Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tenkte det begynner å bli på tide for meg å skaffe meg en egen blogg her på siden, selv om jeg ikke på noen som helst måte kan garantere jevnlige oppdateringer - spesielt ikke nå som sesongen går mot sitt slutt... :roll

Men, ettersom jeg nå feirer et år med lappen for motorsykkel, så tenkte jeg prøve å få ned noen av tankene mine her. Har nettopp hatt 10 000km-service på XSR'en min (faktisk på dagen et år siden jeg bestod oppkjøringa (på andre forsøk)), og det er en god del ting som surrer i hodet mitt.
Jeg har eid sykkelen min i omtrent et år nå, da jeg vær svært utålmodig, og gikk inn i butikken til forhandleren - to dager etter oppkjøringa - og spurte hvis det fortsatt hadde den grønne fulleffekt XSR700'en inne (hadde fått tilbud på den en drøy måned tidligere, men turte ikke kjøpe den før jeg bestått oppkjøringen). Joda, de hadde den fortsatt, og noen få dager etterpå kjørte jeg hjem på en nydelig ny sykkel! :D

Hendelseforløpet var slikt:
Torsdag - bestod oppkjøringa
Lørdag - dro til forhandler for å 'sjekke motorsykler'
Mandag - fikset forsikring og overførte penger til forhandleren
Tirsdag - hentet hjem XSR'en

Hadde jeg vært litt smart, hadde jeg kanskje ventet til våren med å kjøpe sykkel. Fire uker med korte (og kalde) turer, for å så måtte parkere for vinteren er kanskje ikke det lureste man kan gjøre - men jeg angrer ikke, og de få ukene tror jeg var nok noe jeg trengte for å bli litt tryggere nå som jeg hadde lov å gi meg ut alene i trafikken.

Nå, går kanskje ting litt i forveien her. XSR'en må i mye være den første motorsykkelen min, men egentlig hadde jeg jo allerede kjøpt en sykkel i løpet av sommeren. Det første jeg gjorte i sommerferien min i fjor var nemlig å dra til Göteborg og se på en Honda CRF250L, som endte opp med å bli levert "hjem" til Uddevalla litt senere samme dag. Yep, før jeg hadde lappen og fikk lov å kjøre selv :roll
Å kjøre rundt litt på grusveiene (og stiene...) på en sykkel som tåler litt lærte meg en god del. Ikke minst det å øve krypkjøring på en humpete gressplen lærte meg noe om balanse :crazy:

Denne sesongen har jeg kjørt alene, og kun alene. Til og fra jobb (ikke noen lengre strekning, og enda kortere nå som jeg byttet jobb...), kortere turer etter jobb, og dagsturer i helger og ferie. Kun én tur med overnatting, men den gav mersmak! Den turen var den eneste konkrete turen jeg ønsket ta i løpet av sesongen (over Valdresflya), og er godt fornøyd med at jeg klarte å få den til.
Litt kjedelig å kjøre alene noen ganger, man savner noen å snakke med, diskutere turen eller å lære av ute på veien. Samtidig har det vært veldig nyttig, da jeg kunnet ta ting i egen takt uten å bli stresset hvis jeg ønsker å ta et ekstra stopp eller sakte ned litt. Jeg har i hvert fall kost meg masser!

Jeg merker også hvordan selvtilliten har vokset seg i løpet av sesongen. Fra å ha tatt det veldig pent, til å dra på litt ekstra (innen rimelige grenser da, jeg har fortsatt respekt for konsekvenser). Merker at bykjøringen min har blitt litt mer kreativ, selv om jeg etter beste evne holder meg innenfor hva som er grei adferd i trafikken. Jeg er litt mer foran, i stedet for å bli fast i teite situasjoner så finner jeg veien ut av dem før de hender (hvis dere skjønner hva jeg prøver å si...). Å ha en liten og sprek sykkel hjelper masser her ;)

Så litt om mitt dilemma...
Jeg elsker begge motorsyklene mine, og tror det er til stor del fordi de er de første jeg eier. Jeg har jo ikke noen særlig referanse annet enn skolesyklene. På kjøreskolen kjørte jeg Honda CB650F, og selv om det var gode (skole)sykler, så ble jeg veldig klar over at det ikke var en slik sykkel jeg ønsket meg.
Det går mange tanker om et eventuelt sykkelbyte til neste år i hodet mitt nå. Honda'n ser jeg ikke noen poeng til å selge uansett, da den ikke koster meg noe særlig å eie. Yamaha'n derimot koster meg mere å eie, og jeg har ikke råd til enda en sykkel (hvis jeg ikke kjøper noe gammelt og billigt, men da kommer spørsmål om plass opp i stedet... :sk? ).
Hvis det blir ny sykkel, så blir det mest sannsynlig noe i ADV-segmentet. Er veldig spent på Yamaha T7, og KTM 790 Adventure er også på listen over høyst intressante sykler som (kanskje) kommer til neste år. Jeg har også siklet en god del over Husqvarna 701 Enduro, men tror den blir litt for ekstrem, men også litt for lik Honda'n min (fast med mere effekt da, selvfølgelig). Ønsker noe som er litt ber behagelig på lengre turer, men som også takler grus godt.
Men så er det jo tingen at jeg blir forelsket i Yamaha'n min på nytt vær gang jeg gir gass fra et lyskryss, ut en rundkjøring eller ut av en (av mange) sving(er) når jeg kjører ut på tur. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å skilles fra den... men regner med at hvis jeg får prøvekjørt noe som gir meg litt samme følelse, men som også passer for lange turer på varierte veier, så vil jeg få densamme gode følelsen. Det blir uansett ikke bytte i år, så jeg har vinteren på meg å finne ut av det. Kanskje blir det å bygge om XSR'en til en scrambler? :P

Hva jeg enn bestemmer med før til neste år, så er jeg sikker på at de syklene jeg eier nå, ikke blir de siste jeg eier. Det er mange lekre motorsykler der ute, og mange jeg ønsker å prøve. Drømmer om egen prosjektsykkel for å lære å skru er der også, men da må jeg ha plass for det. I dag har jeg bare bakgården til blokket jeg bor i og ikke noen garasjeplass (har gratis vinterlagring i stallet til foreldrene mine i Sverige heldigvis :twothumbs: ), så drømmen om å skru på alvor må vente dessverre.

Dette ble kanskje litt lengre (og mere usammenhengende) enn hva jeg planert... men et sted må jeg jo begynne :redface

Hilsen en drømmer, med begge beina litt for godt plantet på jorda.
Bilde
Sist redigert av Skogstrollet den 11 aug 2018, 18:43, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med blogg :thumleft Denne har jeg ventet litt på, regnet med at den før eller senere ville komme :prf
Det skal bli interessant å følge deg videre. Du skriver veldig bra, og er en utrolig dyktig fotograf. Jeg gleder meg til fortsettelsen :prf

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av BC45 »

Så bra at du får deg egen blogg, Skogstrollet :thumleft Håper du pøser på med masse fine bilder fra turene dine :D

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Så fint med blogg Skogstrollet! Gleder meg til å lese mer om jakten på ny sykkel og ser frem til å se masse flere bilder fra deg fremover. Du er som kjellv skriver, utrolig dyktig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av AJ »

Hey!
Dette må jeg si var hyggelig - veldig hyggelig!
Ny blogg fra selveste Skogstrollet :twothumbs: !!

Flott start på bloggen med et litt hemmelighetsfullt bilde av et Skogstroll med det lange håret :) .
Jeg har fått med meg i tidligere innlegg at du har kjørt din skogsgrønne Yammy i distriktet her jeg bor. Regner med at det skjer igjen siden det kun er snakk om noen få mil fra der du bor og jobbet. Så da håper jeg å møte din skogsgrønne XSR og deg med lang flagrende hestehale en gang i 2018 sesongen.
Det hadde vært veldig hyggelig med en prat langs veien om anledningen byr seg :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Takker så mye dere! :D
Føler jeg har et lite krav på meg å prestere med bildene mine nå... Får bare beklage for de gangene det kun blir vanlige mobilbilder ;) :P

Og ja, AJ, jeg tar turen rundt i området ditt av og til. Skal ikke se bort ifra at det blir mere frekvent i løpet av neste sesong, da det er flere hyggelige veier rundt omkring som på en eller annen måte leder forbi der :)
Var faktisk ikke så fryktelig langt unna nå nettopp... men mer om det litt senere ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Trodde ikke jeg skulle få kjørt noe i helgen, da jeg den siste tiden slitt med en forkjølelse som ikke helt velat bryte ut ordentlig. Det er slitsomt å føle seg trøtt og sliten, med en hals som er litt småsår, men uten at noe egentlig skjer... Vel, virker som at jeg klarte å ta knekken på den - deilig røykete whisky var visst svaret :twothumbs: Vaknet i hvert fall opp med en betydelig bedre hals i dag, og følte meg ikke så slitt som tidligere.

Så da var det bare å dra på sopp-jakt!

Det er mange som er ute i skogene, med rifle, og jakter på dyrene som bor der. Jeg jakter heller på sopp, jeg. Elg, rype og annet vilt får være i fred fra meg i hvert fall (men blir jeg tilbudt en bit viltkjøtt, så takker jeg ikke nei... :redface ).
Ettersom det begynner å bli kjølig, og dagene blir kortere (og jeg er like treg om morgen som vanlig), så blir også turene mine kortere. Jeg kjørte ut av Oslo, og opp til Stråtjern. Pleier å kjøre over Åsgreina, veiarbeid og 60-sone til tross. Synes det er en koselig strekning uansett.
Bilde

Fv23 er en av favorittveiene mine, da jeg liker naturen jeg kjører igjennom (og det er en god del svinger der :knegg ). Normalt fortsetter jeg bortover, og kommer ned vet Roa, men denne kan stoppet jeg altså ved Stråtjern. Det var sopp jeg var ute etter - og sopp fant jeg! Masser... av trattkantareller! Kantarell og trattkantarell er definitivt favorittene mine.
Bilde

Bare noen få meter fra veien, var det trattkantareller i masser. Faktisk så mye at jeg ikke hadde sjanse til å få med meg alt... hadde ikke plass til de i den lille tail-bagen min. Må huske på ryggsekk og større poser til neste gang :P
Bilde
Like greit egentlig, man må jo faktisk ta hand om soppen når man kommer hjem også :roll

Jeg var faktisk kjedelig nok til å kjøre samme vei hjem etter jeg fylt opp posene mine, og tok ikke noen flere stopp på veien. Det var uansett en utrolig flott tur, da sola kom frem og strålte over alle vakre farger naturen er kledd i nå. Å nyte turen var ikke vanskelig - spesielt ikke da jeg for en gang skyld klart å kle på meg ordentlig :sunny:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Beklager mobilbildene, men jeg hadde ikke plass til både sopp og kamera i den lille vesken min... :redface :P


Finntroll - Ursvamp

;)
Sist redigert av Skogstrollet den 11 aug 2018, 18:44, redigert 2 ganger totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av BC45 »

Skogstrollet skrev: 30 sep 2017, 20:52 Finntroll - Ursvamp

;)
Må si jeg skvatt litt der :\m/: Kontrasten mellom bildene og musikken altså ;)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

BC45 skrev: 30 sep 2017, 21:05 Må si jeg skvatt litt der :\m/: Kontrasten mellom bildene og musikken altså ;)
Dette kanskje passet bedre da? ;)

Finntroll - Svampfest
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av BC45 »

Skogstrollet skrev: 30 sep 2017, 21:36
BC45 skrev: 30 sep 2017, 21:05 Må si jeg skvatt litt der :\m/: Kontrasten mellom bildene og musikken altså ;)
Dette kanskje passet bedre da? ;)

Finntroll - Svampfest
Den passet veldig bra :thumleft

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Fsva »

Fine bilder fra i dag, Skogstrollet. Høsten må være den fineste sesongen å kjøre MC, med alle fargene over alt. :) Jeg kjørte forresten også rundt i områdene Maura, Nannestad og Gardermoen i ettermiddag. Flott høstvær :prf

Og så kom jeg på at jeg så en grønn XSR700 på østsiden av Vorma, mellom Eidsvoll og Minnesund for en del uker siden, har du trillet rundt i området? :roll

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Fsva skrev: 30 sep 2017, 23:24 Fine bilder fra i dag, Skogstrollet. Høsten må være den fineste sesongen å kjøre MC, med alle fargene over alt. :) Jeg kjørte forresten også rundt i områdene Maura, Nannestad og Gardermoen i ettermiddag. Flott høstvær :prf

Og så kom jeg på at jeg så en grønn XSR700 på østsiden av Vorma, mellom Eidsvoll og Minnesund for en del uker siden, har du trillet rundt i området? :roll
Ja, det er absolutt en fin tid å kjøre, så lenge været er med - som det jo var i dag :)

Nei, der i området har jeg ikke kjørt (ennå ;) ). Var derimot på tur for noen uker siden, men kjørte da langs med Glomma hele veien fra Kongsvinger til Fetsund :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Toven

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Toven »

Høsten er en fin fargerik tid! Men det dumme er at det nærmer seg hviletid for to-hjulingene :sorry :P

Brukeravatar
JohnsenCarspa
Innlegg: 18
Registrert: 16 sep 2017, 08:43
Motorsykkelen din: Ducati?
Sted: Sarpsborg

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av JohnsenCarspa »

Fantastisk :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Da var sesongen dessverre i stort sett over for dette trollet her. I fredags tok jeg en siste tur for i år på Yamaha'n, og den turen gikk til Sverige der den vil stå trygt i stallet til foreldrene mine over vinteren. Det føles egentlig altfor tidlig å avslutte sesongen nå, men oktober er ikke akkurat en forutsigbar måned når det gjelder været. Da er det like greit å velge en dag med sol og grei temperatur, så at man kan nyte turen ordentlig - og det var definitivt en så perfekt dag det kan bli denne tiden på året!

Heldigvis har jeg en veldig sympatisk sjef, som av en hendelse også er MC-frelst, så det var ikke noen problemer å få dratt litt tidlig fra jobb. Er jo greit å komme frem før det blir mørkt og kaldt! Tok uansett E18 ut av Oslo, for å spare litt tid, men ved Mysen tok jeg av mot Rv22. Jeg er definitivt ikke noe glad i lengre strekninger på motorvei... selv om sykkelen min ikke på noen måter klager, så føler jeg at fartvinden ble litt slitsomt etterhvert.

Selv om jeg så en god del andre motorsykler ute på veiene, var jeg for første gang den eneste MC-føreren som stoppet på bensinstasjon på Rakkestad. Det var derimot et gjeng godt voksne men med en samling spesielle biler som dukket opp (ikke noen bilder på bilene dessverre... :sorry ), for eksempel en god gammel Chevrolet som så ut å være veldig godt tatt være på. Dessverre er jeg ikke noe særlig interessert i biler, så kan ikke si så mye om hva de andre var for merker/modeller :redface

Uansett, men full tank og godt humør kjørte jeg videre. Når jeg passert Halden dukket det opp en annen motorsykkel bak meg, en stor sport tourer som jeg syntes tok det uvanlig rolig (les: han holdt god avstand og prøvde ikke å kjøre forbi meg). Kanskje klarer jeg å holde en grei fart i de mange svingene langs med Rv22 mellom Halden og grensen nå for tiden? :roll
Han passerte meg da jeg gjorde et kort foto-stopp ved rasteplassen ved Boltjern, og hilset glatt. Det var den samme karen som kjørt forbi når jeg stoppet for å fylde tanken i Rakkestad.
Bilde

Jeg kjørte raskt videre, krysset grensen ikke lenge etterpå, og bestemte meg for å ta en siste pause ved Bullaren. Det finnes en rasteplass ved vannet der, som jeg pleier å stoppe ved på turen nedover. Rett som det var kjørte den samme fyren forbi meg igjen, og ikke langt etterpå kom han tilbake. Han stoppet og vi ble sittende å snakke MC en lang stund. Det er fantastisk hvordan emnet motorsykkel starter opp konversasjon, og til og med en litt introvert person som meg åpner seg opp :P (Han kjørte forresten en Yamaha FJR1300, hvis noen lurer :) )
Stoppen min ble med andre ord betydelig lengre enn jeg planert, og solen vandret alt lengre ned... Etterhvert måtte jeg bare kjøre videre, hvis jeg skulle ha noen sjanse å komme meg frem før det ble mørkt.
Bilde
Bilde
Bilde

Det hadde rukket å bli ganske så kjølig, så det var på med termo-hanskene og en ekstra fleece-genser, men jeg følte det godt i fingrene etterhvert. Resten av turen til Uddevalla gikk uten stopp, jeg koste meg til tross for at det ble litt kaldt. Jeg rukket hjem akkurat som de siste solstrålene lyste opp tretoppene :sunny:
Bilde

Så nå står den skogsgrønne motorsykkelen min i stallet til foreldrene mine, ved enden av en grusvei inne i skogen utenfor Uddevalla (der den har godt selskap av Honda'n min). Takken er fylt opp, men da vi hadde familie på besøk som tok det meste av tiden min i helgen, rukket jeg ikke å vaske sykkelen... Det gjorde skikkelig vondt å reise ifra en skitten sykkel - er jo ikke noe bra å la den stå slik i vinter. Må se til å få kommet meg til Sverige igjen om ikke altfor lenge, så at jeg får vasket den ordentlig. Litt kvalitetstid med sykkelen er jo godt å få uansett ;)

Rukket en veldig kort tur med Honda'n i hvert fall, trengte å komme bort litt en stund (mye folk rundt meg pleier å ha den effekten). Det var utrolig flott å farte rundt på grusveien, og jeg merker jeg blir mer selvsikker også med den typen kjøring. Det satte återigen igang tankene om å kanskje bytte Yamaha'n til noe mere grusorientert til våren. Noe som kan ta litt pakking, og som det går å kjøre lengre turer på - både svingete asfaltveier og grusveier av varierende kvalitet. Vi får se hva jeg ender opp med å gjøre :-k
(Bildene fra turen med Honda'n kommer når jeg har fått tid til å gå igjennom de... :roll )
Sist redigert av Skogstrollet den 11 aug 2018, 18:45, redigert 1 gang totalt.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar