Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 14 mar 2019, 08:13 I følge det kjellv skrev i en annen tråd her inne (kjellv jobber hos Yamaha forhandler i Molde) så koster det kun 3-4.000 og gjøre den om fra A2 til tung (A).
Hei.
Er det prisen verksted tar for jobben, så kommer omregistrering og ekstra avgifter til staten i tillegg eller?
Jeg googlet dette tidligere, slik jeg forsto det må man regne med mellom 10-15 000,- totalt. :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Det må nesten kjellv svare på, men hvis det er tillfelle og prisen du skriver vedrørende avgiftene stemmer så vil den jo fort koste like mye som en helt ny MT07....?

Dette er tross alt en snart fem år gammel sykkel som har gått snart 20.000km. Hvis dette skulle kostet 72.000 + la oss si 15.000 så blir det 87.000 kroner. En ny sykkel koster rundt 100.000,-

20.000 service er også nært forestående og denne vil trolig også koste 3-4.000. I tillegg til dette går garantien ut ganske snart.

Personlig ville jeg styrt unna hvis disse avgiftene og hva dette koster stemmer. Da skiller det kun rundt 10.000 til en helt ny sykkel med full garanti.

Det står heller ingenting om tilstanden på kjede og drev. Det blir fort noen tusenlapper til hvis dette må fikses (på verksted). Kjedet og drev på min gamle BMW S1000R var moden for utskifting ved 20.000km. i følge forhandler da jeg byttet den inn.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Var innom nå og sjekket denne spesifikke sykkelen. Det går på økning av HK tydeligvis, og dette har stort utslag.
Staten skal ha 3700 i engangsavgift for denne økningen (46-78hk). Prøvde for morroskyld og legge inn en økning på 5 hk mer, og da steg det med ca. 500 kr.
Videre må du ha med nødvendig dokumentasjon fra skatteetaten og betale for nye skilter.

Det ser også ut som om dette er noe du må søke om, og da merker jeg med en gang jeg får litt rynker i pannen. Skal man da kjøpe sykkel, og så søke, eller omvendt. Blir tricky prosess uansett.

Så da spørs det hva verkstedet tar for jobben og gjøre den fysiske jobben.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Så la oss si 10.000 kroner totalt for endringen. Legg til en 20.000 service (kjøper du sykkelen så sørg for å få denne inkludert eller prut ned prisen tilsvarende) så havner man fort på rundt 15.000 kroner. Å det er hvis kjede og drev er i god stand.

Jeg ville personlig ikke kjøpt den for den prisen som da ender på rundt 87.000 kroner. Ikke har du noe garanti heller. Jeg ville lett betalt 13.000 til for en helt ny en.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:I følge det kjellv skrev i en annen tråd her inne (kjellv jobber hos Yamaha forhandler i Molde) så koster det kun 3-4.000 og gjøre den om fra A2 til tung (A).
Det var da snakk om en ny sykkel, altså 18 eller 19 modell. Dette er sykler i Euro4 som er avgiftsbelagt etter det nye systemet. Eldre sykler (Euro3) bruker fortsatt gammelt avgiftssystem og for sykler reg som A2 må man betale inn avgiftsdifferansen også. Disse er også plombert på en annen måte.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Litt spennende dette.. har du noen oppdateringer?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Hei.
På tide med en liten oppdatering kanskje.
Da har jeg i utgangspunktet kjøpt meg en sykkel. Grunnen til jeg skriver i utgangspunktet er at ingenting er signert enda, og jeg venter med å heise flagget å legge ut bilder til det er i boks. Håper det skjer ila. denne uken.
Det ser ut til å bli en 2014 Yamaha MT-07. Ikke det mest spennende valget kanskje, da det er flust av dem.
Fornuften tok meg, og valgte noe som er "enkelt" og håndtere kjøpt med forhandler i nærheten, slik at jeg får en kundeforhold. Dette er også en sykkel jeg oppfatter som et sikkert valg som førstegangssykkel.

Jeg gleder meg ihvertfall til å få den i hus, men merker allerede at ventetid mot oppkjøring skal bli lang. Om mulig lengre enn den var nå når jeg har sykkel. Jeg har også merket at jeg har blitt mer nervøs for å stryke på prøven :O

Så, hva er det neste på handlelista?
Jeg har funnet ut at jeg med det første trenger følgende:
- Depotstøtte
- Kjederens m/børste
- Kjedesmørning
- Overtrekkspresenning (Kjekt og ha i hvert fall)

Jeg har ikke sjekket, men går ut ifra det følger med noe verktøy på sykkelen, og kjøreutstyr har jeg allerede kjøpt.

Noe annet dere mener er et must i starten? Er det noe spesielt jeg bør ha liggende i sykkelen til en hver tid? Gul vest har jeg fått med meg.

Bare for å ha sagt det, er dette noe av morroa for meg, spesielt før jeg kan begynne å kjøre :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har funnet ut at jeg med det første trenger følgende:
- Depotstøtte
Biltema har faktisk depotstøtte som fungerer veldig bra.
- Kjederens m/børste
Kjøp Parafin. Kjedebørste får du faktisk også på Biltema.
- Kjedesmørning
Her ville jeg satset på Motul Road
- Overtrekkspresenning (Kjekt og ha i hvert fall)
Lakenet til ho mor :twothumbs:

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 20 mar 2019, 15:27 - Overtrekkspresenning (Kjekt og ha i hvert fall)
Lakenet til ho mor :twothumbs:
Funker ikke noe særlig utendørs... om det er der den er parkert.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 20 mar 2019, 15:37
Bjerknez skrev: 20 mar 2019, 15:27 - Overtrekkspresenning (Kjekt og ha i hvert fall)
Lakenet til ho mor :twothumbs:
Funker ikke noe særlig utendørs... om det er der den er parkert.
Nei, det er sant. Jeg tenkte hvis man hadde sykkelen i garasjen eller i en carport eller noe jeg da. De fleste har vel mulighet til å sette den under et tak eller i et skjul om ikke annet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Litt for tidlig å gratulere kanskje, men jeg gjør det likevel jeg. Gratulerer med første sykkelen :prf Dette blir nok bra det. MT-07 er en bra første sykkel, allsidig og morsom. Du blir nok fort veldig glad i den :thumleft

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Da våger jeg meg til å si at jeg endelig har kjøpt meg sykkel.
Sykkelen er kjøpt med AMS MC i Ålesund, og har gått i området her siden ny i 2014.

Legger med et litt dårlig bilde, da det ble tatt i trange omgivelser i litt vanskelig lys (håper bilde ligger ved her nå).

:thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med ny sykkel :bb_p:

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Audi Mannen »

Gratulerer med sykkel ja, MT-07 er ikke noe dårlig valg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Blyraua »

Gratulerer med sykkel, yamaha byr sjelden på store overraskelser :thumleft
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Svar