UTC rullær & rullær

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 07 feb 2022, 08:43
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Du blir sikkert fornøyd :)

Honda er jo kvalitet, så der bør du nok trolig ikke bekymre deg vertfall :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Du blir sikkert fornøyd :)

Honda er jo kvalitet, så der bør du nok trolig ikke bekymre deg vertfall :)
Det er jo det viktigste at jeg blir fornøyd. Uansett hva man kvitter seg med så vil nytt alltid bli sammenliknet med det. Mulig det er ting jeg kommer til å savne....antagelig :crazy:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 07 feb 2022, 08:37
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
Takk for det Erik. Jeg har prøvekjørt denne ved tre tidligere anledninger. Opplever den som en del kvikkere i responsen enn 1250 GSA. Tror neppe at momentet har så mye betydning, iallefall ikke før den er tungt lastet.
Demperene på denne er justerbare på mange måter og stivere kan den bli. Jeg vet at BMW har den del kvalitetsutfordringer med demperene sine og det har jeg opplevd selv også. Det blir sagt i mange BMW-fora rundt på nettet at det er mye pes med de. Nå gjenstår det bare å se hvordan dette blir. :twothumbs:

Blir spennende videre dette :thumleft
En kar her i Skien prøvekjørte min 1250GS fullt turlastet og han ble overbevist av momentet i 1250`n. Han kjører en AF1100 2020 manuell. Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 07 feb 2022, 22:43
utc skrev: 07 feb 2022, 08:37
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
Takk for det Erik. Jeg har prøvekjørt denne ved tre tidligere anledninger. Opplever den som en del kvikkere i responsen enn 1250 GSA. Tror neppe at momentet har så mye betydning, iallefall ikke før den er tungt lastet.
Demperene på denne er justerbare på mange måter og stivere kan den bli. Jeg vet at BMW har den del kvalitetsutfordringer med demperene sine og det har jeg opplevd selv også. Det blir sagt i mange BMW-fora rundt på nettet at det er mye pes med de. Nå gjenstår det bare å se hvordan dette blir. :twothumbs:

Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft
DCT'en på Africa Twin jeg kjørte reagerte utrolig tregt. Hadde jeg hatt en slik sykkel og MÅTTE ha DCT, ville den stått i sport 24/7. Da var den litt kvikkere. Men jeg synes ikke noe om DCT i det hele tatt, bortsett fra at det selvsagt er behagelig på landeveien, men det ga meg liksom ikke noe lyst til å "leke meg".

Quickshifter derimot er veldig gøy. Reagerer med EN GANG og det gjør kjøreopplevelsen litt mer inkluderende. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 08 feb 2022, 05:19
ErikW skrev: 07 feb 2022, 22:43
utc skrev: 07 feb 2022, 08:37 [

Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft
DCT'en på Africa Twin jeg kjørte reagerte utrolig tregt. Hadde jeg hatt en slik sykkel og MÅTTE ha DCT, ville den stått i sport 24/7. Da var den litt kvikkere. Men jeg synes ikke noe om DCT i det hele tatt, bortsett fra at det selvsagt er behagelig på landeveien, men det ga meg liksom ikke noe lyst til å "leke meg".

Quickshifter derimot er veldig gøy. Reagerer med EN GANG og det gjør kjøreopplevelsen litt mer inkluderende. :)
Ingen tvil om at momentet er bra i 1250'n. Jeg hadde en gang en SAAB 900 som hadde samme momentet. Spørsmålet er om man har behov for et slikt moment ved vanlig kjøring.

Man kan kjøre DCT manuellt sånn til orientering. Og stod velgeren i D på AT'n så forstår jeg deg godt. Det blir aldri aktuelt å kjøre i D for min del, det må bli i S1 om ikke S2. Og det viktigste av for meg er at jeg opplever det som godt nok for meg. :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

Jeg husket ikke at det var flere moduser på denne, men det kan være fullt mulig. Jeg satt den vertfall i den mest sportslige modusen og da var den vertfall litt bedre.

Manuell giring skjer i mine øyne for sent til at dette blir nor gøy. Blir som med automat på bil med girhendel på rattet. Man napper i spaken også tar det 1-2 sekunder før den girer. Med quickshifter skjer det med en gang man napper i girspaken. (uten sammenligning forøvrig).

Her står den vertfall i garasjen etter en ca. 10 mils tur :)
africatwin.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Påsken bød på mye gøy kjøring og kan endelig konkludere at Africa twin med DCT er en fantastisk sykkel. Jeg sier ikke det fordi jeg har kjøpt den men fordi den faktisk er det. Høy morrofaktor (som jeg aldri fant på GSA) og en ganske så sjuk gassrespons. Fatter at jeg jeg ikke har gjort dette før...... Fikk kjør på mange veier i indre Vestfold. Veien til varnes var full av strøsand og blir vel ikke å betrakte som ovefestlig før den er borte. Dagen i dag gikk med til å dra til Rakkestad for å se på tomt fro jeg fant noen veier jeg aldri har kjørt før i retning Haldenvassdraget og Ørje. Slang også en tur oppom vindmølleparken og endte opp på en litt klinete skgsvei. Kjenner at det er helt innafor med 21" fordekk.
IMG_20220417_163055.jpg
IMG_20220417_162936_edit_321122300618186.jpg
IMG_20220417_163114_edit_320899649869262.jpg
IMG_20220417_163103.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Nå har jeg rulla 3k km på AT`n og blir mer og mer glad i denne herlige maskinen. Nå har den fått nye dekk og de er behørig prøvd ut på grus. Pirelli Rally Scorpion STR sitter godt i grusen og ligger voldsomt godt på asfalten også. Og milevis bedre enn karoo street på grus men det er kanskje derfor sistnevnte heter street :lol
Bjerknes: Du sa at dette var daue saker? Da tar du feil. Den duger veldig bra til meg.

Siden jeg ikke skulle ha alukofferter men klarer meg fint med to bager bakpå så lagde jeg likegodt et ekstender til bagasjebæreren , sånn istedenfor å bruke en masse penger på noe aluminiumsgreier. Materialkostnaden her ble den nette sum av Kr.52,50 for rustfrie bolter, skiver og nylock muttere. Det er kanskje ikke så pent men det er ille eksklusivt for det er antagelig verdens eneste bagasjebærer i eik på en ATAS. Når jeg ikke er på tur tar jeg den enkelt av igjen. Og ja, jeg har tatt argumentene med meg selv på rekke & rad.
IMG_20220518_194817.jpg
IMG_20220518_194810_edit_43301806112662.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Det er blitt noen kilometer på ATAS 'n siden forrige skriblerier her. Sånn ca 11000 kilometer cirka. Er fremdeles uhyggelig fornøyd med denne. Har gått et steg videre med dekk siden jeg kjører mest i skogen på "grusveier" med varierende underlag. Valget falt denne gangen på Mitas E-10. 180 kilometer på svenske skogsveier overbeviste meg. Lite trolig at jeg får så mange kilometer ut av dette bakdekk er men det gir en god mestringsfølelse utenfor asfalten. Så nå jakter jeg godt vær i morgen.

Har forøvrig lastet ned et kart fra svenskene som viser alle grusveier i hele kungariket. Nyttig verktøy.

Siden sist jeg oppdaterte tråden min så har vi flyttet. Kjempebonus å få en garasje med plass til bil, stor tilhenger og motorsykkelen. I etasjen under så er det like stort og det er min hule hvor kona ikke har et snev av medbestemmelse Bilde ikke nok med det men hun har også endret sivilstatus til gift (jeg ble med i dragsuget der også gitt) BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Mer kjøring i Sverige. Denne gangen ble det ille mye Feil navigering. Enkelte ganger visste jeg hverken ut eller inn..... tvertimot. 12 flotte timer om ikke annet. Regnet høljet ned i Viken mens det var tørt i Värmland BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 203
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av hansiver »

Flotte bilder. Drømmer om en Africa Twin, men foreløpig har jeg ikke råd til en ny. Jakter brukt har i Thailand men ikke lett å finne

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

hansiver skrev: 25 jul 2023, 04:49 Flotte bilder. Drømmer om en Africa Twin, men foreløpig har jeg ikke råd til en ny. Jakter brukt har i Thailand men ikke lett å finne
Takk for det Hans Iver :twothumbs: Størrelse og vekt til tross oppfører den seg veldig lekent på det underlaget jeg kjører på. Finner du en innafor budsjett så er det bare å hive seg på.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Jr og jeg tok en ettermiddagstur til Sverige. Her har jeg funnet en ufattelig bra avstikker med variert underlag. En Africa twin XRV750 og en Africa twin Adventure dct. Jr sin mc kjøpte han for snart et år siden og har brukt vinteren på å renovere den. Godt jobba spør du meg. Imidlertid ble det bråstopp in The middel of nowhere. Bensinpumpe gikk ikke lengre. Viste seg at det var et ledningsbrudd. Fikk den midlertidig igang med det holdt ikke helt hjem. Så var der bare å parkere den, hjem å hente bil og henger. For de som lurer, to på en sykkel med knastedekk er en rvilsom opplevelse :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar