Subsea`s (b)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Relax »

Vet ikke hvordan det er på sykkelen din, men på min er det et uttak i sikringsboks hvor det kun står strøm når tenningen er på.
( Ellers så kan man stjæle strøm fra en eller lampe eller lignede, litt avhengig av .....)
Strømmen fra det punktet bruker jeg som styrestrøm til et rele. Hovedstrømmen til releet går fra batteriet, gjennom en egen sikring og så til rele, fra rele til der jeg måtte ønske. osv, ..kanskje gjennom en bryter også.
Alt jeg har koplet på selv går på den kursen.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 27 mai 2019, 15:17 Vet ikke hvordan det er på sykkelen din, men på min er det et uttak i sikringsboks hvor det kun står strøm når tenningen er på.
( Ellers så kan man stjæle strøm fra en eller lampe eller lignede, litt avhengig av .....)
Strømmen fra det punktet bruker jeg som styrestrøm til et rele. Hovedstrømmen til releet går fra batteriet, gjennom en egen sikring og så til rele, fra rele til der jeg måtte ønske. osv, ..kanskje gjennom en bryter også.
Alt jeg har koplet på selv går på den kursen.

:)
Når dem monterte 12V uttak på den gamle Street Triplen min så koblet dem seg bare på strømmen til baklyset, med en sikring i mellom. Det blir det samme (mer eller mindre) som å koble på tenningen da baklyset er på kun når tenningen er på.

Disse ledningene ligger vel allerede under salen vil jeg tro og er lettere å koble seg på.

Dette ble gjort på merkeverksted.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Jeg får ta en demontering denne uken, og se hvilke muligheter jeg har, og hvor mye jeg orker legge i det.
Jeg er litt redd for å gjøre feil om jeg begynner å klusse med ledningsnettet, så det blir nok å koble seg rett på batteriet.


Over til noe annet....

https://nmcu.org/nmcu-kjemper-mc-oppkjoring/9947/

Om planen er å skape lengre køer og lengre ventetid enn det er i dag på oppkjøring, så vet jeg jammen ikke!
Det blir i hvert fall å melde seg inn i NMCU pronte etter lappen er i boks!
Litt ironisk at grunnen til jeg venter med å melde meg inn, er at jeg rett og slett er usikker på hele MC prosjektet. Jeg ser at om jeg skulle være uheldig/udyktig å stryke på oppkjøring som jeg har foran meg nå, så er neste mulighet i slutten av august.

Om det skulle skje, så har jeg brukt ett helt kalenderår på å ta lappen (i beste fall). DET er ikke å legge til rette for MC rekrutering i hvert fall.

Tålmodighet er ikke min sterke side, og når jeg bestemmer meg for noe, MÅ det skje raskt!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 27 mai 2019, 15:23
Relax skrev: 27 mai 2019, 15:17 Vet ikke hvordan det er på sykkelen din, men på min er det et uttak i sikringsboks hvor det kun står strøm når tenningen er på.
( Ellers så kan man stjæle strøm fra en eller lampe eller lignede, litt avhengig av .....)
Strømmen fra det punktet bruker jeg som styrestrøm til et rele. Hovedstrømmen til releet går fra batteriet, gjennom en egen sikring og så til rele, fra rele til der jeg måtte ønske. osv, ..kanskje gjennom en bryter også.
Alt jeg har koplet på selv går på den kursen.

:)
Når dem monterte 12V uttak på den gamle Street Triplen min så koblet dem seg bare på strømmen til baklyset, med en sikring i mellom. Det blir det samme (mer eller mindre) som å koble på tenningen da baklyset er på kun når tenningen er på.

Disse ledningene ligger vel allerede under salen vil jeg tro og er lettere å koble seg på.

Dette ble gjort på merkeverksted.
ja, det var det jeg tenkte, men i disse dager med mye LED, elektronikk osv må man noen ganger være mer forsiktig. Ekstra/uventet støm/ spennings- endriger i en ledning kan for alt jeg vet gi en alarm på computeren på sykkelen. Det må man kanskje sjekke ut først. :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 28 mai 2019, 09:44
Bjerknez skrev: 27 mai 2019, 15:23
Relax skrev: 27 mai 2019, 15:17 Vet ikke hvordan det er på sykkelen din, men på min er det et uttak i sikringsboks hvor det kun står strøm når tenningen er på.
( Ellers så kan man stjæle strøm fra en eller lampe eller lignede, litt avhengig av .....)
Strømmen fra det punktet bruker jeg som styrestrøm til et rele. Hovedstrømmen til releet går fra batteriet, gjennom en egen sikring og så til rele, fra rele til der jeg måtte ønske. osv, ..kanskje gjennom en bryter også.
Alt jeg har koplet på selv går på den kursen.

:)
Når dem monterte 12V uttak på den gamle Street Triplen min så koblet dem seg bare på strømmen til baklyset, med en sikring i mellom. Det blir det samme (mer eller mindre) som å koble på tenningen da baklyset er på kun når tenningen er på.

Disse ledningene ligger vel allerede under salen vil jeg tro og er lettere å koble seg på.

Dette ble gjort på merkeverksted.
ja, det var det jeg tenkte, men i disse dager med mye LED, elektronikk osv må man noen ganger være mer forsiktig. Ekstra/uventet støm/ spennings- endriger i en ledning kan for alt jeg vet gi en alarm på computeren på sykkelen. Det må man kanskje sjekke ut først. :)
Ja mulig.... Det vet jeg svært lite om. men et verkested kan nok uansett kunne gi et kjapt svar på dette vil jeg tro :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Et lite spørsmål til menigheten.
Hvilken funksjon har denne kobberplata på bilde?
På den ene siden på frembremsen er den løs og lager en klikkelyd når jeg kjører
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av kjellv »

Den skal ikke være løs og klapre.. :crazy:

Plata har den funksjon at den skal hindre bremseklossene å klapre/lage unødvendig støy når du har sluppet bremsen. Den legger et lite press på klossene så de holder seg i ro.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Rune75 »

Subsea79 skrev: 31 mai 2019, 18:37 Et lite spørsmål til menigheten.
Hvilken funksjon har denne kobberplata på bilde?
På den ene siden på frembremsen er den løs og lager en klikkelyd når jeg kjører
Du kan helt sikkert ta den av og bøye litt på den sånn at den legger press på klossene igjen.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Rune75 skrev: 31 mai 2019, 19:53
Subsea79 skrev: 31 mai 2019, 18:37 Et lite spørsmål til menigheten.
Hvilken funksjon har denne kobberplata på bilde?
På den ene siden på frembremsen er den løs og lager en klikkelyd når jeg kjører
Du kan helt sikkert ta den av og bøye litt på den sånn at den legger press på klossene igjen.
Da tok jeg den av og bøyde litt på den, og den sitter sånn omtrent som den på motsatt side.
Håper ikke dette er en komponent som det er veldig viktig er montert med et nøyaktig trykk :scratch

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Rune75 »

Subsea79 skrev: 31 mai 2019, 20:22
Rune75 skrev: 31 mai 2019, 19:53
Subsea79 skrev: 31 mai 2019, 18:37 Et lite spørsmål til menigheten.
Hvilken funksjon har denne kobberplata på bilde?
På den ene siden på frembremsen er den løs og lager en klikkelyd når jeg kjører
Du kan helt sikkert ta den av og bøye litt på den sånn at den legger press på klossene igjen.
Da tok jeg den av og bøyde litt på den, og den sitter sånn omtrent som den på motsatt side.
Håper ikke dette er en komponent som det er veldig viktig er montert med et nøyaktig trykk :scratch
Du klarer ikke å montere den med for høyt trykk, den bøyer seg når du skal ha inn bolten/pinnen igjen. Så mister den spennet sakte men sikkert til den blir løs igjen.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

På tide med en liten oppdatering da.
Venter fremdeles på oppkjøring, men nærmere enn det noen gang har vært no.
Har akkurat hatt kjøretest, og fikk beskjed om jeg var klar, men merker nervene uansett.

Med fare for å "jingse" hele oppkjøringen, har jeg begynt å planlegge en helgatur på sykkel rett etter oppkjøringen.

I den forbindelse er jeg ute etter en vanntett bag/duffelbag og stroppe bakpå sykkelen.
Tenkte da og kjøpe en vanlig ala "north face/helly hansen i går, men kom på at det kanskje var lurt og spørre dere om råd er før jeg brukte 1000 spenn på en slik.

Er det noen grunn til å helle kjøpe en mer MC orientert type bag til dette? Ser det finnes en del på markedet, men har disse noen fordeler som jeg ikke ser?
Tenkte at om jeg kjøpte en vanlig bag, så kunne den også brukes til litt annet.


Ellers så har jeg, etter anbefaling fra forumet kjøpt inn radiator guard. Ble en sak fra e-bay som jeg likte utseende på, men ble litt usikker om det kanskje dekker litt for mye flate og vil redusere kjølingen. Noen som har tilsvarende?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Bjerknez »

Givi har jo noen fine tail bags som er vanntette. Hadde en slik selv tidligere når jeg hadde cruiser. Funket som fjell den og lett å pakke i samt stroppe fast :)

https://www.givi.it/givi-products/soft-bags/tail-bags

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av E-strom »

Subsea79 skrev: 21 jun 2019, 13:20 [[[... klipp ...]]]
Er det noen grunn til å helle kjøpe en mer MC orientert type bag til dette? Ser det finnes en del på markedet, men har disse noen fordeler som jeg ikke ser?
Ja - det er noen fordeler med bag'er lagd for motorsykkel:
- mange har "sklisikker" underside så de ligger stødig på baksetet
- utvendige fester for stropper som gjør dem enkle å feste
- ofte flere lommer så du kan organisere bagasjen bedre
- gjerne vanntette og/eller kommer med dedikert regntrekk
- utvendige festestrikk for å legge hansker, regnjakke, vannflaske og annet under

Og - ikke minst - det finnes modeller hvor du fester en "plate" permanent til sykkelen, og så fester bagasjebag'en til denne med hurtigkoblinger.

De er designet for formålet - en vanlig bag eller "skipssekk" vil ofte løsne litt og henge ned over setet etter noen mil...

Du kan jo høre med "Jompa" her inne, mener han har en Jofama til salgs
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Flattop »

Her er ei løsning.

http://ledena.no/produkt/tornado-2-pack-sack-xl-large/

Denne er da Mc-rettet, men kan sikkert brukes til annet formål. Sånn bare for å snu på ditt eget utsagn.
Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Subsea`s (b)logg

Legg inn av Subsea79 »

Lappen!!!!
:bananas :biker: :thumleft

#denfølelsen!

Må dessverre på biltilsynet og hente ut midlertidig førerkort før jeg får kjøre, men DEN klarer jeg nå!

Svar