Stians logg - Ducati Diavel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:39
haakeik skrev: 01 aug 2019, 12:37
Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:22
Har man krefter nok til overs til å frese forbi biler på E6 som ligger i 120km/t uten at det blir anstrengt?
Det klarer selv min 25 år gamle 90 hesters Triumph uten problemer :twothumbs:
Det kommer kanskje litt ann på definisjonen på "frese forbi". Med frese forbi mener jeg aksellerasjon nær power wheelie.
Jeg er vel ikke helt der :redface Men jeg siger heller ikke forbi :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:22 Spennende...

Hvilket inntrykk fikk du av sittestillingen i forhold til S1000R? Regner med den var mer oppreist og "myk"? Hva mener du om motoren? Var den "frisk" og spennende nok i frasparket? Har man krefter nok til overs til å frese forbi biler på E6 som ligger i 120km/t uten at det blir anstrengt?

Er egentlig sittestillingen jeg lurer mest på, samt hvordan motoren føles... :)
Nå fikk jeg ikke kjørt Scrambleren, så sittestillingvurderingen blir litt så som så. Salen var mykere, jeg følte at jeg satt fremoverlent uten at det var ubehagelig. Vinkelen på beina var mer behagelig enn på S1000R. På Scrambleren er det et langt sal som gir seg litt mer mulighet til å justere selv. Sittestillingen på Urban GS var mer rett opp og ned, slik du forbinder med GS, uten at den har et traktorpreg. Det var behagelig kontakt med bakken, men sen var noe høyere enn de andre.

Motoren var mer karaktersterk, bråkete og mer rampete enn en firesylinder. Det var fryktelig uvant når man er vant til fire sylindre og quickshift. Blir litt hopping og lugging, men set gikk seg til. Mer vanesak. Ingen ting å utsette på motorlyden, den var gøyal. Oppsummert krever motoren mer konsentrasjon av deg som fører, noe jeg synes er positivt. Det er massevis av muskler i nedre registeret, men de forsvinner litt etterhvert uten at jeg fikk prøvd å dra ut i det røde (uten omdreininger var det litt vanskelig å vite hvor var også) jeg kjørte den ikke i 120, så det er vanskelig å svare på, men jeg savnet ikke noen hk i det hele tatt. Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om å kjøre fort på motorvei heller da. Uansett en toyota yaris eller en vw polo kan også kjøre fort på motorveien.


Jeg er litt spent på bagasjeløsninger osv. Man bør kunne dra på litt tur om sykkelen skal være aktuell. Uansett er det fantastisk gøyale sykler som har masse sjel, et stykke unna andre bimmere. Enorm forskjell fra min nåværende sykkel.

Jeg ser ikke helt poenget med å velge den dyreste modellen. Ja den har bedre bremser og dempere, men mtp ytelsen har de andre sykler mer enn nok. Som selgeren sa: poenget er at den skal være toppspekket.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av TGR »

😆 Altså, frese forbi en bil som ligger i 120, type powerwheelie, det betyr at når framhjulet har god kontakt igjen, så snakker vi 150. Spørsmålet blir således hvor mange ganger man skal miste lappen, før man lærer .... 😆

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Stian87 »

TGR skrev: 01 aug 2019, 13:04 😆 Altså, frese forbi en bil som ligger i 120, type powerwheelie, det betyr at når framhjulet har god kontakt igjen, så snakker vi 150. Spørsmålet blir således hvor mange ganger man skal miste lappen, før man lærer .... 😆
:lol :lol :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 01 aug 2019, 13:00
Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:22 Spennende...

Hvilket inntrykk fikk du av sittestillingen i forhold til S1000R? Regner med den var mer oppreist og "myk"? Hva mener du om motoren? Var den "frisk" og spennende nok i frasparket? Har man krefter nok til overs til å frese forbi biler på E6 som ligger i 120km/t uten at det blir anstrengt?

Er egentlig sittestillingen jeg lurer mest på, samt hvordan motoren føles... :)
Nå fikk jeg ikke kjørt Scrambleren, så sittestillingvurderingen blir litt så som så. Salen var mykere, jeg følte at jeg satt fremoverlent uten at det var ubehagelig. Vinkelen på beina var mer behagelig enn på S1000R. På Scrambleren er det et langt sal som gir seg litt mer mulighet til å justere selv. Sittestillingen på Urban GS var mer rett opp og ned, slik du forbinder med GS, uten at den har et traktorpreg. Det var behagelig kontakt med bakken, men sen var noe høyere enn de andre.

Motoren var mer karaktersterk, bråkete og mer rampete enn en firesylinder. Det var fryktelig uvant når man er vant til fire sylindre og quickshift. Blir litt hopping og lugging, men set gikk seg til. Mer vanesak. Ingen ting å utsette på motorlyden, den var gøyal. Oppsummert krever motoren mer konsentrasjon av deg som fører, noe jeg synes er positivt. Det er massevis av muskler i nedre registeret, men de forsvinner litt etterhvert uten at jeg fikk prøvd å dra ut i det røde (uten omdreininger var det litt vanskelig å vite hvor var også) jeg kjørte den ikke i 120, så det er vanskelig å svare på, men jeg savnet ikke noen hk i det hele tatt. Nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye om å kjøre fort på motorvei heller da. Uansett en toyota yaris eller en vw polo kan også kjøre fort på motorveien.


Jeg er litt spent på bagasjeløsninger osv. Man bør kunne dra på litt tur om sykkelen skal være aktuell. Uansett er det fantastisk gøyale sykler som har masse sjel, et stykke unna andre bimmere. Enorm forskjell fra min nåværende sykkel.

Jeg ser ikke helt poenget med å velge den dyreste modellen. Ja den har bedre bremser og dempere, men mtp ytelsen har de andre sykler mer enn nok. Som selgeren sa: poenget er at den skal være toppspekket.
Det du nevner om sittestillingen sier meg at denne kanskje ikke er like "rett opp og ned" som jeg først annslo. Selv om den er mer oppreist enn S1000R selvsagt. Hvis sittestillingen blir som feks. på Speed Triple RS så ser jeg ikke noe poeng i å velge R NineT.

At man har muskler nok i hastigheter under 100km/t er jeg dog overbevist om. Jeg er mest spent på om den blir "masete" i høyere hastigheter og mister posten fort. Jeg er selvsagt klar over at jeg ikke må sammenligne den med S1000R.

Jeg husker jeg kjørte BMW R1200RS som jo hadde den oppdaterte motoren til denne med 15HK'er mer samt mer moment. Jeg opplevde motoren som frisk, men at den mistet pusten fort. Kanskje fordi jeg forventet mer av slik type sykkel som 1200RS som jo en en sportstourer. I en R NineT er nok ikke kravende det samme, men allikevel vil jeg på en måte ikke "kjede meg" på sykkelen.

Så jeg sier tusen takk for informasjonen, men om jeg ble noe klokere vet jeg jammen ikke. Man må vel bare få fingern ut av ræva og få prøvekjørt den selv :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 01 aug 2019, 13:17
TGR skrev: 01 aug 2019, 13:04 😆 Altså, frese forbi en bil som ligger i 120, type powerwheelie, det betyr at når framhjulet har god kontakt igjen, så snakker vi 150. Spørsmålet blir således hvor mange ganger man skal miste lappen, før man lærer .... 😆
:lol :lol :lol
150?? Må du ikke være beskjeden :knegg

Har mistet førerkortet totalt 2 ganger nå i løpet av 25 år. En gang når jeg var 20 år og en gang når jeg var 41 år. Så nå er det 20 år til neste gang :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av FredrikE24 »

Du vil ikke få rekkefirer-prestanda på toppen av registrene med disse bokserne. Det sparker godt før det ruller pent av på toppen. Men med korrekt gir i 120 vil man nok fint få litt fart allikevel.

Du bør prøve R1250RS. Den er litt mer lineær i frasparket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 aug 2019, 13:40 Du vil ikke få rekkefirer-prestanda på toppen av registrene med disse bokserne. Det sparker godt før det ruller pent av på toppen. Men med korrekt gir i 120 vil man nok fint få litt fart allikevel.

Du bør prøve R1250RS. Den er litt mer lineær i frasparket.
Ja, i utgangspunktet en fin sykkel, men jeg synes ikke en slik type sykkel kler en bokser motor. Dessuten er den svindyr.

Jeg er selvsagt klar over at jeg ikke får noen S1000R killer. Men jeg vil uansett ha et bredt glis når jeg vrir på rulla i 120km/t :)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:39 Det kommer kanskje litt ann på definisjonen på "frese forbi". Med frese forbi mener jeg aksellerasjon nær power wheelie. At man virkelig har krefter igjen. Ikke at man bare kan kjøre forbi. :knegg
Vel... Hvis du har forventninger om bortimot power-wheelies ved forbikjøringer i 120km/t + ,så trur jeg kanskje ikke en slik type boxer-BMW er helt det rette for deg men :-k ;) Men er greit drag i disse :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 01 aug 2019, 15:10
Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 12:39 Det kommer kanskje litt ann på definisjonen på "frese forbi". Med frese forbi mener jeg aksellerasjon nær power wheelie. At man virkelig har krefter igjen. Ikke at man bare kan kjøre forbi. :knegg
Vel... Hvis du har forventninger om bortimot power-wheelies ved forbikjøringer i 120km/t + ,så trur jeg kanskje ikke en slik type boxer-BMW er helt det rette for deg men :-k ;) Men er greit drag i disse :)
Ta utsagnet met en klype salt, men jeg vil liksom at det "skjer noe" :knegg

Uansett, så får jeg nok bare prøve den selv. Er vel egentlig ikke noe mer å synse om dette :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Stian87 »

Må ikke regne med at du blir så fryktelig klok, sykler må kjøres :thumleft dessuten finnes det sikker drøssvis med tester som gir mer og bedre info enn fra meg 😂

Jeg synes det er vanskelig å beskrive sittestilling. Det var mer behagelig og mindre aggressivt enn S1000R, og Urban GS var mer oppreist enn Scrambler :P
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Stian87 »

FredrikE24 skrev: 01 aug 2019, 13:40 Du vil ikke få rekkefirer-prestanda på toppen av registrene med disse bokserne. Det sparker godt før det ruller pent av på toppen. Men med korrekt gir i 120 vil man nok fint få litt fart allikevel.

Du bør prøve R1250RS. Den er litt mer lineær i frasparket.
Hadde tenkt til det, men ble ikke tid til det. Liker den nye looken godt. Men den nye prisen er ikke så hyggelig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av hakhap »


Bjerknez skrev: Men jeg vil uansett ha et bredt glis når jeg vrir på rulla i 120km/t :)
Sånn ca hvor ofte ligger du å freser forbi biler på e6 med din sykkel i 120+kmt?

Synes det kravet blir litt før dumt hvis du nå ikke skal ha en 1290, Tuono, S1000R eller RR sykler.

Er vel ikke helt der som gleden og mengden av motorsykkelkjøring er i Norge?

Viktigere er vel håndtering i svingete veier i +-80kmt og forbikjøring på disse veiene?

Klart hvis det er viktig for deg på veien til Høk så for all del :D


misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev: 01 aug 2019, 18:30
Bjerknez skrev: Men jeg vil uansett ha et bredt glis når jeg vrir på rulla i 120km/t :)
Sånn ca hvor ofte ligger du å freser forbi biler på e6 med din sykkel i 120+kmt?

Synes det kravet blir litt før dumt hvis du nå ikke skal ha en 1290, Tuono, S1000R eller RR sykler.

Er vel ikke helt der som gleden og mengden av motorsykkelkjøring er i Norge?

Viktigere er vel håndtering i svingete veier i +-80kmt og forbikjøring på disse veiene?

Klart hvis det er viktig for deg på veien til Høk så for all del :D


misspelling with autocorrect
Overraskende ofte egentlig... :redface

Nå har jeg vel ikke satt noe konkret krav her. Jeg vil egentlig bare vite hva slags krefter det er i sykkelen i disse hastighetene, og da er det jo kun en prøvekjøring som må til. Så enkelt er det.

Gleden for min del dukker opp når jeg får det som jeg vil ha det. Ikke hvordan flertallet definerer gleden. Det bryr meg mindre :thumleft

Håndtering på svingete vei er også viktig ja, men der tror jeg de fleste sykler duger som har nok nedleggsvinkel og kjøres riktig. Derfor er dempere viktig for min del. Ved siden av at jeg sitter riktig med tanke på ryggen.

Du følger ikke så godt med ser jeg. Kan ikke huske sist jeg var på Høk. Eller kjørte i nærområdet, bare for å kjøre. Det er sommerturen som er viktig for meg og da er sittestilling viktig. Å banke E6 er til tider helt innafor for min del. Sikkert fordi jeg i dag har en sykkel som er potent i disse hastighetene enn på landeveien. Hvordan i huleste skal jeg få brukt 165 HK. på landeveien?

Mulig du klarer å utnytte det fulle potensialet til sykkelen din på landeveien, men det klarer ikke jeg vertfall. Men du er så klart helt sikkert langt mer erfaren enn meg. Du er sikkert også flinkere til å kjøre generelt da jeg mener å ha lest at du har vert på bane en del ganger.

Dette er uansett ingen konkurranse og jeg mener det viktigste er at man har en aykkel man trives med mentalt og fysisk. Det være seg om man kjører til Høk, eller drar til Alpene. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stians logg - BMW S1000R - Sesongstart!

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt tips var hvertfall og prøve den nye R1250-motoren med shiftcam. Jeg ble veldig overrasket. Skulle tro at denne faktisk har litt pulver i 150.
Jeg skjønner litt hva du mener. Jeg føler selv at min egen sykkel våkner skikkelig til liv motormessig fra 130km/t og oppover. Da med rekkefire(BMW K). Jeg fikk ikke prøvd R1250-plattformen på motorvei, men det lineære draget sier meg at det kan være bra. Jeg forstår imidlertid ikke hva BMW driver med. De burde heller komme med en etterfølger av K1300S(175hk og kardangdrift).

Svar