Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
KawaKjetil

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av KawaKjetil »

Artig. Vi satt rett rundt hjørnet på Meat & Eat hvor jeg så du passerte iflg google maps. Kjørte etter en god og sein lunsj videre til Preikestolen basecamp hvor vi tok noen bilder. Deretter videre til Oanes og ferge til Lauvik.

Dempere blir gjerne slitt så seint over tid at en ikke merker det før det er lovlig seint. Som tommelfinger regel kan en bruke 30 000 km før en bør overhale/bytte, kommer så klart an på bruk og last samt type demper. Ihvertfall en viktig faktor både for komfort og sikkerhet. Og innstilling av demper er nesten en liten vitenskap i seg selv. Her finnes masse youtube videoer om emnet.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

KawaKjetil skrev: 07 sep 2020, 20:51 Artig. Vi satt rett rundt hjørnet på Meat & Eat hvor jeg så du passerte iflg google maps. Kjørte etter en god og sein lunsj videre til Preikestolen basecamp hvor vi tok noen bilder. Deretter videre til Oanes og ferge til Lauvik.

Dempere blir gjerne slitt så seint over tid at en ikke merker det før det er lovlig seint. Som tommelfinger regel kan en bruke 30 000 km før en bør overhale/bytte, kommer så klart an på bruk og last samt type demper. Ihvertfall en viktig faktor både for komfort og sikkerhet. Og innstilling av demper er nesten en liten vitenskap i seg selv. Her finnes masse youtube videoer om emnet.
Lå over på Ølberg camping natta før og brukte hele dagen i Stavanger over noen kopper kaffe sammens med læregutter jeg jobbet sammens med for 33 år siden. Bodde i Stavanger i 2 år, men hobbyen da var fallskjermhopping.

Som du har forstått så er sykkel nytt for meg, men ikke mekanikk... snart kan jeg vel antyde at jeg har skrudd på det meste unntatt flygende ting, ja å tog.... men det kommer alltid en tid med lesing og i nyere tid titting på video . før man begynner å skru...

dempere ja det er en vitenskap og ikke minst hvordan fram og bak virker i lag - har gått gjennom Dave Moss sine videoer og der er det en del og hente... foorige demperen har nok ikke vært god siden jeg kjøpte sykkelen for 2 år siden - men det har blitt kompensert ved at noen har forspent den til maks. på delesykkelen var det enda to hakk igjen.

Ellers så lurer jeg litt på å operere demperen og se om det går å overhale-- det er vel bare pakninger som er sprunget lekk ... og simringer i alle dimensjoner har vi skuffevis av på gammeljobben.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ja nå sitter jeg å vurderer løsninger som kan hindre at det skal skje på nytt -

Ser ut til at det er en klar årsakssammenheng - og at brannen starter fordi det blir forvarmt ved forkanten av sidekofferten - så varmt at den smelter og på et tidspunkt tar fyr.

Det jeg nå lurer på er om noen har erfaringer med for varm eksos --

Jeg tenker nå å enten-,og-,eller- bygge en spoiler som tar opp luft for kjøling, senke eksospotte, sveise på varme skjold på potte , legge in en luftekanal fra fronten til kjøling av rommet mellom potta og koffert.


HAR DERE NOEN TANKER :scratch :scratch :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Jompa »

Kan det være en ide å løfte koffertfestene noen cm ?
En mulighet kan vel også være varmeskold laget av tynnvegget rustfritt rør eller tynn plate ?
Vet ikke om du har cylindriske eller koniske lyddempere.
Det skulle uansett gå an å lage skold som dekker øvre halvdel av pottene og montere dem med feks en centimeters klaring med slangeklemmer rundt pottene.
Evt montere skold av tynn plate under koffertene, med klaring til bunnen.
Nå har jeg en liten mistanke om av varme eksospotter og tung tilhenger har en sammenheng.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av lazyboy »

Ta deg en titt på videoen der Det forklares hvordan Millyard v10 ble bygget. Han fant løsningen på varmeproblemet i kunstig kull. Bygger lite og kan limes rett på et deksel.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 03 jan 2021, 23:00 Kan det være en ide å løfte koffertfestene noen cm ?
Nå har jeg en liten mistanke om av varme eksospotter og tung tilhenger har en sammenheng.
Tenker å senke potta ca 2 cm - løfte koffert betyr bygge om sykkel --

OG nei det var ikke henger med på tuen - og delesykkelen jeg kjøpte hadde tendenser til smelting i samme området.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

Rolf Arne, du spør om erfaringer med for varm eksos. Veit ikke om det har noen relevans, men har i hvertfall ei historie:
Da vi kjørte 125kubikkere på 60-tallet hadde kompisen en Tempo Sport. Vi leika endel cross i skauen, og han fant ut at han ville legge opp potta, og kjøpte ei Tempo Crosspotte. Men det tok ikke lang tid før han på en tur syntes han blei veldig varm i ræ..., og oppdaga at plastsetet hadde begynt å smelte.
Som den praktiske mann han var - og er, løste han det med å tape setet og presse fast ei tjukk fille mellom potta og setet. Så var vi på tur i Telemark, langs Bandakkanalen og han kjørte først. Plutselig lå han på sida, og jeg som hadde holdt de obligatoriske to metra bak smelte inni sykkelen og gjentok hans bedrift. Filla hadde sklidd ned og inn i kjede og hjul. Så effektiv brems hadde vi aldri opplevd den gangen med navbremsene våre! (Det gikk forresten bra, bare noen blåmerker og riper i sykla). Hadde vi velta på andre siden hadde vi liggi i kanalen - veien er lagt om der nå, midt mellom Lunde og Strengen bru, bare turvei akkurat der.
I dag bruker han bare originaldeler på sykkelen, og vi kjører med minst 50 meters avstand.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 18:28 BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.
Ligger denne på potta eller koffert
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

erik m skrev: 05 jan 2021, 12:55
Som den praktiske mann han var - og er, løste han det med å tape setet og presse fast ei tjukk fille mellom potta og setet.
I dag bruker han bare originaldeler på sykkelen, og vi kjører med minst 50 meters avstand.
Jerg hadde no tenkt å finne på noe mer permanent - om ikke "orginaldeler"

Og siden du nevner Bandak / Lunde så friska jeg opp barndomsminner i 2019 , ved å kjøre fra Dalen og ned til Skien , og har hatt et stopp ved Strengenbru , kjørte om kapp med Victoria.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av FredrikE24 »

rolf-arne skrev: 07 jan 2021, 15:02
FredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 18:28 BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.
Ligger denne på potta eller koffert
På kofferten. Er lagt inn en utsparing i støpen som isolasjonen sitter i

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Hei sann , og godt nyttår til alle sammen. Nå er det rett før sola skal etter planen vise seg i morgen - den 22 januar - ja det har blitt lysere og for en gangs skyld må jeg innrømme at humøret har letna etterhvert som dagan har blitt lysere. Det skulle ta ca 40 år før jeg ble preget av mørketiden - det henger vel sammen med at jeg ikke kan rømme på jobb i en eller annen form. JA det kan bli sabla kjedelig....

Men nå når MC-sidens Tour-treff planlegging begynner å ta til så er mine tanker også blitt til planlegging.

For en uke siden ble det klart at det blir PAN-Clan treff i Portugal - på stammespråket heter det Pan-gathering og så var AJ inne med bekreftelse på 100 år jubile for Moto Gussi i Italia .. og jeg må jo innrømme at siden en kompis fra Tana kjørte Gussien sin inn på kantina på skolen i Sverige så har jeg hat en sånn der hemmelig forelskelse på lur - og den dama var ganske fyldig og hadde mye i sæ, En MotoGussi av det gamle slaget.
En kuriositet var at den gamle oljetanken var ombygd til HB tank og på motsatt side der vertøyboksen skulle være var barskapet med 4-5 snapsglass. Han var mektig populær rundt om kring.

Men tilbake til planen - grunnplanen er nå for august-september kommert opp i 1500 mil , se an kartet og i tillegg kan det jo bli en englandstur i juni. Ja da holder det med 2 dekk sett i år , kanskje man bytter i Italia.

Foruten Pan Gathering og Moto Gussi jubileum så er et av de største målene å se ETNA , i disse dager er hun ganske så aktiv og det kribler i kroppen. Tenke seg til å være i nærheten og selv få føle vibrasjonen i grunnen og ikke minst høre rumlinga....
Etna.jpg
Bildet er 3 dager gammelt , lånt av en FB venn fra Sicilia.

Så tenker jeg jo på alpene på returen i midten/slutten av september... :-k

Om jeg kommer hjem før sneen tar vi når den tid kommer. Ja hodet er fullt av planer :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

En ny normal dag - kafe`tur og prata skit og MC - , en tur innom en kammerat på bursdags kaffe- hus fullt av små unga og litt større - e vel egentlig glad jeg slipper det bråket.

Men sitter nå og tenker på hva som skal gjøres med min sykkel og har kommet frem til en "løsning" , er det noen som ser hva som er gjort ??
st1100- dobble panniers.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av kjellv »

Dette ser faktisk ikke så dumt ut :thumleft
Det beskytter også leggen betydelig mot vann og vind, det er en ekstra effekt av ideen, i tillegg til at du flytter mye vekt framover.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

kjellv skrev: 24 jan 2021, 20:44 Dette ser faktisk ikke så dumt ut :thumleft
Det beskytter også leggen betydelig mot vann og vind, det er en ekstra effekt av ideen, i tillegg til at du flytter mye vekt framover.
Vekta flyttes også ned -

Har prøvd med andre plast bokser - men nå tenker jeg å bruke lokkene til bakveskene og halvere volumet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst