Hans sin påtvungne 40års krise

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1759
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av FredrikE24 » 20 feb 2019, 19:44

Jeg vil si at alt går lettere for en med mye mengdetrening. Jeg føler at jeg selv har hatt mye utbytte av å ha kjørt moped fra barnehagealder. Det å manøvrere en tohjuling med motor går helt uten å tenke. Feilfri var jeg dog ikke på oppkjøring, unnamanøveren, der mente sensor at jeg i en situasjon med regn hadde mistet grepet og lagt ned sykkelen. Resten var plankekjøring i kjøregården. Fikk beskjed om at jeg godt kunne kjørt fortere på krypkjøringen, det var ikke om og gjøre å kjøre så sakte som mulig. Man skulle bare bevise at man kunne kjøre i gangfart rundt hindringer.
Når det gjelder sving, og brems i sving. Fest blikket på kjeglene som er utgangen allerede før du har passert porten hvor du skal begynne svingen.

Når det gjelder kjøringen min på vei, var den grei nok, men fikk beskjed om at jeg kunne heller roe ned inn i sving og heller gasse litt hardere ut. Det gikk litt på bekostning av plassering. Igjen, som mopedfører så ønsker man å holde farten oppe mest mulig, da det tar tid å komme opp i 80-90 igjen. Jeg var ikke godt nok vant med at det er plenty med drag på en motorsykkel at det gir en bedre flyt totalt sett.
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27995
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av AJ » 20 feb 2019, 19:46

Sakkle skrev:
20 feb 2019, 19:28
Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...
Jeg vet ikke :dontknow ...
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 538
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle » 20 feb 2019, 19:51

AJ skrev:
20 feb 2019, 19:46
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
Hehe vi kan vel alle være enige om at det er bedre å sette ned foten en å "gå ned med skuta"...

Online
overlay
Innlegg: 276
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
MC: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av overlay » 20 feb 2019, 20:29

AJ skrev:
20 feb 2019, 19:46
Sakkle skrev:
20 feb 2019, 19:28
Hun som kjørte opp rett før meg gjorde flere små feil i kjøregården, fot nedi osv. men bestod med glans. I følge sensoren (jeg overhørte samtalen hans med kjørelæreren hennes) kjørte hun praktfullt i trafikken og han dreit fullstendig i at hun ikke mestret krypkjøringa helt.
Det er kanskje slik at sensor ser på tilfeller med foten-i-bakken ved krypkjøring som god (nok) kontroll på sykkelen når krypkjøringen krever slik kontroll? Det er tross alt bedre å være ekstra forsiktig ved å plante foten i bakken enn å på død og liv holde farten og "vingle" seg framover i trafikken med fare for å komme over i motgående eller å risikere å gå over ende...
Jeg vet ikke :dontknow ...
Ikke minst fordi jeg aldri har måttet kjøre opp med innlagt krypkjøringsøvelse. Men ute i trafikken i de tilfellene jeg må krypkjøre er jeg alltid klar for å sette ned foten når situasjonen krever det for å ha best mulig kontroll over motorsykkelen.
Jeg klarte å sette foten nedi under oppkjøring. Sensoren sa at det var greit, han syntes jeg kjørte så sakte og kontrollert (fremtil jeg måtte toutche) at det ikke var rart at foten måtte toutche nedi. Det viktig er å ikke gi opp, fortsett som om det ikke skulle skjedd. Om jeg ikke husker feil så har man to forsøk på hver øvelse?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 538
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av Sakkle » 20 feb 2019, 20:36

overlay skrev:
20 feb 2019, 20:29
Om jeg ikke husker feil så har man to forsøk på hver øvelse?
Jepp. 2 gjennomføringer på hver øvelse.

hneve
Innlegg: 10
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
MC: Virago 1100
Sted: Undrumsdal

Re: Hans sin påtvungne 40års krise

Legg inn av hneve » I dag, 08:56

Hei hei,, Da er våren kommet med lett blanding av sol og regn, litt på etterskudd her med historien min så her er en liten oppdatering.
Har hatt et par skoletimer med skolesykkelen i kjøregården og på veien, fant fort igjen balansekunsten og lærer mente jeg var klar for oppkjøring, som sagt så gjort, dagen kom og oppvarmingstimen gikk fint unna. Hilste på sensor og skravla ltt, daglig kontroll og fikk spørsmål om gaffel dempere, sjekket disse og fikk ytret konsekvenser av defekter i disse.
så var det kjøregården da, vel, plutselig finner alle tenkelige feil veien ut av meg, bremsetest; glemte visst å få den i 1 gir i det ene forsøket gitt, men fikk skryt av kort bremselengde (merkelig)
I unnamanøveren rørte jeg borti ene kjeglen; merket det selv, men rev den ikke. Dette ble poengtert.
brems i sving så satte jeg visst ned benet før sykkelen sto helt stille.
og sist men ikke minst sikksakken: der hadde jeg visst ustø kurs, selv var jeg ganske fornøyd med den jeg da, hadde blikket opp og mente selv at denne var i boks; tydelig vis ikke.

Summa sumarum så ble vi i kjøregården denne gangen, til lærern min sin store overraskelse... lol NOT

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: AndreasM og 6 gjester