Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av 45316 »

Får ikke opp bildene i Tapatalk, men siden jeg har god erfaring med dine bilder så tok jeg meg bryet med å sjekke i nettleseren. Fine bilder også godt referat! (som vanlig når det gjelder deg)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Relax »

Dine referater er veldig bra og interessante. 👍
De leses nøye!
Det er noe av det beste her på MC siden!
Takk !
"Do the right thing"

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ketil`s MC-logg

Legg inn av pingvin »

Ketil skrev: 28 jul 2020, 22:41 Er fortsatt på tur i Nord og har i kveld satt opp teltet på yttersida av Senja. Nyter utsikten med en pils i hånda og tenker på hvor privilegert man er som opplever slike kvelderBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fantastisk bilde :thumleft Og supert referat...men du gjør meg ikke noe tjeneste, nå må jeg til Gorsajuvet og det jo fryktelig langt :sorry Bookmarked.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev:
Ketil skrev: 05 sep 2020, 15:11 Her kommer en liten oppdatering fra min mc-ferie i juli.

Bilde
Gorsabrua
Bilde

Turen hadde på alle vis vært helt topp og det er mange fine minner å ta med seg utover vinteren.
Flott tur :twothumbs: flotte bilder og et hint til 2021 Tour avd. Lofoten er det også...takk,takk
Tusen takk Rolf-ArneBilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

niko skrev:Flott og inspirerende turrapport. Takk skal du ha!
Takk, takkBilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

45316 skrev:Får ikke opp bildene i Tapatalk, men siden jeg har god erfaring med dine bilder så tok jeg meg bryet med å sjekke i nettleseren. Fine bilder også godt referat! (som vanlig når det gjelder deg)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Takk for hyggelig tilbakemeldingBilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

Relax skrev:Dine referater er veldig bra og interessante. Bilde
De leses nøye!
Det er noe av det beste her på MC siden!
Takk !
Tusen takk RelaxBilde Artig at du liker det som legges ut. Jeg syens det er veldig fint ha en slik logg, kjekt å lese tilbake på om noen år.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

pingvin skrev:
Ketil skrev: 28 jul 2020, 22:41 Er fortsatt på tur i Nord og har i kveld satt opp teltet på yttersida av Senja. Nyter utsikten med en pils i hånda og tenker på hvor privilegert man er som opplever slike kvelderBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fantastisk bilde :thumleft Og supert referat...men du gjør meg ikke noe tjeneste, nå må jeg til Gorsajuvet og det jo fryktelig langt :sorry Bookmarked.
Tusentakk PingvinBilde Alle må minst en gang til Gorsajuvet ser duBilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Relax »

Ketil skrev: 06 sep 2020, 20:28
Relax skrev:Dine referater er veldig bra og interessante. Bilde
De leses nøye!
Det er noe av det beste her på MC siden!
Takk !
Tusen takk RelaxBilde Artig at du liker det som legges ut. Jeg syens det er veldig fint ha en slik logg, kjekt å lese tilbake på om noen år.


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
Kona og jeg kjørte 2 på i Europa, og "overalt" i Norge (kom aldri lenger nord enn til Lofoten :) ) i 10-11 år fra 2004 og framover.
Det meste ble refert med ord og bilder på en amerikansk nettside fordi jeg har amerikanske sykkel og hadde fler nettvenner der enn her.
Rundt 2014-15 så ble det nettstedet lagt ned :( .....og alt ble borte:(

Jeg er sikker på at du har backup, jeg hadde ikke det :(

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Jompa »

Fin historie og fine bilder.
En gang skal jeg også ta en tur over flere uker, en gang................
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 09 sep 2020, 23:00 Fin historie og fine bilder.
En gang skal jeg også ta en tur over flere uker, en gang................
Helt enig!
Å ta en lengre tur over flere dager, gjerne et par uker, er også noe jeg gjerne vil gjøre.
2020 har vært et spesielt år på mange måter med koronasituasjonen og hvor en del annet har vært på vent i påvente av uunngåelige hendelser i livet.
Men neste år så ligger det an til at man blir mer fristilt og kan disponere tiden mer egoistisk, for å si det på den måten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Referat fra sommertur i nord

Legg inn av Ketil »

Jompa skrev: 09 sep 2020, 23:00 Fin historie og fine bilder.
En gang skal jeg også ta en tur over flere uker, en gang................
Tusen takk Jompa :thumleft Fint å være lenge på mc-tur, men denne turen var på akkurat ei uke. Det var bare referatet som ble fordelt over flere uker :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg -

Legg inn av Ketil »

Ut på tur igjen, ingen grunn til å sitte inne og vente på vinterenBilde
Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ketil`s MC-logg -

Legg inn av Jompa »

Det er meldt opptil 15 grader i uka som kommer, det ser ut til å bli en lang, fin høst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - TET Finland og 10 000 km service

Legg inn av Ketil »

Det var på tide å få tatt 10 000 km service på min BMW og etter at Tromsø Motor lukket butikken i januar blir nærmeste norske BMW forhandler i Bodø. Jeg var faktisk innstilt på å ta en servicetur på til sammen 2600 km til Bodø, men så fant jeg ut at det er en BMW-forhandler i Oulu i Finland, og det er jo kun 750 km fra garasjen min. Jeg ser galskapen i å kjøpe seg en dyr BMW med krav til autorisert service, når man bor dagsreiser fra nærmeste forhandler, men mc-kjøring har vel aldri handlet om fornuft :twothumbs:

Med tanke på pandemien som omgir oss og generelle anbefalinger om ikke å reise utenlands, vurderte jeg nøye om jeg skulle våge meg på en Finlandsreise. Jeg gikk inn på det finske folkehelseinstituttet (de har svenske sider) og fant ut at Finland har lavere smittetall enn Norge, og spesielt i Nord-Finland har det vært lave tall. Når Finland da åpnet 19. september for innreise fra Norge, bestemte jeg meg for å reise til Oulu, og for at jeg skulle ta mine forholdsregler som å begrense møter med folk. Akkurat det å unngå folk er ikke noe problem i det tynt befolkede Lappland, spesielt hvis man oppsøker grusdekkede skogsveier.

Jeg har begynt å fatte interesse for TET - Trans Euro Trail, og tenkte da at å kjøre en strekke av finske TET måtte være en fin måte å unngå folk på. Etter å ha studert litt på You Tube kom jeg frem til at den etappen jeg vurderte ville være gjennomførbar med en stor Adventure sykkel. BMW`n ble rigget med turutstyr og gpx-filen for TET-Finland ble lastet inn på både GPS og telefon. Den første transportetappen fra grensen og ned til Ivalo ble gjort i en fei, tanken ble her fylt breddfull med bensin slik jeg skulle være klar for ødemarken. Avkjøringen fra E75 til TET-ruta hadde ikke vært lett å finne hvis jeg ikke hadde hatt sporet lagt inn på GPS, her var det bare en grusvei som tok av ut i skogen.

Bilde

Bilde

Det tok ikke mange km fra jeg kjørte av E75 til jeg fikk følelsen av å være i ødemarken. Det var skog og atter skog, og jeg kjørte opp og ned åser, og jeg kjørte uendelige langstrekker. Folk og andre trafikanter møtte jeg kun noen få av de første milene, men etter hvert som jeg kom lenger øst fikk jeg virkelig kjenne på det å være alene på tur. Jeg har aldri før følt meg så langt fra sivilisasjonen, og det kommer fra en som bor og lever i Finnmark. Fant meg i kveldingen en teltplass ved en bekk slik at jeg hadde vann til middagslagingen og kaffe. Bål er kos på høsten og ved er det jo nok av i skogen. En bedre middag ble etter hvert inntatt ved bålet. Mett og god var det herlig å legge nakken bakover og bare se opp på stjernehimmelen, manglet bare noen ulvehyl nå for å toppe villmarksstemningen.

Bilde

Jeg hadde vært såpass forutseende å ta med to soveposer, og det var nok lurt for å få en god natts søvn, da jeg våknet opp var det frostrim på telt og motorsykkel. Etter havregrøt og kaffe ble teltet tatt ned og sykkelen pakket for en ny dag i de finske skoger.

Bilde

Ferden fortsatte videre sør-østover retning Salla. Skogsveiene på TET-ruta vil jeg si holdt høy grusveistandard, her hadde det for det meste gått fint med hvilken som helst mc. Det var kun noen partier hvor det var mye løsgrus og hvor jeg tok det rolig. Ellers gikk det greit å holde fin marsjfart, men i og med at jeg var såpass alene i skogen la jeg inn god margin på kjøringen. Jeg må også skryte igjen av GSA`n, på slike turer med skiftende underlag og lange etapper, er den helt fantastisk. Den store bensintanken er også en betryggende faktor når du er i skogen 300 km fra nærmeste bensinpumpe. I sommer la jeg på Continental TKC 70 og disse dekkene fungerte veldig bra på disse grusveien.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ut på dagen kom jeg inn på asfaltveier og ankom Salla, et tettsted mot grensen til Russland. Dette er sted med mye dramatisk krigshistorie og som jeg nok skal besøke ved en senere anledning. Her fikk jeg fylt opp bensintanken igjen. Været skiftet fra fint til gråvær og regn, så de sist 30 milene vestover til Oulu ble kjørt i regndress.

Dagen etter var jeg første kunde inn på BMW-verkstedet i Oulu. Det ble halvannen time venting før 10 000 km service var gjennomført. Slo også til på ei varmejakke, og med den koblet til 12v-uttaket ble hjemturen på 750 km nærmest en fornøyelse. Hovedveiene i Nord-Finland er ikke akkurat veldig spennende, men jeg kan trygt anbefale TET-strekningen jeg kjørte for de som vil oppleve villmark. Det er mange kryssende grusveier, så du bør imidlertid passe på å laste ned gpx-fila med sporet, uten den på GPS`n hadde jeg nok aldri kommet meg ut av skogen :D

Svar