BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Takk for det. Regner med den blir solgt. Vurderte å kjøpe den ut, men det blir for mye lån.

Må si designet på denne vokser på meg når man ser den live. Flott sykkel.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Da kom ABS enheten tilbake. Virker lovende da de har funnet feil i både modulen og motor. Leveres med 5 års garanti.

Blir montering til helga. :twothumbs:
20190204_200621_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Da er ABS enheten montert, bremseveske påfyllt og luftet. Byttet bremseveske til clutchen samtidig.

Bensinfilter byttet, slangene så fine ut fra pumpa til filteret og ut igjen. Kan være ett svakt punkt.

Satte i batteriet og abs lampene lyser nå samtidig som de gjør når systemet er ok. De slukker etter ett par meter. Lyser de annenhver indikerer det feil.

Monterte på tanken å fyrte opp. Tok litt tid for å få bensin rundt i systemet, men den fyrte etterhvert.

Skal etterfylle litt olje samt lade batteriet og fyre den opp igjen i kveld. La den gå litt før plastikken monteres :)
20190209_001025_50.jpg
20190209_001035_50.jpg
20190209_132942_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Dette er fint å ha i orden! Funka det ikke å skru tenning av og på flere ganger for å prime systemet? Burde starte temmelig tvert! :-k

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Ja, slo av å på tenninga ett par ganger sånn at pumpa gikk litt, men ble kanskje litt ivrig.

Fylte på en halvliter olje til nå og fyrte opp til kjøleviftene startet. Meget pen gange og ingen antydning til jaging eller ugjevn gange.

Vet ikke om lyden kommer godt fram, men høres veldig fin ut.

https://youtu.be/nfjxHNJXtqA
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Flott! Synes motoren går veldig fint!

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Ikke rart den har vært rar på styringa. Det var ikke en dråpe olje i styredemperen. Knuske tørt!
Absolutt ingen motstand i demperen. Med nytt framdekk og klosser fram blir det som en ny sykkel :twothumbs:
20190216_181848_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av FredrikE24 »

Såpass! Du vil få en helt(!) annen sykkel! Styredempern er særdeles god å ha. Særlig når man kommer utfor hull og diverse forstyrrelser på framhjulet, særlig når man begynner å presse på litt på litt dårlig asfalt.

Jeg skifta jo ut min til en Hyperpro-demper tidligere, men skiftet tilbake da virkningen i originaldemperen er så presis den bør være om det er riktig med olje i demperen og ikke bare vann. Den originale har en strupeventil som skifter retning når man drar styret den ene, eller den andre veien. Hvor fort strupeventilen skifter retning og struper kraftig kommer helt ann på hvor raskt, og hvor hardt man drar over styret. Hyperpro-demperen har ikke det.. Den hadde fast motstand som man stilte inn på forhånd. SAE5 er vel det jeg fylte min med etter å ha tømt den for vann.

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Kan hende grunnen til at det manglet olje er sprø simmeringer/tettinger i begge ender av demperen. Ser ikke bra ut og de ligger ikke ann mot stanga.

Leser på flere forum at standard tetninger ikke fungerer og lekker etter kort tid. Noen med erfaring her? Skal sjekke med Abra i morgen.
20190217_215834_50.jpg
Har ellers vasket og gått over slangeklemmer, muttre og tilkoblinger samt fått på litt plastikk.

Bynner å se turklar ut nå :)
20190217_214132_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet

Legg inn av Esveen »

Abra hadde simmeringer som tåler 10bar. Håper det skal holde. De har dim 10x20x6. Demperen fyllt opp med gaffelolje 5W, luftet og satt sammen igjen. Fungerer som den skal nå.
20190220_155444_50.jpg
Monterte demper på sykkel med loctite og ny rustfri M8x25 med unbrakohode istede for torxdriten jeg måtte borre ut.

La også på nytt framdekk Metzler roadtech 01.
Monterte klosser fram og trakk til alt med moment.
20190220_155454_50.jpg
Nå er sykkelen endelig ned fra bordet igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - service check!

Legg inn av Esveen »

Når sykkelen nå endelig er ferdig og kommet ned fra bordet tenkte jeg å bygge ett verksted bakerst i garasjen. Garasjen er 9x6m så har god plass bak bilene. Grunnen til inndeling er:

1. Mindre område å holde oppvarmet.
2. Mindre støv som blåser inn der verktøy og sykkel oppbevares.
3. Mer veggplass for oppheng av verktøy.
4. Få effektiv ventilasjon der bilene står.

Det blir litt merkelig form på rommet da loftsluka er i veien. Trenger den i garasjedelen pga. Ventilasjon og lettere å laste opp. Får da en sofadel på den ene siden samt plass for løftebord på andre siden av luka.
20190302_095639_50.jpg
Har også plukket ned bordet som skal få en runde med sandblåsing og pulverlakk.
20190221_154159_50.jpg
Har skaffet en brukt to-fløyet verandadør der sykkel skal inn og ut opp på bordet. Setter også inn to vinduer bak sofaen for å få mest lys inn i verkstedet. Kommer til å legge inn en varmekabel, avrette å legge fliser. Skillevegg blir en 3" isolert vegg med osb på begge sider.
20190302_093718_50.jpg
20190302_093656_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Rune75 »

Et fint lite prosjekt det der. Hva med å flytte loftsluken ?

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Flyttet luken når jeg isolerte garasjen. Doblet 6" på takstolene rundt og kappet en takstol og skjøtet inn på ei omramming rundt luka. Taket er plastet, lektet ned og det ligger skjultanlegg i resten av taket. Håper å slippe å endre dette igjen :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Rune75 »

Esveen skrev: 02 mar 2019, 10:30 Flyttet luken når jeg isolerte garasjen. Doblet 6" på takstolene rundt og kappet en takstol og skjøtet inn på ei omramming rundt luka. Taket er plastet, lektet ned og det ligger skjultanlegg i resten av taket. Håper å slippe å endre dette igjen :)
Ok. Tenkte luka var 60 og passet inn mellom 2 takstoler. Egentlig enklere å sette inn en ny 60 luke i garasjedelen og da få en luke i hvert rom. Er jo så rimelig disse lukene https://www.byggmax.no/loftstrapp-maxi- ... gLy_PD_BwE Men dette er jo din avgjørelse selvf, bare et forslag. Skjultanlegget er nok mulig å unngå å treffe på.

Online
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen

Legg inn av Esveen »

Ja, ingen dum ide. Luka i dag er 120x120. Den bør være såpass for å få opp hagemøbler og andre større ting. Tenkte å montere en vinsj over luka for å løfte opp hjul og andre tunge ting.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar