Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Legg inn av hneve »

Så var det sånn da at min kjære kone, som har hatt sykkel i mange år fant ut at jeg måtte ta lappen jeg og, og da samtidig overta hennes gamle sykkel som det ikke var så farlig med mens hun fikk en ny.
Ramlet over forumet her og tenkte kanskje det ville være morro å skrive litt om dette da jeg i utgangspunktet hadde lite interesse for to-hjulinger.

Første time: 26 grader solskinn.
Kjørte først litt rundt i kjøregården for å bli kjent med sykkelen, fikk etterhvert beskjed om å prøve meg på bremsetest, og han sa at denne normalt skulle tas i 40-50Kmt,, og det var det jeg fikk med meg, han sa sikkert at jeg kanskje burde jobbe meg opp mot den hastigheten. I allefall uredd som jeg prøvde å virke bremset jeg opp fra ca 40, sto stille og falt om i usikker retning, kvesta hånda og mulig et ribbein. Fortsatte timen og tok det litt roligere med bremsinga og jobba meg opp til ca 35kmt et sted, litt angst i kroppen selvfølgelig, er første gang jeg kjører motorsykkel.

Andre time: 27grader solskinn
Møter opp på kjøreskolen, går igjennom sjekk av sykkelen, og sitter bakpå til kjøregården, blitt kvitt litt av angsten fra tidligere og kjenner på kroppen at dette kan gå bra. Fikser bremsetesten og prøver meg på unnamanøver, første forsøk i ca 30kmt denne gang og bommer fullstendig, sa han høyre eller venstre ??? ,, jaja fikk noen blikk og en kommentar der og prøver igjen, denne gang på riktig (venstre) side, med styre kommando sitter dette ganske greit men får beskjed om å holde blikket lengre frem, drit i kjeglene; se dit du skal !! Og som sagt så feilet, med nytt å tenke på kommer disse to hjernecellene mine og slår knute på seg og jeg bruker 2-3 forsøk på å bare gjøre det jeg skal. Noen har tidligere sagt at jeg tenker for mye, og det er nok sant.
Men fikk litt hjertet i halsen ved timens slutt da han bare heiv seg bakpå sykkelen og så at nå skulle jeg kjøre tilbake til kjøreskolen, var egentlig litt av en opplevelse å merke hvor mye en passasjer kan påvirke kjøringen,, lol ,, gikk fint og var litt deilig å få litt fart på sykkelen etter bare å ha svetta ihjel inni drakta.

tredje time: 24 grader solskinn (kl 0745)
Sjekk av sykkel, litt tilsnakk da jeg ikke trilla flere ganger frem og sjekket hele av hjulene, kjørte etter læreren til kjøregården, og sneik oss inn mellom porten (litt trangt bare).
Et par bremseprøver, et par unnamanøver, og så en lang prat om balanse og sikksakk kjeglene, kjenner jeg sliter med å stole på sykkelen og balansen, velta en gang til men gikk bra denne gangen. Hånda fra tidligere er fremdeles øm og litt vond å ha med å gjøre, men tror ikke noe er brukket. Klarer sikk sakk en gang men han mente det gikk litt for fort, og firkanten sliter jeg også litt med da det også går litt fort og jeg ikke ser dit jeg skal. i hodet mitt skylder jeg litt på at jeg ikke helt er sikker på dette med balansen. Ser jeg behøver flere timer på sykkelen for å bli "ett" med den, men er stor forskjell på fx6 og virago så har ikke fått prøvd så mye heller da være har vært fryktelig varmt og kona ikke har orket å ta meg med ut å kjøre. Hun påstår også at det er lite å hente til kjøreskolesykkel med tanke på balanse da viragoen har mye lavere tygdepunkt og er mye enklere å balansere. (ikke mine ord)..
Han mener jeg får til dette med mer øving og vi setter kursen tilbake til kjøreskolen.

Fjerde time: 26grader solskinn (HOT HOT)
Kjøreskolen, sjekke av sykkel, kikke på bremseveske og stusser litt ,, spør om det er lite på den, hvorpå han retter opp sykkelen og vinduet er fullt, jaja skader ikke å spørre. følger etter til kjøregården og tar litt bremsetest, unnamanøver (går litt bedre nå) kjører litt 8-tall mens han går ved siden av ÆÆÆÆ.. vanskelig men jeg begynner å huske noen av tipsene nå som å holde litt turtall på motoren og ikke la den putre på tommgang, lære å bruke clutchen å slurre, noe dom egentlig faller meg fullstendig unaturlig fra mange år med bilkjøring, et nytt mentalt hinder å komme over, så kommer han med nyttige tips akkurat i det hjernen min koker over og jeg velter igjen ,, denne gangen får jeg prøvd ut denne oppblåsbare redningsvesten jeg har på meg. artig sak, er det meningen at om jeg faller av og ikke dør så skal den skal ordne det ved å klemme gørra ut av meg ??? tror bare den ikke var helt tilpasset min noe korpulente Mercede-bens kropp.
Opp igjen og kjørte et par 8-tall til før vi igjen tok fatt på sikk sakk og firkanten, gikk noe bedre men fremdeles en del å pirke på.

Femte time: 22grader regnet i natt, overskyet klam luft.
Møter opp på kjøreskolen, og i dag skal vi visst på tur, ut på landevei og snakke litt om plassering og fart samt andre risikofaktorer. Går ganske greit i svinger og over bakketopper, men bør nok legge meg enda mer ut mot høyre over bakketopper; Check. Så skal vi i tettbebygget strøk, går fint og greit i 30kmtish og tar så en litt bratt bakke nedover, hvor han forklarer i det lange om å se til venstre, forberede seg og masse mer jeg ikke husker da når jeg endelig kom så langt som til å gjøre en avgjørelse så sto sykkelen i N og jeg falt igjen om til ventre og fikk på ny merke denne flotte flytevesten som hindrer bakken i å skade dressen min. Men men opp igjen og litt angs ti kroppen igjen tar vi på ny en 90grader til høyre og prøver oss på bakkestart meg bakbrems, og deretter forbrems, sliter litt med å finne et kurant sted på gassen for å slurre uten å høres helt "90år gassen er enten av eller på så jeg slurrer til den store gulledaljen" ut, noe av dette jeg føler jeg sliter med i kjøregården også. iallefall så virker han fornøyd etterhvert og vi beveger oss igjen ut på landeveien hvor vi kjøre litt og stopper langs veien,, viktig med å sjekke høyre speil og høyre blindsone, blinke og så flytte seg over til høyre i kjørebanen før man krysser linja og bremser.
Så det motsatte, sjekke venstre speil og blindsone før man gir gass og pretter opp i 70 fortere enn jeg egentlig er komfortabel med men sånn vil han nå ha det da.
tilbake på kjøreskolen så prater vi litt og skal visstnok kjøre noen flere timer slik før vi vender tilbake til kjøregården.

Merker etter litt landeveiskjøring at dette kan bli morro i fremtiden, har ikke den store fartsvidunder greia med sykkel men tror at det fort kan bli noen mil etterhvert.

So far so good..... To be continued
Sist redigert av hneve den 19 jul 2019, 07:24, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle »

Hehe godt å høre at ikke jeg er den enste som synes det var utfordrende å ta MC-lappen. Jeg har et inntrykk av at folk flest med B-lappen ikke innser hvor mye man må lære for å bli en god MC-fører...

Jeg slet også litt i kjøregården, mest med balanse-øvelsen. Denne brukte jeg MYE tid på og veltet i alle fall to ganger. Jeg fikk noen tips bla.a en på jobben som sa at han brukte bakbremsen aktivt under krypkjøring. Det synes jeg funka ganske fint, men jeg fikk kjeft av kjørelærer. Usikker på hvorfor... Jeg tror jeg endte opp med 8-10 timer i kjøregård til slutt. Kanskje mer...

I etterpåklokskapens lys tror jeg at jeg overdrev litt. Husk at, selv om kjøregård er viktig, så er det hvordan du kjører på veien som er det viktigste. Du kan fint stå en oppkjøring med et par småfeil på banen. Har selv sett det skje med hun som kjørte opp rett før meg. Hun hadde foten nedi under krypkjøringa et par ganger og stod med glans.

Lykke til :D
Sist redigert av Sakkle den 19 jul 2018, 13:10, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av fjs »

Sakkle skrev: 19 jul 2018, 00:09 Hehe godt å høre at ikke jeg er den enste som synes det var utfordrende å ta MC-lappen. Jeg har et inntrykk av at folk flest med B-lappen ikke innser hvor mye man må lære for å ble en god MC-fører...

Jeg slet også litt i kjøregården, mest med balanse-øvelsen. Denne brukte jeg MYE tid på og veltet i alle fall to ganger. Jeg fikk noen tips bla.a en på jobben som sa at han brukte bakbremsen aktivt under krypkjøring. Det synes jeg funka ganske fint, men jeg fikk kjeft av kjørelærer. Usikker på hvorfor... Jeg tror jeg endte opp med 8-10 timer i kjøregård til slutt. Kanskje mer...

I etterpåklokskapens lys tror jeg at jeg overdrev litt. Husk at, selv om kjøregård er viktig, så er det hvordan du kjører på veien som er det viktigste. Du kan fint stå en oppkjøring med et par småfeil på banen. Har selv sett det skje med hun som kjørte opp rett før meg. Hun hadde foten nedi under krypkjøringa et par ganger og stod med glans.

Lykke til :D
Merkelig at du fikk tilsnakk ang bakbremsen under krypkjøring. Bruk av bakbremsen hjelper til med å rette opp sykkelen, selvfølgelig med måte.

@ts: lykke til, og virker som du har møtt på litt motstand i starten. Det kommer til å bli mye bedre etterhvert, og du får heller glede deg til MC tur når lappen er i boks :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av niko »

Moro å lese. Ikke gi deg, mye glede i vente og sikkert superhyggelig å kunne dra på tur sammen med fruen. Enig med fjs, å kjøre mc var mye vanskeligere enn jeg trodde (tok lappen i fjor - begynte i mai og fikk lappen i august). Jeg, for min del, fikk streng beskjed av kjørelærer om å bruke bakbrems ved krypkjøring. Å slippe å tenke på forbrems gir meg mye bedre kontroll over gasspådraget, er min erfaring. Og så må du bruke blikket, det er helt essensielt. Se dit du skal. En ting til slutt, jeg er ikke enig med fruen og tror du får mye ut av å øvelseskjøre på hennes sykkel. Mengdetrening er god trening og du er heldig som har sykkel tilgjengelig. Det kan spare deg for mange timer og mye penger. Lykke til og gleder meg til fortsettelsen :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av AJ »

hneve skrev: 18 jul 2018, 23:32 Så var det sånn da at min kjære kone, som har hatt sykkel i mange år fant ut at jeg måtte ta lappen jeg og, og da samtidig overta hennes gamle sykkel som det ikke var så farlig med mens hun fikk en ny.
Ramlet over forumet her og tenkte kanskje det ville være morro å skrive litt om dette da jeg i utgangspunktet hadde lite interesse for to-hjulinger.
Heisan hneve :vs .
Hyggelig at du "ramlet over" MCsiden og deler ditt nye MC liv med oss :thumleft .

Artig og kanskje litt uvanlig historie siden det er kona di, din bedre MC halvdel ;) , som har trigga deg til å begi deg ut på dette eventyret.
Pleier vel som regel å være motsatt... :knegg .

