Aircooled sin mc blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Aircooled sin mc blogg

Legg inn av aircooled »

Hei :vs
Får presentere meg selv. 42 år ung, østlending bosatt på Stord. Har lenge hatt mc drømmen i magen, og har som mål å få tatt lappen nå snarest mulig, og få kjøpt meg sykkel. Kall det gjerne 40 års krise :lol
Hvilken sykkel jeg ender opp med vet jeg ikke, men er svak for nakne sykler. Type CB900 F, men kommer nok til å ombestemme meg en 20 30 ganger før jeg tar valget :crazy:
Ut fra nick'et mitt burde jeg valgt noe luftkjølt, men det har fulgt meg siden jeg drev med folkevogner på tidlig 90 tall, og har blitt værende

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av fjs »

Lykke til med kjøretrening og kommende oppkjøring :) du kommer ikke til å angre :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av Jompa »

Velkommen til mcsiden, Aircooled.
Vet ikke om du tenker på gammel eller ny sykkel, CB900 begynner utvilsomt å bli gammelt.
Men om du tenker på en gammel sykkel for å skru på, er firecylindret, luftkjølt japse midt i blinken.
Enkle og stort sett solide, grei tilgang på deler, og selvsagt stilen :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av AJ »

Heisa :vs og vælkømmin som MCsiden loggfører :) .
Med et slikt nick som du har så bør vel også Moto Guzzi vurderes ;) .
Uansett, lykke til med sykkelvalget!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av aircooled »

Takk takk. Regner med å begynne løpet mot lappen etter ferien. Jeg vet egentlig ikke hva slags sykkel jeg vil ha 🤣 sitter på finn og skifter mening like kjapt som en politiker.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av fjs »

Hvis du har mulighet ville jeg startet å ta kontakt med kjøreskoler allerede nå. I hvertfall hvis du bor i oslo området. Det pleier å være veldig stor pågang, og det hadde vært kjipt hvis de som holder til nærmest deg/du liker best ikke har kapasitet til å ha deg som elev.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av kjellv »

Tenker det samme som fjs, men i tillegg ligger en strupeventil i andre enden også, oppkjøring. Sesongavslutning for oppkjøring på mc er gjerne 1.oktober, og du får heller ikke meldt deg opp før teoriprøven er bestått. Mange trafikkstasjoner har ikke en gang sensorer for MC, så her må du virkelig komme i gang om du skal ha håp i år..

Sent fra min C6603 via Tapatalk



aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av aircooled »

Bor på Stord mellom Bergen og Stavanger. Skal starte så fort som mulig

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg begynte 2 august for tre år siden med MC lappen og jeg tok alle timer jeg kunne få og tok dem så fort som mulig. Teoriprøven ble bestått første gangen og alt gikk på skinner. Men jeg rakk ikke oppkjøringen. Noe jeg forøvrig viste om før jeg startet.

Du skal virkelig kline til hvis du skal rekke dette før sommeren er over!

aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av aircooled »

Lenge siden jeg har oppdatert, men er i full gang med kjøring. Har fortsatt ett håp om å klare lappen innen de stenger oppkjøring, men vi får se. Sliter litt med kjeglekjøring, men ellers føler jeg det går bra. Driver og titter på sykler på finn, og er blitt veldig fokusert på Yamaha Fz8, den med litt kåpe. Noen som har noen erfaring med den? Ser de ligger på rundt 85-100 på finn pent brukt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av FredrikE24 »

Yamaha går sjeldent galt egentlig. Ingen betenkeligheter rundt dette. Kjørte selv FZ6 på kjøreskolen, etter min mening en veldig kjedelig sykkel, men den gjorde jobben!

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av BC45 »

aircooled skrev: 10 okt 2017, 13:39 Lenge siden jeg har oppdatert, men er i full gang med kjøring. Har fortsatt ett håp om å klare lappen innen de stenger oppkjøring, men vi får se. Sliter litt med kjeglekjøring, men ellers føler jeg det går bra. Driver og titter på sykler på finn, og er blitt veldig fokusert på Yamaha Fz8, den med litt kåpe. Noen som har noen erfaring med den? Ser de ligger på rundt 85-100 på finn pent brukt.
FZ8 er en sykkel som krever en del turtall før den drar skikkelig, men den drar godt når den får litt fart på seg. Jeg er ingen fan av små rekke-firere eller rekke-firere generelt for den saks skyld, så min anbefaling er å lete etter en twin. De har som regel bedre drag i bunn- og mellomregisteret og er ofte morsommere å kjøre :thumleft

aircooled
Innlegg: 25
Registrert: 21 jun 2017, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av aircooled »

Lenge siden jeg har vært innom, men livet har krevd sitt. Men torsdag kjører jeg opp. Har en god følelse. Det er meldt drittvær, men det får en bare kle ute. Så blir det sykkeljakt. Men herregud for noen priser enkelte forventer for syklene sine. Det er sånn at man vurderer om man bare skal kjøpe nytt.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av Atrox »

Lykke til på torsdag!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aircooled sin mc blogg

Legg inn av Bjerknez »

aircooled skrev: 14 aug 2018, 08:11 Lenge siden jeg har vært innom, men livet har krevd sitt. Men torsdag kjører jeg opp. Har en god følelse. Det er meldt drittvær, men det får en bare kle ute. Så blir det sykkeljakt. Men herregud for noen priser enkelte forventer for syklene sine. Det er sånn at man vurderer om man bare skal kjøpe nytt.
Lykke til på torsdag :thumleft

Du kan praksis kjøpe deg en klin ny motorsykkel rett ut av butikken for under 85.000 kroner (overligger). Da får du selvsagt ikke noen "premium" sykkel, men en Suzuki SV650 er faktisk en fin sykkel til prisen hvis du liker et litt klassisk utseende. Dette er en twin og den har greit med drag og en morsom "bysykkel".

Yamaha MT07 er også en sykkel i samme segment og med samme type motor, men litt dyrere og har en mer "moderne" look.

Vil du ha noe med mer "futt i" så begynner prisene å stige. Mer motor, bedre bremser, mer elektronikk og flere duppeditter etc. gjør at prisene stiger.

Men hvis du kommer med et budsjett, så blir dte lettere og anbefale :)

Svar