Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Tenkte litt på en ny poleringsmaskin ja.
Hva tenker du om polering over de dekalene/merkene på tanken? Tror du det er bare å kjøre på med polering over disse?
Regner jo med det er klarlakk over dem, men har aldri vært ute for denne problemstillingen før :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 09 des 2019, 15:23 Tenkte litt på en ny poleringsmaskin ja.
Hva tenker du om polering over de dekalene/merkene på tanken? Tror du det er bare å kjøre på med polering over disse?
Regner jo med det er klarlakk over dem, men har aldri vært ute for denne problemstillingen før :scratch
Kommer vel litt ann på. Er det dekaler med klarlakk over går det jo helt fint. Det samme selvsagt om det er lakkerte merker. Hvis dette er dekaler klistret utenpå lakken ville jeg vert mer forsiktig. Enkle og bytte kanskje ja, men det blir fort stygt på kantene av dekalene da man "river" opp litt når man polerer.

Jeg har dekaler som er påklistret på min og disse har jeg polert lett over med lite press. Det går helt fint, bare man passer på og fjerne polishrester med en gang.

I denne kofferten følger det også med børster etc. som kan monteres på og disse er fine å bruke når man skal fjerne lit hardere skitt som oljesmuss og slikt fra metalldeler.

Men er i hovedsak en poleringsmaskin ja. Følger med to batterier inkludert strømadapter slik at du kan kjøre den på strøm fra veggen. Batteriene lades opp på 30 minutter og dem varer ca. like lenge så du går i praksis aldri tom for strøm. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Men det krever litt teknikk å få det skikkelig bra. Man kan ikke bare "frese" over. Vertfall ikke hvis du skal ha det 100% blankt. Dette sjekker man lett med LEDlykt ved å lyse rett på lakken og se om man ser ripene. :)

Det er lett og få det blankere, men krever litt teknikk for å få det 100% :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Jøss!...

Jeg glemte jo helt å gratulere deg med ny sykkel, så GRATTIS! :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Takk takk :thumleft
Jeg får prøve meg litt forsiktig frem.
Jeg kjenner kanten på de dekalene så godt, at jeg er jammen litt usikker på om det ligger lakk over.

Jeg prøver meg frem. Blir uansett ikke noen grovpolering. Kommer til å bruke fineste sort ihvertfall i første omgang.

Takk for tips

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av AJ »

Subsea79 skrev: 09 des 2019, 21:01 Takk takk :thumleft
Jeg får prøve meg litt forsiktig frem.
Jeg kjenner kanten på de dekalene så godt, at jeg er jammen litt usikker på om det ligger lakk over.
Kjenner du en skarp kant så tyder mye på at dekalene er satt på etter lakkering uten påføring av klarlakk. Men ser du (og antakelig vil du kjenne det det med fingerneglen oså) at det er en myk og jevn overgang så tyder det på at det er påført flere lag klarlakk etter at dekalene er satt på.

På sykkelen jeg har, KTM 1290, er det klarlakk i uvisst hvor mange lag over alle dekalene.

En annen enkel måte å se om dekaler er klistret på uten dekkende klarlakk er å polere flaten med voks og se om det er rester av tørket voks som kan pirkes vekk med fingerneglen mot dekalkanten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Det virker som om dekalene på plastikken er klistret på (skarp kant), men dekalene på tanken er overlakket. Mye rundere og mykere kant der.
Det virker for så vidt litt logisk også tenker jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Går helt fint og polere over klistremerker/dekaler, bare man husker og fjerne polishrester med en gang og ikek tar i alt for hardt. Det med maskinpolering har lite med makt å gjøre forøvrig. Det skapes friskjon når man polerer og varmen man får avhenger av grovheten på pute og poleringsmiddel.

En grovere pute og grovere middel fjerner skavanker fortere med samme press. Man kan i teorien fjerne dyoe riper med finere polish også, men det tar mye lenger tid.

Når man maskinpolerer skal man faktisk ikke legge mer press enn det maskinen veier (omtrent). Bare et veldig lett press. Når man begynner og presse på i den tro at det blir mer effektivt skjer det fort ting som ikke skal skje.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

:thumleft

En liten sak til jeg lurer på som sikkert ikke er så lett og svare på, men prøver uansett.
Honda har fått litt tyn for at de ikke har slangeløse dekk på Africa Twin, men på mine dekk står det tubeless.
Hvordan henger dette sammen? Tror ikke det er byttet felger på den.

Dekkene er Dunlop trailsmart Max
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 11 des 2019, 13:05 :thumleft

En liten sak til jeg lurer på som sikkert ikke er så lett og svare på, men prøver uansett.
Honda har fått litt tyn for at de ikke har slangeløse dekk på Africa Twin, men på mine dekk står det tubeless.
Hvordan henger dette sammen? Tror ikke det er byttet felger på den.

Dekkene er Dunlop trailsmart Max
https://riders.drivemag.com/news/2020-h ... s-tft-dash

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Dette er 2020 modellen, og den har som de skriver tubeless.
Min er 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 11 des 2019, 13:13 Dette er 2020 modellen, og den har som de skriver tubeless.
Min er 2016
Ahh.. okay...

Kan jo være at forrige eier harr satt et tubeless dekk selv om det er slange der? Enten bevisst eller ved en feil...?

Hvilke konsekvenser dette har vet jeg ikke, men kan være greit å sjekke opp i ja...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Olav K »

Subsea79 skrev: 11 des 2019, 13:05 :thumleft

En liten sak til jeg lurer på som sikkert ikke er så lett og svare på, men prøver uansett.
Honda har fått litt tyn for at de ikke har slangeløse dekk på Africa Twin, men på mine dekk står det tubeless.
Hvordan henger dette sammen? Tror ikke det er byttet felger på den.

Dekkene er Dunlop trailsmart Max
Det kan være ombygd, de legger en slags tape inni felgen, som gjør at du kan kjøre slangeløst.
Eller så er det bare merket "tubeless" på dekka, nettopp fordi de kan kjøres uten slange.
Ingen problem å ha slange inni der, om det er "tubeless" dekk.
Står "tubeless" på TKC 80 dekka på min gamle Ténéré, men har slange inni
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Duke944 »

Olllrite! Spent a few hours this weekend to install a new rear tire, and seal the rims so I can ride tubeless. been wanting this for a long time. I never liked the idea of spooning these tires off in the middle of nowhere if I ever had a flat, and boy was I right! These are tough mf's!

I used a tire stand/bead breaker like this, and a few tire spoons. One of which 2' long, the rest were shorties. I used 3M 4412N tape to seal the rims, and a few 90 degree valve stems from Amazon (the 8.3mm ones, so I didn't have to drill the holes). Sealing the rear rim was a straight forward job. Clean the rim with brake cleaner, install the tape. Roll/rub the tape down everywhere -this activates the sticky layer-, and use a small piece to bond the ends together. After I was done I installed the valve stem, and as a final protection layer I put the rim band back on. I know how tight the STR sits on the rim, and I didn't want the tire to mess up the tape.


Front was a bit harder because of the well in the rim, and the spoke holes that are close to the rim wall. I used the same 2" tape which is actually too wide to sit in the deep section of the rim. I knew this in advance and masked off the part of the rim where the tire sit once installed with electrical tape, so I could cut off the 3M tape right where the electrical tape ends. So all I had to do was peel off the electrical tape instead of the 3M sealant tape, because once activated this sticks like hell.

Again, after I was done I reinstalled the rim band as a protective layer.

I did not seal the spokes with some silicone first, just the tape. And actually when you think about it, once inflated, the pressure difference at the non-sealed spoke nipples will actually press the tape against the spoke nipple, sealing it off.

Reinstalled the front, aired it up and it stand for a few hours. No Leaks.

Max is a happy biker!

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

aaaaahhhh…. :thumleft
Det må være noe slikt :thumleft

Jeg får prøve å komme i kontakt med tidligere eier

Svar