En Tigers blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

En Tigers blogg

Legg inn av Tiger »

Da er det tid for meg å prøve meg på en blogg. Etter snart fire år på dette forumet og x-antall
leste innlegg og blogger, tenker jeg på å gi jernet og la det stå til.
Høflig som jeg er, vil jeg presenter meg med følgende: 55 år, fra Oslo, gift, og har to voksne
barn. Kona liker alenetid, og når man i tillegg har barn som ikke lenger krever tid eller penger,
ja, da gir dette noen muligheter til å lufte både sykkel og meg selv. Har nå snart levd de siste
fire årene som mc entusiast, noe som egentlig aldri var meningen, men en 50 ccm Vespa
Piaggo scooter endret på det. Den ble kjøpt for transport til og fra jobb og fungerte bra til det.
Men en liten (eller stor?) spire ble da tent, og sammen med noen oppfordringer fra et par
kolleger som nettopp hadde tatt MC-lappen, lot jeg meg friste. I en alder av 51 ble jeg MC-
fører, kjøpte t.o.m sykkel før lappen var i boks. Jeg ga forhandleren klar beskjed om at den
måtte bli registrert til samme dag (en fredag) som jeg kjørte opp, for det hadde vært et
mareritt å gå gjennom den helga uten mc (måtte ha trua på at lappen skulle jeg klare). I og
med at jeg tok lappen i en så voksen alder har jeg fått diverse kommentarer om dette med " 50
-årskrisa". For noe tøys! Jo eldre man blir, jo mer livsglede. Dette er pur 50-årsglede!

Sykkelen jeg kjøpte, Honda Crossrunner, har vært en perfekt nybegynner sykkel for meg.
Mye kjøreglede, kraftfull, men trygg å god å kjøre. Vel, samme dag som jeg hentet den fikk
jeg en uventet og uhyggelig opplevelse. Det hadde seg slik at den sommeren jeg tok lappen,
var dette bare kjent for kona. For alle andre var dette et hemmelig "prosjekt" jeg drev med. Da
lappen var i boks og sykkelen hentet hos forhandleren, måtte jo den vises fram for de kjære
som ikke visste noe. Sendte derfor en sms til barna om at dersom de ville vite hva fars
prosjektet bestod i, måtte de møte opp på en parkeringsplass sent den kvelden. Og de gjorde
de, på lang avstand så jeg de stå der i det jeg kjørte innover parkeringsplassen. Der og da fikk
jeg en tanke om at jeg ikke skulle avsløre meg med en gang, så jeg kjørte bare sakte forbi dem
og videre ut igjen fra parkeringsplassen. Og da ga jeg gass! Og det var da det holdt på å gå
galt! Fytte rakkern, jeg var ikke forberedt på hva som kom. En eksplosjon av krefter ble utløst,
og som var nær ved å kaste meg av sykkelen. For et syn det kunne ha blitt, for en presentasjon
av et prosjekt. En mc i full "fyr" ut fra en parkeringsplass, en rykende fersk fører liggende på
asfalten med et hue som søkte etter svar i den nylige MC-opplæringen om hva f... dette var for
noe? Heldigvis fikk jeg gjenvunnet kontrollen og kunne stolt, men noe skjelvende presentere
prosjektet på en trygg og god måte.

I fjor kjøpte jeg meg en mc nr 2, Honda Dominator. En helt annen type sykkel, en-dunker, lett
og enkel. Den skal på hytta, og der er detså kaldt om vinteren at det kan være greit med en
med luftavkjølt motor. Nevnte jeg enkel? Noen som har forsøkt å starte en "Dommie"? Ikke
den som alltid starter på første forsøk, du skal ha litt kjennskap til denne motoren dersom du
får det til. Men den starter alltid til slutt. Det er det eneste jeg ikke liker ved den, at den er sær
på å starte, men jeg begynner nå å få taket på det. Ellers er det artig å oppleve forskjellen
mellom to så vidt forskjellige type sykler, mye kjørelæring er det i det også.

Vi får se hva denne bloggen blir til framover, men jeg skal forsøke å oppdatere litt etter hvert
som tiden går. Jeg har noen planer og tanker om et fremtidig mc liv, og det gjelder å få satt de
ut i livet. Og livet, det er til for å leves. Så kjør trygt, alle sammen, det er mange km å hente
framover :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En Tigers blogg

Legg inn av AJ »

Tiger skrev: 12 mai 2019, 10:38 I og med at jeg tok lappen i en så voksen alder har jeg fått diverse kommentarer om dette med " 50
-årskrisa". For noe tøys! Jo eldre man blir, jo mer livsglede. Dette er pur 50-årsglede!
Velkommen som MC loggfører her på MCsiden :vs !
Artig lesning :) .
Hygger meg med slike historier om hvordan man ble bitt av MC basillen.
Og helt enig med deg.
Dette er pur MClede for godt voksne \:D/ !
Jeg var selv 48 da jeg i all hemmelighet kjøpte min Yamaha TDM 900 høsten 2006, 14 år etter at jeg min første sesong med egen tungMC, en '85 Suzuki GSX 1100EF.
Det ble med den ene sesongen da siden vårt fjerde barn kom til verden sa sesongen var over i september det året.

Kort sesong, men en veldig god sesong i 2006 med en sykkel jeg først byttet ut i 2010 etter å ha lkjørt nesten 60K problemfrie km.
Har hatt stor glede av MCkjøringen alle disse årene :twothumbs:.

Gleder meg til å følge loggføringen din videre her på MCsiden!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En Tigers blogg

Legg inn av niko »

Gammel en-dunker på hytta.............hm.....

Svar