God og hyggelig lesning. Ser fram til fortsettelsen!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Fjeldern »

Artig lesing.
Det er fort at man får litt angst da man gjør feil på en MC, og det er ikke alltid så lett når man ikke er vant til det. Det at man føler litt angst gjør jo heller ikke resten av turen lettere, siden man da sitter anspent og vil slite mye mer med å gjøre enkle øvelser som ellers hadde gått lett.

En feil jeg gjorde i kjøregården, var at jeg ga på igjennom hele langsvingen og kontrakjøringen. ALtså ikke bare for å holde farten med tanke på omkretsen av hjulet. Dette vil gjøre øvelsene mye, mye tyngre enn dem trenger å være.

Gjør man kjøregården greit nok, skal man slippe ut så man får vist hva man kan utenfor også. For min egen del er det mye lettere med alt fra kontrastyring, svinger, snu og mer, utenfor kjøregården. Man har en tendens til å bli opphengt i kjeglene. Spesielt da man skal snu på krypkjøringa.
Ellers er noe som funket for meg, men som ikke er noe tips noen har gitt meg, det at man kan, og kanskje må, variere blikket. Krypkjøring med blikket langt frem er bra, men kan bli veldig påtvunget og man mister kanskje konsentrasjonen. Jeg varierer blikket mitt. Et blikk ned for å se om jeg treffer noe, før jeg igjen titter langt frem hjalp meg betraktelig. Det gikk i mot alt kjørelæreren sa, men jeg gjorde det ihvertfall mye bedre når jeg hadde en viss peiling på min egen posisjon i forhold til alt annet.

Ettersom jeg hadde lettsykkel før bil, tror jeg at bilkjøringen min ble påvirket av den type kjøring. Jeg bremser veldig ofte på gir istedet for å bremse. Plasseringen min i veien har en tendens til å krype til ytterpunktene som om jeg kjører MC med mer. Jeg tror det kan gjøre bilkjøringen mer effektiv og kanskje mer spennende også. Samt at du vil legge merke til flere potensielle farer i veien enn det du gjorde tidligere.

Skal sies, at da jeg tok oppkjøring på lettsykkel, for en del år siden, fikk jeg stryk i kjøregården pågrunn av bremselengda. Fikk aldri kjørt langs veien. Oppkjøring nummer to, var det tørr asfalt, jeg hadde faktisk lengre bremselengde, og fikk beskjed av sensoren at dette var veldig bra. Som 16-åring er det ikke alltid så lett å finne motet til å si imot folk som skal vite mer enn deg, men er man uenig i noe sensoren kommer med, burde man si ifra.



Motorsykkel kan være veldig moro. Det kan jo hende interessen din øker etterhvert! Veldig moro å lese ihvertfall!

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Så gøy at det var interesse for mine erfaringer som ny motorsyklist!

Hodet mitt er proppfullt av tips og jeg tror iblant at det renner over, som kanskje fører til at ting går galt.
Har hørt om muligheten for å leie skolesykkelen for å øve på kjøregården, da jeg tror det er der jeg har den største utfordringen.
Skal ha ny time i dag, ut på landeveien igjen så gleder meg litt til det. regner med en oppdatering i kveld :)

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Sjette time: 27grader, solskinn, ettermiddag.
Begynte i dag med en liten prat hvor jeg ytrer min store skrekk, krypkjøring! og vi forandrer litt på planen og tar en tur i kjøregården i stedet for ut på landevei. Etter forrige time hvor jeg ser jeg vil ha nytte av mer trening på dette i forhold til kjøring i tettbebygde strøk, bakkestart og bakkestart med sving.

Så vi setter ut på kjent vei og skravler litt om løst og fast på veien ned til kjøregården, sniker oss inn forbi porten og begynner med litt bremseprøve, litt å finpusse på der, blikket opp, gire ned og ikke sette ned bena før sykkelen står stille! Et par forsøk til så er vi fornøyd med bremsetest så vi går over på unnamanøver. Du klarer dette i 50kmt nå, må bare gjøre det. Et par forsøk hvor jeg merker jeg har litt angst for å legge sykkelen ned som får ting til å stoppe opp, klarer fint å passere hinderet men litt ukonsentrert så går dårlig å treffe siste "porten". litt mer øving på dette så sitter det nok.
Så gikk vi over på svingen, 25 inn 30 ut ,, tror jeg kom litt over det med å legge sykkelen ned i svingen der, fikk også en litt sånn AHA opplevelse med kontrastyring i svingen,, bare fordi jeg er i en sving betyr ikke at kontrastyring slutter å fungere. virket lettere å holde svingen etter dette. Så la vi på brems i sving hvor han demonstrerte først og jeg fulgte på men rettet opp litt tidlig og "kjørte ut av veien" bare en strek takk og lov da, en 4-5 forsøk senere klarer jeg tilogmed å falle mot høyre i denne venstresvingen og beholder da venstre ben på fothvileren,, det var sånn ca det vi rakk i dag så vi satte kuren "hjemover" til kjøreskolen.
I dag har jeg svettet så mye i dressen at det rant av støvlene,, tror jeg virkelig har valgt rett sommer å ta lappen på alså, gleder meg til høsten og litt svalere temperaturer.

Neste på programmet er sikkerhetskurs på bane.. To be continued...

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Fjeldern »

hneve skrev: 19 jul 2018, 19:25 Så gikk vi over på svingen, 25 inn 30 ut ,, tror jeg kom litt over det med å legge sykkelen ned i svingen der, fikk også en litt sånn AHA opplevelse med kontrastyring i svingen,, bare fordi jeg er i en sving betyr ikke at kontrastyring slutter å fungere. virket lettere å holde svingen etter dette. Så la vi på brems i sving hvor han demonstrerte først og jeg fulgte på men rettet opp litt tidlig og "kjørte ut av veien" bare en strek takk og lov da, en 4-5 forsøk senere klarer jeg tilogmed å falle mot høyre i denne venstresvingen og beholder da venstre ben på fothvileren,, det var sånn ca det vi rakk i dag så vi satte kuren "hjemover" til kjøreskolen.

Neste på programmet er sikkerhetskurs på bane.. To be continued...
Husker at jeg alltid prøvde å stoppe med en gang i svingen, istedet for å sakte bremse ned. Du har halve svingen på å fullføre stoppen, du trenger ikke fullføre den med en gang.
Det husker jeg at jeg hadde hengt meg opp i, noe som gjorde at det gikk dårlig.

Da det kom på bane derimot, ga jeg et forsøk på å bremse ned fra 100 i sving, i tilnærmet nødstopp.
Må si jeg hadde fått litt vel tro på meg selv i løpet av den dagen. Gikk litt dårligere enn planlagt.

Kjøring på bane bygger opp selvtilliten din og evene dine betydelig, etter min erfaring.
Bare å glede seg!

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Ok, her er en liten rapport fra banekjøringen,,,
Møter opp på gocart banen og triller litt rundt på banen, vi er 3 stykker og får etterhvert litt større utfordringer, første er bremseøvelse, men en god del fortere enn i kjøregården, vi snakker 50-70+ et sted,, erfarer både slipp på fremhjulet samt løft av bakhjulet, på en sykkel med abs så jeg må innrømme det var litt merkelig. Litt senere så får vi en unnamanøver, men så siern det at her skal du late som du har en lastebil rett bak deg, alså ikke mist fart ved unnamanøveren. Litt spessielt men lærte fort å justere litt på gassen når jeg skulle svinge. Deretter kom unnamanøver i sving, litt usikker hvor utfordringen lå her med tanke på at det så mere ut som krypkjøring sikksakk i en sving...
Så var det litt hurtigbrems før sving til krypfart (ikke ned med foten) så gjennomføre svingen.
På slutten så fikk vi bare kjøre rundt og rundt, utfordre meg selv litt med tanke på svinger og legge ned sykkelen, fikk til at fothvileren kakka neddi og det var også en erfaring...

Merka godt etter dette at jeg holder alt for hard i styret og trenger å slappe av mer i både henda og armene,, bare såhvidt jeg klarte å kjøre bil hjem etterpå, Neste på programmet etter hva som kan se ut som 14 dager sommerferie er sikkerhetskurs på vei,, eller langtur har jeg også hørt de kaller det. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden tro...

Svartevatn
Innlegg: 10
Registrert: 25 jul 2018, 18:59
Motorsykkelen din: Yamaha - MT09 - 847 - 2018

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Svartevatn »

hneve skrev:Ok, her er en liten rapport fra banekjøringen,,,
Møter opp på gocart banen og triller litt rundt på banen, vi er 3 stykker og får etterhvert litt større utfordringer, første er bremseøvelse, men en god del fortere enn i kjøregården, vi snakker 50-70+ et sted,, erfarer både slipp på fremhjulet samt løft av bakhjulet, på en sykkel med abs så jeg må innrømme det var litt merkelig. Litt senere så får vi en unnamanøver, men så siern det at her skal du late som du har en lastebil rett bak deg, alså ikke mist fart ved unnamanøveren. Litt spessielt men lærte fort å justere litt på gassen når jeg skulle svinge. Deretter kom unnamanøver i sving, litt usikker hvor utfordringen lå her med tanke på at det så mere ut som krypkjøring sikksakk i en sving...
Så var det litt hurtigbrems før sving til krypfart (ikke ned med foten) så gjennomføre svingen.
På slutten så fikk vi bare kjøre rundt og rundt, utfordre meg selv litt med tanke på svinger og legge ned sykkelen, fikk til at fothvileren kakka neddi og det var også en erfaring...

Merka godt etter dette at jeg holder alt for hard i styret og trenger å slappe av mer i både henda og armene,, bare såhvidt jeg klarte å kjøre bil hjem etterpå, Neste på programmet etter hva som kan se ut som 14 dager sommerferie er sikkerhetskurs på vei,, eller langtur har jeg også hørt de kaller det. Hva skal jeg gjøre i mellomtiden tro...
Kjekt lesestoff, keep it coming! Bilde

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve »

Da har jeg også hatt trinn 4 ,, sikkerhetskurs på vei.

En tidlig morgen ca 12 grader, noe kjørlig kan man si da jeg har fjernet foret fra dressen ... skulle vi ut på en liten 4 timers tur.
https://drive.google.com/open?id=1Q5Qp- ... sp=sharing

Begynte som forventet litt kjølig men bedret seg etterhvert, fin tur med flott norsk natur og hullete veier, veikryss og nesten besnsintom. mye snakk om riktig plassering i forhold til svinger og bakketopper for ikke å nevne svinger på bakketopper, fikk høre at jeg godt kunne holde høyere fart, men at jeg ikke gjorde noe direkte galt. farten kom litt etterhvert som jeg utfordret meg selv, jeg er vel en forsiktig person som holder meg lavt på risiko barometeret da ...
Iallefall så halvveis så tok vi 10 minutter på bensinstasjonen ved siljan, tok en kaffe og ei bolle før vi satte kursen hjemover. Denne ruta inneholdt ikke bare fine norske veier men også en noe utfordrende landevei, tenkte kalle det grusvei men det ville vært å skryte den opp..
Så endte vi opp på E18 ved sandefjord og peisa nordover tilbake til Tønsberg og Eik, prata litt om turen og kjøringen, jeg sliter fremdeles litt med krypkjøringen merker jeg selv, jeg havner fort litt langt ut i kjørebanen ved venstresving og må nok prøve å få til litt mer trening på det, har igjen planer om å leie skolesykkelen en lørdag og kjøre sikksakk i krypefart til jeg spyr, bare jeg får noen til å "befrakte" meg og nevnte sykkel til kjøregården på lovlig vis,, har såhvidt fått muligheten til å kjøre litt i gården med min egen virago men det er så stor forskjell på de to sykklene at jeg tror jeg må bruke skolesykkelen..

Nå har jeg oppkjøring på Tirsdag og nervene er mildt sagt i høyspenn.. Håper virkelig jeg får litt mer øvelse i kjøregården, ellers blir nok oppkjøringen basert på flaks....

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av niko »

hneve skrev: 14 aug 2018, 20:23 Da har jeg også hatt trinn 4 ,, sikkerhetskurs på vei.

En tidlig morgen ca 12 grader, noe kjørlig kan man si da jeg har fjernet foret fra dressen ... skulle vi ut på en liten 4 timers tur.
https://drive.google.com/open?id=1Q5Qp- ... sp=sharing

Begynte som forventet litt kjølig men bedret seg etterhvert, fin tur med flott norsk natur og hullete veier, veikryss og nesten besnsintom. mye snakk om riktig plassering i forhold til svinger og bakketopper for ikke å nevne svinger på bakketopper, fikk høre at jeg godt kunne holde høyere fart, men at jeg ikke gjorde noe direkte galt. farten kom litt etterhvert som jeg utfordret meg selv, jeg er vel en forsiktig person som holder meg lavt på risiko barometeret da ...
Iallefall så halvveis så tok vi 10 minutter på bensinstasjonen ved siljan, tok en kaffe og ei bolle før vi satte kursen hjemover. Denne ruta inneholdt ikke bare fine norske veier men også en noe utfordrende landevei, tenkte kalle det grusvei men det ville vært å skryte den opp..
Så endte vi opp på E18 ved sandefjord og peisa nordover tilbake til Tønsberg og Eik, prata litt om turen og kjøringen, jeg sliter fremdeles litt med krypkjøringen merker jeg selv, jeg havner fort litt langt ut i kjørebanen ved venstresving og må nok prøve å få til litt mer trening på det, har igjen planer om å leie skolesykkelen en lørdag og kjøre sikksakk i krypefart til jeg spyr, bare jeg får noen til å "befrakte" meg og nevnte sykkel til kjøregården på lovlig vis,, har såhvidt fått muligheten til å kjøre litt i gården med min egen virago men det er så stor forskjell på de to sykklene at jeg tror jeg må bruke skolesykkelen..

Nå har jeg oppkjøring på Tirsdag og nervene er mildt sagt i høyspenn.. Håper virkelig jeg får litt mer øvelse i kjøregården, ellers blir nok oppkjøringen basert på flaks....
Håper du får brukt siste uka godt. At du får kjørt mye, bygd sjøltillit og senka skuldrene før oppkjøringa. Lykke til!

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Fjeldern »

Lykke til ja! Krypkjøring og at du er for anspent, holder hardt i styret, hører nok mye sammen. Men det kommer seg med erfaring. Etterhver kan man legge merke til at man selv kanskje stresser seg opp, eller anspenner seg, og klarer som oftest å gjøre seg mer "løs" igjen.
Uansett går det sikkert fint!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Bjerknez »

Jeg måtte vertfall tvinge blikket mitt opp og frem når jeg krypkjørte. Stirrer man rett ned på kjeglene så mister man fortere balansen. Det føles unaturlig i starten, men prøv og se opp og frem og ikke tenk så mye på at du ikke skal treffe kjeglene. Jeg gjorde dette flere ganger og selv om jeg var sikker på at jeg skulle treffe kjeglene så gjorde jeg det faktisk ikke.

Men det blor veldig statisk og rart og gjøre en slik test. En forholdsvis bred sykkel med dårlig svingradius er pyton til slikt. Vertfall i starten.

Svar