Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Lauri »

Ketil skrev: 08 sep 2018, 20:34
Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Flott at noen finner mine turopplevelser interessante :thumleft Jeg synes det er kjekt å logge de turene jeg tar da jeg tenker det sikkert er artig å lese seg tilbake til om noen år. Finnmark er et flott fylke, jeg reiser mest her i øst, men det er også veldig mange perler i vest. Jompa, med Alta som utgangspunkt, har tilgang på utrolig mye variert og vakker natur.
Takk for flotte og lærerike reiseskildringer :D

Selv har jeg fartet Finnmark på kryss og tvers både på to- og fire hjul i mange år. Det er bare Nordland fylke jeg rangerer høyere når natur skal oppleves. Finnmark er majestetisk - noen annen beskrivelse kan ikke gis. Du Ketil er en god ambassadør for fylket :)

Favorittstrekket mitt i dette fylket er utvilsomt fra Olderfjord til Nordkapp - gang på gang :prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Søndagstur ut mot havet til Grense Jakobselv

Legg inn av Ketil »

Lauri skrev:
Ketil skrev: 08 sep 2018, 20:34
Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Flott at noen finner mine turopplevelser interessante :thumleft Jeg synes det er kjekt å logge de turene jeg tar da jeg tenker det sikkert er artig å lese seg tilbake til om noen år. Finnmark er et flott fylke, jeg reiser mest her i øst, men det er også veldig mange perler i vest. Jompa, med Alta som utgangspunkt, har tilgang på utrolig mye variert og vakker natur.
Takk for flotte og lærerike reiseskildringer :D

Selv har jeg fartet Finnmark på kryss og tvers både på to- og fire hjul i mange år. Det er bare Nordland fylke jeg rangerer høyere når natur skal oppleves. Finnmark er majestetisk - noen annen beskrivelse kan ikke gis. Du Ketil er en god ambassadør for fylket :)

Favorittstrekket mitt i dette fylket er utvilsomt fra Olderfjord til Nordkapp - gang på gang :prf
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding LauriBilde Enig med deg at turen ut mot Nordkapp er flott. Men når det kommer til mc-vei og spektakulær natur, så er også strekningen fra Olderfjord og over til Lillefjord og ut til Havøysund en stor opplevelse. Da passerer du også Bakfjord, arnested for et av de største spiondrama i etterkrigstiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Pensjonisten plassert i vinteropplag

Legg inn av Ketil »

Da er veteranen plassert i vinterhiet. Vasket, polert og med ny olje tenker jeg den skal få en god hvil. Har enda et håp om å rekke en tur eller to med Teneren før den også plasseres i varmen. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

KawaKjetil

Re: Pensjonisten plassert i vinteropplag

Legg inn av KawaKjetil »

Ser ut til at veteranen får et videre godt liv Med slikt stell får du mye glede av den i mange år!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Pensjonisten plassert i vinteropplag

Legg inn av Jompa »

Oi, den ser finere ut enn da jeg hadde den, du har vel ikke pynta på bildet?
Bra å se at sykkelen fikk en god eier.
Til og med bakdrevet har du vaska.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Tech
Administrator
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2009, 16:50
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Pensjonisten plassert i vinteropplag

Legg inn av Tech »

Ketil skrev: 06 okt 2018, 13:41 Da er veteranen plassert i vinterhiet. Vasket, polert og med ny olje tenker jeg den skal få en god hvil. Har enda et håp om å rekke en tur eller to med Teneren før den også plasseres i varmen. Bilde
Dævven steike!
Den var fin, ja :yeyeye !

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Pensjonisten plassert i vinteropplag

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev:Oi, den ser finere ut enn da jeg hadde den, du har vel ikke pynta på bildet?
Bra å se at sykkelen fikk en god eier.
Til og med bakdrevet har du vaska.....
Jeg har kun vasket og polert, og ikke noe photoshop-redigering neiBilde At den er såpass strøken er nok din ære, og har begynt å ane no hvor mange timer arbeid du har lagt i denBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Sommertur under planlegging, tips mottas

Legg inn av Ketil »

Til sommeren planlegger jeg en mc-tur sørover i Øst-Europa. I og med at jeg bor så langt øst, så er det jo bare å kjøre rett sørover :D Det eneste som er bestemt er at jeg skal møte kona i Split i Kroatia, hun foretrekker utrolig nok å fly på ferie, og at jeg har ca. 7 dager på å kjøre Kirkenes - Split. Første etappe er en dagstur rett sør til Rovanniemi, her tenker jeg å ta mc på toget og sove meg sørover i Finland til Helsinki. I den finske hovedstaden blir jeg bare noen timer før jeg ruller om bord på ferja til Tallin, tog og ferje korresponderer fint. Fra Tallin blir det å kjøre gjennom Baltikum og inn i Polen, og videre gjennom Slovakia og Ungarn. Jeg har vurdert om jeg skal kjøre på tvers av Ungarn og rett inn i Kroatia, men jeg er veldig fristet av å svinge øst inn i Romania og utforske Transylvania, og da er selvsagt Transfagerasan et høydepunkt jeg ikke kan gå glipp av. Tar jeg løs på Romania vil det mest naturlige ruta videre gå gjennom Serbia og Bosnia. Det tror jeg også kan bli en spennende strekning, og ser da for meg å kjøre gjennom Sarajevo og Mostar. Men dette er bare på planstadiet ennå og det er jo artige å vurdere ulike alternativer. Jeg har kun hatt en time i Tallin tidligere, ellers er alt sørover mot Split helt ukjent for meg. Jeg håper noen av dere som har vært litt i Øst-Europa kan komme med noen tips og råd til meg, hva bør jeg få med meg og hvilke veistrekninger anbefales. Jeg er spesielt interessert i høre noen erfaringer fra det å kjøre i Romania og i Balkanlandene. Planen er jo at jeg skal hjem fra ferie også, men ser for meg at det kommer til å bli raskeste vei :D

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sommertur under planlegging, tips mottas

Legg inn av pingvin »

Har du sett på Trans Euro Trail? Offroad (grus/kjerreveier) gjennom hele Europa, bare å laste ned GPS spor og følge streken. Du har nok hakket stor sykkel avhengig av hvor god du er offroad, laget for 250-600cc men mange som kjører med +1000cc også.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Sommertur under planlegging, tips mottas

Legg inn av Ketil »

Tusen takk for tips Pingvin Dette er nok et spennende alternativ og noe som kan bli aktuelt en dag, men i sommer blir det nok mest på asfalt. Har ei tidsramme på turen og når jeg reiser alene er det greit å ferdes på litt mer trafikkerte veier, og som du er inne på så er kanskje ikke en 1200 kubikk rette kjøretøy. Men uansett tusen tak for tilbakemelding og tips


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Luftetur til Berlevåg og omheng

Legg inn av Ketil »

Tok sist helg en tur ut mot kysten, nærmere bestemt retning Berlevåg, for å få noen km på hjul før sommerens langtur og for å få litt saltluft i nesa. Har ikke vært noe sommervær så langt å skryte av i Øst-Finnmark, men denne helga var meldingen fin ute ved kysten. Pakket telt og campingutstyr på Teneren og stakk litt tidligere fra jobb fredag.

Turen innover Varangerfjorden langs E6 er fin nok den, men etter å ha kjørt her x antall ganger blir man nesten litt blasert. Derimot blir landskapet en smule mer dramatisk når man kommer utover Tana-vassdraget i Austertana. Her er fjellene brattere hvor Tana-deltaet breier seg ut mot fjorden.

Bilde

Bilde

Etter Austertana bærer det mot fjells og over Kongsfjordfjellet.
Fylkesvei 890 er en av de mest værharde strekningen i landet hvor det vinterstid stort sett er snakk om kolonnekjøring, men på sommeren i solvær er det rene idyllen og en svært vakker veistrekning. Her er det både rettstrekninger og lange kurver, oversiktlig og 90 sone, og med lite trafikk blir dette en herlig kjøretur en fredag ettermiddag i juni.

Bilde

Midt oppe på fjellet kommer du til krysset ved Gednje hvor du enten tar til Båtsfjord, eller som jeg gjorde, tar til venstre og ned mot Kongsfjord og Berlevåg. Herifra blir det mer svinger og du kjører gjennom et hytteområde før du ser kysten og kommer ned mot Kongsfjord. Det er helt spesielt å komme ned fra fjellet og møte det åpne og uendelige havet.

Kongsfjord er et lite fiskevær hvor det i dag ikke er mange fastboende igjen, men det er noe småskala turisme med gjestgiveri og ikke minst en spesiell landhandel som er verdt en stopp. Jeg valgte denne ettermiddagen å passere, da kveldens mål lå ende lenger mot vest utenfor Berlevåg. Veistrekningen fra Kongsfjord og ut mot Berlevåg kan bare beskrives som spektakulær. Du kjører langs storhavet med bratte fjell over deg og klipper som skjærer ut i havet.

https://youtu.be/RKav5QuF3ug

Bilde

Det ble noen stopp langs veien utover mot Berlevåg, men sulten gnaget i magen og jeg hadde siktet meg inn på et av de få tilbudene for matservering Berlevåg har å by på. Gatekjøkkenet i fiskeværet ytterst mot Barentshavet er viden kjent for sine burgere, her får du blant annet fiskeburger av fersk hyse hentet fra kaia 5 meter bak bua. Det levde opp til sitt rykte og etter et godt måltid fortsatte ferden gjennom Berlevåg og videre utover mot Molvik, så langt du kommer på vei. Molvik er en idyll av ei bukt og steinstrand, som er vendt innover den store Tanafjorden. Her er det litt skjerming fra det åpne hav og de beinharde værforholdene på yttersida. Brukte ikke lang tid på å finne en fin teltplass her.

Bilde

Bilde

Kvelden ble avsluttet med en god whiskey i stolen utenfor teltet.

Del to av denne turen får vente litt, nå er det kveld og nattBilde


Sent from my iPad using Tapatalk
Sist redigert av Ketil den 28 jun 2019, 16:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sommertur under planlegging, tips mottas

Legg inn av Bjerknez »

Dette må være et av de bedre bilene jeg har sett her inne siden jeg ble medlem :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Sommertur under planlegging, tips mottas

Legg inn av Ketil »


Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av Ketil »

Da har jeg kommet i gang med sommerens mc-ferie. Turen i år går rett sør og planen er å ende opp i Kroatia om ei uke. Akkurat no er det kaffestopp i Ivalo. Regn og 12 grader i dag, så det kan værmessig egentlig bare bli bedreBilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På tur mot sør og varme

Legg inn av Nomade »

Ser du bor i Pasvik, da har du jaggu en lang tur foran deg :-)

Svar