det må være lov å si det er litt surt med utsatt oppkjøring, men innerst inne er jeg jo helt enig. Jeg hadde ikke kommet helt i mål, spesielt ikke med kjøregården.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

På en måte er det sikkert litt bittert å måtte vente et par uker på oppkjøring, men samtidig så vil jeg tro at kjørelærer'n vet best.
Da er det bedre å få kjørt litt mer og være mer klar for oppkjøring når den tid kommer, enn å hive deg ut i det og (evt.) stryke - det er værre. Da får du 4 uker karantene hos biltilsynet, og da er jo sesongen over for i år... :sorry
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av GeirK. »

Jeg hadde samme problem som deg i unnamanøver øvelsen, men banekjøringen var det som endret meg.
Lærte å stole på sykkel og dekk den dagen, virkelig en nyttig dag i opplæringen og gøy er det.
Bare å glede seg. Lykke til.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

GeirK. skrev: 14 aug 2019, 22:58 Jeg hadde samme problem som deg i unnamanøver øvelsen, men banekjøringen var det som endret meg.
Lærte å stole på sykkel og dekk den dagen, virkelig en nyttig dag i opplæringen og gøy er det.
Bare å glede seg. Lykke til.
Godt å høre. Da har jeg i hvert fall håp for den øvelsen!

Jeg er spent på hvor mye som blir igjen av sesongen om jeg klarer oppkjøringa også. Hvor lenge utover høsten pleier dere å kjøre?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Skogstrollet »

PWL skrev: 16 aug 2019, 10:20 Jeg er spent på hvor mye som blir igjen av sesongen om jeg klarer oppkjøringa også. Hvor lenge utover høsten pleier dere å kjøre?
Det beror jo på været, men noen gang i oktober pleier jeg å parkere for vinteren.

Når jeg tok lappen bestod jeg oppkjøring akkurat i sluttet av september, og kjøpte sykkel umiddelbart. Hentet sykkelen 4.oktober og fikk hele 4 uker med kjøring i kjølig høstvær før jeg ga opp for sesongen :roll

Nå som jeg ikke har tilgang til fri lagring i Oslo lengre, så må jeg være litt føre når det gjelder siste turen til lagringsplass hos foreldrene mine i Uddevalla, Sverige. Ikke en fryktelig lang tur, men uansett ikke noen jeg ønsker å ta i 5 grader og regn :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

Kommer an på vær og føre. Våt asfalt,nattefrost og vått høstløv er skumle greier. Men er forholdene gode, kjører du fint langt ut i oktober.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Stian87 »

Det kommer som de andre sier ann på været. Men jeg har alltid parkert i slutten av oktober her på østlandet. Når det er sagt, de siste uken kan være våte og kalde. Men du kan fint kjøre mc i minusgrader så lenge det er tørt. Bare ta det med ro i starten (kald vei og kalde dekk).

Angående unnamanøver. Jeg vil tro det hjelper med banekjøring, en annen ting du kan øve på er svingteknikk når du kjører ellers. Finn en sving du kjenner godt og øv mye. Øv på forankring, blikkbruk, valg av fart og gir. Du vet når du får det til, da kommer gliset :thumleft NMCU har en veldig god bok på dette, anbefaler deg å lese den og terpe, det er også oppgaver der. De har en film også, som er fin, men den er ikke noe i nærheten av boken etter min mening. :D For meg var det tre ting som var avgjørende for å få til svinger bedre (dette er sikkert forskjellig fra person til person): Riktig blikkbruk, forankring i sykkelen, hele veien fra ytterste fot til riktig bruk av skuldre og albuer og sist men ikke minst, vri litt på gassen i svingen, ikke mye, men bittelitt. Da glir du gjennom.

Lykke til med oppkjøring, det verste som kan skje er at du stryker, det gjorde jeg, og jeg overlevde det :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar