BMW K1200RS - Service

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Fibo
Innlegg: 4
Registrert: 29 okt 2017, 10:01
MC: BMW R1200GS, KTM 690E

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Fibo » 29 okt 2017, 12:25

Ser fin ut og bra pris! Men er ikke der helt enda selv - foreløpig på tenke stadiet.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E

TGR
Innlegg: 358
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW R1200GS / HD Heritage Softail
Sted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av TGR » 29 okt 2017, 12:28

Fibo skrev:
29 okt 2017, 12:25
Ser fin ut og bra pris! Men er ikke der helt enda selv - foreløpig på tenke stadiet.
:D Ja, altså, mente ikke å markedsføre her. Bare kommenterte på ditt utsagn om at ".. må nok ned i pris". Trudde du mente at min var overpriset :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 136
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen » 29 okt 2017, 12:43

Fibo skrev:
29 okt 2017, 10:18
Solgte min 2002 modell for. 69000kr for 3 år siden. Må nok ned i pris dessverre.
Har begynt å lure på å kjøpe en eldre igjen. Interessant å vite om de holder når de blir gamle - spennende med detaljer som i denne tråden.
Kona trivdes mye bedre bak på RS’en enn GS som jeg har nå så kanskje en gammel RS eller LT til tur?
Hadde ellers kun et stort problem på den jeg hadde - abs/ servo. Den varianten med ingen fysisk forbindelse mellom hendel og kalipper var skummel da det feilet. Er det slik at dette er annerledes på generasjon 1?
Litt usikker på hvordan ABS II fungerer, men det er to kretser, en fram og en bak. Om systemet er fraskillt inne i modulen vet jeg ikke. Regner med integralsystemet på din var anderledes pga. Servobremsen.

Jeg blir å sende min modul til modulmaster for overhaling i vinter. Koster rundt 350 dollar pluss frakt.
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1090
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 » 29 okt 2017, 17:45

Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Har du bremseslangene i orden, så er bremsene uten servohjelp helt innafor. Selv kan jeg låse forhjulet uten servohjelp(tenning av).
Min runder straks 90kkm, ingen feil med hverken spjeldrekke, TPS, bremser, ånding eller oljelekkasje fra motor/gir/kardang.

Fint og nødvendig arbeid som gjøres her :) Sålenge man får av kåpene, er det svært så service-vennlige greier. Har du planer om å ta regkjede og sjekke ventilklaringene?

TGR
Innlegg: 358
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW R1200GS / HD Heritage Softail
Sted: Stathelle

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av TGR » 29 okt 2017, 20:25

FredrikE24 skrev:
29 okt 2017, 17:45
Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Vet ikke om bremsene på R1200GS er identiske med K1200RS med integral. Men GS-modellen fra 2004 til 2010 har integral ABS med servo. Dette er det eneste ved denne modellen den får pepper for, og jeg har hørt litt forskjellige teorier om hva det kan skyldes.

Jeg ble stående å snakke litt med en mekaniker da jeg hentet GSen hos Speed, og da kom vi blant annet inn på dette. Han sa da at problemene i hovedsak skyldes at folk ikke er flinke nok til å vedlikeholds-lade batteriene sine, og at dersom man kjører rundt med for lav spenning på batteriet, så er det dette som tar knekken på styringsenheten. Folk som er nøye med å ha et friskt batteri, og bytter bremsevæske hvert annet år, får i følge ham ikke disse problemene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1090
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 » 29 okt 2017, 21:27

Det er så og si identiske systemer. Laget at FTE og reservedeler kan ikke skaffes. Modulen er "sagnomsust" og overkompliseres stort på internett. Virkemåten er forståelig og komponentene er ganske få.
Det som stort sett feiler er trykkmåleren, en såkalt strekklapp.
IABS LUFTING.PNG
IABS HELINTEGRAL.PNG
IABS FAILSAFE.PNG
IABS DELINTEGRAL.PNG
IABS AKTIVFUNCTION.PNG
IABS AKTIV.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 136
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen » 29 okt 2017, 22:18

Fine skjema Fredrik. Om du har noen for ABS II så sleng de ut :)

Demonterte bensinslanger og fuelrail i dag. Vasket ned registerdekselet å pillet drit ut av 100 skruer. Skal ta av alle deksel og bunnpanna og rengjøre godt. Tenkte å bytte skinnene og rengjøre strammeren. Må kjede byttes og på hvilket intervall? Sjekker ventiler samtidig selvfølgelig.
20171029_173038.jpg
20171029_173050.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1090
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 » 29 okt 2017, 22:36

Er intervall/sjekk på 60k mener jeg på. Skinnene skal hvertfall skiftes innlegg på(Du finner de i ETK). Strammern trenger du som regel ikke gjøre noe med. Jeg skifta kjede når jeg først hadde det oppe, det var ikke så hinsides dyrt husker jeg.
Før du tar av dekselet forran, skru ut den eneste torx-skruen på dekselet, og se om du får inn et bor el. Jeg mener å huske at 3,8mm var passende. Dette for å hindre at kjedestrammern flyr når du tar av dekselet.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 136
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen » 30 okt 2017, 10:42

Takk for tips, husker det med borret fra bloggen din. Mye styr å bytte kjede? Må du låse av kammene?

Demonterte midtstøtta i dag. Den var litt rusten å stygg. Sandblåser den og pulverlakkerer. Boltene på midtstøtta har locktite å må varmes opp.
20171030_101834.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1090
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 » 30 okt 2017, 12:49

Siden motoren er konstruert slik den er, så dreier det seg om å løsne sleidene på kamdreva og strammesleidene.
Sett motor i OT først.
Så er det bare å løfte av det gamle, og rett og slett løfte på det nye. Når du har fått løftet på det nye, så kan du gjerne stripse nye kjedet fast til kamdreva før du setter på stramme-sleidene. Om du så har rørt litt på kammene underveis er ikke det noe big deal. Du ser lett hvordan kammene sto før du begynte(to piler skal peke på hverandre, et på hvert kamdrev).

Fibo
Innlegg: 4
Registrert: 29 okt 2017, 10:01
MC: BMW R1200GS, KTM 690E

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Fibo » 31 okt 2017, 12:30

FredrikE24 skrev:
29 okt 2017, 17:45
Servobremsen(Integral ABS) er finfin den, sålenge man skifter bremsevæske minst hvert 2. år. I tillegg er det ikke så smart å sitte å holde på bremsen i flere minutter når du ikke trenger i lyskryss. Jeg er nøye på det.
Har du bremseslangene i orden, så er bremsene uten servohjelp helt innafor. Selv kan jeg låse forhjulet uten servohjelp(tenning av).
Min runder straks 90kkm, ingen feil med hverken spjeldrekke, TPS, bremser, ånding eller oljelekkasje fra motor/gir/kardang.

Fint og nødvendig arbeid som gjøres her :) Sålenge man får av kåpene, er det svært så service-vennlige greier. Har du planer om å ta regkjede og sjekke ventilklaringene?
Kan godt hende bremsevæske er kritisk å skifte for å unngå problemer. Men min fulgte alle servicer og stod med vedlikeholdslagring av batteri på vinter. Måtte være at verksted har slurvet med storservicen.
Ellers var det en skremmende opplevelse da min feilet (ABS3?). Skled rett ut i T kryss og heldigvis kom det ingen bil. Omtrent ingen bremsevirkning.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E

Fibo
Innlegg: 4
Registrert: 29 okt 2017, 10:01
MC: BMW R1200GS, KTM 690E

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Fibo » 01 nov 2017, 18:45

Et lite tips; Hornig har et sett med krom ringer til å sette rundt instrumentene. På min var det litt slitt lakk der så det så litt shabby ut. De ringene løftet inntrykket mye.
.......................................
BMW R1200GS, KTM 690E

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 136
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen » 02 des 2017, 07:56

Takk for tipset Fibo. Ser litt ettermarked ut, men fortsatt bedre enn slitte ringer.

Fikk endelig boltene til støtta. Fint å montere sammen nylakkerte deler med nye foringer å bolter. Boltene kom ferdig med loctite på.
20171120_104818_50.jpg
Tok en økt i går og monterte åndinga og nye bremseslanger, da slipper jeg av med innsug på en stund. Satte sammen innsuget, fuelrail og dyser. Passet på å holde veskebalansen med litt øl å aquavitt. Det var tross alt 01.desember.
20171201_210454_50.jpg
20171201_190712_50.jpg
20171201_193255_001_50.jpg
20171202_080223_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K100/K1200RS

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1090
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 » 02 des 2017, 15:26

Skifta du også innsugstraktene?

Jeg ser du også har en plugg til overs sammen med dysene der.. Har alltid lurt på hva den er til :redface

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 136
Registrert: 26 des 2016, 19:21
MC: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen » 02 des 2017, 15:45

Nei. Synes de så hele og fine ut. Koster såpass at jeg ikke bytter bare for å bytte.

Aner ikke hva den pluggen er til. Var ikke tilkoblet noe å har andre farger enn kablene til dysene. :)
BMW K100/K1200RS

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester