Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tok en mini-omvei hjem fra jobb i dag. Er godt fornøyd med hvordan de nye dekkene ser ut på sykkelen i hvert fall :twothumbs:
Bilde

Hadde egentlig planert en kveldstur, men allergi og sterk vind fikk meg å tenke om. Sparer energien til imorgen, da jeg planerer å ta en litt lengre dagstur :thumleft


I dag bestilte jeg også nye pakkvesker, nemlig et par Kriega OS-18:
Bilde

Tanken er å ha et par slitesterke vesker jeg kan bruke på både Yamaha'n og Honda'n (Givi-veskene mine funker dårlig på Honda'n). Festemuligheten på en dual-sport som CRF'en Kriega har synes jeg virker god:
Bilde

Nå har jeg ikke bestilt selve festet ennå, da det ikke var på lager der jeg bestilte veskene og jeg drar på ferie om en ukes tid, men regner med å få bestilt den hjem til Sverige i løpet av ferien :)

Har også bestilt noen nye skruer til å feste blinklyset på Honda'n min med - bestilte 4 med en gang, i tilfelle de andre også bestemmer seg for å falle av :knegg

Planen er også å få bestilt hendelbeskyttere og beskyttelse til frontlykten i løpet av ferien. Her gjelder det å beskytte Yamaha'n best mulig, nå som jeg kjører mer og mer på grus med den og ;)
Det finnes også en liten tanke om å kontakte det nye custom-verkstedet som åpnet i hjemmestaden min (vel, nytt for meg ihvertfall :roll ), for å se hvis de kan lage en bukplate som fungerer til XSR'en. Får se hvor langt tid og penger rekker :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Relax »

Flott tråd du har, morsomt å lese om dine turer :thumleft

Jeg ser på de nye dekkene dine ... sitter dekket foran riktig vei?
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Relax skrev: 15 jun 2018, 21:48 Flott tråd du har, morsomt å lese om dine turer :thumleft

Jeg ser på de nye dekkene dine ... sitter dekket foran riktig vei?
:)
Takker! :D

Ja, det sitter riktig vei ;)
Bak- og fordekk har ofte 'motsatt' mønster, da oppgavene og funksjonene til dekkene er forskjellig. Forenklet: tenk at bakdekket skal drive sykkelen fremover, og fordekket skal kunne bremse sykkelen. Det har også med hvordan vann på våt veg blir flyttet unna av mønsteret på dekkene.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Relax skrev: 15 jun 2018, 21:48 Jeg ser på de nye dekkene dine ... sitter dekket foran riktig vei?
Det gjør det! Fordekk skal sitte "feil vei" fordi forhjulet ikke har trekkraft. Kreftene mot underlaget oppstår ved bremsing, da skal mønsteret i dekkene drenere vann til siden. Hadde dekket stått motsatt vei ville dekket ha samlet vann under seg ved oppbremsing. Det er ikke smart..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Relax »

Skogstrollet skrev: 15 jun 2018, 22:07
Relax skrev: 15 jun 2018, 21:48 Flott tråd du har, morsomt å lese om dine turer :thumleft

Jeg ser på de nye dekkene dine ... sitter dekket foran riktig vei?
:)
Takker! :D

Ja, det sitter riktig vei ;)
Bak- og fordekk har ofte 'motsatt' mønster, da oppgavene og funksjonene til dekkene er forskjellig. Forenklet: tenk at bakdekket skal drive sykkelen fremover, og fordekket skal kunne bremse sykkelen. Det har også med hvordan vann på våt veg blir flyttet unna av mønsteret på dekkene.
Du har sikkert rett :)
Selv tenkte jeg på vannplaning...dvs når man ikke bremser, men bare treffer mye vann. Er den veien da også den beste?
Uansett, du er skodd for bremsing i vann og det er utvilsomt en bedre ide ;)
Kjør på og skriv mer!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Begynner virkelig å bli noe for seg selv denne XSR’en din! Utrolig gøy at du setter mer og mer eget preg på sykkelen din. Noe jeg selv kunne blitt langt flinkere til :redface hvor langt er det sykkelen din har gått nå?

Blir spennende å se hvordan den kommer til å se ut etter modifikasjonene du har planlagt.

Hvordan festes disse baggene på yamahaen?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Relax skrev: 16 jun 2018, 00:06 Du har sikkert rett :)
Selv tenkte jeg på vannplaning...dvs når man ikke bremser, men bare treffer mye vann. Er den veien da også den beste?
Uansett, du er skodd for bremsing i vann og det er utvilsomt en bedre ide ;)
Kjør på og skriv mer!
kjellv forklarte det egentlig bedre enn meg, og han får rette meg hvis jeg har feil her, men mønsteret på fordekket hjelper med å flytte unna vann (også når man ikke bremser) fra banen, og det blir dermed mindre vann for bakdekket, som da får bedre grep til å drive sykkelen fremover også når det er vått. Henger forklaringen min på greip? :-k


Stian87 skrev: 16 jun 2018, 07:26 Begynner virkelig å bli noe for seg selv denne XSR’en din! Utrolig gøy at du setter mer og mer eget preg på sykkelen din. Noe jeg selv kunne blitt langt flinkere til :redface hvor langt er det sykkelen din har gått nå?

Blir spennende å se hvordan den kommer til å se ut etter modifikasjonene du har planlagt.

Hvordan festes disse baggene på yamahaen?
Må innrømme at jeg liker når ting stikker ut og ikke ser klin likt ut som alt annet, det går nok igjen en del i XSR'en min :redface og så er det jo en fryktelig enkel sykkel å endre på, med alt av bolt-on ting som finnes til den :roll
Den hadde gått 14 000 km sist jeg kjekket, har kjørt noen mil siden da, men rundt der et sted ligger det nok nå.

Jeg hadde tenkt å bruke de som et par salvesker, med disse for å feste de over salen:
Bilde

Og så fester jeg de i sideveskeholdene mine. Fungerer i prinsipp på samme måte som disse (fast blir festet 'sidelengs' og ikke med åpningen opp).
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev: 16 jun 2018, 10:15 kjellv forklarte det egentlig bedre enn meg, og han får rette meg hvis jeg har feil her, men mønsteret på fordekket hjelper med å flytte unna vann (også når man ikke bremser) fra banen, og det blir dermed mindre vann for bakdekket, som da får bedre grep til å drive sykkelen fremover også når det er vått. Henger forklaringen min på greip? :-k
Forklaringen din henger absolutt på greip :thumleft
Jeg lar meg gang på gang imponere av dine kunnskaper. Finnes det i det hele tatt noe du ikke kan Skogstrollet?

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

kjellv skrev: 16 jun 2018, 14:13
Skogstrollet skrev: 16 jun 2018, 10:15 kjellv forklarte det egentlig bedre enn meg, og han får rette meg hvis jeg har feil her, men mønsteret på fordekket hjelper med å flytte unna vann (også når man ikke bremser) fra banen, og det blir dermed mindre vann for bakdekket, som da får bedre grep til å drive sykkelen fremover også når det er vått. Henger forklaringen min på greip? :-k
Forklaringen din henger absolutt på greip :thumleft
Jeg lar meg gang på gang imponere av dine kunnskaper. Finnes det i det hele tatt noe du ikke kan Skogstrollet?
Haha, det er massevis jeg ikke kan! :P

MEN! Jeg er nysgjerrig og liker å lære nye ting, så jeg prøver etter beste evne å finne informasjon og kunnskap hvis det er noe jeg lurer på. Dukker det opp et spørsmål som setter seg fast i hodet mitt, så jeg bare finne ut av det! :knegg
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Skogstrollet skrev: 16 jun 2018, 20:33 Dukker det opp et spørsmål som setter seg fast i hodet mitt, så jeg bare finne ut av det! :knegg
Det er en god egenskap :thumleft

Og står du fast så må du bare be om hjelp her på MCsiden.no ;) :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Noen turer ender ikke opp der man planert, men det trenger jo ikke å bety at det var en dårlig tur.

Egentlig var planen for lørdag å kjøre Bjørkelangen-Austmarka-Svullrya-Namnå. Veien til Svullrya skulle være samme grusvei jeg kjørt på vei opp til Dalarna for et par uker siden, og jeg hadde fått tips om en god grusvei mellom Svullrya og Namnå som jeg ønsket å teste.

Kjører hjemmefra litt senere enn hva jeg ønsket, da jeg følte meg litt ekstra sløv på morgen. Allergier som tar sitt, regner jeg med :sk?
Første omvei blir for å komme ut av Oslo, da Ensjøvegen var midlertidig stengt. Finner meg alternativ rute ut på E6 (er jo ikke noe vanskelig akkurat :P ) og kjører retning Lillestrøm og Fetsund. Det gjør litt vondt i meg å kjøre med de nye dekkene på motorvei må jeg innrømme...

Etter å ha fyllt bensin ved Fetsund, kjører jeg videre retning Bjørkelangen. Etterhvert kommer jeg ikapp to cruisere, en far ute å øvelsekjør med datteren sin ser det ut som. Hyggelig å få flere av de yngre på to hjul :twothumbs:
Det går ikke i all verdens hastighet, men akkurat her er det 70-sonen og jeg har ikke noen problemer med å ta det med ro, så jeg legger meg bak og cruiser jeg og. Det er ikke så mye trafikk, og de biler som kommer bak viser god respekt for avstander (noe jeg opplever få faktisk gjør...).

Jeg ligger bak helt til Bjørkelangen, der de svinger av ved bensinstasjonen. Jeg vinker til dem og kjører videre, av på en liten morsom vei jeg funnet tidligere i vår, og der siste strekning er grus. Fv234 og høyre inn på Fv235. Fv235 var bitvis i sørgelig stand sist jeg kjørte der, men nå var det helt nyasfaltert. Jøss!
Bilde

Nye dekk og nylagd asfalt kan nok resultere i at man blir litt overivrig med tanke på grep, men dette er en smal, svingete vei med dårlig sikt de fleste steder. Ikke en vei der man burde vri for mye på gassen med andre ord ;)

Da jeg kom i vei sent, hadde det gått en stund siden frukosten min, og allerede nå følte jeg magen klage. Så da tok jeg en kort lunsjpause ved sjøkanten.
Bilde

Og så måtte jeg bare spørre meg hvorfor Yamaha ikke leverer XSR'en med Pirelli MT60RS som standard, de gjør seg virkelig på sykkelen :roll
Bilde

Var litt redd for at de faktisk asfaltert hele veien, også biten med grus, men å andre siden er dette en fantastisk liten vei som er gøy å kjøre uansett, så det hadde nok ikke vært så farlig...
Men de hadde ikke asfaltert hele veien (heldigvis?), og siste biten av den asfalterte strekningen var gammel, noe humpete og teleskadet, asfalt, før den brått gikk over i grus ved fylkesgrensen. Yes! :twothumbs:
Tok det forsåvidt med ro, er jo fryktelig dumt å tro at jeg er rally-klar og bare gunne på bare fordi jeg har bedre egnede dekk, men følte at jeg kunne legge større tillit til disse dekkene enn de forrige ivhertfall :thumleft

Kom meg ut på vei 21 og satte retning mot Skotterud. Tok ikke lang tid før jeg så et par sykler jeg kjente igjen ved en parkeringslomme; det var de samme cruiserne jeg lå bak tidligere. Jeg vinket til de igjen i det jeg kjørte forbi, og vende oppmerksomheten til veien. Det er noe med å komme ut på asfaltert vei etter å ha kjørt på grus; man slapper av litt samtidig som lysten å vri ekstra på gassen kommer, for nå skal det svinges! :P

Vel, gleden varte ikke så lenge, for mørke skyer åpenbarte seg på himmelen. Det kom til og med noen dråper, og jeg begynte å tvile litt på veivalget. Kjørte inn på en litt mindre vei rett før Skotterud, og omtrent halvveis til Matrand så det ut slik:
Bilde

Hm... Sjekket værmeldingen for Austmarka, og det så ut som kraftig regn var å vente den neste timen. "Vel, jeg prøver, det går alltid å snu" tenkte jeg og håpet å kunne være heldig nok å kjøre mellom regnbyene.
Truffet alt litt regn på veien mot Austmarka, men det meste var våt veibane og mørke skyer som akkurat passert. Tok så av nordover på 202. Så en flokk traner på et felt, og kan aldri huske å ha vært så nær disse svære fuglene i det vilde, så måtte bare sakte ned for å se litt ekstra på de. Det likte ikke disse dyrene noe særlig, og de tok til vingene og fløy bort :roll Vakre fugler er det, uansett.

Kom meg ikke lengre enn til der veien går mellom Fagernessjøen og Møkeren, før jeg ble truffet av regnet på nytt. Jeg var slett ikke kledd for regn, og det hadde vært en relativt kjølig tur uten regn, så nå stoppet jeg for å sjekke værmeldingen og ta et valg. Hvis jeg så på værkartet og himmelen, så virket det å være mest regn mellom meg og Svullrya. Javel, det ble å snu... :sorry

Tok en sjanse og kjørte samme vei tilbake, Fv345 fra Austmarka er tross alt en morsom vei å kjøre, og det er fine omgivelser. Rett før Øyungen fikk jeg syn på en vei som stakk av, en grusvei... Sjekket himmelen, sjekket kartet og tok en titt på himmelen igjen. Så ut til at det ikke ville bli noe mere regn her på en stund, så jeg svingte inn på grusveien - og fant meg en rasteplass.
Bilde

Var faktisk passende, da jeg følte jeg måtte stoppe for å varme meg litt i sola, og få tørket. Det var en liten perle til plass jeg funnet, og her satt jeg en stund i solen :sunny:
Bilde
Bilde

Før jeg kjørte videre, måtte jo også sykkelen bli med på bild :P
Bilde
Bilde

Så fartet jeg videre på deilige og varierte grusveier. Kjørt først et varv rundt Nordre Billingen, og siden et halvt varv ekstra for å fortsette langs med Søndre Billingen, og ut på 202 mot Skotterud.
Veien mot Skotterud blir til grusvei, faktisk, da 202 fortsetter mot Magnor i stedet. Yes, hehe :twothumbs:

Deretter ble det 21 og tilbake på Fv322/Fv235, men i stedet for å fortsette mot Bjørkelangen, kjørte jeg inn på en liten grusvei som binder sammen Fv235 og Fv236. Derifra kjørte jeg opp til Mangen Kapell, for en kort pause før jeg kjørte hjemover igjen.
Bilde
Bilde


Så, kom meg ikke så langt som jeg hadde planert, men fant mange fine veier på litt nærmere hold. Man trenger ikke alltid å kjøre så fryktelig langt, og noen ganger er det å kjøre på tilfeldige ingivelser ikke så ille det heller :thumleft

Jeg kan også si at jeg er strålende fornøyd med de nye dekkene mine så langt (om beboere langs med grusveiene jeg kjører er like fornøyde lar jeg være å synse om :P ). De føles på en måte mykere på asfaltert vei (i positiv bemerking, vanskelig å sette ord på følelsen jeg fikk), og har definitivt et mer forutsigbart grep på grus. Dette er nok dekk jeg vil komme godt overens med, med tanke på den varierte kjøringen min :prf


Nå har jeg en skikkelig skitten sykkel jeg må vaske før jeg kjører den igjen... spesielt kjedet må få seg en ordentlig rens og smøring :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Har kjørt på noen av disse veiene jeg også :) . Morsomt og stedvis ganske så pittoresk område.

Igjen en stor glede å få mulighet til å lese turreferatene dine!
Så takk igjen for at du dlere med oss andre her inne :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av freddy123 »

Liker veldig godt referatene dine og følger med, jeg har kjørt veldig lite grus men har egentlig sykkel som er godt egnet for litt gruskjøring og dine turer gir god inspirasjon til veivalg.

Må nok ut og finne noen grusveier og cruise på jeg også

Keep up the good work

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for nok et flott turreferat Skogstrollet! De dekkene dine ser ut som de er godt egnet for både grus og asfalt, ikke helt ulikt mønster som på mine Karoo Street.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tusen takk for tilbakemeldinge deres!😀
Det er utrolig gøy å vite at skriveriene mine gleder noen i hvertfall 😉


Ikke så stor forskjell på mønsteret mellom de to dekkene der nei, ser ut som at egenskapene er rett så like.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar