Hneve's MC blogg, tidligere "Hans sin påtvungne 40års krise"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1875
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av FredrikE24 » 20 feb 2019, 19:44

Jeg vil si at alt går lettere for en med mye mengdetrening. Jeg føler at jeg selv har hatt mye utbytte av å ha kjørt moped fra barnehagealder. Det å manøvrere en tohjuling med motor går helt uten å tenke. Feilfri var jeg dog ikke på oppkjøring, unnamanøveren, der mente sensor at jeg i en situasjon med regn hadde mistet grepet og lagt ned sykkelen. Resten var plankekjøring i kjøregården. Fikk beskjed om at jeg godt kunne kjørt fortere på krypkjøringen, det var ikke om og gjøre å kjøre så sakte som mulig. Man skulle bare bevise at man kunne kjøre i gangfart rundt hindringer.
Når det gjelder sving, og brems i sving. Fest blikket på kjeglene som er utgangen allerede før du har passert porten hvor du skal begynne svingen.

Når det gjelder kjøringen min på vei, var den grei nok, men fikk beskjed om at jeg kunne heller roe ned inn i sving og heller gasse litt hardere ut. Det gikk litt på bekostning av plassering. Igjen, som mopedfører så ønsker man å holde farten oppe mest mulig, da det tar tid å komme opp i 80-90 igjen. Jeg var ikke godt nok vant med at det er plenty med drag på en motorsykkel at det gir en bedre flyt totalt sett.
Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28422
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av AJ » 20 feb 2019, 19:46

Sakkle skrev:
20 feb 2019, 19:28
Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...
Jeg vet ikke :dontknow ...
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 652
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle » 20 feb 2019, 19:51

AJ skrev:
20 feb 2019, 19:46
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
Hehe vi kan vel alle være enige om at det er bedre å sette ned foten en å "gå ned med skuta"...

overlay
Innlegg: 282
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
MC: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av overlay » 20 feb 2019, 20:29

AJ skrev:
20 feb 2019, 19:46
Sakkle skrev:
20 feb 2019, 19:28
Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...
Jeg vet ikke :dontknow ...
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
Jeg klarte å sette foten nedi under oppkjøring. Sensoren sa at det var greit, han syntes jeg kjørte så sakte og kontrollert (fremtil jeg måtte toutche) at det ikke var rart at foten måtte toutche nedi. Det viktig er å ikke gi opp, fortsett som om det ikke skulle skjedd. Om jeg ikke husker feil så har man to forsøk på hver øvelse?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 652
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle » 20 feb 2019, 20:36

overlay skrev:
20 feb 2019, 20:29
Om jeg ikke husker feil så har man to forsøk på hver øvelse?
Jepp. 2 gjennomføringer på hver øvelse.

hneve
Innlegg: 44
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
MC: Virago 1100
Sted: Undrumsdal

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve » 21 mai 2019, 08:56

Hei hei,, Da er våren kommet med lett blanding av sol og regn, litt på etterskudd her med historien min så her er en liten oppdatering.
Har hatt et par skoletimer med skolesykkelen i kjøregården og på veien, fant fort igjen balansekunsten og lærer mente jeg var klar for oppkjøring, som sagt så gjort, dagen kom og oppvarmingstimen gikk fint unna. Hilste på sensor og skravla ltt, daglig kontroll og fikk spørsmål om gaffel dempere, sjekket disse og fikk ytret konsekvenser av defekter i disse.
så var det kjøregården da, vel, plutselig finner alle tenkelige feil veien ut av meg, bremsetest; glemte visst å få den i 1 gir i det ene forsøket gitt, men fikk skryt av kort bremselengde (merkelig)
I unnamanøveren rørte jeg borti ene kjeglen; merket det selv, men rev den ikke. Dette ble poengtert.
brems i sving så satte jeg visst ned benet før sykkelen sto helt stille.
og sist men ikke minst sikksakken: der hadde jeg visst ustø kurs, selv var jeg ganske fornøyd med den jeg da, hadde blikket opp og mente selv at denne var i boks; tydelig vis ikke.

Summa sumarum så ble vi i kjøregården denne gangen, til lærern min sin store overraskelse... lol NOT

hneve
Innlegg: 44
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
MC: Virago 1100
Sted: Undrumsdal

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve » 17 jun 2019, 23:22

Godtfolk, venner, medmotorsyklister!

Dagen i dag har gått inn i sin siste time, og denne karen er utslitt, men ved godt mot.
Dagen begynte med oppvarmingstime som seg hør og bør, vi la inn et lite kvarter med avslapning før møte med sensor,det tror jeg var lurt, puste litt og roe ned hjelper når en skal igjennom sirkusløypa veivesnet krever en skal mestre, og denne gang brilliant jeg (dvs, gjorde lite nok feil til å komme igjennom nåløyet. Ut på tur så unngår vi fint alt som heter busser og små barn som gjemmer seg bak busker, så jeg besto. Kommer tilbake til veivesnet og han sitter der og tapper på nettbrett sitt i flere minutter før han spør om jeg har noe å kommentere, jeg drar først opp et par småting jeg ikke var helt førnøyd med i sirkusløypa men får beskjed om at den er vi ferdige med, drar da opp en situasjon jeg drøyer litt lenge med å kjøre ut i et kryss hvor jeg så en annen skolesykkel med følge også slite med å komme inn, forklarte da at jeg ønsket å gi han plass, det var ingen bak oss som ble hindret og får da skryt av å lese trafikkbildet og ta høyde for skolesykkelen.
Igjen sitter han og tapper på nettbrettet sitt før han lener seg tilbake, ser rett på meg (spenningsmusikk) i litt for mange sekunder før han sier "gratulerer med bestått"

Overlykkelig synker spenningen i kroppen og vi begynner å prate om løst og fast, han får inn et par ting jeg bør fokusere på når jeg nå kjører videre.
Inn på kontoret og et førerkort mindre (midlertidig) og en papirlapp som sier jeg nå har en bokstav til. Blir jeg for første gang å kjøre ulovlig, fra veivesnet og tilbake til skolen.
Det var ingen som fortalte meg at dette papiret kun er gyldig med legitimasjon, og det hadde jeg jo nettopp leverte fra meg, så første stop etter skolen var hjem og finne passet.

Så var det ut på signingsferd, brodern skulle informeres og som sagt så gjort, MC lærerne ville se sykkelen min, og som sagt så,gjort. Så var det å fylle tanken og fortsette ferden, sånn røfflig den veien nesa pekte.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 260
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
MC: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Flattop » 17 jun 2019, 23:31

Gratulerer!

Måtte du få mange timer og kilometer med et evig glis rundt kjæften!
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5727
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Jompa » 17 jun 2019, 23:33

Gratulere så mye
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28422
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av AJ » 17 jun 2019, 23:51

hneve skrev:
17 jun 2019, 23:22
Igjen sitter han og tapper på nettbrettet sitt før han lener seg tilbake, ser rett på meg (spenningsmusikk) i litt for mange sekunder før han sier "gratulerer med bestått"
God beskrivelse av et ekte sannhetens øyeblikk :crazy: !

Ja! Nå er du en av oss, medmotorsyklist hneve :vs :clap:

Gratulerer så mye :D :thumleft !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 652
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle » 18 jun 2019, 02:00

Nice, gratulerer :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1867
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av gsx750_80 » 18 jun 2019, 02:29

Gratulerer!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14326
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Bjerknez » 18 jun 2019, 06:32

Gratulerer så mye! :)

jeg husker ennå følelsen, og jeg skulle ønske jeg hadde dne følelsen hver eneste dag. Den første turen på sykkelen helt alene og helt lovlig. En av de turene jeg husker mest, selv om det ikke var langt.
Min blogg: www.bjerknez.no

Audi Mannen
Innlegg: 72
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
MC: Yamaha Tracer 900 GT

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Audi Mannen » 18 jun 2019, 11:06

Gratulerer ... jeg er såpass fersk sjøl at jeg husker godt første turen etter oppkjøring. En aldeles nydelig følelse. :twothumbs:
Yamaha Tracer 900 GT
Yamaha XJ 650 Turbo
Yamaha DT 125 X
Yamaha SR 400 (solgt)
Yamaha AS3 125 (Solgt)
Suzuki GT 125 75' (Solgt)

hneve
Innlegg: 44
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
MC: Virago 1100
Sted: Undrumsdal

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve » 18 jun 2019, 14:22

Takk til alle sammen, Da blir det bare å vente på "fritid" og pent vær så skal jeg ut å oppdage vestfold, muligens titte innom telemark, mulig også sørlandet ,, æh BEWARE sør for Trondheim ! (for nå ,,,,)

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester