BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Den ligger slik hos meg også, så var greit å se at du også har en slik en ubrukt.

Jeg bestilte bensinslanger som går på oversiden av motoren i fjor. Bestilte likesågreit servicedeler istad. Da inkludert åndingen og o-ringer på dysene + div.

Bra jobb! Ser strøkent ut! Hvor langt har sykkern din gått? Synes det er rart det skal være hull her?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Forferdelig lite sykkelskruing for tiden. Men i kveld skulle jeg rydde i garasjen, da kom lysta tilbake. Fikk tatt av dekslene i dag.

Kan bekrefte at man må ha 3.8mm borr for å låse strammeren. Hadde bare 4.0 og 3.0mm. Sistnevnte ble for lite å strammeren kom flygende. Var forsiktig, så fikk det sammen igjen.

Ellers er det ganske rett fram. Kobler av oljetrykk og vanntemp kabelen inne i koblingsboksen under tanken. Hall sensoren hang jeg opp. Den var tidligere merket med riss to plasser. Tok bilde for å være sikker.

Simmerringen på reg. Dekslet så litt lurven ut. Vurderer å bytte pakningene på topp/bunn også. De var litt harde.

Er det bare innlegget på sleden som bør byttes? Sykkelen har kun gått 44.000km men pga. Alderen lurer jeg på å bytte siden jeg er av med alt.

Hvorfor åndinga var dårlig må være pga. Alderen på gummien.
20180107_213835_50.jpg
20180107_213823_50.jpg
20180107_213852_50.jpg
20180107_213843_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Når man først har det oppe, så kan man like så godt bytte alt.
Jeg skifta kjedet, innlegget på nedre sleide, og hele øvre sleide(denne er nok unødvendig).
Når du først har det oppe såpass, så ville jeg også målt ventilklaringene. For du må ut med kam(ene) for å skifte shims.
Det blir mye enklere når man har demontert såpass som du har gjort(begge kamdrevene må av).

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Ja, skal sjekke ventilene. Kommer sikkert tilbake med noen spørsmål hvis det må byttes noen shims.

Skal sjekke litt priser før jeg bestemmer meg hvor mye som skal byttes.

Fikk rengjort radiatorene i dag. Sjekket at elviftene roterte lett.
20180108_085754_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Hold et øye med oljekjølerslangene, de vet jeg byttes på mange av disse. Alu-rørene er OK(de er jo produsert av Hydro Aluminium), men sitter noen pressede slanger på rørstrekka som har en tendens til å sprekke opp og lekke.
De er byttet på min faktisk før jeg overtok sykkelen.

Mål først, finn ut ca. hva du ønsker deg, de har inkrement på 0,05mm. Se om du kan bytte om på noen for å få det til å gå opp.
Er det noen spesifikke du trenger, så kan jeg se hva jeg har av shims liggende.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Takk for det :) Skal måle i kveld, så får vi se. Kjøpte 60.000km kitet med innlegget i sleden, skinna på toppen pluss den lille runde som strammeren presser mot. Kjede tar jeg neste gang. Kjøpte tennplugger, oljefilter kit, pakning til hall sensor dekslet og simmeringen på reg. Dekslet.

Ang. Simmeringen. Hvordan presset du den på slik at leppa legger seg innover mot blokka? Ser i manualen at det er ett spesialverktøy.

Min var brettet utover å det lå litt olje inne i hall sensoren.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Jompa »

Mye interessant å lese her. Og bilder.... alltid artig å se hvordan ting ser ut inni.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev: 08 jan 2018, 19:29 Ang. Simmeringen. Hvordan presset du den på slik at leppa legger seg innover mot blokka? Ser i manualen at det er ett spesialverktøy.

Min var brettet utover å det lå litt olje inne i hall sensoren.
Simringen hos meg så strøken ut, og ingen olje hos hallsensoren. Satt det bare pent på plass med ny korkpakning og pakningssilikon.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Ventilsjekk.

Skrudde på varme i garasjen før måling. Hadde 15 grader i rommet. Tappet av oljen, dro rundt motoren noen runder for å få ut resterende olje og trykk i systemet. Begynnte å måle.

Selv om forrige eier sa han målte ventilene rett før jeg kjøpte sykkelen har jeg nå noe mer tvil til det.

Se tabell:
20180111_215932_50.jpg
Før jeg begynner å rote med kammene og bøttene vil jeg bytte strammeskinnene/sleden og få på registerdeksel og bunndeksel. Litt for å få litt bedre plass på arbeidsbenken.

Begynte med å måle/dra rundt sylinder 1 90° før toppposisjon. Brukte en trepinne som jeg merket bunn/topp på for så å merke midten.
20180111_215836_50.jpg
Låste av kammene til kjede med strips og tok av den sorte toppguiden. Fjernet deretter strammeskinna og den andre guiden. For sikkerhets skyld tok jeg på en strips på tannhjulet på veiva. Man må løsne tannhjulene på kammene for å få av kjede.
20180111_212110_50.jpg
20180111_212123_50.jpg
De gammle skinnene så ikke så værst ut. Men klossen som strammeren presser mot var ferdig. Problemet var at den nye klossen i settet var av plastikk og var mindre enn metallklossen på sykkelen. Spørs om dette er en forskjell på facelift/preface. Må innom mc tuning å sjekke i morgen.
20180111_212156_50.jpg
Så med andre ord ble jeg ikke ferdig med noen verdens ting i kveld. Har dessuten en liten vei å gå med ventilbøtte bytte :)
20180111_215943_50.jpg
20180111_215956_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Esveen »

Tok med 3 pils å en aquavitt i garasjen i gårkveld, satte på varme å musikk, å fikk endelig skrudd litt sykkel igjen.

Måtte kjøpe ny slede. Den kom ferdig med skinne å kloss under (mot strammer). Hvis noen trenger deler så rop ut.
20180209_140422_50.jpg
Fikk presset inn simmeringen å rengjort registerdekselet. Formet leppa på simmeringen med en kopp på størrelse med akslingen. Brukte koppen som en guide da dekselet ble montert. Da smatt den på med leppa brettet innover. Brukte rikelig med pakningstoff. Pluss en ekstra klatt i sporene der registret dekker blokk/topp.

Rengjorde oljekanalene og strammeren.
20180209_140417_50.jpg
20180210_231945_50.jpg
Monterte deretter på bunndeksel etter en skikkelig rengjøringsrunde. Brukte litt pakningstoff i overkanten blokk/reg.deksel. skrudde til med 9nm.

Ellers ble kjølesystem montert, div braketter, øvre kåpedeler. Nytt oljefilter, men manglet o-ring og pakning til luka og tappeplugg. Pleier å være med i settet.

Det slår meg hvor godt bygd denne sykkelen er. Lett å komme til overalt. Fin sykkel å skru på.

I kroken står en annen sykkel å venter på sommer:
20180209_2206110_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Bra jobb! Jeg må si meg enig i at denne sykkelen er utrolig lettskrudd. Særlig rundt motor. Du kommer til det meste, og det du ikke kommer til det fjernes enkelt. Man kan demontere og montere sykkelen hvor alt er temmelig logisk oppbygd mtp. rekkefølge. Eneste jeg som regel bruker min Clymer-manual til er å slå opp momentene.

Det eneste mange gruer seg for med denne sykkelen er alt som kommer i bakkant av motoren. Da må gjerne kardang, svingarm og alt ut bakfra. Motoren må senkes ned i bakkant, midtstøtta fjernes og girkasse kan fjernes når sykkelen løftes bakfra via bakramme og støtte under bunnpanne på motor. Først da kommer man til dynamo og starter(og clutch ikke minst).. Det jeg stadig tenker på, er når børstene på dynamoen min er nedslitt.. Det blir en kjempejobb å skifte.. I tillegg om man bruker feil olje, så får man problemer med utett simring på utgående aksel på motor :)

Så noen ting har denne sykkelen av ting som dukker opp, men jeg tror ikke man kan finne en så komplett sykkel som det her, med den kvaliteten for så lite penger :) Den passerer ikke 300km/t, og den er ikke den letteste, men jeg blir stadig imponert over ytelsene. Jeg har studert CBR1100XX ganske nøye, da en kollega er han sånn, og når jeg ser på hvordan de begge er bygget må jeg si at K1200RS har en massiv rammekonstruksjon, som er solid og ikke "boxed".. Sykkelen er ekstremt stiv, og jeg må si meg overrasket over hvor stabil den er når man bremser kraftig opp før sving og legger den rett ned og bare GIR jernet på vei ut av svingene så forhjulet letter.. Bare en herlig følelse, og ingen tegn til styrevobling eller logring fra bakenden på vei inn, det er bare helt stabilt.. Og syklene man kjører sammen med bare blir mindre og mindre i speilet :)

Bildet under her sier litt om tykkelsen på en helstøpt ramme :thumleft
IMG_4037.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av Jompa »

Er hele ramma støpt, eller deler av den ? Syns jeg skimter noe stål til venstre i bildet.
Uansett, aluminiumen ser ikke akkurat ut til å være underdimensjonert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

Stålet er en del av ramma til "fjeset" på sykkelen. Er utformet slik for at man skal kunne legge om styret.
Slik ser den ut helt strippa:
Bilde

En annen artig ting, som kanskje får det til å virke som at BMW har jobbet litt med denne sykkelen er at i forhold til fremhjulet, så er bakhjulet flyttet 5mm over mot høyre :scratch Så hjulene står faktisk ikke på linje.. :scratch

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 11 feb 2018, 23:25 En annen artig ting, som kanskje får det til å virke som at BMW har jobbet litt med denne sykkelen er at i forhold til fremhjulet, så er bakhjulet flyttet 5mm over mot høyre :scratch Så hjulene står faktisk ikke på linje.. :scratch
Mener du at det er "artig"? Er det med overlegg at hjulene ikke er på linje? Hvis det er spesifisert sånn så er jeg spent på årsaken. På alle andre sykler jeg har vært borti så er det ekstremt viktig at hjulene er på linje.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K1200RS - Service

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev: 12 feb 2018, 00:10
FredrikE24 skrev: 11 feb 2018, 23:25 En annen artig ting, som kanskje får det til å virke som at BMW har jobbet litt med denne sykkelen er at i forhold til fremhjulet, så er bakhjulet flyttet 5mm over mot høyre :scratch Så hjulene står faktisk ikke på linje.. :scratch
Mener du at det er "artig"? Er det med overlegg at hjulene ikke er på linje? Hvis det er spesifisert sånn så er jeg spent på årsaken. På alle andre sykler jeg har vært borti så er det ekstremt viktig at hjulene er på linje.
K1200RS er konstruert med 5mm offset mot høyre i forhold til forhjulet ja. Dette har BMW gjort bevisst.
Syklene kommer med 5" bred felg og 5,5" bred felg. Med 5,5" felg er det ønskelig med ytterligere offset(ca. 1,5mm ekstra).

Svar