BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Løftebord er jammen kjekt. Ingen tvil om det!

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av KurtAA »

Akkurat lest gjennom hele tråden. Har blitt noen sider :P
Missunelig på den garasja, men jeg får meg heldigvis garasje selv snart :D

Mye flott arbeid på syklene og :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Takk for det 🙂

Garasjen har blitt veldig bra. Noen ganger kunne jeg tenkt meg enda mer plass, men kanskje greit med en begrensning, hvis ikke hadde det blitt for mange kjøretøy.

Meldt 18 grader og sol hele uka i Trondheim. Blir muligens siste uke med kjøring til og fra jobb. Fikk også luftet K1 en runde i går. Den er nydelig å kjøre, men tanken slår meg at dette hadde vært en fantastisk maskin med 30-40 hester ekstra. Mangler litt power.

Ble tatt noen bilder i går også.
20200927_181244_50.jpg
20200927_173911_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Jompa »

30 - 40 ekstra hester kan vel skaffes ?
Regner med at det finnes flusst av trimgreier til BMW K-serien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Må nok på med en turbin skal man hente ut såpass uten at det går utover kjørbarheten.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Den får nok ha sine 100hk i behold en stund til 😎

Møtte en kar med en nylig restaurert K1 i dag. Ble en fin kjøretur i det fine høstværet. Tok selvfølgelig noen bilder:
20200928_183746_50.jpg
20200928_183652_50.jpg
20200928_183621_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Da har jeg innsett att jobbkjøring avsluttes for i år. Kjører 06.15 til jobb og det er både mørkt og sleipt ute. Dekkene på K100 er gamle og harde så jeg tar ikke sjangsen.

K100'en havner på bordet for en større gjennomgang. Totalt havnet jeg på 18.500kr i år med kjøp av sykkel (10.500kr inkl. Omreg) 7.000kr for bensinpumpe og servicedeler (oljer, filter og tennplugger) samt 1.500kr for bytte av tettinger og støvkapper til gaffel fram og nytt batteri. Ikke værst for en vellfungerende sykkel som er brukt nesten hver dag.

K1 står klar for de siste høstturene om sjangsen byr seg. Er meldt bra vær en stund til så det er håp.
20201003_171654_50.jpg
20201003_172320_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Tok k100'en inn på bordet klokken 19.00 i går kveld. Klokken 23.00 var den rimelig nedplukket.

Bakparten demontert med hjul, demper, kardang. Sidekåper, tank tømt og demontert, elektronikk og batteri demontert, underkåpe, luftfilterboks fjernet.

Hadde en tanke om å bytte det meste rundt innsuget, men det ser egentlig veldig bra ut. Alle motordeksel er tett, vann/oljepumpa er tett, kun antydning til svetting under clutchhuset.

Kardangen med splines ser veldig bra ut samt rester av smøring synes. Godt tegn. Litt usikker på hvor jeg skal legge lista på denne.

Foreløpig prioriteringsliste:

Stålomspunnede bremseslanger
Ny bremseveske - feilsøke ABS
Nye dekk
Mulig lakk av framfelg
Sjekke klosser fram/bak + tykkelse på skiver
Bytte bryter på clutch - må ha sykkel i N for start
Bytte instrumentbelysning (LED?)

Innsug:

Ånding 3 stk. (Plenum, bakkant og framkant av luftfilterboks.
Nye o-ringer til dyser
Nye gummistusser til innsuget (8stk med klemmer).

Kjølesystem:

Nye slanger
Ny termostat
Ny kjøleveske

Motor: (kan utsettes til neste vinter)

60.000km service med nye sleider
Lakkere alle deksler
Nye pakninger
Ny ventilsjekk (når man først er der).

Andre ting:

Lakkere baksving og kardang.
Ny bakdemper
20201007_231538_50.jpg
20201007_231518_50.jpg
20201007_231706_50.jpg
20201007_231459_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av KurtAA »

Ja, merker at høsten har komt til Trondheim og :) Er på besøk hos min søster som bor her.

Du fikk jo gjort en god del på den tiden :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Ser veldig bra ut! De er enkle å skru på disse her! Godt gjennomtenkt konsept!

Hvilken bakdemper ser du for deg?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er litt spent på dette med sleider på denne. På den jeg hadde, kunne ikke jeg se at det var byttet i noe historikk, men fungerer like godt enda på 140 000km som den har gått nå.

På K1200en min har jeg bytta to ganger. Begge ganger var det i og for seg godt slitt.

Lagerskåla som sitter fast i den ene pinnen, får du ikke den av? Det skal skli rett av. Ikke sitte fast i det heletatt..

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Bakdemper har jeg ingen referanse på. Ser Tills fører bakdemper fra YSS, uten at jeg vet om det er bra. Prisen ser ok ut.

Litt usikker på om jeg skal åpne registeret eller ikke i år. Siden alle lokk er tette og alt ser, høres og fungerer bra er det ikke helt nødvendig. Passerer 60.000km neste sesong så ingen hast.

Joda, lagerskåla sitter løst, bare satt den på så jeg vet hvor den er.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg må si at jeg heller ville gått for Wilbers. Uten å selv kan si noe om hvorfor, men fikk et veldig godt inntrykk av hele opplegget deres da jeg fikk en Wilbers tilsendt fra Tills.

Tuter på med litt bilder av K1/K100RS16V
7D573B86-F153-4030-B93E-5D8B033C0B4E.jpeg
CDBF7077-FB4D-4F50-BAF6-2828ECA01B29.jpeg
BEE6170B-C9F9-4CA7-8269-4A02DDD44597.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

K1 har ny Wilbers demper og den kjører fint. Tror ikke jeg prioriterer demper da den er såpass lett å bytte senere, bynner å bli endel punkter på listen, så må passe på kostnadene.

Fikk demontert svingarm og gearboks i går. Lagrene i svingarma var dårlige, men resten ser utrolig bra ut, ingen lekkasjer og masse rester av fett her og der. Tydelig at noen har vært inni her tidligere, clutchen er merket opp og en skrue på gearboksen var ikke stramma til.

Da er det store spørsmålet om jeg skal ta av clutchen eller ikke, da alt er tørt og fint bak der. If it aint broke, dont fix it.

Nå som alt er av, skal jeg lakkere opp gearboks, svingarm og kardang. Har ikke tenkt å plukke det ned, så sandblåsing og pulverlakk utgår. Noen som har forslag på en bra lakk som tåler litt? Tenkte å avfette skikkelig og maskere opp og lakke med sprayboks.
20201009_231856_50.jpg
20201009_231803_50.jpg
20201009_231821_50.jpg
20201009_231837_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Demontering går sin gang. Demontert innsuget og vasket ned alt. 3 av 4 gummibelger var sprukket. De 3 åndingene så egentlig veldig bra ut, men bytter alt uansett. Demonterte kjøleslanger som skal byttes. Rengjorde innsug og luftfilterboks.

Kardang, svingarm og gearboks ble avfettet og spylt. Har skrubbet de ned med sitrusrens og bremserens. Skal gå over med rød pussepad før enda en runde med bremserens før jeg pensler på to komponent maling med skumpensel.

Sjekket børstene til dynamoen og rengjorde starteren. Børstene var 8mm, så lot de være. Burde kanskje bytte apeballene til dynamoen?

Bestillte masse deler fra Tills med mye snacks. Lager, gummibelger, o-ringer, innsugsgummi, Staburags fett, komplett sett stålomspunnede bremseslanger, komplett sett kjøleslanger, noe verktøy, ånding og masse skruer og klemmer.

Blir digg å få det i hus.
20201011_144658_50.jpg
20201013_185701_50.jpg
20201015_122537_50.jpg
20201013_175759_50.jpg
20201013_175803_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar