Ett Skogstroll på MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Nomade »

Jeg var der også for et par dager siden, rotet meg litt bort i begynnelsen, men etter litt så litt så jeg mer på skiltene så var det ikke noe problem ;-)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Relax »

Bilde

Du hadde fine og morsomme tanker om foreldrene dine og turer :)
Skal innrømme at det fikk meg også til tenke på et gammelt hørespill som gikk på radioen i gode, gamle dager ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Det er alltid en høytidsstund å lese om dine turer og se bildene du deler.
Det høres absolutt ut som en sykkel i mer adventurestil ville gjøre nytte for deg, men den nydelige Yamahaen din gjør jammen susen den også.
Om du skulle få lyst å oppleve Hardanger, får du gi beskjed, her er både hjerterom og husrom :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Skal definitivt prøve å gi lyd ifra meg hvis jeg vet jeg kjører i områdene til dere :thumleft men det er ikke alltid jeg selv vet hvor jeg er på vei før jeg er der :roll

Har passet på å oppdatere noen av de gamle postene med riktige bildelinker, etter at Postimage bestemt seg for å endre på dem...


Tanken med sidevogn har vært skikkelig vanskelig å slå ifra seg må jeg innrømme. Jeg vet at det ikke er det samme som vanlig motorsykkel, men det har sin egen ting, helt klart. Nå må jeg bare finne en jeg har råd til, uten at den er i altfor dårlig stand...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Skogstrollet skrev: 11 aug 2018, 18:41 Skal definitivt prøve å gi lyd ifra meg hvis jeg vet jeg kjører i områdene til dere :thumleft men det er ikke alltid jeg selv vet hvor jeg er på vei før jeg er der :roll
Kjører du mot vest, er du på rett vei :) :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg lovet jo å skrive litt i bloggen min... Har ikke akkurat hatt mye energi til overs den siste tiden, og da blir slike ting dessverre utsatt :sk? Men nå skal jeg gjøre et forsøk ihvertfall :)

Synes sommeren tok slutt litt vel abrupt, egentlig. Har sikkert noe å gjøre med det uvanlig varme været vi hadde, og når det tok slutt føltes det plutselig som høst før sommeren egentlig var over.
Det ble uansett mange flotte turer, selv de siste månedene - som jeg ikke klart å lage referat fra :sorry På noen av turene ble ikke kameraet plukket frem engang, selv om jeg hadde den med meg. Tok kanskje et par mobilbilder, men følte mer for å kjøre enn å stoppe - og alt må jo ikke deles, selv om det er gøy å fortelle hvor man vært og om veiene man kjørt.
Energien min forsvant også plutselig omtrent samtidig som varmen, og den kom egentlig ikke tilbake før den kjøligere høstluften ankom. De å kjøre motorsykkel var det eneste som fikk meg å føle meg ordentlig våken, men jeg orket ikke så mye 'etterarbeid' etter turene mine.

Men så begynte høsten på alvor, og jeg skjønte at sesongen definitivt gikk mot sitt slutt. Da tok jeg kamera, termos og hjemmebakte kanelboller og kjørte til skogs for å lete sopp - for er det noe som hører høsten til, er det å plukke sopp! :P

Bilde

Og nok fant jeg sopp - herlige trattkantareller som endelig begynt å komme etter den tørre sommeren.
Bilde

Fant også annen, ikke spiselig, sopp. Trenger ikke å kunne plukke dem for å ta bilder da ;)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Når jeg følte meg fornøyd med funnene mine, så fant jeg meg et sted for å nyte den medbragte 'fikan' - varm sjokolade var perfekt valg denne dagen.
Bilde

Ettersom planen var å ta en del bilder på 'små ting', hadde jeg kun tatt med meg mitt 100mm macro objektiv, men det viste seg å fungere helt fint for å ta bilder av sykkelen min også :P
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Det er deilig å kjøre når luften er så frisk, selv om det lett blir kjølig - spesielt for en som meg som blir kald fort - men uj hva jeg koser meg i svingene uansett! Og noen ganger må jeg bare slå av på farten og nyte omgivelsene, for høstsol som lyser på høstfarger er vakkert.
Så helgen etterpå ble det akkurat den samme turen igjen (varning for bilder jeg allerede delt... :P )

Bilde
Bilde

Denne gangen hadde jeg kun varmt vann i termosen, og noen te-poser pakket ned (og kanelbolle da, selvfølgelig ;) ).
Bilde

Jeg lo høyt i hjelmen min når jeg fartet hjemover igjen, for jeg storkoste meg i det nydelige høstværet og på den lettsvingte sykkelen min :crazy:


Helgen derpå igjen tok jeg dessverre besluttet om å kjøre sykkelen hjem til foreldrene mine for vintern. Oktober er ikke akkurat en forutsigbar måned, og jeg ønsket ikke å måtte ta turen i regn og kulde, det skal jo være gøy å kjøre!
Og gøy hadde jeg, så gøy at jeg vet et tidspunkt mot slutten av turen måtte tvinge meg selv å sakte ned betraktelig. Det sies at politiet i Sverige er litt snillere når det gjelder fartsbøter, men jeg har ikke lyst å prøve å strekke grensene for når man risikerer å miste lappen :redface
Hadde ihvertfall en hyggelig tur nedover, og men en slik avslutning på sesongen ønsker man uten tvil at det blir en tidlig start og en like flott MC-sesong neste år :twothumbs:

Ved Boltjern møtte jeg en hyggelig kar på en Goldwing, og vi ble stående der og preket en lang stund. Til slutt måtte vi begge kjøre videre, så vi at kom frem til våre respektive destinasjoner før det ble for kaldt.
Bilde

Normalt stopper jeg ved Bullaren, men der ble det kun stopp for å ta på meg en ekstra genser. Jeg visste at stoppestedet der ville ligge i skygge nå, så det var grunn til at jeg stoppet ved Boltjern istedet - der var det jo fortsatt sol.
Bilde

Så nå står sykkelen min i Sverige, og venter på en skikkelig vask og at jeg skal fylle tanken full. Skal ned neste helg, og håper på å få tatt meg en tur litt lengre enn til bensinstasjonen :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av niko »

Takk for fine skildringer og bilder. For min del gleder jeg meg til å ta fram långferdsskridskor om det blir barfrost og ski når snøen kommer. Viktig å ha noe å glede seg til, uansett sesong.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Fantastisk, nydelig, jeg mangler egentlig superlativer nok.
Du deler så fint fra turene dine, og du har et øye for å ta flotte bilder, både av natur og ikke minst den flotte Yama'en din. Den grønnfargen er nydelig, og så kult at du virkelig BRUKER den, på allslags veier :)

Du må definitivt komme på besøk her i vest neste år, det hadde vært kanonkjekt å sett mitt nærområde gjennom dine øyne (kameralinser :prf )
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av KawaKjetil »

Fantastisk fine bilder :thumleft Får håpe det kommer litt mer muligheter for kjøring denne høsten! Dette vekket kjørelysten.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Tusen takk dere! :D :redface

niko skrev: 07 okt 2018, 20:18 Takk for fine skildringer og bilder. For min del gleder jeg meg til å ta fram långferdsskridskor om det blir barfrost og ski når snøen kommer. Viktig å ha noe å glede seg til, uansett sesong.
Helt enig, selv om jeg ikke driver med noen sport :) Ønsker meg en vinter med mye snø da, uansett :thumleft
Selv håper jeg på å få lest noen bøker og tatt meg igjennom noen spill jeg ikke er ferdig med ennå - slike ting blir det jo ikke mye av i MC-sesong :roll

Olav K skrev: 07 okt 2018, 21:03 Fantastisk, nydelig, jeg mangler egentlig superlativer nok.
Du deler så fint fra turene dine, og du har et øye for å ta flotte bilder, både av natur og ikke minst den flotte Yama'en din. Den grønnfargen er nydelig, og så kult at du virkelig BRUKER den, på allslags veier :)

Du må definitivt komme på besøk her i vest neste år, det hadde vært kanonkjekt å sett mitt nærområde gjennom dine øyne (kameralinser :prf )
Jeg kan ikke annet enn å bruke den, det er jo så gøy! Resultere dessverre i noen små "bruksmerker", men det kan jeg nok leve med :P
Og jeg har absolutt planer om å få tatt meg en tur vestover i løpet av neste sesong. Har et ønske om en lenger Norges-tur egentlig, men får se hvordan det passer inn i ferie-planer og værmeldinger til sommeren :)

KawaKjetil skrev: 07 okt 2018, 21:38 Fantastisk fine bilder :thumleft Får håpe det kommer litt mer muligheter for kjøring denne høsten! Dette vekket kjørelysten.
Ser lovende ut til helgen, så jeg håper å få tatt meg en litt lenger tur hvis jeg får tid til overs. Er to med bursdag denne uken som skal feires til helgen, men krysser fingrene for at jeg kan få noen timer til en tur ihvertfall.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Skogstrollet »

Hadde egentlig tenkt å skrive noen rader om sesongen, men vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at det har vært helt fantastisk vær og jeg har hatt det fryktelig gøy på to hjul :twothumbs:
Jeg har også begynt å få opp farta, og må noen ganger holde et ekstra øyne på speedometeret for å ikke risikere å miste lappen, men skal ikke skryte med å skrape fothvilere eller slite vekk noen chicken strips på dekkene - så langt har jeg ikke kommet ennå, og det er strengt tatt ikke målet med kjøringen min heller :P

Så hva er målet med kjøringen min? Egentlig ikke mere enn å ha det gøy, oppdage nye veier og omgivelser og bare kose meg på veien, uansett om den er asfaltert eller ikke. Akkurat der er vel mitt største dilemma nå om dagen. XSR'en min er en kul sykkel, det er det ingen tvil om, men noen særlig bakkeklaring har den ikke, og det kan bli et problem på noen av de herlige grusveiene jeg gir meg ut på... Så da ser jeg meg litt om etter noen alternativer. Honda'n er forsåvidt en grei grussykkel, men er ikke like behagelig på lengre turer og strekninger i høyere hastigheter - og den trenger litt omsorg og stell.

Det er fortsatt Yamaha T7 og KTM 790 Adventure som ligger øverst på listen av mulige erstattere, sammen med Husqvarna 701 Enduro hvis ingen av dem faller i smaken når endelige spesifikasjoner og pris er satt. Men så kom Triumph med sin 1200 Scrambler, og jeg må innrømme at det nok nærmer seg den perfekte sykkelen for meg... hvis de leverer som lovet. Regner dessverre med at prisingen blir litt i drøyeste laget for meg, så med annet enn at de klarer å motbevise den antakelsen når prisen kommer er den ikke aktuell... :sk?

Har også litt tanker om å prøve andre typer sykler, alt fra cruisere til mindre sportsykler, av ren nysgjerrighet. Da mener jeg ikke å prøvekjøre en kort tur å være fornøyd med det, nei, her snakker jeg om å kjøpe en rimelig sykkel for å ha den i hvert fall noen måneder. Da må jeg nok være litt selektiv, og prøve å finne sykler som holder seg relativt stabilt i pris over en sesong (tips mottas ;) ). Da kan det som sagt være svært forskjellige sykler - fra Honda Shadow, via Kawasaki Ninja 250 R til en Suzuki DR-Z 400 SM... Selv om jeg trives utrolig godt på de to typer syklene jeg har, så har jeg lyst å prøve hvordan andre sykler er å kjøre, og hvis de kanskje kompletterer de jeg har nå. Jeg vil jo ikke gå miste om en kul opplevelse på sykkel fordi jeg sitter inne med noen formeninger som ikke stemmer om hvordan det er å kjøre cruiser, til eksempel! Og jeg lurte litt på hvis jeg kanskje skulle kjøpe den dere plastraketten (aka Yamaha R6) som så ut å ha en rimelig pris... de ser jo tøffe ut, selv om jeg ikke tror at det er en sykkel for meg - men det vet jeg jo egentlig ikke før jeg prøvd!

Så, eh, ja... sånn går nå dagene. Dette blir nok en lang vinter, og jeg har en tendens til å lage meg tanker og ideer som blåser bort med vårvindene så fort jeg får ut sykkelen fra vinterdvalen :P
Nei, jeg har ikke lagt tankene om sidevogn på hyllen, men det er vanskelig å få tak i et greit og rimelig eksemplar. Kan tenke meg en tourer/cruiser i stedet, hvis den er godt tilrettelagt for passasjer (også her er jeg takknemlig for tips!).


Men, nok om dette for nå, her kommer det noen bilder fra et par uker siden, da det var sommervarme og sol ;)


Like etter jeg passert en treg bil, stoppet ved et kryss for å sjekke hvilken vei jeg burde velge nå, og den samme bilen passerte meg og viste seg å være militærpoliti... som stoppet, snudde... og kjørte forbi *puh*
Bilde
Bilde

Neida, de virket på godt humør begge to, og enda mere forvirret om hvor de skulle hen enn meg :P


Jeg måtte selvfølgelig ta noen avstikker på små koselige grusveier...
Bilde
Bilde
Bilde

...ta enda en bilde på en av favorittstrekningene mine...
Bilde

...og ta en tur ner til havet :thumleft
Bilde


Jeg besøkte også den gamle arbeidsplassen min, Emaus Lantgård i Uddevalla.
Bilde
*ahem* Jeg har flere bilder derifra, men ikke rukket å gå igjennom alle ennå... så, eh... det ble en motorsykkelbilde der og :P


Og så måtte jeg jo bare ta noen bilder ekstra når jeg kom hjem... for været var nydelig og høstfargene gjorde seg virkelig med en motorsykkel i forgrunnen :twothumbs: :P
Bilde
Bilde
Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av kjellv »

Fantastiske bilder, og like levende tekst som vanlig. Takk igjen for at du deler opplevelsene dine på en slik fortreffelig måte :prf
Når det gjelder T7.. Eicma om ei ukes tid, der får vi antakelig en beskjed om den er på markedet til neste sesong :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Bjerknez »

Meget underholdende lesning, og mange flotte bilder. Jeg har faktisk også litt sansen for sykkelen din. Den liksom ut som en slags klassisk tursykkel, men på den annen side ser dne også litt "badass" og rampete ut.

Keep up the goog work :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Olav K »

Det er svært få som evner å løfte kjøresuget mitt enda et hakk, men dine bilder og betraktninger gjør det i rikt monn.
Hver eneste gang!
Og himmel og hav så fin den sykkelen din er :)
og kult at du virkelig BRUKER DEN, og ikke bare har den til pynt.
Gleder meg allerede til neste sesong :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ett Skogstroll på MC

Legg inn av Sakkle »

Skogstrollet skrev: 28 okt 2018, 22:27 Det er fortsatt Yamaha T7 og KTM 790 Adventure som ligger øverst på listen av mulige erstattere, sammen med Husqvarna 701 Enduro hvis ingen av dem faller i smaken når endelige spesifikasjoner og pris er satt. Men så kom Triumph med sin 1200 Scrambler, og jeg må innrømme at det nok nærmer seg den perfekte sykkelen for meg... hvis de leverer som lovet. Regner dessverre med at prisingen blir litt i drøyeste laget for meg, så med annet enn at de klarer å motbevise den antakelsen når prisen kommer er den ikke aktuell... :sk?
Jeg er veldig nysgjerrig på 790 Adv også. Må prøvekjøres til våren. Forhåpentligvis har den kommen til Norge da...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar