Min reise mot lappen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Sakkle »

tormodg skrev: 12 mar 2019, 16:43
Stigah skrev: 12 mar 2019, 15:49Holder på og tester meg selv på teoritentamen.no. Ligger i gjennomsnitt på rundt 9 feil på hver prøve, så fortsetter nok med dette til jeg er nede på maks 5 feil i gjennomsnitt.
Du bør ha minst 10 ganger på rad med null feil. Da sitter det. Tror du kan ha maks 6 feil på 40 spørsmål på den ekte prøven (mulig jeg husker feil).
Om jeg ikke husker feil har de en slags indikator på forsiden som sier om du er "klar for prøven". Ser ut som de vil at du skal gjennomføre minimum 25 tester, og bestå 5 av de 10 siste. Jeg la på litt ift. dette og hadde null problemer. Men dersom du tilfredstiller krava får du i det minste penga igjen om du stryker på prøven.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av kjellv »

Gratulerer. Første kjøretime er unnagjort, du er i gang :thumleft Spill kortene riktig nå så har du lappen i lomma før ferien :prf
Takk for at du oppdaterer oss underveis. Slike tråder som dette synes jeg (og mange med meg) er spesielt interessante.

Fullt fokus på teori og teoriprøven.. det er det viktigste! En og annen kjøretime er bra, kjøretreningen kan med fordel trekkes ut i tid. Det er i alle fall bedre enn intensiv opplæring de to siste ukene fram mot oppkjøring. Du har fått føling med girpedal og clutch, hvordan disse fungerer sammen. Helt nødvendig, dette må sitte i ryggmargen.
At du ikke ville kjøre tilbake til skolen i tettere trafikk er ganske forståelig. Men husk at kjørelæreren din hadde ikke foreslått dette dersom han/hun ikke trodde dette hadde gått bra. Neste gang.. prøv :thumleft Hele denne prosessen du har foran deg utover våren består i en lang rekke trappetrinn du skal forsere. For hvert trinn du behersker er du nærmere målet, lappen. Når den er i lomma har du endelig lov å trene på egen hånd :yeyeye

Gunnis
Innlegg: 1
Registrert: 18 mar 2019, 17:59
Motorsykkelen din: Harley Davidson

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Gunnis »

Jeg begynner selv på mc lappen i begynnelsen av april. Tok teoriprøven i høst så den er unnagjort. Jeg ble overrasket over at jeg må på 2 «teorikurs» selv om prøven er bestått. I følge kjøreskolen er dette kurs om hvordan det er å være mc fører.
Har noen vært borti dette? Var en svimlende sum av 1700 kr for hvert kurs også så her får penga bein å gå på allerede før man har hatt en eneste kjøretime.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Jajo82 »

Gunnis:Tror jeg bare hadde et 3 timers kurs til rundt 1000 lappen

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av tormodg »

Jajo82 skrev: 19 mar 2019, 17:03 Gunnis:Tror jeg bare hadde et 3 timers kurs til rundt 1000 lappen
Samme her.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Duke944 »

Ett teorikurs til rundt tusenlappen, som det sies. De andre obligatoriske kursa er praksis. Angående teoriprøven; du må lese teorien, forstå den og så teste deg sjøl. Hjelper ikke å sitte å knotte og tippe.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av kjellv »

Det er nok litt forskjellig hvordan de forskjellige kjøreskolene legger opp opplæringsløpet, men slik jeg forstår det har du allerede bestått teoriprøven. Da skal det være bare den praktiske opplæringen igjen.
Det er noen år siden jeg tok A, da var det kun MC-kurset på tre timer. Etter at jeg hadde bestått teoriprøven hos bts var det bare kjøring igjen. Tror ikke kravene til læreplanen er vesentlig endret siden 2012.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Subsea79 »

Hei.
Holder på med lappen selv, og det 3 timers kurset er obligatorisk.
Om du har teoriprøven eller ikke må du gjennom.

Jeg tok teoriprøven først, så måtte jeg ha det kurset før jeg fikk begynne kjøring.
Går blant annet gjennom daglig sikkerhetskontroll, samt gjennomgang av øvelsene du skal ha på banen, etc.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Sakkle »

Fra veivesenet sine sider:
Obligatorisk grunnkurs
Før du begynner på den praktiske opplæringen må du ta 3 timer teoretisk opplæring hos en trafikkskole. Her lærer du blant annet om
  • hva kjøring med motorsykkel innebærer
  • hvordan du kan unngå ulykker
  • påbudt sikkerhetsutstyr og motorsykkelbekledning
Det er det samme grunnkurset som gjennomføres i klasse A1, A2 og A, og du tenger bare å gjennomføre kurset én gang.Det vil si at om du for eksempel har førerett i klasse A1 og deretter tar opplæring for klasse A2, trenger du ikke gjennomføre dette kurset igjen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av kjellv »

Noen uker har gått, hvordan går det med lappen og sykkelkjøp?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Stigah »

kjellv skrev: 17 apr 2019, 07:38 Noen uker har gått, hvordan går det med lappen og sykkelkjøp?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Hei!
Jeg har virkelig ikke vært flink til å oppdatere forumtråden, og det beklager jeg.

Takk for at du spør!
Jeg hadde altså min første kjøretime 10. mars om jeg ikke tar helt feil. Jeg har visst tatt meg god tid (og brukt mye penger) på dette og har enda ikke fått lappen, selv om det har gått noen mnd. nå. Jeg har oppkjøring 24. mai, altså nøyaktig om en uke! (Er visst over midnatt. Gratulerer med dagen alle sammen!)
Ser veldig frem til dette, men må si at det kribler i magen. Skal ut på langtur nå på mandag, og etter det har jeg vært igjennom alt det obligatoriske. Ba om en ekstra kjøretime i kjøregård, som jeg skal ha på onsdag. Er en stund siden sist jeg var der, så er greit å få trent litt ekstra der.

Sykkelkjøp har gått veldig greit! Det ble en Kawasaki Vulcan S! :D
Har fått én tur med sykkelen så langt. Fikk mulighet til å bruke den på langturen vi skal ut på, på mandag :thumleft:
Selv om jeg bare har fått én tur med den, må jeg si at jeg er utrolig fornøyd! Angrer ikke et sekund på at jeg valgte akkurat denne sykkelen. Følte med en gang at den passet meg perfekt.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg legger til bilder, men jeg tror jeg fant en løsning på det. Her er i alle fall noen bilder av sykkelen:
2019-04-01 16.00.24.jpg
2019-05-14 19.34.29.jpg
2019-04-02 15.15.23.jpg
Har også byttet eksosanlegg på den. Måtte ha noe som ga litt mer "cruiser-lyd". Dette er av typen Arrow Exhaust. Lastet opp en video på YouTube:



Men nå må jeg få meg noe søvn! Forhåpentligvis får jeg meg en tur privat på søndag! :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Tore L »

Gratulerer med flott sykkel og lykke til med oppkjøringen 24 mai :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Toro
Innlegg: 3
Registrert: 05 okt 2018, 11:00
Motorsykkelen din: 95 Sportster 1200

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Toro »

Hvordan gikk oppkjøringen?

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av Stigah »

Toro skrev: 25 mai 2019, 19:24 Hvordan gikk oppkjøringen?
Jeg trodde visst jeg skulle klare å være mer aktiv her på mcsiden, men jeg er visst ikke et forum-menneske av natur. Ble dårlig med oppdateringer i tråden her.
Øvelseskjøringen gikk ikke bra. Får alltid prestasjonsangst på ting som dette. Vi begynte med krypkjøring. Gjorde alt jeg fikk beskjed om å ikke gjøre (Anspent, var ikke flink til å bruke gass/clutch, osv). Kom meg ikke ut på veien engang.

Måtte vente fem uker før neste oppkjøring, 1. juli. Den gikk aldeles mye bedre enn første oppkjøring! :twothumbs:
Så nå har jeg hatt noen veldig fine turer i sommer. Har ikke vært ute på langtur enda, men mange småturer her og der.

Takk for at dere fulgte bloggen min, selv om den ikke er mye å skryte av! :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min reise mot lappen

Legg inn av AJ »

Stigah skrev: 28 jul 2019, 18:25 Måtte vente fem uker før neste oppkjøring, 1. juli. Den gikk aldeles mye bedre enn første oppkjøring! :twothumbs:
Så nå har jeg hatt noen veldig fine turer i sommer. Har ikke vært ute på langtur enda, men mange småturer her og der.

Takk for at dere fulgte bloggen min, selv om den ikke er mye å skryte av! :P
Gratulerer :twothumbs: !!
Fin sommer betyr fine turer og det er definitivt ikke lengden på turen som betyr noe. Det som er viktig er å komme seg på sykkelen og nyte når man får eller tar seg muligheten. Kort eller langt, spiller ingen rolle! Herlig er det som oftest uansett :) .

Ang. loggføringen her på MCsiden.no så bestemmer du selvfølgelig helt selv hvor aktiv du ønsker den skal være. Sål lenge du har den her inne har du i hvert fall muligheten til å bruke den når du føler for det.
Her skal ingen på noen måte møte noe press på "statusoppdateringer"... ;) .

Når det er nevnt så er det naturligvis hyggelig å høre fra deg igjen :thumleft.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar