BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Litt googling:

An unusual design choice was a 5mm right offset of the rear wheel. According to BMW engineer Berthold Hauser, this makes up for a slight weight bias to the right. Conventional engineering would expect the bike to shimmy in corners, but we can attest this is not the case.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Jompa »

Esveen skrev: 12 feb 2018, 13:13 Litt googling:

An unusual design choice was a 5mm right offset of the rear wheel. According to BMW engineer Berthold Hauser, this makes up for a slight weight bias to the right. Conventional engineering would expect the bike to shimmy in corners, but we can attest this is not the case.
Kan det komme. av at sykkelen har litt vektmessig slagside ?
At motoren veier mere på høyre side ?
Bare et skudd i blinde fra meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Kan godt hende det. Kardangen med paralever er også på høyre side, rimelig kraftig konstruksjon sammenlignet med K100 f.eks.

BMW er tydeligvis allergisk mot å gjøre som andre i mc verden :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av cannon »

Har også googlet litt. Ser ut som det er en del vektfordeling ute av senter som er årsaken, særlig motor. Kardangdriften med tilhørende vridning av baksving får også litt av "skylden".

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Følte for å rydde litt i garasjen. Skaffet ett gratis kjøkken på finn.no, malte med en maling vi hadde liggende. Totalt 700kr for verktøytavle, oppheng, sort akryl og ett par pensler.

Vil kalle det en billig oppussing :)
Vasken blir delevasker med bøtte under og den lille vasken blir oppsamling av olje i bøtte/kar.

Flyttet også hev/senk bordet for å gi bedre plass.
20180224_222213_50.jpg
20180224_222254_50.jpg
20180224_222550_1_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Jompa »

Virkelig fin garasje .
En kjøkkenbenk med solid plate og vask hadde vært en bra ide for meg også, jeg har puslet litt med tanken på å gjøre noe med garasjen min til våren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av KawaKjetil »

Her var det orden i sysakene :thumleft Og ikke dumt med skikkelig benkeplass, så lenge en klarer å holde den "clean" :D

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Takk for det. Utfordringen er å holde det ryddig. Jeg roter forferdelig med verktøy når jeg holder på, men prøver å rydde når jeg er ferdig. 4 år med LEAN på jobben gjør sitt etterhvert.

Idag tok jeg med 3 dahls pils og Firepower - nyplata til Judas Priest i garasjen (forøvrig overraskende bra!) Da fikk jeg tatt av kammene, tatt ut alle bøttene, rengjort og skrevet ned i skjema. Skrev ned nummer på alle bøttene, slik at jeg lettere kan bestille ny bøtte ved neste justering uten å plukke av alt på forhånd.

På skjema er det M - målt klaring, B - mål innskrevet bak på bøttene og NB - ny mål på bøtte.

Syns det var mye rart her. Det ble gjort en ventilsjekk før jeg kjøpte sykkelen. Usikker på hva som ble gjort. Uansett må jeg prøve å få bedre klaringer.
kamaksel.jpg
bøtter.jpg
topp.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Oppstart:

Fikk bøttene fra Mc-tuning samt ny pakning og kjøleveske. Satt i de nye bøttene, monterte kammene med forsiktighet. Strammet boltene i kryssmønster samt 9nm i moment. Dro kammene rolig rundt til sporet passet inn i tappen på drevet. Strammet drevene med 56nm.
kamferdig.jpg
Tok med en oljepumpekanne og hadde rikelig med olje på bøtter og knaster. Monterte pakning samt litt pakningstoff i halvmåner og i overgang register/blokk. Skrudde på toppdeksel med 9nm. Skrudde i nye tennplugger til slutt. 20nm.
pakningtoppdeksel.jpg
plugger.jpg
Fyllte på 3.5l olje og toppet med kjøleveske. Dro motoren rundt med starteren med støtta ut for å få oljetrykk uten tenning.

Deretter fyrte jeg sykkelen som startet med en gang. Litt hvit røyk under oppstart, men helt uten ulyder fra kjedestrammer og ventiler. Har kjørt sykkelen varm 3 ganger nå for å sjekke lekkasjer, termostat og kjølevifter. Virker som alt er som det skal - fornøyd!

Da er det bare å vask og polering som står på planen. Får også bakhjulet med nytt Metzeler Z8 i morgen.
toppferdig.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Kjempegreier! Godt jobba! Det er tilfredsstillende når man med visshet vet at ting er i orden! :)

På kald olje, hvor lenge er oljetrykket over grenseverdi for utløst oljetrykksensor(lampe lyser) etter å ha kjørt starteren en stund?
Jeg har ofte bortfall av oljetrykkslampe i opp mot et halvt minutt(!), noe jeg synes er litt spesielt. Oljetrykket kommet fryktelig fort på plass også. Bør jo være et godt tegn?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av 45316 »

Må bare si at det er veldig lærerikt med slike tråder hvor det er tatt bilder arbeidet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Det må jeg sjekke en dag. Ser at oljetrykkslampa slukker umiddelbart etter tenning. Bytta trykkbryteren i fjor.

Ja, når man har mobil i nærheten er det lett å ta bilder hvis man har lagt seg til vanen. Jeg gjør det også som en servicehistorikk/dokumentasjon.

La ei papplate under sykkelen etter sist oppstart. Ingen tegn til vann/olje lekk. Det grufset som ligger der er fra tidligere oljesøl/grus på oljetrykkbryterkabelen som falt av.
oljesøl.jpg
Montert nytt Metzeler roadtec Z8 bakdekk.
bakdekk.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Siste puss før montering i morgen. Da blir sykkelen klar for ny sesong:
kåpe.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

ZZR-Erling

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra jobba!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Takk for det Erling :)

Da er begge syklene klare for sesongen. K100'en har fått ny olje og filter.

Håper neste oppdatering er fra en tur.

Riktig god påske.
k1200andk100.jpg
k1200rs2.jpg
k1200rsvår.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar