TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 07 jun 2019, 22:32

Det som irriterer meg mest er min egen sløvhet egentlig. Jeg burde ha fløyet opp og sjekket den, i stedet for å ta det han sa for god fisk. I tillegg irriterer det meg naturligvis at han er så arrogant at alt liksom er mitt problem, selv om ting ikke er slik han sa. Pluss naturligvis at dette har jeg ikke tid til, og fører kanskje til at ikke det blir noe særlig kjøring i år.

Men når det er sagt, så er jeg ikke bekymret egentlig, for selve kjøpet. Høyst sannsynlig er motoren ok. Den har gått 150.000 km, men det tåler disse motorene godt. Og selv om jeg må koste på den litt, så blir det sannsynligvis allikevel økonomisk forsvarlig.

Snuser som nevnt på Finn. Kanskje kjøpe en rimelig sykkel som er i orden, som jeg kan bruke i år.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 563
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Geiroe » 07 jun 2019, 22:59

AJ skrev:
07 jun 2019, 21:45
Dette høres slett ikke særlig trivelig ut. må jeg si... :-k

Selv har jeg aldri likt å kjøpte brukt bil eller MC privat og har heller tatt det økonomiske tapet ved å gjøre innbytter.
Kjøpte en brukte Alfa Romeo for litt over to år siden, som det viste seg å være flere feil på enn eieren påsto han kjente til.
Orket ikke lage noe fuzz ut av dette av forskjellige årsaker og fikk feilene fikset.
Men hadde jeg visst disse tingene på forhånd ved f.eks. en NAF test, så kan det hende jeg ikke hadde kjøpt bilen. I hvert fall ikke til den prisen jeg ga for den, selv om den ikke var avskrekkende i utgangspunktet.

Kjøpte så en gammel Hyundai Elantra gjennom forhandler, som hadde solgt bilen som ny i sin tid, i 2004, og fikk en bil som var gjennomgått samvittighetsfullt og grundig og som jeg ikke har hatt en eneste feil med det året jeg har eid den.

Jeg vet mange gjør gode private bruktkjøp, men jeg vegrer meg heretter for å gjøre dette igjen, må jeg bare innrømme.
Dette med "hestehandel" henger for mye igjen fortsatt. Å stole på en "hestehandler" sitter dessverre litt for langt inne.
Burde selvfølgelig ikke være sånn, men sånn er det altså blitt med de erfaringene man har gjort...
Jeg kjøpte en bil privat hvor det var tatt takst på bilen, og feilene skulle da vært dokumentert. Nå er jeg kanskje litt nøye på at ting skal være iorden, så jeg måtte gå til innkjøp av ganske mye deler, og tilbringe mange timer i garasjen før jeg var fornøyd. Nå har jeg eid den i fem år uten nevneverdige reparasjoner.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1835
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 » 08 jun 2019, 00:47

Var det ledningen fremme ved oljepumpa som var nappet av?

Ser jo ut til å være noen ledninger der som ikke skal være der. Siden sykkelen er amerikansk bør du sterkt vurdere og fjerne kullfilteret.

Jeg tenker nå at sålenge det tekniske er i orden så kan man leve med litt sprukket plast. Burde være mulig å rette bøylen?

Jeg synes det ville vært rart hvis oljetrykket er lavt. Så fort du trykker på startknappen trykkes inn skal oljetrykkslampa slukke momentant. Blinker gjerne når man kinner. Lyser ikke oljetrykkslampa når du setter på tenninga?
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1835
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 » 08 jun 2019, 00:49

Du kan egentlig bare sette på tenninga, sette ut sidestøtta, sette sykkel i gir, og trykke inn clutchen. Så kinner du. Slukker lampa er alt bra.
Bilde

TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 08 jun 2019, 08:20

Ja, ledningen ved oljepumpa var av.

Hvis du tenker på de hvite ledningene, så er de til ekstralysa.

Takk for tips, sjekker det ut.

TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 08 jun 2019, 11:41

FredrikE24 skrev:
08 jun 2019, 00:47
Siden sykkelen er amerikansk bør du sterkt vurdere og fjerne kullfilteret.
Jeg tenkte at siden den er såpass gammel, så er nok den long gone. Men jaggu satt den der enda. Da blir det canisterrektomi :thumleft
Takk for påminnelsen :)
IMG-1859.JPG
Her må jo vaskes også. Hva bruker folket på slike oppgaver da? Skum og spyling? :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 08 jun 2019, 15:06

FredrikE24 skrev:
08 jun 2019, 00:49
Du kan egentlig bare sette på tenninga, sette ut sidestøtta, sette sykkel i gir, og trykke inn clutchen. Så kinner du. Slukker lampa er alt bra.
Funka det Fredrik. Kinna ca 4 sek, så slukket lampa :twothumbs:
Takk igjen for tips :)

Har fjerna kullfilteret, og lagt luftinga rett ut i bakskjermen.
Siden jeg var baki der og rota, så fjerna jeg også CD-skifteren, antenne pluss kabling til satelittradio, og den vanlige radioantenna. Fint å få rydda litt i unødvendig stæsj :)

TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 09 jun 2019, 10:38

Skikkelig trangt inne i skroget på en sånn LT ... :sk?
Utmonteringen av ABS-modulen stoppa litt opp for meg. Mangler noe verktøy. Vet ikke hva det heter en gang, "utvendig torx", skruen midt i bildet..... :scratch
IMG-1860.JPG
IMG-1861.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1835
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 » 09 jun 2019, 11:52

Her: https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000016714

Du får den ut om du tar ut batteriet? Evt. Løsner batterikassa, den holder vel både ABS-modulen og batteriet.
Bilde

TGR
Innlegg: 567
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR » 09 jun 2019, 11:58

Ja, det er slik det er beskrevet for ABS2. Men denne er så stor at jeg skjønner ikke riktig hvor jeg kan får den ut. Får studere litt mer.....

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Olav K, olela og 4 gjester