Geso's skriblerier

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Geso »

Pollti skrev:Du må gjøre ferdig peisen du ! :terge
Nå er den heldigvis ferdig:
Bilde

Har vært usedvanlig effektiv den siste uka.
Har fått montert ferdig peisen, nesten ferdig med gulvet, montert varmehåndtak på Mc'n og vært på tur.

I går var det endelig meldt fint vær i litt mere enn 10 minutter, og vi hadde bestemnt oss for å reise en tur til storebror i Sarpsborg for å hente billetter til ett lite cruise vi skal på i løpet av høsten. (Freedom of the Seas i Karibien :prf )

Kjørte fra Rælingen til Sarpsborg, via østsiden av Øyeren (RV22) til Mysen, og deretter til Rakkestad, hvor vi tok av på RV111 til Sarpsborg.
Kjørte deretter tilbake til Mysen, hvor vi kjørte til Tøckfors. Tenkte å kjøre tilbake via Rømskog, men når vi kom til avkjøringen til Rømskog, var veien videre mot Koppom så fin, at vi fortsatte videre.
Hadde ikke kjørt mere enn noen hundre meter, så havnet vi inn på en grusvei. Denne fulgte vi i ca 1,5 mil?, før vi kom ut på asfalt igjen. Da kjørte vi via Koppom, Åmotfors, Charlottenberg, Skotterud, Bjørkelangen og hjem igjen. Totalt 367 km. (Fant ingen karttjeneste på nettet som dekker også Sverige, så beklagligvis ingen kart)
Varmeholkene fungerte faktisk i overkant bra. Kunne ikke kjøre på full effekt, og selv halv effekt kunne bli litt i overkant. Nå skal det også nevnes at det ikke var spesielt kalt heller......


Nå tror jeg faktisk sesongen er bortimot slutt. Helgene er booket til andre ting, og kveldene er litt for korte til at det blir noe særlig tur. Noen småturer kan det nok bli.
Har ikke kjørt mere enn ca 4000 km i år, men det er en fin start på karrieren som MC fører.


Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av AJ »

Geso skrev:
Kjørte fra Rælingen til Sarpsborg, via østsiden av Øyeren (RV22) til Mysen, og deretter til Rakkestad, hvor vi tok av på RV111 til Sarpsborg.
Kjørte deretter tilbake til Mysen, hvor vi kjørte til Tøckfors. Tenkte å kjøre tilbake via Rømskog, men når vi kom til avkjøringen til Rømskog, var veien videre mot Koppom så fin, at vi fortsatte videre.
Hadde ikke kjørt mere enn noen hundre meter, så havnet vi inn på en grusvei. Denne fulgte vi i ca 1,5 mil?, før vi kom ut på asfalt igjen. Da kjørte vi via Koppom, Åmotfors, Charlottenberg, Skotterud, Bjørkelangen og hjem igjen. Totalt 367 km. (Fant ingen karttjeneste på nettet som dekker også Sverige, så beklagligvis ingen kart)
Varmeholkene fungerte faktisk i overkant bra. Kunne ikke kjøre på full effekt, og selv halv effekt kunne bli litt i overkant. Nå skal det også nevnes at det ikke var spesielt kalt heller......


Nå tror jeg faktisk sesongen er bortimot slutt. Helgene er booket til andre ting, og kveldene er litt for korte til at det blir noe særlig tur. Noen småturer kan det nok bli.
Har ikke kjørt mere enn ca 4000 km i år, men det er en fin start på karrieren som MC fører.

Geir
Høres ut som en flott tur, dette!
Godt å høre at Symtec varmerne fungerer slik de skal også. Hatt god nytte av dem selv på et par turer nå i september :thumleft

Når det gjelder kart på nett så dekker vel Google maps også Sverige. Mener å huske at jeg brukte Google da jeg laget reiseruta vår rundt Vänern...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Pollti »

Flott peis Geso ! Nå du får dandert Haus Gestapo på isbjørnskinnet til vinteren blir det nok storveis koselig :prf
Hvis du går på det bannlyste forumet kan du se teakdørken på Slagskibet.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Geso »

Nå er det en stund siden jeg har kjørt sykkel, og må si at jeg gleder meg til sesong.

Her jeg er nå (på Sri Lanka) er det slik at ingen har lov til å ha sykkel med mere enn 350 kubikk. Årsaken til det er at politiet (ikke Pollti altså) har intill 400 kubikk sykler, og ingen skal ha større sykkel enn Politiet....

Jeg har ikke kjørt sykkel her, men har hatt en tur med en "3 wheeler" og det er morsomt nok det...
Dette er ett bilde fra sist geng jeg kjørte Tuk-Tuk her. Det er ikke som å kjøre MC, men det er likevel morsomt......

Bilde


Ser frem til ny sesong på sykkel.


God søndag.

Geso
Sist redigert av Geso den 11 feb 2010, 10:06, redigert 1 gang totalt.
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Gammelgutt

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Gammelgutt »

Da er vel Hyosung 250 en populær sykkel der nede?. :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Onsløv »

Ser på medlemskartet at du ikke bor så langt unna noen i sviger-familen som vi pleier å bo hos når vi er i Oslo. De bor i/på Skansen Terrasse, så er vel ikke umulig at vi kan sees i området i år :D Hadde vært artig og latt syklene bli kjent med hverandre :janikk
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Geso »

Gammelgutt skrev:Da er vel Hyosung 250 en populær sykkel der nede?. :thumleft
Nei det var ikke så mange Hyousunger der, men det var mange av disse:
Bilde
Bilde

Det er utrolig mange motorsykler / mopeder / Tuk-Tuk er de, og ett fantastisk anarki i trafikken.
Heldigvis har vi egen sjåfør når vi er der. Hadde ikke turt å kjøre i den trafikken alene. (Hverken med bil eller MC)


Godt å være hjemme igjen......


Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg ser at de har skilt foran på sykkelen. Det er en ide jeg håper myndighetene her ikke kopierer.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Gammelgutt

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.

Legg inn av Gammelgutt »

Da jeg var guttunge husker jeg at det var skilt foran på store sykler, men skiltet var montert langsetter oppå forskjermen.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion. Skiftet bremseveske.

Legg inn av Geso »

Endelig er det på tide å plukke frem sykkelen.
Fremdeles ligger det litt snø og is i oppkjørselen, så det blir ikke kjøring før i slutten av uka, men benyttet litt av påsken til litt enkelt vedlikehold.

Har skiftet olje, og en eller annen sa til meg at det var lurt å skifte bremseveske og kardangolje før sesongen starter.

Fikk byttet bremseveske. Olje på kardangen skiftes i løpet av uka.

Slik gjorde jeg det:

Bilde

Satte på en liten slangestump på nippelen til bremsedingsen. (Olja som ligger i beholderen er fra snøfreseren, og det var helt klart på tide å skifte på den også....)

Bilde

Skrudde av lokket til beholderen for bremseveske.

Bilde

Sugde ut oljen i beholderen.

Bilde

Pumpet ut olje gjennom slangen. (Samtidig som jeg fylte på beholderen slik at det ikke skulle komme luft i bremseslangene)

Bilde

Fikk hjelp av Konemor med å lufte på andre siden.

Bilde

Til slutt fylte jeg opp med bremseveske igjen, skrudde på lokket, og skal ut å teste i slutten av uka.


Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion. Skiftet bremseveske.

Legg inn av Misha »

Går fint det der. Bare å passe på å ikke suge for hardt... :knegg
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion. Skiftet bremseveske.

Legg inn av Onsløv »

Kjekt med gjennomsiktig slange der ja.. :D
Takk for påminnelsen, dette skal jeg også gjøre nå når sykkelen har 20.000 km jubileum om noen dager.

Bremseklosser er bestilt.

Gammelgutt

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion. Skiftet bremseveske.

Legg inn av Gammelgutt »

På apotekene får du kjøpt store sprøyter, de er fine å tømme bremseveskebeholdere med.

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Tur til Lysebotn, hvor Benny havner på sjukehuset

Legg inn av Geso »

Vi er 3 søsken som alle ligger på samme campingplass på Tjøme om sommeren.
Alle 3 har motorsykkel, 2 er med på forumet her (kanskje kommer Storebror med også?), og vi bråbestemte oss en kveld for at vi skulle ta oss en MC tur ett par tre dager.
Benny fikk Kenny (han er verdens mest tålmodige mann....) til å stille opp som barnevakt for jentene våre (Benny sin på 9 og Geso sin på 10) for at vi skulle få reist på tur. (Storebror har bare store unger). Uansett, 28 juli klokken 10.00 satte vi oss på syklene. Storebror hadde med seg sin Hulde viv, og Konemor var med Geso. Benny kjørte alene.

Vi startet med å kjøre til Biltema i Tønsberg, der Benny fikk kjøpt seg regndress og regnvotter. (Det kjøpte forøvrig jeg også)
Klar for avreise:
Bilde

Vi kjørte ut på E18 og dro ned til Larvik for deretter å kjøre oppover Lågendalen, over Siljan, via Skien før vi tok en liten pause på en bensinstasjon.
Bilde

Legg merke til at Benny her strammer på seg ryggskinna si. Noe vi er veldig glad for når vi nå vet hva som skjedde.

Uansett så dro vi videre, og koste oss oppover Telemark via Bø, Seljord, Morgedal, Dalen, Valle, Suleskard, og over mot Lysebotn.
Putter inn noen bilder som får tale for seg selv.
Bilde
Storebror først, Benny i midten og Geso bakerst.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
På vei over til Suleskardet så begynte det å regne, og Benny fikk kledd på seg det nye regntøyet.

Det begynte å bli relativt vått, og vi hadde kjørt en del mil. Vi begynte vel egentlig å bli litt slitne også, men vi kjørte videre mot Lysebotn der vi hadde bestilt ett rom.

Etter at vi hadde kjørt av veien mot Lysebotn og kjørt 6-7 km. skjedde det som egentlig ikke burde skje, men som skjer likevel.

Storebror kjørte først, og passerte en ferist som lå delvis i en sving. Benny kom litt bak, passerer ferista, og pluttselig sklir hun ut av veien. Konemor og jeg kom rett bak, og jeg ser at Benny (som altså er Lillesøster) plutselig sklir på asfalten med sykkelen liggende nede.
Heldigvis var ikke farten særlig stor, og Benny stoppet etter få meter, mens sykkelen dro videre ned i grøfta og stoppet mot ett gjerde.

Vi hoppet av sykkelen og løp til Benny. Da hadde hun allerede klart å sette seg opp på rumpa, og skjelte ut både seg selv, ferista, glatt asfalt og det meste som kunns skjelles ut. Skjønte da at det hadde gått relativt bra. Kneet til Benny var imidletid kraftig forslått, og vi var ikke sikre på om det var noe brudd.
Vi var også litt usikre på om vi skulle ringe etter en ambulanse. (Det var imidlertid ett spørsmål som løste seg umiddelbart, da det ikke var mobildekning oppe på fjellet)
(Har beklageligvis ikke bilder fra seansen der Benny har kjørt ut, men da var fokuset noe annet)

Fikk etterhvert stablet Benny på bena, og fikk god hjelp av ett tyskt par som var på tur i sin gamle Hanomag bobil.
Bilde
Her sitter Benny å slapper litt av. Dette er noen minutter etter velten, og adrenalinet er enda i kroppen. Det vil si at foreløpig har hun det ikke så ille vondt. Det skulle bli værre....

Vi fikk etterhvert stoppet en bil, stablet Benny inni, og kjørt henne ned til Lysebotn.
Vel nede begynte vi å prøve å få tak i en lege. Det var ikke enkelt. Hun som kjørte Benny ned var fra distriktet, og prøvde å hjelpe oss å få tak i lege, noe som ikke var enkelt. Bestemte meg derfor å ringe 113 og be om assistanse.
De sendte en ambulansebåt, som kom etter ca. 50 minutter, og tok Benny med seg til Stavanger sykehus...

Vi var litt usikre med hensyn til hva vi skulle gjøre med sykkelen til Benny, men Storebror bestemte at vi skulle prøve å få den over til Stavangerkanten, der han har en (påtroppende) svigersønn som kunne oppevare sykkelen intil vi viste hva/hvordan og på hvilken måte den skulle på verksted.
Vi kjørte derfor ombord i hurtigbåten kl. 0720.
Bilde
Båten

Bilde
Stropping av Benny sin sykkel.

Bilde
Stropping av de to andre syklene.

Det var en liten utfordring i og med at vi hadde tre MC'er og kun 2 sjåfører, men det gikk greit det også.

Når vi kom ti Lauvik, og kjørte Shadowen i land, oppdaget vi at det var kjølelekkasje på den, og derfor uaktuelt å kjøre den videre.
Da kom Falck:
Bilde

Bilde

Resten av den historien i stikkordsform:
Kenny leier henger.
Kenny henter Benny.
Kenny og Benny henter Hondaen.
Kenny og Benny kjører til Oslo og leverer Hondaen på verksted.
Benny venter på takst.
Benny er kraftig forslått, men ingen alvorlige skader.

Referat fra turen hjem kommer litt senere.

(Har lagt ut noen uredigerte, (og foreløpig ukomenterte) bilder på
Her
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Geso's tur til Lysebotn, der Benny havner på sjukehuset.

Legg inn av OleB »

huff og huff :8-[ - fort gjort når uhellet først er ute
men godt det ikke gikk verre enn det tross alt gjorde - god bedring til Benny
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Svar