Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Skjønte det som at det var i ferskvann, og der er de vel ikke... Men var det i havet så skjønner jeg uansett at man blir skeptisk til å bade også i ferskvann - høres ut som et smertefullt møte!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 04 jul 2018, 13:55
Stian87 skrev: 04 jul 2018, 07:53 Hørtes deilig ut :thumleft er ikke så glad i å bade i sjøen/innsjø/tjern selv etter et lite hyggelig møte med et portugisisk krigsskip for en del år tilbake. Dessuten synes jeg det ofte er for kaldt. Men det er klart et kveldsbad når man farter rundt i 30 grader og glodvarme kjøreklær, det høres veldig fristende ut :thumleft
Jeg er helt enig i at vannet i Norge ofte er for kaldt, men frykten for portugisiske krigsskip er vel litt irrasjonell eller? Jeg har til gode å høre om disse i norske farvann, og i ferskvann lever de vel i alle fall ikke... :scratch

EDIT: https://www.faktisk.no/faktasjekker/PXv ... n-i-sommer
Neida er ikke noe rasjonelt ved det, og vil ikke kalle det en frykt heller. Mer litt at noe av lysten til å bade i sjøen og ferskvann forsvant da.
Skogstrollet skrev: 04 jul 2018, 14:40 Skjønte det som at det var i ferskvann, og der er de vel ikke... Men var det i havet så skjønner jeg uansett at man blir skeptisk til å bade også i ferskvann - høres ut som et smertefullt møte!
Neida, var ikke i ferskvann :D det er summen av det og flere ting som gjør at jeg stort sett holder meg til basseng :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I dag har jeg ikke kjørt motorsykkel... men igår tok jeg enda en kveldstur :)
Også denne gangen valgte jeg å pakke badeklær istedet for kamera, da jeg følte for å prøve vannet i havet et eller annet sted :)

Men jeg begynte med å kjøre opp over Herrestadsfjället, der jeg normalt pleier å kjøre med Honda'n - men denne gangen var det Yamaha'n som fikk strekke på beina på autostradan av en grusvei som er der.
Bilde

Dette er ved en sjø jeg hatt på noen bilder før, men da med Honda'n i bildet og ikke Yamaha'n.
Bilde

Kjørte over 'fjället' og tok noen svingete småveier ut mot kysten, og endte etterhvert på et sted ved navn Kavlanda brygga. Der var det folktomt...
Bilde

Men her var det skygge og kjølige vinder, så jeg tok en liten spasertur langs med vannkanten i stedet for å bade.
Bilde

Er merkelig hvor mye interessante ting man finner langs stranda. Jeg merka det var lenge siden jeg tilbragt noen særlig tid ved havet nå, for jeg stoppet ofte opp og plukket opp skjell og snudde på steiner for å studere de nærmere :roll

Bilde


Kjørte så hjemover, men bestemte meg for å ta en tur forbi den 'lokale' badstranda. Den lå fortsatt i sola, og vinden kanskje ikke var så kjølig der... Satt en stund på sykkelen å så ut over vannet, før jeg bestemte meg for at jo, jeg skal nok ta å føle på vannet her.

Bilde

Håpet at sauene passet på sykkelen min, og gikk for å finne meg et greit sted for å skifte.
Bilde

Gikk litt langs stranda, der det er en del siv, så det var lett å finne seg et sted i skjul. Nå var det nesten ikke noen folk igjen som badet heller, men badeplassen ligger rett ved en større campingplass, så det er alltid noen i området.

Fikk skiftet ihvertfall.
Bilde

Det var ikke den varmeste svømmeturen jeg hatt, og vinden føltes kald når jeg kom meg opp ur vannet, men nå har jeg i hvert fall badet i havet og :P

På hjemveien klarte jeg å bli skikkelig irritert på en scooter-huligan som skulle diskutere/kjefte med føreren av en Volvo, og kjørte ut i bredd og sperret hele veien. Jeg ønsket meg forbi, men de brydde de seg ikke om, selv om jeg til slutt tok til hornet for å si ifra at slik kan de ikke holde på. Ikke ofte jeg blir så irritert på folk i trafikken, men akkurat det der synes jeg ikke noe særlig om. Skal man diskutere noe kan man vel kjøre til siden og snakke, ikke skrike til hverandre mens man kjører :[-X



Imorgen kjører jeg til Oslo, skal hente telt og sovepose, samt harddisken til PC'n. Blir nok ikke noen telting til helgen, men håper å få noen netter på sammenhengende tur i sluttet av neste uke - hadde vært en god avslutting på ferien :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Stian87 »

Sånne diskusjoner midt i veien, eller småprat har jeg lite sansen for kjenner jeg. Opplever det av og til her jeg bor at folk stopper bilene for å prate med hverandre. De fleste er flinke til å flytte seg når noen komme bak. Men enkelte virker ikke som de bryr seg :evil
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

En ting jeg har tenkt på..
Ser du om radiatoren din får skader? Kombinasjonen grove dekk, gruskjøring, kort framskjerm og åpen ubeskyttet radiator kan være noe du bør holde øye med og kanskje sette inn tiltak imot :-k

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg har radiatordeksel, det var faktisk det første jeg gjorde med sykkelen når jeg kjøpte den :)
Så hjelper det kanskje ikke så mye hvis en stein smetter opp på baksiden da, men tror den risikoen er mindre 🤔
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev: 08 jul 2018, 10:09 Jeg har radiatordeksel, det var faktisk det første jeg gjorde med sykkelen når jeg kjøpte den :)
Så hjelper det kanskje ikke så mye hvis en stein smetter opp på baksiden da, men tror den risikoen er mindre 🤔
Godt :thumleft Den vil nok beskytte radiatoren veldig godt. Det finnes også forlengere for framskjermen om det ikke er tilstrekkelig, men det er ikke sikkert at det er nødvendig. Det viktigste er at ikke større steiner treffer radiatoren og skader den.
Radiatorlekkasje er både dyrt og kjedelig, ekstra ille er det om du befinner deg på en skogsvei langt fra folk når det skjer.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Har faktisk fundert på høy framskjerm, men det er nok mer styling enn funksjon på en slik sykkel :roll

Det er hendelbeskyttere på vei nå, og så blir det nok motordeksel i neste bestilling :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

I helgen tok jeg en kort tur opp til Oslo for å gi de åtte-beinete der hjemme vann, og ta noen øl med en kompis. Og for å hente telt, sovepose og litt andre småting jeg trengte.

Kjørte på småveiene opp mot Ed, og tok deretter av mot Nøssemark. Valgte veien som går på vestsiden om Stora Le, og den var helt nydelig å kjøre! En stor del av strekningen har fått nytt veidekke, og den noe humpete veien er et minne blott. Det eneste man måtte passe på var grus og stein i veibanen, spesielt i svinger selvfølgelig. Så lenge man er oppmerksom og velger linje deretter, er det ikke noen større problemer :)

Småveiene oppigjennom mot Ed er nydelige å kjøre, selv om ikke alle er i like god stand som denne. Det virker dog som at de etterhvert forbedres, og det er flere som de siste årene har fått ny aslfalt :thumleft
Bilde

Veien mot Nøssemark er i stor sett bare svinger, og denne turen var uten bobiler og campingvogner som hindret framfarten min :twothumbs:
Bilde


Turen fortsatte over grensa og videre mot 21. Ved Trollnestjernet, der vei 106 møter vei 21, finnes det en koselig liten rasteplass, og der valgte jeg å spise nistepakken min. Fell bru rasteplass heter den visstnok.
Bilde

Jeg har kjørt forbi her før, men har de gangene ikke stoppet. Så lenge det ikke er altfor mange bobiler der, kan det bli et fast stoppested hvis jeg kjører den veien til/fra Sverige :)


Det var selvfølgelig mange andre motorsyklister ute å kjørte, og jeg kom i kapp en av dem når jeg fortsatte opp vei 21. Det var en fyr på en HD som sammen med noen biler fastnet bak en lastebil. Bilene vek av en etter en, og til slutt var det bare oss to igjen bak lastebilen. Det var deilig når vi endelig kom til en tom veistrekning med god oversikt langt frem, og kunne kjøre forbi.
Etterpå økte avstanden litt, men vi holdt begge jevnt over samme tempo, til vi kom til Ørje der vi kjørte hver sin vei. Etter å ha kjørt bak i køen relativt lenge, hadde jeg hatt god tid til å studere gummi-testiklene som hengte fra (tilhenger?)kroken på motorsykkelen... :roll :P

Jeg fortsatte nordover på vei 21 et stykke, og svingte så av mot Løken. Der stoppet jeg for å fylle bensin, og for å varsle kompisen min om at jeg nå nærmet meg Oslo.
Når jeg kom hjem, lastet jeg kjapt av sykkelen, tok en rask dusj og skiftet - og gav meg ut for burger, øl og litt bar-hopping. Godt slutt på en flott dag! ;) :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av xyvind »

Åtte bein? Eller tentakler? Har du blekkspruter? Det er kult!

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Våknet ikke så seint som jeg fryktet lørdag morgen, og følte meg helt grei - så jeg pakket om veskene mine og kjørte ut av Oslo igjen.

Jeg var innstilt på svinger igjen. Hadde det så gøy på fredagen, så nå ville jeg ha mer! Styrte ferden over Bjørkelangen og deretter retning 21 igjen. Her skulle det kjøres svinger :twothumbs:
Vei 21 er en gøy vei å kjøre, selv om den noen strekninger trenger en forbedring.

Ved Bekketjern tok jeg en kort energipause. Dette er et sted jeg stoppet ved før, og da det ikke akkurat er noen parkering der, kun en liten lomme ved veikanten du, med litt go'vilje, kan stoppe på. Har du stoppet der, er du i stort sett garantert å være alene ;)

Bilde
Bilde


Fortsatte deretter sørover. Jeg må si at jeg liker å kjøre 21 langt bedre enn vei 22, som jeg pleier å kjøre når jeg skal til Sverige. Vei 21 har mange flere svinger og langt mindre trafikk, og i min mening mye mere koselige omgivelser. Jeg tror de fleste her har skjønt at jeg liker skoger og innsjøer... :P

På vei nedover, hadde godt og vel passert Ørje, endte jeg opp bak en bil, som kjørte akkurat så fort at det hadde blitt dumt å kjøre forbi, men ikke riktig fort nok for meg... sånn akkurat på grensen. Etterhvert så jeg et par andre motorsykler komme opp bak meg, og de la seg pent i den lille køen vår. Når bilen endelig svingte av, regnet jeg med at motorsyklistene bak meg også ønsket å gi litt mere gass - men når jeg så i speilet oppdaget jeg at avstanden kun blitt større. Jeg måtte sjekke speedometeret mitt, kjørte jeg så fort? Nei, det gjorte jeg ikke... Tanken min gikk tilbake på de tre herrene på sine tourers jeg passert når jeg kjørte Hardangervidda. Skal jeg være helt oppriktig, så synes jeg det er helt greit å ta det med ro, slik de åpenbart gjorde. Hadde jeg ikke vært i 'svinge-modus' denne turen, kan det hende jeg hold den samme beskjedne farten :roll

Neste stopp ble Trollnestjernet (igjen). Da jeg ikke hadde med meg noe annet å spise enn en påse nøtter, syntes jeg det ble best med litt hyppigere stopp for å få i meg vann og litt energi (=en neve nøtter). Denne gang var det kun jeg og et par på HD til stede, men det kjørte forbi mange andre motorsykler i løpet av den korte tiden jeg var der.

Bilde

Og så møtte jeg denne lille krabaten også:
Bilde

Passet på at den kom seg unna før jeg kjørte avgårde. Hadde jo vært kjedelig å kjøre over den, da hadde det blitt en sommerfugl mindre seinere i sommer...


Det ble selvfølgelig å kjøre over Nøssemark ned igjen. Det er virkelig en deilig strekning å kjøre, men jeg ønsker at det var litt mindre stein og grus i veien enkelte steder...Det ble ingen stopp før jeg kom til Ed, der det ble litt mere vann og nøtter. Og kameraet kom frem det og. Litt kjedelig plass å stoppe, egentlig, men passer jo greit hvis det er sykkelen man vil ta bilde på :P
Bilde


Derifra endte jeg opp med å ta en litt annen vei enn hva jeg pleier. Istedet for å ta til venstre når jeg kom til Ed, kjørte jeg til høyre. Man kommer ut på samme vei til slutt, men lengre vest. Kunne forsåvidt gjort et bedre valg, da veien ut var full av grus. Massevis av grus. Jeg lurte på hva i all verden de gjort der, men tror det er rester av oljegrus som samlet seg. Ikke noe særlig gøy.

Kjørte mot Munkedal via Hedekas, og strekningen mellom vei 164 og Hedekas kan jeg ikke huske å ha kjørt før. Det var en gøy liten vei, noen steder var det mange morsomme svinger, andre steder så du hvordan veien liksom vred seg gjennom landskapet i lange, myke bølger. Jeg lo i hvert fall bredt inni hjelmen min :knegg

Når jeg kom til Munkedal hadde jeg et valg; enten så kunne jeg ta den kjedelige veien (gamle E6), eller så kunne jeg ta den morsomme veien over Valbo-Ryr og Herrestadsfjællet. Selvfølgelig valgte jeg den morsomme veien!
Det betydde også et par ekstra foto-pauser langs veien over 'fjællet' :P

Bilde

Bilde
Bilde


Ser ikke ut som at jeg får brukt teltet jeg nå hentet i løpet av uken som kommer dessverre, men har ikke gitt opp håpet helt ennå :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

xyvind skrev: 09 jul 2018, 00:09 Åtte bein? Eller tentakler? Har du blekkspruter? Det er kult!
Haha, det hadde helt klart vært kult!
Men det er litt annen type dyr jeg har - ikke noe for araknofober for å si det slik :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tok meg en heldagstur i området i dag, men da jeg fortsatt jobber med bildene får referat fra dagens tur vente :P

Her kommer isteden bilder fra søndagens kveldstur med Honda'n. Det var en veldig kort tur, og har egentlig ikke så mye annet å fortelle om den at jeg funnet meg noen nye favorittveier forbi Herrestadsfället ;)

Bommen var åpen, og det tok jeg som et tegn på at det var fritt frem :knegg
Bilde

Møtte faktisk en bil på vei derifra når jeg kjørt inn, så er ikke bare jeg som kjenner til dette stedet :roll

Veien endte ved sjøkanten, et perfekt sted hvis man ønsker å være alene ved sjøen.
Bilde

Bilde
Bilde

Bilde
Bilde

Bilde

Bilde

Nå må jeg se igjennom bildene fra i dag også... Ligger alltid litt etter virker det som :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev: 10 jul 2018, 23:03
Nå må jeg se igjennom bildene fra i dag også... Ligger alltid litt etter virker det som :roll
Det gjør ingenting at du ligger litt etter så lenge resultatet er verd å vente på. Det er det, hver gang :thumleft

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Tore L »

Du er flink til å formidle dine opplevelser både med tekst og bilder, og som Kjellv sier - dette er det vært å vente på hver gang, :) ille bra som vi sier :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Svar