Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av niko »

Grattis!!!! Mye moro i vente. Kjør relativt pent :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av AJ »

niko skrev: 26 jun 2019, 17:41 Grattis!!!! Mye moro i vente. Kjør relativt pent :-)
Hiver meg på denne - gratulerer så mye! Helt klart rette tiden å sikre seg lappen :thumleft .
Og rett tid til å kjøre nettopp relativt pent for å beholde den lengst mulig... :P :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Subsea79 skrev: 26 jun 2019, 17:36 Lappen!!!!
:bananas :biker: :thumleft

#denfølelsen!

Må dessverre på biltilsynet og hente ut midlertidig førerkort før jeg får kjøre, men DEN klarer jeg nå!
Gratulerer :thumleft Veldig bra! Dette blir en bra sommer :prf

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Blyraua »

Subsea79 skrev: 26 jun 2019, 17:36 Lappen!!!!
:bananas :biker: :thumleft

#denfølelsen!

Må dessverre på biltilsynet og hente ut midlertidig førerkort før jeg får kjøre, men DEN klarer jeg nå!
Gratulerer :mc2
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Snikendeugle »

Digg! Gratulerer!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer så mye! :bb_p:

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Takker for gratulasjoner.
Godt å kjenne litt på den følelsen man hadde når man var 18 og fikk billappen. Ikke ofte man får frem i den lengre :prf

Så da var et 8 mnd. langt prosjekt kommet til veis enda, og en ny reise starter.
Det gledes :thumleft

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Fsva »

Gratulerer, og akkurat i tide til sommerværet som kommer neste uke! :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Fsva skrev: 27 jun 2019, 19:27 Gratulerer, og akkurat i tide til sommerværet som kommer neste uke! :D
Ikke mye sommervær i vente her på Nordvestlandet i neste uke dessverre.. :sorry

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

kjellv skrev: 27 jun 2019, 19:50
Fsva skrev: 27 jun 2019, 19:27 Gratulerer, og akkurat i tide til sommerværet som kommer neste uke! :D
Ikke mye sommervær i vente her på Nordvestlandet i neste uke dessverre.. :sorry
Takker :thumleft
Men Kjellv har nok rett. Neste uke ser meget trist ut med 10 grader og regn.
Men med en så fersk lapp så er jeg ikke kresen på været. Regner med at akkurat det vil endre seg med tiden.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

God morgen.
Da har jeg fått noen få mil på egen sykkel 8-9 mil i går, og begynner og føle at jeg er litt tryggere på den.
Må si at GS`en jeg kjørte på kjøreskolen var veldig forskjellig fra Mt-07`en min. Spesielt så merker jeg stor forskjell på dekkene som er av en helt annen type, og jeg føler at bakdekket mitt vandrer litt sideveis inni mellom. Nå skal det være sagt at dekket er helt nytt, og at det kanskje er en faktor, samt at jeg kjørte i relativ sterk vind.
Jeg merker også at jeg må kjøre med et helt annet turtall på min enn på GS`en.
Litt overrasket av at forskjellen er såpass stor på disse syklene, men det går nok på inkompetanse og uerfarenhet.

Kjørte faktisk ned i kjøregården i går kveld, og gikk gjennom sving, unnamanøver, brems, etc for å bli litt kjent med sykkelen, og for det er eneste plassen der jeg har et skikkelig sammenligningsgrunnlag.
Må si at det hjalp veldig på usikkerheten min og få testa og pressa den litt skikkelig i kontrollerte omgivelser :twothumbs:
Har lest litt om dempere på mt-07 (tidlige modeller) og jammen botna disse fort i nødbrems.

Nå er helga nærmere enn på flere dager, og jeg håper været spiller på lag slik at jeg kan få meg en litt lengre tur i helgen.
I den forbindelse, for å slippe å lære "the hard way" lurte jeg litt på om det er noe utstyr dere alltid har med på tur? Tenker da ikke på overnattingsturer og slikt, men typisk 1-3timers turer.
Jeg prøvde og søke litt på siden her via google, men fant ingenting. Kanskje er jeg dårlig på søkeord, med om noen vil bidra her, så hadde det vært kjekt.
Så langt så har jeg dekktrykksmåler og ekstra hansker som på planen på det som alltid skal med.

Tar ihvertfall gjerne mot noen tips, om dere mener det er noe som MÅ være med....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Snikendeugle »

Om du har plass til det så er det veldig kjekt med et dekkplugg-kit om du skulle punktere. Veldig kjedelig å bli stående med flatt dekk om du er et stykke fra nærmeste bensinstasjon som sikkert ikke har slike kit heller.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/ ... 2000022836

Jeg har det i sekken når jeg kjører med sekk, men det er vel heller sjeldent. Veldig enkelt å bruke i hvert fall.

Veldig bra å fremdeles øve i kjøregård og bruke det som referansepunkt på hvor mye tryggere du føler deg på sykkelen. Gjorde det selv et par ganger etter at jeg tok lappen og lærte mye :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 28 jun 2019, 08:18 God morgen.
Da har jeg fått noen få mil på egen sykkel 8-9 mil i går, og begynner og føle at jeg er litt tryggere på den.
Må si at GS`en jeg kjørte på kjøreskolen var veldig forskjellig fra Mt-07`en min. Spesielt så merker jeg stor forskjell på dekkene som er av en helt annen type, og jeg føler at bakdekket mitt vandrer litt sideveis inni mellom. Nå skal det være sagt at dekket er helt nytt, og at det kanskje er en faktor, samt at jeg kjørte i relativ sterk vind.
Jeg merker også at jeg må kjøre med et helt annet turtall på min enn på GS`en.
Litt overrasket av at forskjellen er såpass stor på disse syklene, men det går nok på inkompetanse og uerfarenhet.

Kjørte faktisk ned i kjøregården i går kveld, og gikk gjennom sving, unnamanøver, brems, etc for å bli litt kjent med sykkelen, og for det er eneste plassen der jeg har et skikkelig sammenligningsgrunnlag.
Må si at det hjalp veldig på usikkerheten min og få testa og pressa den litt skikkelig i kontrollerte omgivelser :twothumbs:
Har lest litt om dempere på mt-07 (tidlige modeller) og jammen botna disse fort i nødbrems.

Nå er helga nærmere enn på flere dager, og jeg håper været spiller på lag slik at jeg kan få meg en litt lengre tur i helgen.
I den forbindelse, for å slippe å lære "the hard way" lurte jeg litt på om det er noe utstyr dere alltid har med på tur? Tenker da ikke på overnattingsturer og slikt, men typisk 1-3timers turer.
Jeg prøvde og søke litt på siden her via google, men fant ingenting. Kanskje er jeg dårlig på søkeord, med om noen vil bidra her, så hadde det vært kjekt.
Så langt så har jeg dekktrykksmåler og ekstra hansker som på planen på det som alltid skal med.

Tar ihvertfall gjerne mot noen tips, om dere mener det er noe som MÅ være med....
Dekkene skal ikke "vandre" sideveis. Det kan hende at de myke demperne lurer deg litt muligens? For demperne på MT07 og gamle versjonen MT09 er ikke mye å skryte av. Lufttrykket kan du sjekke på nærmeste bensinstasjon. Hva trykket skal være står nok i instruksjonsboken.

I følge bakdekket ditt på bildet over så har du nok ikke presset den så mye som du ønsker å tro (hvis det bildet er tatt etterpå). Det vi ofte kaller for "pysestriper" viser hvor mye nedlegg du har hatt. ("pysestripen" er den delen av dekket som ikke har vert i kontakt med asfalten)

Mest trolig er det mye dempere kanskje i kombinasjon med lite luft i dekket som er synderen?

Sikkert greit med dekkplugg sett, men det koster meg 500 kroner og ringe Falk. Dem plugger dekket ditt på stedet og går ikke det så frakter dem sykkelen til nærmeste verksted eller evt. hjem til deg for samme sum. Det der gidder jeg ikke å knote med selv.

Brukte sist Falk når jeg fant en spiker i dekket mens sykkelen sto hjemme. Falk kom og plugget dekket. Enkelt og greit. :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 28 jun 2019, 10:08
Subsea79 skrev: 28 jun 2019, 08:18 God morgen.
Da har jeg fått noen få mil på egen sykkel 8-9 mil i går, og begynner og føle at jeg er litt tryggere på den.
Må si at GS`en jeg kjørte på kjøreskolen var veldig forskjellig fra Mt-07`en min. Spesielt så merker jeg stor forskjell på dekkene som er av en helt annen type, og jeg føler at bakdekket mitt vandrer litt sideveis inni mellom. Nå skal det være sagt at dekket er helt nytt, og at det kanskje er en faktor, samt at jeg kjørte i relativ sterk vind.
Jeg merker også at jeg må kjøre med et helt annet turtall på min enn på GS`en.
Litt overrasket av at forskjellen er såpass stor på disse syklene, men det går nok på inkompetanse og uerfarenhet.

Kjørte faktisk ned i kjøregården i går kveld, og gikk gjennom sving, unnamanøver, brems, etc for å bli litt kjent med sykkelen, og for det er eneste plassen der jeg har et skikkelig sammenligningsgrunnlag.
Må si at det hjalp veldig på usikkerheten min og få testa og pressa den litt skikkelig i kontrollerte omgivelser :twothumbs:
Har lest litt om dempere på mt-07 (tidlige modeller) og jammen botna disse fort i nødbrems.

Nå er helga nærmere enn på flere dager, og jeg håper været spiller på lag slik at jeg kan få meg en litt lengre tur i helgen.
I den forbindelse, for å slippe å lære "the hard way" lurte jeg litt på om det er noe utstyr dere alltid har med på tur? Tenker da ikke på overnattingsturer og slikt, men typisk 1-3timers turer.
Jeg prøvde og søke litt på siden her via google, men fant ingenting. Kanskje er jeg dårlig på søkeord, med om noen vil bidra her, så hadde det vært kjekt.
Så langt så har jeg dekktrykksmåler og ekstra hansker som på planen på det som alltid skal med.

Tar ihvertfall gjerne mot noen tips, om dere mener det er noe som MÅ være med....
Dekkene skal ikke "vandre" sideveis. Det kan hende at de myke demperne lurer deg litt muligens? For demperne på MT07 og gamle versjonen MT09 er ikke mye å skryte av. Lufttrykket kan du sjekke på nærmeste bensinstasjon. Hva trykket skal være står nok i instruksjonsboken.

I følge bakdekket ditt på bildet over så har du nok ikke presset den så mye som du ønsker å tro (hvis det bildet er tatt etterpå). Det vi ofte kaller for "pysestriper" viser hvor mye nedlegg du har hatt. ("pysestripen" er den delen av dekket som ikke har vert i kontakt med asfalten)

Mest trolig er det mye dempere kanskje i kombinasjon med lite luft i dekket som er synderen?

Sikkert greit med dekkplugg sett, men det koster meg 500 kroner og ringe Falk. Dem plugger dekket ditt på stedet og går ikke det så frakter dem sykkelen til nærmeste verksted eller evt. hjem til deg for samme sum. Det der gidder jeg ikke å knote med selv.

Brukte sist Falk når jeg fant en spiker i dekket mens sykkelen sto hjemme. Falk kom og plugget dekket. Enkelt og greit. :)
Jeg presst den nok ikke så mye nei, men litt mer enn jeg følte jeg kunne gjøre på vei.
Dekktrykket mitt er bra, men tenkte litt på det du skrev om dempere.
Kan det være myke dempere gjøre at jeg får denne følelsen av at bakenden flyter?

Jeg har innstillingen på nivå 6 av 9, og iflg. instruksjonsmanual skulle det være plenty.
Når jeg kjøpte sykkelen, merket jeg den sto på 9, men iflg. boka skulle det være med passasjer og bagasje.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror andre må svare deg på dette, men hvis sykkelen komprimerer mye sving vil man kanskje få følelsen av at den "vandrer" litt. Men med riktig lufttrykk og ganske ny sykkel høres dette nesten litt rart ut uansett...

Men det overlater jeg til andre og svare deg på.

Svar